Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är helt övertygad om att den svenska ordlistan i iPhone 3G är så bra som den kan bli med ett begränsat tangentbord. Dock - det är väl rätt självklart att funktionen hade varit ÄNNU bättre om Apple hade bemödat sig om att designa ett korrekt svenskt tangentbord?

Dessutom - tydligen går det inte att stänga av rättstavningshjälpen alls. Vilket också lär vara sjukt irriterande för såna som mig som frekvent skriver SMS på ett par olika språk. Det är ju inte superlätt att ändra språkinställning på iPhone och det borde vara sjukt irriterande att få diverse förslag på svenska ord när man skriver på engelska i ett SMS. För att inte tala om hur dumt det blir när iPhone "lär sig" alla engelska ord i ordlistan.

Här tycker jag helt enkelt att Apple har gjort ett klassiskt amerikanskt misstag igen, och glömt att olika länder har olika behov när det gäller språk.

Ursprungligen av MungoBBQ:

Jag är helt övertygad om att den svenska ordlistan i iPhone 3G är så bra som den kan bli med ett begränsat tangentbord. Dock - det är väl rätt självklart att funktionen hade varit ÄNNU bättre om Apple hade bemödat sig om att designa ett korrekt svenskt tangentbord?

Dessutom - tydligen går det inte att stänga av rättstavningshjälpen alls. Vilket också lär vara sjukt irriterande för såna som mig som frekvent skriver SMS på ett par olika språk. Det är ju inte superlätt att ändra språkinställning på iPhone och det borde vara sjukt irriterande att få diverse förslag på svenska ord när man skriver på engelska i ett SMS. För att inte tala om hur dumt det blir när iPhone "lär sig" alla engelska ord i ordlistan.

Här tycker jag helt enkelt att Apple har gjort ett klassiskt amerikanskt misstag igen, och glömt att olika länder har olika behov när det gäller språk.

Det är ju sjukt enkelt att byta språk på tangentbordet medans man skriver, en knapp så har man nytt språk.

Ursprungligen av Patrik D:

Det är ju sjukt enkelt att byta språk på tangentbordet medans man skriver, en knapp så har man nytt språk.

OK, det låter bra. Vilken knapp är det? Det finns inget sånt val i min iPhone 2G.

Edit: Det gör det tydligen visst, om man slår på fler tangentbord. Så bra.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-17 00:41

Herregud vad du är trångsynt. Ytterligare tre knappar tar oerhört stor plats på tangentbordet — det handlar inte om att "bemöda sig", de har inte struntat i det för att det var jobbigt, de har gjort en avvägning, en kompromiss.

När du kom på att den mest sannolika anledningen är att de inte orkat, tänkte du väldigt länge först då? Satt du och funderade ett tag på olika anledningar till varför det är som det är och kom till sist fram till att Apple inte orkade "bemöda sig" måste vara den enda möjligheten? Eller hoppade du helt över att tänka och skrev direkt?

Ursprungligen av Jogin:

Eller hoppade du helt över att tänka och skrev direkt?

Nej, så brukar jag inte göra.

Jag håller med om att "tre extra knappar" som du så poetiskt reducerar vårt svenska språk till tar mer plats på tangentbordet. Men nej, jag tror inte att någon på Apple verkligen funderade över huruvida "å, ä, ö" är viktiga delar av det svenska språket och därför verkligen borde finnas med på iPhones tangentbord.

Jag tror att det gick till som vanligt, i applikationer och maskiner som kommer från USA: Man utgick från att umlauter är excentriska små accenter som inte är nödvändiga för att uttrycka sig på svenska, danska, norska, etc, etc. Det räcker gott och väl om de ligger lite dolda, så kan man väl leta upp dem om man verkligen vill.

Om det var plats på tangentbordet som var problemet, varför la man inte "q" under "k" eller "z" under "s"? Det är trots allt bokstäver som används långt mer sällan i engelskan än vad "å, ä, ö" används i svenskan.

Nej, så brukar jag inte göra.

Jag håller med om att "tre extra knappar" som du så poetiskt reducerar vårt svenska språk till tar mer plats på tangentbordet. Men nej, jag tror inte att någon på Apple verkligen funderade över huruvida "å, ä, ö" är viktiga delar av det svenska språket och därför verkligen borde finnas med på iPhones tangentbord.

Jag tror att det gick till som vanligt, i applikationer och maskiner som kommer från USA: Man utgick från att umlauter är excentriska små accenter som inte är nödvändiga för att uttrycka sig på svenska, danska, norska, etc, etc. Det räcker gott och väl om de ligger lite dolda, så kan man väl leta upp dem om man verkligen vill.

Om det var plats på tangentbordet som var problemet, varför la man inte "q" under "k" eller "z" under "s"? Det är trots allt bokstäver som används långt mer sällan i engelskan än vad "å, ä, ö" används i svenskan.

Alltså, det är ju inte så svårt att få fram dem... det bara bryter flödet lite. Därför skriver jag med a och o istället och det går ju bra. Men man kan ju tycka att de borde varit där i det horisontella läget.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-17 09:49

Därför att det är mer logiskt att a med umlauter hamnar under a än att z hamnar under s — detta är inte något du kunde ha listat ut själv? Själv tycker jag att det är en enorm lättnad att Apple har utformat tangentbordet och inte du, då hade det ju varit en ren gissningslek vart olika bokstäver låg någonstans.

Ursprungligen av Jogin:

Därför att det är mer logiskt att a med umlauter hamnar under a än att z hamnar under s — detta är inte något du kunde ha listat ut själv? Själv tycker jag att det är en enorm lättnad att Apple har utformat tangentbordet och inte du, då hade det ju varit en ren gissningslek vart olika bokstäver låg någonstans.

Jag tänkte först lägga ner, men OK, jag svarar ändå.

Tycker du att det är VERBOTEN att klaga på Apple och Apples designbeslut? Jag älskar också min iPhone (2G) men det betyder inte att jag inte tycker att det finns saker att förbättra.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-17 13:20

Jag tänkte först lägga ner, men OK, jag svarar ändå.

Tycker du att det är VERBOTEN att klaga på Apple och Apples designbeslut? Jag älskar också min iPhone (2G) men det betyder inte att jag inte tycker att det finns saker att förbättra.

Att klaga på designbeslut är en sak, men det var inte vad du gjorde. Du anklagade dem för något du fantiserat ihop i ditt eget huvud. Varför borde de stå till svars för dina fantasier?

Klaga hur mycket du vill, men om du vill få sympati för det du säger så hjälper det om det inte är ihopfantiserat, samt om du har någon slags vettig ide för ett alternativ (att gömma z bakom s och q bakom k är långt från vettigt).

Personligen gillar jag inte designbeslutet att tangentbordet inte alltid kan läggas i liggande läge, men till skillnad från dig så tänker jag inte fantisera ihop någon vansinnig anledning till detta och ställa Apple till svars för den.

För allas intresse, OS X iPhone lär sig orden man skriver in, så om man skriver Örjan ofta så kommer det att ploppa upp så småningom ska ni se.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 10:59

Dock så kan man skriva det själv några ggr så hamnar det i ordlistan.

I saningens namn så funkade aldrig iFuns ordlista bra, när man skrev ett ord på tre bokstäver så föreslog den ett ord på 11 istället, hela tiden, den verkade inte lära sig.

Apple's ordlista är grym, den gissar rätt hela tiden och vet precis vilket ord jag söker

Men iFun ska ha ett stort tack ändå för deras översättning av iPhone.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 14:24

Hittar ingen tråd för App Store så tar det här.

Ingen mer än jag som tycker det är mäkta irriterande att behöva skriva lösenordet för iTunes kontot hela tiden? Är det något man kan lägga in nånstans?
Eller andra kanske bara har ett lösen på 3 tecken eller nåt... själv är jag tekniknörd så då är lösenordet hyffsat starkt och därmed krångligt att skriva in varje gång.

Ursprungligen av Trineo:

Hittar ingen tråd för App Store så tar det här.

Ingen mer än jag som tycker det är mäkta irriterande att behöva skriva lösenordet för iTunes kontot hela tiden? Är det något man kan lägga in nånstans?
Eller andra kanske bara har ett lösen på 3 tecken eller nåt... själv är jag tekniknörd så då är lösenordet hyffsat starkt och därmed krångligt att skriva in varje gång.

Är inte det en itunes inställning? bekräfta köp med lösenord. Kollat inställningarna?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 16:09

Kollat som bara den nu men hittar inget om det i iTunes eller iTunes Store heller för den delen.

Det handlar nog om din egen säkerhet, tänk om fel person får tag i telefonen och börjar handla varenda album i iTunes.

Att man ska mata in lösenord varje gång, är för din egen skull, och för att Apple ska slippa en stämning också antar jag.

Är det bara jag som inte kan skicka sms! Märkte det idag, det kommer bara upp: "Fel när meddelande skulle skickas"

Vad gör man nu då? Finns ju inga inställningar att kika i..

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-16 18:10

Nån som vet om man kan växla mellan program eller stänga ett program och gå tillbaks till förra??

Frustrerande när man öppnar en länk i Mail och sen inte kan gå tillbaka från safari tex.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 18:57
Ursprungligen av Widell:

Nån som vet om man kan växla mellan program eller stänga ett program och gå tillbaks till förra??

Frustrerande när man öppnar en länk i Mail och sen inte kan gå tillbaka från safari tex.

Operativsystemet i iPhone tillåter inte program att köra i bakgrunden (undantaget vissa inbyggda program som iPod/telefon o.s.v), så om inte utvecklaren väljer att lagra info om vilket läge du lämnat programmet i så kommer du inte kunna till det läget när du startar programmet igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 09:49

Tror nog att de valde bort det som inte är US standard just för att det hade blivit annorlunda tangentbord för i stort sett varje land.
Bara på UK, Tyskland, Norge, Sverige hade det blivit fyra olika tangentbordslayouts.

Ursprungligen av Trineo:

Tror nog att de valde bort det som inte är US standard just för att det hade blivit annorlunda tangentbord för i stort sett varje land.
Bara på UK, Tyskland, Norge, Sverige hade det blivit fyra olika tangentbordslayouts.

Just det. Och det är ju jobbigt att göra olika tangentbordslayouter. Dumma Europa!

Så enkelt tror jag att det är. Det är väldigt vanligt att det blir så, men det betyder ju inte att det är bra eller rätt.

Tycker jag alltså.

Apple kunde ha gjort detta mycket bättre. Det handlar mindre om vilka bokstäver som hör ihop och mer om vilka man vill använda hela tiden som jag ser det. Hellre att det är en kort inlärningsprocess innan jag hittar w z x än att tvingas stanna upp varje gång jag ska skriva å ä ö.

Minsta motståndets lag bör gälla och våra specialvokaler används i princip hela tiden.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Apple kunde ha gjort detta mycket bättre. Det handlar mindre om vilka bokstäver som hör ihop och mer om vilka man vill använda hela tiden som jag ser det. Hellre att det är en kort inlärningsprocess innan jag hittar w z x än att tvingas stanna upp varje gång jag ska skriva å ä ö.

Minsta motståndets lag bör gälla och våra specialvokaler används i princip hela tiden.

Tack, det var mycket mer välformulerat än jag lyckats framställa saken hittills.

Man kan väl sammanfatta det hela med att jag är rätt trött på att amerikanska företag blankt struntar i att anpassa sina produkter för oss nordbor, just när det gäller våra specialtecken. Det är ju inte bara Apple som slarvar, tyvärr.

• Medlem
  • 2008-07-17 23:05

just när det gäller våra specialtecken.

Du ser själv hur lätt det är att tänka fel. Det är ju inte "specialtecken", bara vanliga bokstäver...

Att jänkarna inte fattar det är förståeligt men inte acceptabelt.

Ursprungligen av bbus:

Du ser själv hur lätt det är att tänka fel. Det är ju inte "specialtecken", bara vanliga bokstäver...

Att jänkarna inte fattar det är förståeligt men inte acceptabelt.

Fast det är vi i Svedala som försöker vara speciella. I de flesta språk, och också tidigare även i svenskan, är dessa endast modifieringar, diakritiska tecken, av olika bokstäver.
Det är ytterst ovanligt att de betraktas som riktiga bokstäver som vi gör.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-17 22:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 12:08

Ingen instruktionsbok...snacka om att jag blev snopen. Hittade förvisso en engelsk pdf, men det var lite lamt faktiskt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-18 15:42

startade en separat diskussion om detta, men fick av nån anledning inte ha den kvar (förstår faktiskt inte varför) ... hänvisades hit så jag postar om

Ladda ner filer från nätet med och till iPhone?

Scenario 1: Kommer till en websida i Safari med iPhone som innehåller länkar till Mp3-filer, går det att ladda ner dessa och kanske tom spela upp i iPod-delen?

Scenario 2: Liknande ovan, fast jag vill spara en bild eller kopiera text som finns på en sida, för att tex kunna skicka med mail .. går det?

Tack för svar ...

• Medlem
  • Täby
  • 2008-07-18 15:46
Ursprungligen av Nihad:

startade en separat diskussion om detta, men fick av nån anledning inte ha den kvar (förstår faktiskt inte varför) ... hänvisades hit så jag postar om

Ladda ner filer från nätet med och till iPhone?

Scenario 1: Kommer till en websida i Safari med iPhone som innehåller länkar till Mp3-filer, går det att ladda ner dessa och kanske tom spela upp i iPod-delen?

Scenario 2: Liknande ovan, fast jag vill spara en bild eller kopiera text som finns på en sida, för att tex kunna skicka med mail .. går det?

Tack för svar ...

Du fick inte ha kvar den för att den hörde hemma i denna tråd och dessutom så fick du svar på dina frågor där.

Låste den istället för att flytta inlägget hit pga att du skulle lätt hitta tillbaks.

Klipper in mitt svar från den andra tråden:

Folder för downloads: Nej
Kopiera text: Nej
Spara text: Nej
Spara bild: Håll nere fingret på bilden en stund (har jag för mig)
Spela mp3: Ja, direkt i Safari
Spara mp3: Nej
Lägga till mp3 i iPod från Safari: Nej

Ursprungligen av Nihad:

[I]?

.

En bild kan du iallafall spara genom att hålla fingret på den i två sekunder eller så.

edit: Elelr du kanske redan fått svar på detta eller upptäckt det..

Bevaka tråden