Ja, du måste ha tillgång till internet om du ska ladda ned program från din Touch. Du kan också ladda ned program till din dator och sedan föra över till din Touch. Båda sätten kräver att du har ett konto på iTunes och att du dessutom har Software 2.0. Software 2.0 köper man via iTunes för 75 kr. Jag vet att detta är lite krångligt i början och det är många trådar här på 99.se omkring detta. ITunes är känt för att det tar tid att lära sig.
När man väl lärt sig allt är det en fantastisk "maskin"; Touch är som en liten minidator !
Du behöver tillgång till internet till alla program på den utom Anteckningar, Kontakter, Bilder, Klocka, Musik, Kalender och Inställningar. Tyvärr är det så. Själv blev jag lite besviken i början eftersom jag inte fattat att iPoden var så beroende av internet men jag har trådlöst bredband hemma numera så det fungerar bra. Bor i Göteborg och här finns många ställen med gratis bredband (ex WiFi) så det är bara sätta sig och fika och använda Touchen.
Jag har inte jailbrekat och kan för lite om det men som sagt, här finns många inlägg om det. Se tex http://www.99.se/ipod-touch/236446-jailbreaking-hj-lp.html
eller varför inte titta på sidan med de senaste inläggen ang Touch: iPod touch - 99.se
Mitt råd: Ta det lugnt och lär dig en sak i taget. Jag har haft min Touch i 7 månader och lär mig fortfarande varje dag.