Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tyvärr inte...

Jag tycker bara det är konstigt att EN telefon ska ha problem med Telia och inga andra telefoner, låter mer som ett mjukvaruproblem.

Efter som problemet har två huvudfaktorer så är det inte så svart på vitt. Det drabbar uteslutande iPhonen när den körs i Telias nät. Ingen annan kombination av telefon och operatör verkar beröras.

Det kan vara den enes fel, det kan vara bådas fel men det kan också vara så att det inte är någons fel utan bara en olycklig kombination av respektives implementering.

Kanske är det så enkelt att endast ena parten behöver utföra en åtgärd, kanske måste båda förändra något. Kanske det inte ens går då den ekonomiska kostnad blir för hög?

Man kan bara gissa.
Men att det bara rör kombinationen telia och iphone verkar vara givet

Har någon testat telias lågprisbolag och sett om samma problem finns där?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-02 15:32
Ursprungligen av petterf:

Efter som problemet har två huvudfaktorer så är det inte så svart på vitt. Det drabbar uteslutande iPhonen när den körs i Telias nät. Ingen annan kombination av telefon och operatör verkar beröras.

Det kan vara den enes fel, det kan vara bådas fel men det kan också vara så att det inte är någons fel utan bara en olycklig kombination av respektives implementering.

Kanske är det så enkelt att endast ena parten behöver utföra en åtgärd, kanske måste båda förändra något. Kanske det inte ens går då den ekonomiska kostnad blir för hög?

Man kan bara gissa.
Men att det bara rör kombinationen telia och iphone verkar vara givet

Har någon testat telias lågprisbolag och sett om samma problem finns där?

Nu drar du lite förhastade slutsatser tror jag. Även om den absolut största majoriteten med detta problem använder telias nät så HAR det ju också rapporterats samma fel med iPhone och t.ex. tele2's nät. Dessutom har många amerikaner också haft samma problem med AT&T's nät. Så visst är det inte bara telias fel...

Om du syftar på Halebop när du skriver lågprisföretag så kan jag bekräfta, och har bekräftat många ggr i denna tråd att det är samma problem där, halebop är ju i stort sett telia.. men med andra priser.

Jag kom inte ihåg hur det låg till med halebop, så därför skrev jag så.
När det gäller tele2 kan jag inte dra mig till minnes att någon rapporterat samma specifika geografiskt relaterande nedkopplingsproblem. Men läser dem gärna om du hittar någon länk.

De poster jag läste om at&t verkade inte vara samma problem som vi upplever här med telia men det kan ju tänkas att jag inte läst rätt trådar.

Får väl äta upp min hatt längre fram kanske

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-03 00:59

petterf: Shit, nu när jag läste mitt inlägg ovan igen så såg jag hur satans otrevligt inlägget framstår! ;O Var absolut inte meningen att framstå som det!

Jodå, sökte precis på "tele2" i denna tråd och någon tredjedel ner på sökresultatssidan är det en del som rapporterar samma fel med tele2. Hittade t.o.m en som hade samma problem fast med telenor. Så helt begränsat till telia är det inte, men visst, telia roffar åt sig majoriteten

Googlade lite på "iphone dropped/drop calls" och tyckte att det verkade vara i stort sett samma fel som här.. Men orkar inte undersöka och läsa om det så mkt. Jag har ju som sagt inga problem längre, men jag vill ändå veta om någon kommer på orskaken/lösningen!

hehe ingen fara alls.

Ja vi får väl se vad som händer när nya mjukvaran och mobilen släpps.
Om Apples mjukvara korrigerar problemet så bör kanske alla oavsett operatör får en stabilare telefon. Om problemet ligger mera mot Telia eller mitt emellan så lär ju andra operatörer fortfarande lida av det då.

Man vill ju ha en telefon som man kan prata i fast än man passerar en specifik geografisk plats för fanken

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-12 21:36

Är där någon som har haft problem innan och nu skaffat en 3G lur?

Signalförbättring jämfört med gamla luren?
Tappade samtal?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-13 10:21

Jag hade grymma problem med tappade samtal på min gamla lur men med 3g-luren verkar allt funka som en riktig telefon.
Har ju bara gått någon dag så man vet ju aldrig men jag hoppas...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-13 18:02
Ursprungligen av pecka:

Är där någon som har haft problem innan och nu skaffat en 3G lur?

Signalförbättring jämfört med gamla luren?
Tappade samtal?

Mycket starkare signal, jag kan ringa där jag knappt hade någon täckning alls innan.

Jag har inte haft några tappade samtal med min iPhone 3G!

Tyvärr fick jag höra att en kille i Skellefteå har stora problem med tappade samtal med sin nya iPhone 3G.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-16 01:08
Ursprungligen av Adrian B:

Tyvärr fick jag höra att en kille i Skellefteå har stora problem med tappade samtal med sin nya iPhone 3G.

Suck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-19 17:23

Har precis sålt min iphone pga att jag är förbannat trött på alla tappade samtal. Funderar på att köpa en iphone 3g snart nu när den kommit in på lager igen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-20 03:08
Ursprungligen av yupyup:

Har precis sålt min iphone pga att jag är förbannat trött på alla tappade samtal. Funderar på att köpa en iphone 3g snart nu när den kommit in på lager igen.

Antar att du inte informerade köparen om tappade-samtal-problemen.

jag har inte tappat samtal med min 3G iphone men fan vad dålig mottagning jag har, hemma har jag en pinne och kan bara smsa, i centrala stan är det bättre så jag kan ringa med den men för det mesta går det bara smsa med telefonen. as mysko...precis som att det bara fanns en mast i hela trollhättan och att den sitter mitt inne i centrum

Jag funderar på om problemen med tappade samtal för 2G iPhone blivit bättre med fw 2.0. Nån som testat?

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2008-07-21 00:19

tjo

tycker ni ska läsa några K850 trådar,, har själv haft väldiga problem som påminner om de ni pratar om, jag har telia,, samtal som bryts, täckning som försvinner osv osv, jag var först övertygad om att det var mobilen som var väck, men tror nu mer på att det är nätet, kanske beroende på vad man har för nät osv..
Det har gått i perioder, ibland är det bättre,, har även hört att det händer allt fler personer i min omgivning, speciellt när dom får upp att dom inte har täckning, och så bryts samtalet, och direkt efter får dom full täckning igen.

Nu har jag inte läst så mycket i tråden, så om jag skriver orelevanta saker ber jag om ursäkt :P:p

Ursprungligen av viceguy:

tycker ni ska läsa några K850 trådar,, har själv haft väldiga problem som påminner om de ni pratar om, jag har telia,, samtal som bryts, täckning som försvinner osv osv, jag var först övertygad om att det var mobilen som var väck, men tror nu mer på att det är nätet, kanske beroende på vad man har för nät osv..
Det har gått i perioder, ibland är det bättre,, har även hört att det händer allt fler personer i min omgivning, speciellt när dom får upp att dom inte har täckning, och så bryts samtalet, och direkt efter får dom full täckning igen.

Nu har jag inte läst så mycket i tråden, så om jag skriver orelevanta saker ber jag om ursäkt :P:p

Jag har haft Telia i 8 år och haft kanske 1-2 tappade samtal så...

Ursprungligen av Tobbe Sunesson:

Jag funderar på om problemen med tappade samtal för 2G iPhone blivit bättre med fw 2.0. Nån som testat?

skumt nog upplever jag försämring... har tidigare haft bekymmer med droppade samtal oavsett operatör(dock mycket mer på telia) i de flesta firmware. Har gjort om med olika verktyg fler en än ggn. Men av någon mystisk anledning funkade pwnage tool och 1.1.4 klcokrent förra ggn(inte första ggn den kombon)

men som sagt nu ligger det pwnage 2.0 och jag har sett hur den tappat nät(dock inte upplevt brutet samtal ännu men när varningsrutan kommer upp om att man tappat nät så borde man inte inbilla sig) Även denna gång med en annan leverantör än telia.

Ursprungligen av Tobbe Sunesson:

Jag funderar på om problemen med tappade samtal för 2G iPhone blivit bättre med fw 2.0. Nån som testat?

Jag upplever att de tappade samtalen har ökat markant sedan jag uppgraderade min iPhone av första generationen till firmware 2.0.

Jag kör Telia och just nu är iPhonen inte användbar i jobbet. Tur att jag har semester och en kompis som står ut med att fem plötsliga avslut under vårt samtal som totalt varade i kanske 20 minuter.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Jag upplever att de tappade samtalen har ökat markant sedan jag uppgraderade min iPhone av första generationen till firmware 2.0.

Jag kör Telia och just nu är iPhonen inte användbar i jobbet. Tur att jag har semester och en kompis som står ut med att fem plötsliga avslut under vårt samtal som totalt varade i kanske 20 minuter.

/c

Enda trösten är att vi svenskar nu har en officiellt supportad telefon som också lider av tappade samtal. Bara alla de ligger på Telia snuskigt hårt så att de verkligen får upp ögonen för detta.
Kanske kan G1:an få åka snålskjuts på en lösning.

  • Medlem
  • 2008-07-21 09:58

Tappade mitt första samtal igår... SKITJOBBIGT.
jag har nya 3G iPhone och den bara "la av" och jag kunde inte sätta igång den igen
på flera minuter. Helt svart blev skärmen. Är det någon som vet om Apple har någon
uppdate av FW på gång (om dom vet om det över huvud taget) ?

/besviken

det ska ju tydligen vara massor problem med FW 2.0 så jag hoppas hoppas att de tappade samtalen och den dåliga mottagningen är buggar i FWen eftersom apple då kan fixa det för eller senare, jag hoppas att det kommer en uppdatering snart för många buggar finns det.

Frågan är hur en 2.0.1-update hanteras av en pwnad 2G iPhone... Ständigt dessa problem. Släpp operatörerna fria! Sälj iPhone kontant! Lite trött på det här...

Detta är ett Telia problem och drabbar både Gen1 och Gen 2 iPhone. Vi har testat i Helsingborg nere vid hamnen där det finns ett ntal riktigt starka sändare. Vi använde en Ericsson890, Iphone Gen1 Firmware 2.0 Pwned och en 16GB 3G iPhone.

5 samtal med Gen1 = 5 avbrutna samtal (bytte station både i Helsingborg och tll Danmark)
5 samtal med Gen2 = 4 avbrutna samtal
5 samtal med 890 = 0 avbrutna samtal

Jag ser det som ett problem med mjukvaran i iPhone och i Telias mjukvara vid stationsbyte. Vi har gnällt på Telia som satte inomhusantenner hos oss, men det hjälper fan inte det heller.

Provade samma sak med Tele2 och fungerade utmärkt på samtliga telefoner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 17:01

Erbjuder verkligen bara Telia EDGE-abb.?

Har en 16GB iPhone 2G och kör med Telia pga deras Edge-abb. och har exakt samma problem som alla andra i denna tråd. Full täckning som försvinner på 1 sek och samtal som bryts. Provade med en kompis Comviq-kort och då fungerade det utmärkt. Är beredd att byta operatör med en gång, MEN, att vara uppkopplad med GPRS känns som ett riktigt dåligt alternativ med en iPhone.

Så vad göra????

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 09:46
Ursprungligen av matern:

Erbjuder verkligen bara Telia EDGE-abb.?

Har en 16GB iPhone 2G och kör med Telia pga deras Edge-abb. och har exakt samma problem som alla andra i denna tråd. Full täckning som försvinner på 1 sek och samtal som bryts. Provade med en kompis Comviq-kort och då fungerade det utmärkt. Är beredd att byta operatör med en gång, MEN, att vara uppkopplad med GPRS känns som ett riktigt dåligt alternativ med en iPhone.

Så vad göra????

Tyvärr finns det nog inte så mycket att göra, mer än att kanske vänta och testa med ytterligare uppdateringar. Hade samma problem som du och tröttnade så mycket att jag sålde telefonen till en polare som har tele2 (funkar utmärkt för honom) och skaffade mig själv en iphone 3g. Tråkigt med tanke på att telia är dem ända med egde och som du säger känns gprs jävligt segt. Antingen får du klara dig med att surfa via wifi eller tjacka ny lur om du vill ha snabba hastigheter.

Detta fenom har jag även på min Nokia jag har idag. Avbrutna samtal tillhör vardagen med en 3G telefon, jag har slutat irritera mig på det och gett upp. Bättre än så här blir det inte.

Nytt rekord för mig

Idag skulle jag slå en signal till en kompis som jag brukar prata lite med på väg till jobbet. Åker alltid samma rutt, samma tidpunkt, samma iphone, samma sätt jag ringer upp på osv.

Första samtalet kopplades aldrig fram.
Andra samtalet fick jag höra 'Samtalet kan inte kopplas fram...'
Efter 37 samtalsförsök gav jag upp.

Jag har svårt att tänka mig att detta samtal enbart sitter i telefonen och att Telia inte är en bidragande faktor.

Bevaka tråden