Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

internet på ipoden för att lägga till apps?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malung
  • 2008-07-17 23:24

Hej, jag har precis fått en ipod touch och har tänkt att jailbreaka den med Ziphone.

Då undrar jag om man behöver internet till ipoden när man jailbreakat den för att lägga till apps?
Och är de stor risk att det händer något med den när man ska jailbreaka den?

Du behöver inte jailbreaka din iPod Touch längre eftersom du kan hämta hem program från AppStore som finns i iTunes. Om du jailbreakar den så kan du inte ladda ned uppdateringen Software 2.0 som du behöver för att kunna ladda ned program från AppStore.
Alltså=
1. Gå in på iTunes och skapa ett konto.
2. Köp Software 2.0 för 75 kr på iTunes.
3. Tryck på AppStore-iconen som poppar upp på din Touch efter uppgraderingen och ladda ned de program du vill ha. En del är gratis medan andra kostar några tior.

Om du inte kan ordna ett konto i iTunes kan du köpa iTunes presentkort (GiftCards) och köpa program genom det istället.

  • Medlem
  • Malung
  • 2008-07-18 02:01

Men på AppStore tycker jag det verkar som att man måste betala 40-50 kr per spel och olika mycket pengar för andra program.
Så jag tänkte att jag skulle slippa betala om jag jailbreaka den, men är det då lätt att få tag på spel m.m. Och på youtube har jag sett videos och det ser ju ut som man måste lägga till några "sources" efter man jailbreakat den och ladda hem apps. måste man då ha tillgång till internet på Itouchen?

Ja, du måste ha tillgång till internet om du ska ladda ned program från din Touch. Du kan också ladda ned program till din dator och sedan föra över till din Touch. Båda sätten kräver att du har ett konto på iTunes och att du dessutom har Software 2.0. Software 2.0 köper man via iTunes för 75 kr. Jag vet att detta är lite krångligt i början och det är många trådar här på 99.se omkring detta. ITunes är känt för att det tar tid att lära sig.
När man väl lärt sig allt är det en fantastisk "maskin"; Touch är som en liten minidator !

Du behöver tillgång till internet till alla program på den utom Anteckningar, Kontakter, Bilder, Klocka, Musik, Kalender och Inställningar. Tyvärr är det så. Själv blev jag lite besviken i början eftersom jag inte fattat att iPoden var så beroende av internet men jag har trådlöst bredband hemma numera så det fungerar bra. Bor i Göteborg och här finns många ställen med gratis bredband (ex WiFi) så det är bara sätta sig och fika och använda Touchen.

Jag har inte jailbrekat och kan för lite om det men som sagt, här finns många inlägg om det. Se tex http://www.99.se/ipod-touch/236446-jailbreaking-hj-lp.html
eller varför inte titta på sidan med de senaste inläggen ang Touch: iPod touch - 99.se

Mitt råd: Ta det lugnt och lär dig en sak i taget. Jag har haft min Touch i 7 månader och lär mig fortfarande varje dag.

Jag ser ingen mening för dig att jailbreaka. Utan tanka ner 2.0 och kolla in programmen i appstore. Där finns många gratisprogram. Dom spelen som där kostar pengar och är snygga finns inte i en jailbreakad ipod.

  • Medlem
  • Malung
  • 2008-07-18 20:12

Jag har hört att man kan tanka ner 2.0 från tex piratebay, funkar det och kan man då tanka hem program från appstore iaf? Jag vet att 75kr kanske inte är så mycket, men skulle ju hellst vilja ha det gratis.
Och det finns ju 100-tals tex NES spel som inte går att få tag på i Appstore men som går att få på en jailbreakad Itouch.

Ursprungligen av Jepon:

Jag har hört att man kan tanka ner 2.0 från tex piratebay, funkar det och kan man då tanka hem program från appstore iaf? Jag vet att 75kr kanske inte är så mycket, men skulle ju hellst vilja ha det gratis.
Och det finns ju 100-tals tex NES spel som inte går att få tag på i Appstore men som går att få på en jailbreakad Itouch.

Nja, finns en emulator. men rom till spelen måste du ju köpa, annars är det olagligt!

  • Medlem
  • 2008-07-18 23:15
Ursprungligen av Jepon:

Jag har hört att man kan tanka ner 2.0 från tex piratebay, funkar det och kan man då tanka hem program från appstore iaf? Jag vet att 75kr kanske inte är så mycket, men skulle ju hellst vilja ha det gratis.

Om man kan det är det inget du får diskutera här.

Admin

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-18 23:39
Ursprungligen av Jepon:

Och det finns ju 100-tals tex NES spel som inte går att få tag på i Appstore men som går att få på en jailbreakad Itouch.

Det är värdelöst. Har provat alla emulatorer och det går skit segt. Sluta snåla och köpa 2.0 för 75 kr. Jag körde jailbreak förut men gillar det bättre nu. Inte massa buggar och dåligt hemkodade program. Det enda jag saknar är Mobilescrobbler men eftersom du aldrig har kör jailbreak så lovar jag att du kommer blir grymt nöjd om du köper uppdateringen. Jag har köpt ett program för 75 kr och sen har jag massvis med shyssta gratis applikationer och spel jag hittat. Gå in i Appstore och kolla själv.

1
Bevaka tråden