Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sanyo Xacti vpc-HD1000 VS Canon FS11

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Var nere i min lokala kamera butik nu på förmiddagen och hämtade ut två "test" kameror.
Jag kommer att ha kamerorna över helgen. I tråden kommer jag att skriva för och nackdelar med kamerorna. Jag vill bara pointera att jag är inget proffs utan bara en simpel användare och därefter kommer testerna att bli.

Kameror:
Sanyo Xacti VPC-HD1000
Sanyo Xacti VPC-HD1000 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Videokameror

Canon FS11
Canon FS11 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Videokameror

saxat från Prisjakt - Den nya generationens prisjämförelser
.......................................................................................................................

Har nu använt kamerorna i två timmar och min första reflektion är:

Sanyo:n: En otroligt liten kamera som man håller lite som en pistol. Kameran har "äkta" HD men när jag skall föra över detta till Macen så är det stopp. Kameran kommer upp som en extern hårddisk men filmerna är liksom grön flimriga och VLC, Quicktime mm stängs bara ner utan att visa något? På tv:n är det inga som helst problem. Filmar jag i näst bästa kvalitén så funkar det fin fint på datorn men varför skall man köpa en HD-kamera om man bara kan använda den till TV:n och inte till datorn?

Canon:n: Tyvärr helt fel i ergonomin när det gäller att hålla i den. Handen hamnar i något konstigt läget och detta är obekvämt och obehagligt. Är svårt att få en bra film snutt. När det kom till att föra över kommer även denna kameran upp snällt som en extern hårddisk. Men tyvärr så är det stopp här, kameran har allt material i PC:mad: format. Kameran filmar inte i HD.
........................................................................

Tänkte bara höra om någon har koll på dessa funktionerna:

• Föra in HD-film, måste man ha "Quicktime HD" eller något? Jag lyckas ju lägga över dessa på datorn med kan inte se dom?

• Canon:n PC-format? kan jag lösa detta på något sätt?

Under kvällen kommer mer om kamerorna och ev lite jämförelse bilder om jag lyckas att få canon:n att lira.

Finns det något ni vill veta om kamerorna så är det bara att fråga...
//Svante

Om jag inte minns fel så är Canon FS11 samma kamera som FS100 fast med inbyggt minneskort. FS100 fungerar enligt rapporter utmärkt med Mac, så det borde rimligen FS11 också göra. Vad säger iMovie när du försöker importera film från kameran?

Det är väl iMovie´08 som gäller?

Update:
Canon:n gick utmärkt att importera via iMovie men tyvärr med blandade resultat med kvalitén.
//Svante

Sanyo:n har jag fortfarande inte lyckats visa med HD, jag gör precis som filmen på Youtube men resultatet blir så här:
Även i vlc och Quicktime blir det så här?
Är det fel på kameran?
HD-filmen går att visa på min vanliga tjock TV

Kameran i YouTube var väl inte "Äkta" HD. Du använde väl 1080i?

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Kameran i YouTube var väl inte "Äkta" HD. Du använde väl 1080i?

Ja, använde 1080i.....
Men jag tror det är något vajsing med kameran. Ska prata med kamera killen i morgon.
Men upplösningen under HD är grym. Jämfört med Canon så är den i världsklass

1
Bevaka tråden