Hejsan
Var nere i min lokala kamera butik nu på förmiddagen och hämtade ut två "test" kameror.
Jag kommer att ha kamerorna över helgen. I tråden kommer jag att skriva för och nackdelar med kamerorna. Jag vill bara pointera att jag är inget proffs utan bara en simpel användare och därefter kommer testerna att bli.
Kameror:
Sanyo Xacti VPC-HD1000
Sanyo Xacti VPC-HD1000 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Videokameror
Canon FS11
Canon FS11 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Videokameror
saxat från Prisjakt - Den nya generationens prisjämförelser
.......................................................................................................................
Har nu använt kamerorna i två timmar och min första reflektion är:
Sanyo:n: En otroligt liten kamera som man håller lite som en pistol. Kameran har "äkta" HD men när jag skall föra över detta till Macen så är det stopp. Kameran kommer upp som en extern hårddisk men filmerna är liksom grön flimriga och VLC, Quicktime mm stängs bara ner utan att visa något? På tv:n är det inga som helst problem. Filmar jag i näst bästa kvalitén så funkar det fin fint på datorn men varför skall man köpa en HD-kamera om man bara kan använda den till TV:n och inte till datorn?
Canon:n: Tyvärr helt fel i ergonomin när det gäller att hålla i den. Handen hamnar i något konstigt läget och detta är obekvämt och obehagligt. Är svårt att få en bra film snutt. När det kom till att föra över kommer även denna kameran upp snällt som en extern hårddisk. Men tyvärr så är det stopp här, kameran har allt material i PC:mad: format. Kameran filmar inte i HD.
........................................................................
Tänkte bara höra om någon har koll på dessa funktionerna:
Under kvällen kommer mer om kamerorna och ev lite jämförelse bilder om jag lyckas att få canon:n att lira.
Finns det något ni vill veta om kamerorna så är det bara att fråga...
//Svante