Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G: kan inte ta emot samtal när jag surfar med EDGE

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om jag minns rätt så finns det två versioner av EDGE. Den ena tillåter samtal komma fram till telefonen medan man surfar, den andra gör det inte - då hamnar man till telefonsvararen.
Det är mycket möjligt att Mobile-T och Telia kör olika versioner av EDGE.

Det är bara att fråga Telia och fråga varför de valt denna lösning som de har nu.

Jag har testat.

EDGE på iPhone 3G -> Samtal kopplas till telefonsvarare.

Jag har ett gammalt sim-kort i min telefon så jag har inte 3G innan jag uppgraderat sim-kortet.

Aha - det är alltså därför min sambo klagar på att det sällan går att nå mig på mobilen!
Kan detta ha att göra med vidarekoppling vid alla tillfällen (dvs även datatrafik) och inte bara vid upptaget tro?

Pratade precis med Telia som påstår att samtalet INTE ska vidarekopplas till mobilsvar bara för att man har edge datakommunikation igång. Enda gången det ska vidarekopplas är vid videosamtal säger de.

Någon annan som kanske har en 3Giphone som pratat med Telia om detta?

  • Medlem
  • 2008-07-15 14:38

Nu testade jag. Samtalet gick fram och lade sig över Safari på en iPhone 2G. Safari var fortfarande igång när jag lagt på. Det är ju konstigt om alla inte funkar på samma sätt.

Ursprungligen av stfm:

Nu testade jag. Samtalet gick fram och lade sig över Safari på en iPhone 2G. Safari var fortfarande igång när jag lagt på. Det är ju konstigt om alla inte funkar på samma sätt.

Safari måste fortfarande ladda sidan, säker på att den gjorde det?

  • Medlem
  • 2008-07-15 14:49
Ursprungligen av Salmonella:

Safari måste fortfarande ladda sidan, säker på att den gjorde det?

Nu testade jag igen, och då kom jag till telefonsvararen. Förmodligen hade den inte kopplat upp sig än på mitt första test. Nu surfar man ju oftast inte speciellt intensivt på telefonen, så problemet kanske inte är så stort. Stänger man av automatisk mailhämtning är man ju rätt säker. Men självklart känns det inte rätt.

Jag kan konstatera att om jag ringer min tjänstemobil hos tele2 medans jag hämtar mailen över gprs med den så hamnar jag även där hos mobilsvar.

Senast redigerat 2008-07-15 14:50

Jag mindes att om man surfade på min iPhone 3G över EDGE och det ringde så avslutades samtalet, men är inte helt säker dock.

Detta innebär att om du använder GPS'en medans du rör på dig eller andra tjänster som kräver uppkoppling så riskerar du att näst intil konstant vara oanträffbar!

Detta är bortom bedrövligt, oberoende hos vem problemet ligger!

  • Medlem
  • 2008-07-15 14:57
Ursprungligen av petterf:

Detta innebär att om du använder GPS'en medans du rör på dig eller andra tjänster som kräver uppkoppling så riskerar du att näst intil konstant vara oanträffbar!

Detta är bortom bedrövligt, oberoende hos vem problemet ligger!

Håller med, även om det inte är ett enormt problem för min del.

Ursprungligen av petterf:

Detta innebär att om du använder GPS'en medans du rör på dig eller andra tjänster som kräver uppkoppling så riskerar du att näst intil konstant vara oanträffbar!

Detta är bortom bedrövligt, oberoende hos vem problemet ligger!

Instämmer, det är skitdåligt.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-07-15 21:25

Jag gjorde en egen liten test och kan bara konstatera det som sägs av många här, hämtar jag data med GPRS/EDGE så kopplas jag till mobilsvar, hämtar jag med UMTS/3G så kopplas jag fram till telefonen.

Om detta är iPhone'n det är fel på så skulle det ju vara ett herrans liv i USA där dom nästan bara har Edge/GPRS och sitter i sina bilar med Maps. Det innebär de facto att det inte går att få tag på folk som har en iPhone. Kan det verkligen vara iPhone? Jag är tveksam. Detta är stort, mycket stort. Var är ramaskriket? Någon som tipsat MW om detta?

Har någon med en 3G iphone kontaktat Telia för att höra vad de säger?
Till mig påstod de att deras system vid EDGE-användning inte ska koppla vidare till mobilsvar.

Bevaka tråden