Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Super Monkey Ball har blivit crackad

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 13:06

Det mest populära spelet till iPhone, Super Monkey Ball, har blivit crackat. Det går att installera och köra utan att betala. Även om man bor i ett land där det inte är releasat.

Fråga mig inte hur och posta inte länkar till det (det är förbjudet enligt reglerna på detta forum).

Jag har själv provat det, och det fungerade. Jag har nu tagit bort programmet igen. Jag vill inte uppmana till piratkopiering, men tydligen vill Google hjälpa dig på traven då de har en cachad kopia av sidan som beskriver hur man gör. Fråga mig inte vad man skall söka på - det kan du säkert lista ut själv.

Själv trodde jag inte att det var så lätt att knäcka Apples DRM skydd för iPhone.

Det tråkiga är att detta drabbar Sega mer än Apple, eftersom det är dom som får 75% av försäljningen, och Apple kommer nog att behöva tänka om hel del för att förhindra detta.

Jag kommer att fortsätta köpa mina program som jag gillar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 13:12

Om fler program crackas så kommer det eventuellt även påverka företag som utvecklar program till iPhone.

• Medlem
  • City
  • 2008-07-22 13:21

Har handlat själv på appstore men 75 spänn är lite saftigt för ett mobilspel ändå och så länge priserna kommer ligga där så finns de som kommer försöka greja med det gratis.

Ursprungligen av kraspor:

Har handlat själv på appstore men 75 spänn är lite saftigt för ett mobilspel ändå och så länge priserna kommer ligga där så finns de som kommer försöka greja med det gratis.

Det kommer nog alltid att finnas folk som gör det, det får man leva med. Vad Apple kan göra, och gör, är att göra det så enkelt som möjligt att göra rätt för sig. Ta bara iTunes Store som sålt miljarder och miljarder låtar, trots att det inte direkt är någon hemlighet att man kan ladda ner musik på nätet "gratis". Samma sak tror jag gäller App Store, är det enkelt och priserna är humana så kommer folk att köpa det. Även om det finns någon procent som inte gör det.

Däremot håller jag inte med om att 75 kr är saftigt, inte om spelet är välgjort. Jag brukar köpa spel till min Nindendo DS och det kostar 400-500 kr. Om det är ett bra spel och man har stor glädje av det är 75 kr ett bra pris.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 13:34

Själv är jag totalt emot crack av spel/program i App Store... här finns en ypperlig plattform till alla som har iPhone tillgänglig för alla jorden runt (med vissa små undantag) och då skall man främja detta och köpa där istället.
Har själv blåst en 300 på apps därifrån och mer kommer det bli.

Film och musik har jag inga skrupler om att piratkopiera för där finns det inte en tillräckligt bra plattform i Sverige om jag vill spela upp det via datorn.

Det sista skrev jag för att visa varför jag är emot crack av App Store program/spel.

Ursprungligen av Trineo:

Själv är jag totalt emot crack av spel/program i App Store... här finns en ypperlig plattform till alla som har iPhone tillgänglig för alla jorden runt (med vissa små undantag) och då skall man främja detta och köpa där istället.
Har själv blåst en 300 på apps därifrån och mer kommer det bli.

Film och musik har jag inga skrupler om att piratkopiera för där finns det inte en tillräckligt bra plattform i Sverige om jag vill spela upp det via datorn.

Det sista skrev jag för att visa varför jag är emot crack av App Store program/spel.

Håller med dig, här har vi nu en perfekt plattform för att skaffa program via sin mobil, och ändå passar det inte vissa, det är synd!

Ursprungligen av Trineo:

Själv är jag totalt emot crack av spel/program...

.

Öh så Blu-Ray eller DVD duger inte?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 21:59
Ursprungligen av Simon Templar:

Öh så Blu-Ray eller DVD duger inte?

Inte när jag vill ha det över internet, vill inte hålla på med fysisk media som vi är hänvisade till här i landet som tekniken glömde.

Bara kolla Netflix (har jag för med de heter)... där finns det 100.000 filmer att hyra medans sveriges motsvarighet SF Anytime har 1500.

Jag ser framför mig hur jag sitter med en fjärr och klickar på en film och *swooosh* så börjar den på min tv trots att jag inte har det fysiska mediet.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-22 22:35
Ursprungligen av Trineo:

Inte när jag vill ha det över internet, vill inte hålla på med fysisk media som vi är hänvisade till här i landet som tekniken glömde.

Bara kolla Netflix (har jag för med de heter)... där finns det 100.000 filmer att hyra medans sveriges motsvarighet SF Anytime har 1500.

Jag ser framför mig hur jag sitter med en fjärr och klickar på en film och *swooosh* så börjar den på min tv trots att jag inte har det fysiska mediet.

Instämmer, branschen erbjuder sämre tillgänglighet än vad piratalternativen gör idag. Jag har via mitt amerikanska iTunes-konto prövat hyrfilm via iTunes Store och det är precis vad jag suktat efter, allting sker med minimal fördröjning och till ett rimligt pris.

Den enda trumfen piratalternativen har över iTunes Store i dagsläget är att det krävs en AppleTV för att se HD-material, men det är jag faktiskt beredd att betala för. Detta för att få möjligheten att betala för den film jag vill se, en möjlighet jag saknar idag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 14:18

Synd bara att Apple tvingar en att mata in kreditkortsnummer för att ladda ner gratis program i AppStore.

Ursprungligen av kia2:

Synd bara att Apple tvingar en att mata in kreditkortsnummer för att ladda ner gratis program i AppStore.

Mm, vore trevligt om Apple istället lät vem som helst ladda ner de gratisprogrammen.

(Och det vore bra om Apple hävde den idiotiska NDA:n så utvecklare får prata med varandra - men det är lite OT ).

Ursprungligen av kia2:

Kolla i denna tråden:
http://www.99.se/itunes-store/247029-ladda-ned-gratisprogram-utan-visakort.html#post1575729

Så fick jag ett iTunes konto utan att skriva kreditkortsnummer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 21:33
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Kolla i denna tråden:
http://www.99.se/itunes-store/247029-ladda-ned-gratisprogram-utan-visakort.html#post1575729

Så fick jag ett iTunes konto utan att skriva kreditkortsnummer

Tack!!

Det känns något fjuttigt att jobba på att knäcka ett spel som kostar såpass lite som 75:-

Och ännu fjuttigare att använda dessa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 21:41
Ursprungligen av draags:

Det känns något fjuttigt att jobba på att knäcka ett spel som kostar såpass lite som 75:-

Jag tänker inte försvara piratkopiering - men det hade varit bra om Apple hade gjort så att man kunde prova programmen innan man köpte dem. Jag upplever att det finns ganska mycket skräp i AppStore. Det är inte kul att köpa någonting för att sedan upptäcka att det inte fungerar så bra.

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-22 22:13
Ursprungligen av kia2:

Jag tänker inte försvara piratkopiering - men det hade varit bra om Apple hade gjort så att man kunde prova programmen innan man köpte dem. Jag upplever att det finns ganska mycket skräp i AppStore. Det är inte kul att köpa någonting för att sedan upptäcka att det inte fungerar så bra.

Läs recensioner osv och bilda dig en uppfattning. 75:- räcker till en öl på stureplan som är uppdrucken på 30 minuter alt ett spel som du kan ha glädje av många timmar.

Ursprungligen av kia2:

Det hade varit skitbra.
Då hade man garanterat sålt fler program i det långa loppet.

Och när jag tänker på det så håller jag faktiskt med om att man kanske borde köpa programmen till iPhonen så att plattformen utvecklas och får en stabil grund.
Sen åas så säljs det både en och två telefoner och försäljningen lär knappast stagnera (TROR jag inte, märk väl).
Så köpa programmen i början är väl bäst, tills plattformen är så pass stabil att den inte kan dö.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 09:13
Ursprungligen av RockyMontana:

Det hade varit skitbra.
Då hade man garanterat sålt fler program i det långa loppet.

Jag tror att företagen kommer att lösa det här problemet själva. Jag ser att det idag tillkommit ett nytt gratisprogram "Labyrinth Lite Edition". Programmet är alltså en provversion av betalprogrammet, så att man just kan provspela innan man köper.

Ursprungligen av kia2:

Jag tror att företagen kommer att lösa det här problemet själva. Jag ser att det idag tillkommit ett nytt gratisprogram "Labyrinth Lite Edition". Programmet är alltså en provversion av betalprogrammet, så att man just kan provspela innan man köper.

Mer sådant! 75 kr för ett spel är inte mycket pengar. Men som student så sparar man in på allt man kan så ingen lyx kan unnas och köpa sig ett mobilspel för 75kr. Men testar man det gratis och fastnar så "måste" man ju köpa det

Självklart skulle det kunna vara en variant men det handlar inte om stora summor pengar och hur många mobilprogram kan man först test köra, en fråga eftersom jag inte har en aning.

Man kommer alltid finna anledning till att slippa betala.

Ladda hem det, mest för att testa hur svårt det var att installera hackade saker, samt för att testa ett "riktigt" spel på Iphonen. Jag måste säga att om det är såhär lätt att få in hackade spel i sin Phone så blir det svårt att hålla de höga Appstore-priserna.

Spelet är kul på Xbox, men jag tyckte det var skitsvårt att styra på Phonen och fick ingen riktigt kontroll på det. Jävligt snyggt är det dock. Jag har hur som helst tagit bort det. Vill jag spela spel gör jag det på min konsol, inte på min Iphone typ

Nu är ju inte Super Monkey Ball bara ett mobilspel. Det är ett finger som pekar i riktningen iPhone kommer ta spelbranschen. Så 75:- är helt okej pris tycker jag. Det finns sämre spel till "bättre" konsoller som kostar mer.

Men det är väl fan att folk håller på och crackar! Som redan sagts så är iPhone en sån fantastisk utvecklarplattform som vi borde ta vara på. Crackar man grejerna och snor istället för att köpa så kommer utvecklingen (mer eller mindre) stanna upp och kanske stagnera!

Eller ja, risken finns i alla fall. Och det suger hest.

Du har fel - Du har fel. Kan ni inte leta upp lite källfakta och ta detta i en tråd som är relevant?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 08:18

Nja, jag håller med scim där faktiskt, det är musik och filmbranschens eget fel att piratkopieringen är så utbredd som den är.
Om de inte hade begränsat det hela med krångliga licenser i varje land och dessa regionsindelningar så hade vi haft otroligt bra webbtjänster som tillhandahöll musiken och filmerna online till rimliga pengar och då är piratkopierandet inte berättigat.
Men idag då vi i sverige får vänta 6-12 månader på filmer och då enbart på fysiskt medium för antingen så släpps de inte alls eller så släpps de på plattformsberoende ställen som kräver Windows. Nu finns det onlinelösningar i USA för iTunes, Xbox, PS3 osv... dessa alternativ finns inte ens tillgängliga för oss pga rättigheter.

När det kommer till program så är det långt ifrån lika komplicerat och jag kan med gott samvete säga att sedan jag gick över till Mac har jag piratkopierat oerhört lite program och spenderat klart mer pengar på att köpa licenser... men kanske har det att göra med att programmen jag behöver inte kostar en halv förmögenhet utan har mer humana priser för vanliga hemanvändare.
Jämförelse, MS Office 4000:- kontra Apple iWork för 795:-.

Ok handlade inte tråden om SMB, eller?

Flyttade ett gäng inlägg till en ny tråd, vi blev alldeles för off topic här. Jag syndade själv, men nu har jag styrt upp det i alla fall.

Ursprungligen av scim:

Piratkopieringen är till stor del branchens eget fel, åtminstone inom musik och filmbranschen.

Det kan man delvis tycka, men i fallet med just Super Monkey Ball så har jag svårt att se att utvecklarna gjort något större fel (annat än att ta ut "saftiga" 75 kr för sitt jobb).

Ursprungligen av scim:

Piratkopieringen är till stor del branchens eget fel, åtminstone inom musik och filmbranschen.

Visst, om de inte lade ned enorma resurser på att göra film och musik som folk vill ha så skulle det antagligen piratkopieras mindre sen så är det såklart deras fel för att de inte gjort effektivare piratkopieringsskydd...

Bevaka tråden