Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Admins tillägg: Detta är inlägg plockade från en annan tråd som blev alldeles för off topic.

Ursprungligen av henkebarn:

Nu är ju inte Super Monkey Ball bara ett mobilspel. Det är ett finger som pekar i riktningen iPhone kommer ta spelbranschen. Så 75:- är helt okej pris tycker jag. Det finns sämre spel till "bättre" konsoller som kostar mer.

Men det är väl fan att folk håller på och crackar! Som redan sagts så är iPhone en sån fantastisk utvecklarplattform som vi borde ta vara på. Crackar man grejerna och snor istället för att köpa så kommer utvecklingen (mer eller mindre) stanna upp och kanske stagnera!

Eller ja, risken finns i alla fall. Och det suger hest.

Du menar ungefär den utvecklingen som den stulna musiken givit den digitala musikdistributionen?
Som gjorde att det kom en Ipod?
Som fick apple på fötter?
Som gör att du idag sitter på en Iphone?

Ursprungligen av Trineo:

Inte när jag vill ha det över internet, vill inte hålla på med fysisk media som vi är hänvisade till här i landet som tekniken glömde.

Bara kolla Netflix (har jag för med de heter)... där finns det 100.000 filmer att hyra medans sveriges motsvarighet SF Anytime har 1500.

Öh Netflix hyr främst ut FYSISKA DVD filmer...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 08:06
Ursprungligen av Simon Templar:

Öh Netflix hyr främst ut FYSISKA DVD filmer...

Simon Templar: Så vad heter tjänsten som hyr ut filmer via PSN (eller vad det nu heter)?

Och tydligen över Xbox Live...
Netflix To Stream Movies Over Microsoft's Xbox Live Service -- Home Theatre -- InformationWeek

EDIT: Kollat lite mer och jag hade fel... är över Xbox Live som Netflix kommer hyra ut / sälja film... inte playstation.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du menar ungefär den utvecklingen som den stulna musiken givit den digitala musikdistributionen?
Som gjorde att det kom en Ipod?
Som fick apple på fötter?
Som gör att du idag sitter på en Iphone?

BS i flera led, iPoden slog inte främst på grund av stulen musik utan på grund av dess smidighet och kapacitet...
Apple var på fötter innan iPod, hört talats om iMac? ...
iPhone har egentligen mer gemensamt med Newton PDA:n än med iPod..

Ursprungligen av Simon Templar:

BS i flera led, iPoden slog inte främst på grund av stulen musik utan på grund av dess smidighet och kapacitet...
Apple var på fötter innan iPod, hört talats om iMac? ...
iPhone har egentligen mer gemensamt med Newton PDA:n än med iPod..

Det är inte bullshit i några led alls. Både du och jag vet att det inte hade funnits en chans i helvete att Ipoden hade slagit om den till exempel bara kunnat spela köpta Itunes-filer, och inte MP3.

Apple var LÅNGT ifrån fötterna innan Ipoden slog. Det var det som blev Apples flaggskepp. Steve sa själv (nej, jag har ingen källa mer än intervjun jag läste med honom i någon datatidning förra året i samband med Iphonen) att han var osäker på att han kunde vända skutan, särskilt när Imacen gick knaggligt. Men att det var när Ipodden slog igenom som han blev övertygad.

Varför du slängde in liknelsen med Iphonen förstår jag inte riktigt. Min poäng var att om inte Ipoden slagit och Apple överlevt hade inte Iphonen existerat idag.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är inte bullshit i några led alls. Både du och jag vet att det inte hade funnits en chans i helvete att Ipoden hade slagit om den till exempel bara kunnat spela köpta Itunes-filer, och inte MP3.

Apple var LÅNGT ifrån fötterna innan Ipoden slog. Det var det som blev Apples flaggskepp. Steve sa själv (nej, jag har ingen källa mer än intervjun jag läste med honom i någon datatidning förra året i samband med Iphonen) att han var osäker på att han kunde vända skutan, särskilt när Imacen gick knaggligt. Men att det var när Ipodden slog igenom som han blev övertygad.

Varför du slängde in liknelsen med Iphonen förstår jag inte riktigt. Min poäng var att om inte Ipoden slagit och Apple överlevt hade inte Iphonen existerat idag.

Du har helt fel Apple var definitivt på fötter när iPod lanserades och iPod blev ju inte ens en direktsucce utan det tog ett tag innan den gav vinst..

Vem har pratat om att den bara skulle kunna ha spelat iTunes filer? Självklart ska en mp3 spelare kunna spela Mp3 och AAC och okomprimerad musik många fyllde och fyller fortfarande sina ipods från CD skivor...
Om inte Steve jobs hade lagt ned Newton i förtid så hade Apple säkert omvandlat den till en mobil för sisådär fem år sedan precis som Palm gjorde med sin PDA..

Ursäkta om jag fortsätter på OT-ämnet en bit till, men jag kan bara inte låta bli.

Ursprungligen av PeeMaN:

Både du och jag vet att det inte hade funnits en chans i helvete att Ipoden hade slagit om den till exempel bara kunnat spela köpta Itunes-filer, och inte MP3.

Med tanke på att iTunes Store kom först två år senare så känns det som ett konstigt argument. iPod gjordes för att rippa musik från CD och ladda in.

Ursprungligen av PeeMaN:

Apple var LÅNGT ifrån fötterna innan Ipoden slog. Det var det som blev Apples flaggskepp.

Jag skulle gärna se hårda siffror som ligger bakom det påståendet, för jag har svårt att tro att det är sant.

Kollar vi på Wikipedias artikel om Apple (vilken vi kan anta är rätt ordentligt granskad) så skriver dom:

The iMac sold close to 800,000 units in its first five months and helped return the company to sustained profitability for the first time since 1993.

Apple nådde alltså "sustained profitability" redan 1998, tre år före iPod lanserades. 2001 kom PowerBook Titanium och den nya vita iBooken, två mycket lyckade produkter som också sålde riktigt bra så vitt jag vet. Jag tror Apple redan då gjorde stora inkomster på hårdvaran. Och tack varje Mac OS X som lanserades 2001 kom ett framtidshopp och grunden för den idag så blomstrande Mac-plattformen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Steve sa själv (nej, jag har ingen källa mer än intervjun jag läste med honom i någon datatidning förra året i samband med Iphonen) att han var osäker på att han kunde vända skutan, särskilt när Imacen gick knaggligt.

Det rimmar illa med ovanstående citat.

Ursprungligen av PeeMaN:

Min poäng var att om inte Ipoden slagit och Apple överlevt hade inte Iphonen existerat idag.

Men Apple hade överlevt bara fint utan iPod. De hade inte varit samma stora företag som idag och de hade förstås inte dominerat marknaden för bärbara musikspelare, men de hade fortsatt sälja Macar med vinst. Det talas ibland om en "iPod-effekt" men jag tror inte den är så betydelsefull att den avgjorde Macens överlevnad. Jag tror inte det ser ut såhär bara tack vare iPod, jag tror attraktiva datorer med ett bra OS fixat den biten galant ändå.

Ursprungligen av Adrian B:

Ursäkta om jag fortsätter på OT-ämnet en bit till, men jag kan bara inte låta bli.

Med tanke på att iTunes Store kom först två år senare så känns det som ett konstigt argument. iPod gjordes för att rippa musik från CD och ladda in.

Det där är rent skitsnack. Steve såg, precis som alla andra MP3-tillverkare, en underbar chans att tjäna pengar på alla miljontals ungdomar som tankade hem illegala musikfiler. Att det "gjordes för att rippa CD-skivor" är en klyscha som företagen drar för att det låter jävligt dåligt när ett företag skor sig på kriminella handlingar (för det är ju fortfarande ett brott att dra hem musik som man inte äger rätten att kopiera)

Vad anbelangar Wikipedia så får du gärna använda det som källa. Wiki är bra, men jag har fortfarande läst det jag läst, du får tvivla bäst du vill. Jag vet vad jag vet typ...

Men Apple hade överlevt bara fint utan iPod. De hade inte varit samma stora företag som idag och de hade förstås inte dominerat marknaden för bärbara musikspelare, men de hade fortsatt sälja Macar med vinst. Det talas ibland om en "iPod-effekt" men jag tror inte den är så betydelsefull att den avgjorde Macens överlevnad. Jag tror inte det ser ut såhär bara tack vare iPod, jag tror attraktiva datorer med ett bra OS fixat den biten galant ändå.

Okej. Överleva kanske var att ta i. Det kan jag ge dig. Det hade däremot fortfarande tragglat på som det gjorde när jag övergav det för PCn i min ungdom. Och jag hade nog inte suttit med en mac i mitt knä nu. Bilden du valde att flasha med säger rätt lite om att "det ser ut såhär". Gå till ett ställe där företaget/skolan där PC förespråkas... Eller vafan, jag menar mer att det EGENTLIGEN ser ut såhär:

Marknadsandelar första kvartalet 2008 (laptops):

1. HP 20,8 procent.

2. Dell 15,1 procent.

3. Acer 14,6 procent.

4. Toshiba 9,3 procent.

5. Lenovo 7,5 procent.

6. Fujitsu-Siemens 5,2 procent.

7. Apple 4,6 procent.

8. Asus 4,3 procent.

9. Sony 4,2 procent

Ursprungligen av PeeMaN:

Okej. Överleva kanske var att ta i. Det kan jag ge dig. Det hade däremot fortfarande tragglat på som det gjorde när jag övergav det för PCn i min ungdom. Och jag hade nog inte suttit med en mac i mitt knä nu. Bilden du valde att flasha med säger rätt lite om att "det ser ut såhär". Gå till ett ställe där företaget/skolan där PC förespråkas... Eller vafan, jag menar mer att det EGENTLIGEN ser ut såhär:

1. HP 20,8 procent.

2. Dell 15,1 procent.

3. Acer 14,6 procent.

4. Toshiba 9,3 procent.

5. Lenovo 7,5 procent.

6. Fujitsu-Siemens 5,2 procent.

7. Apple 4,6 procent.

8. Asus 4,3 procent.

9. Sony 4,2 procent

Var har du fått den statistiken ifrån? Om statistiken gäller Sverige så undrar jag om du är medveten om att det importeras mängder av macar som inte ingår i den statisitken? Plus att jag antar att de macar som säljs genom Applestore (massvis) inte ingår i den statistiken...

Ursprungligen av PeeMaN:

Det där är rent skitsnack. Steve såg, precis som alla andra MP3-tillverkare, en underbar chans att tjäna pengar på alla miljontals ungdomar som tankade hem illegala musikfiler.

Well, om vi ska börja snacka om vad som är skitsnack eller inte så kan vi ju munhuggas länge. Jag är helt övertygad om att du pratar strunt i ämnet. Och jag är dessutom helt övertygad om att ifall det gjordes en undersökning av var iPod-användarna får sina MP3-låtar ifrån så skulle det vara fler lagligt rippade låtar en nedladdade. Totalt sett på alla kunder alltså. Kom ihåg att det är långt fler än bara ungdomar som använder iPod.

Ursprungligen av PeeMaN:

Att det "gjordes för att rippa CD-skivor" är en klyscha som företagen drar för att det låter jävligt dåligt när ett företag skor sig på kriminella handlingar (för det är ju fortfarande ett brott att dra hem musik som man inte äger rätten att kopiera)

Mer struntsnack. Du snackar om samma företag som på helt egen hand gjorde det ingen i skivindustrin kunde klara av: Att börja sälja musik digitalt i stor skala. Före iTunes Store fanns det inget i närheten så väl fungerande och så populärt. Medan skivbolagen var bakåtsträvare som försökte få in kopieringsskydd i CD-skivor tog Apple det initiativ som behövdes för att ge folk vad dom ville ha: Ett enkelt sätt att köpa musik digitalt till rimligt pris. Och med miljader och åter miljarder sålda låtar är det ingen tvekan om att dom lyckades bra.

Angående koperingsskyddet och dess påtalade inlåsning: Det var ett nödvändigt ont från början för att få skivindustrin att skriva på kontrakten. Det är först nu som de börjat inse att det faktiskt går att sälja musiken oskyddad lika bra. Och Apple har som mål att vilja sälja all musik utan skydd.

Vad du menar är alltså att ALLA tillverkare av digitala musikspelare är ute efter att sko sig på kriminella handlingar. Vilket är helt befängt eftersom digitala musikspelare var framtiden och företagen, Apple och andra, visste det. Freestyles och cd-spelare hade nåt vägs ände redan. DAT och DCC slog aldrig. Digitala spelare var vägen att gå och det har INGENTING att göra med piratkoperingen. Även om inte en människa i världen hade spridit en digital musikfil till någon annan hade ändå detta varit vartåt utvecklingen hade gått.

Det är som att anklaga alla tillverkare av CD-R-skivor, hårddiskar, ethernetkablar, datorer osv för att vara ute efter att sko sig på kriminella handlingar. Visst, som helhet kan det öka försäljningen, men det betyder inte att syftet bara är att sko sig på detta.

Ursprungligen av PeeMaN:

Vad anbelangar Wikipedia så får du gärna använda det som källa. Wiki är bra, men jag har fortfarande läst det jag läst, du får tvivla bäst du vill. Jag vet vad jag vet typ...

En artikel så pass hårt granskad som Apples på Wikipedia har jag ganska stort förtroende för. Men det går säkert att gräva fram annat också. Gräv gärna fram det du läste. Under tiden kan du läsa denna artikel som handlar om hur bra försäljningen av Macar går: The Mac keeps driving Apple

Eller varför inte Analyst: Apple’s U.S. consumer market share now 21.percent där det står:

The iPhone gets the most press and the iPod sells in the largest quantities, but it’s the Macintosh that really drives Apple’s growth, says Gene Munster.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det hade däremot fortfarande tragglat på som det gjorde när jag övergav det för PCn i min ungdom. Och jag hade nog inte suttit med en mac i mitt knä nu. Bilden du valde att flasha med säger rätt lite om att "det ser ut såhär".

Bilden i sig är förstås inget bevis på något, annat än en massa macar i en sal. Men den illustrerar bra den trend som råden där ute. Macen är otroligt populär och säljer bra. Även om iPod säkert bidragit en del till att få ut Apples produkter till folk som inte tidigare hade dom så köper man inte en så pass kostsam dator utan att tycka att produkten är bra. Konsumenter är inte så korkade. Och eftersom Apple framgångsrikt sålt sina Macar med vinst under många år hade dom varit ett välmående företag idag också, om än med lite lägre omsättning, om inte iPoden funnits.

Apple låg riktigt risigt till under några år, men det var långt före iPoden kom ut. Jag är rätt övertygad om att försäljningen av iMac, iBook och PowerBook såg mycket bra ut redan 2001, och genererade fina vinster för Apple. Hade dom däremot inte lyckats med en vettig ersättare för Mac OS som var på väg in mot en återvändsgränd, kunde det ha gått värre. Men Mac OS X blev precis den lyckade satsning Apple behövde för att matcha sin hårdvara in i 2000-talet.

Ursprungligen av PeeMaN:

Eller vafan, jag menar mer att det EGENTLIGEN ser ut såhär:

Jag antar att du tog siffrorna härifrån, eller? Ange alltid källa så blir allting enklare.

De stora företagen och de stora organisationerna köper fortfarande PC och det syns på statistiken. Skulle man bara se hur försäljningen till konsumenter går eller t.ex. bara till studenter, så skulle det se mycket annorlunda ut.

Men siffrorna spelar inte så stor roll, så länge Apple inte minskar (och det gör dom inte). Köp inte myten om marknadsandelar. Vad ger det att ha marknadsandelar om du inte kan gå med vinst?

Apple måste inte ha 80 procent av marknaden för att vara ett framgångrikt företag. Har du kollat hur stor marknadsandel BMW har, t.ex.? Ändå är det ingen som ständigt drar upp deras marknadandel varje gång som ett tecken på att dom "förlorat" eller ligger dåligt till. Viktigare siffror i så fall kan vara vilken vinst företaget gör eller hur nöjda kunderna är.

iPodens framgångar har varit enorm och betytt mycket för Apple, men när iPoden kom var den inte räddaren för Apple behövde inte räddas länge. Och än idag är Macen grundstenen för Apple att stå på. Och nu har vi dessutom en slags liten Mac i handen i form av iPhone (och iPod touch).

Well, om vi ska börja snacka om vad som är skitsnack eller inte så kan vi ju munhuggas länge. Jag är helt övertygad om att du pratar strunt i ämnet. Och jag är dessutom helt övertygad om att ifall det gjordes en undersökning av var iPod-användarna får sina MP3-låtar ifrån så skulle det vara fler lagligt rippade låtar en nedladdade. Totalt sett på alla kunder alltså. Kom ihåg att det är långt fler än bara ungdomar som använder iPod.

Här kan vi bara enas om att vi har olika åsikter.

Mer struntsnack. Du snackar om samma företag som på helt egen hand gjorde det ingen i skivindustrin kunde klara av: Att börja sälja musik digitalt i stor skala. Före iTunes Store fanns det inget i närheten så väl fungerande och så populärt. Medan skivbolagen var bakåtsträvare som försökte få in kopieringsskydd i CD-skivor tog Apple det initiativ som behövdes för att ge folk vad dom ville ha: Ett enkelt sätt att köpa musik digitalt till rimligt pris. Och med miljader och åter miljarder sålda låtar är det ingen tvekan om att dom lyckades bra.

Vad kom först? Ipoden eller musicstore?
När Ipoden kom fanns ingen musicstore och den sålde på grund av att grabbar som Shawn Fanning hade skapat P2P-tjänster där man kunde få tag i all musik, hela tiden. Att Apple skapade MusicStore var givetvis ett genidrag, jag säger inget annat. Apple såg möjligheten att använda sin produkt som en plattform för att få folk att köpa låtarna de laddade hem, istället för att stjäla de. Men hur bra Apple-store än går så är jag övertygad om att det piratkopieras betydligt mer, det finns alltid folk som inte vill betala för sig!

Angående koperingsskyddet och dess påtalade inlåsning: Det var ett nödvändigt ont från början för att få skivindustrin att skriva på kontrakten. Det är först nu som de börjat inse att det faktiskt går att sälja musiken oskyddad lika bra. Och Apple har som mål att vilja sälja all musik utan skydd.

Vad du menar är alltså att ALLA tillverkare av digitala musikspelare är ute efter att sko sig på kriminella handlingar. Vilket är helt befängt eftersom digitala musikspelare var framtiden och företagen, Apple och andra, visste det. Freestyles och cd-spelare hade nåt vägs ände redan. DAT och DCC slog aldrig. Digitala spelare var vägen att gå och det har INGENTING att göra med piratkoperingen. Även om inte en människa i världen hade spridit en digital musikfil till någon annan hade ändå detta varit vartåt utvecklingen hade gått.

Att utvecklingen var på väg åt det hållet är en sak, att företag skodde sig på det är en annan. Och ja, jag säger att majoriteten av de som sålde och säljer mp3-spelare skor sig på att folk sitter och tankar hem kopierad musik. Annars hade väl varje tillverkare haft sitt filformat, med sin kryptering, och sitt eget rip-program?
Och kom inte och säg att "det var ju för att MP3-formatet redan var standard. Om man sitter och intalar sig själv att MP3-spelaren slagit igenom om den bara kunnat spela lagliga MP3-filer så är det något som inte stämmer.

Det är som att anklaga alla tillverkare av CD-R-skivor, hårddiskar, ethernetkablar, datorer osv för att vara ute efter att sko sig på kriminella handlingar. Visst, som helhet kan det öka försäljningen, men det betyder inte att syftet bara är att sko sig på detta.

Förvånande att du som brukar komma med såpass bra argument kommer med den absurda jämförelsen. Skillnaden är att samtliga av de produkter du nämner har en gemnsam nämnare. De kom FÖRE mp3-formatet och fildelningsprogrammen. Inte tvärtom.

En artikel så pass hårt granskad som Apples på Wikipedia har jag ganska stort förtroende för. Men det går säkert att gräva fram annat också. Gräv gärna fram det du läste. Under tiden kan du läsa denna artikel som handlar om hur bra försäljningen av Macar går: The Mac keeps driving Apple

Eller varför inte Analyst: Apple’s U.S. consumer market share now 21.percent där det står:

The iPhone gets the most press and the iPod sells in the largest quantities, but it’s the Macintosh that really drives Apple’s growth, says Gene Munster.

Jag har aldrig påstått att Apple går eller säljer dåligt, det var ju inte riktigt det som diskussionen handlade om från början?

De stora företagen och de stora organisationerna köper fortfarande PC och det syns på statistiken. Skulle man bara se hur försäljningen till konsumenter går eller t.ex. bara till studenter, så skulle det se mycket annorlunda ut.

Det där är ju bara lösa antaganden. Sen ska vi komma ihåg att apple i flera länder (till exempel Sverige) har subventionerade produkter till studenter. Självklart en medveten strategi för att få in människor i mac-världen under studerande/ungdomsåren. Jag är visserligen också övertygad om att apple ökar bland konsumenter. Särskilt nu när det går att köra Windows. och därmed alla PC-spel på de. "familjen" behöver inte längre köpa en PC för att lillen ska kunna spela Teletubbies i trollskogen typ.

Men siffrorna spelar inte så stor roll, så länge Apple inte minskar (och det gör dom inte). Köp inte myten om marknadsandelar. Vad ger det att ha marknadsandelar om du inte kan gå med vinst?

Apple måste inte ha 80 procent av marknaden för att vara ett framgångrikt företag. Har du kollat hur stor marknadsandel BMW har, t.ex.? Ändå är det ingen som ständigt drar upp deras marknadandel varje gång som ett tecken på att dom "förlorat" eller ligger dåligt till. Viktigare siffror i så fall kan vara vilken vinst företaget gör eller hur nöjda kunderna är.

Att diskuttera huruvida marknadsandelar spelar roll eller inte kan man göra i all oändlighet. Men visst är det som du säger, att det handlar om att tjäna pengar. Men jag tycker ditt resonemang är rätt udda, först säger du att apple växer och tar marknadsandelar och sedan påstår du att "det inte spelar någon roll"......

iPodens framgångar har varit enorm och betytt mycket för Apple, men när iPoden kom var den inte räddaren för Apple behövde inte räddas länge. Och än idag är Macen grundstenen för Apple att stå på. Och nu har vi dessutom en slags liten Mac i handen i form av iPhone (och iPod touch).

Jag står fast vid att det var Ipoden som drog upp apple ur träsket. Jag står fast vid att jag älskar min Macbook och min Iphone och inte skulle byte någon av de som det ser ut nu. Nu vill jag verkligen inte gå in på det, för då blir det väl raseri från alla medlemmar som det alltid blir när man kritiserar den. Men Iphonen har fortfarande en bra bit kvar att gå för att bli den mest perfekta mobil man kan tänka sig

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-26 00:51
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag står fast vid att det var Ipoden som drog upp apple ur träsket.

Om man gör en vinst på 101 miljoner dollar 1998 så sitter man inte i ett träsk

Ursprungligen av scim:

Detta för att få möjligheten att betala för den film jag vill se, en möjlighet jag saknar idag.

Nu anklagar jag inte dig för någonting, men meningen jag citerar är så klockren i sammanhanget.

Jag hör nämligen ofta folk säga sådana saker om produkter som är regionsbundna, som till exempel iPhone och dylika prylar/tjänster.

"Hade de bara låtit mig betala för produkten så hade jag köpt den, men nu kan jag inte det så då får jag skaffa den på annat vis. (som i regel är olagligt, annars hade man ju inte behövt förklara sig)"

Och så skaffar man sig sin pryl, bryter mot eventuella avtal som skrivits kring den, hackar den, låser upp den och bryr sig således enbart om sin egen girighet. Inte ett dugg om de involverade parter som förlorar på ens beteende (i exemplet med iPhone 1st gen är denna förlorare AT&T).

Nåja Nog om det. Ha det gött, hej då.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-23 18:35

Och så skaffar man sig sin pryl, bryter mot eventuella avtal som skrivits kring den, hackar den, låser upp den och bryr sig således enbart om sin egen girighet. Inte ett dugg om de involverade parter som förlorar på ens beteende (i exemplet med iPhone 1st gen är denna förlorare AT&T).

Jag tycker du hårdrar det lite väl mycket här, först och främst så har den här diskussionen aldrig handlat om iPhone men även där har jag svårt har jag svårt att köpa ditt resonemang. Konsekvensen av att bryta de eventuella avtal som följer iPhone blir att du tappar garantin, avtalen inskränker inte på äganderätten. Dessutom så finns det väl ännu inga fakta på att varken Apple eller AT&T varit förlorare på dessa avtalsmässiga finurligheter som jag hellre ser det som

Piratkopieringen är till stor del branchens eget fel, åtminstone inom musik och filmbranschen. Sedan är det givetvis så att man aldrig kommer ifrån att det kommer finnas snyltare som aldrig betalar för sig, men de tillhör ändå en minoritet som man kan bortse ifrån.

Ursprungligen av PeeMaN:

Ladda hem det, mest för att testa hur svårt det var att installera hackade saker, samt för att testa ett "riktigt" spel på Iphonen. Jag måste säga att om det är såhär lätt att få in hackade spel i sin Phone så blir det svårt att hålla de höga Appstore-priserna.)

Du måste vara ironisk när du säger att det är för höga priser på appstore.

Och att införskaffa program från appstore måste ändå vara enklare än att köra hackade, även om det är enkelt.

Om du nu inte även här är ironisk. Vilket jag hoppas.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-25 00:23
Ursprungligen av PeeMaN:

Det där är rent skitsnack. Steve såg, precis som alla andra MP3-tillverkare, en underbar chans att tjäna pengar på alla miljontals ungdomar som tankade hem illegala musikfiler. Att det "gjordes för att rippa CD-skivor" är en klyscha som företagen drar för att det låter jävligt dåligt när ett företag skor sig på kriminella handlingar (för det är ju fortfarande ett brott att dra hem musik som man inte äger rätten att kopiera)

Sluta blanda ihop dina åsikter med fakta. Om du läst vad du har läst, presentera det isåfall istället för att antyda att du vet bättre och att vi ska acceptera det. Dessutom, allt är inte svart eller vitt, det börjar bli tröttsamt att läsa dina korståg mot allt möjligt.

"Hade de bara låtit mig betala för produkten så hade jag köpt den, men nu kan jag inte det så då får jag skaffa den på annat vis. (som i regel är olagligt, annars hade man ju inte behövt förklara sig)"

Då måste jag säga att det exakt är en bekskrivning av mig. Sen iTunes music store kom till Sverige har jag nog inte laddat ner en enda låta på annat sätt än att betala för den. Inte för att det är en absolut övertygelse för mig att alltid göra rätt för mig men för att det är så otroligt enkelt och smidigt och att det väl rör sig om totalt en hundring i månaden för sånt jag verkligen lyssnar på och det har jag råd med. Hittills har jag köpt nästan 500 spår på iTMS.

Samma gäller min syn på filmer. Jag är inte intresserad att lägga ut 200kr på att köpa en DVD eller 300 för en bluray för en film jag ser 1 gång. Omaket att gå med i en hyrtjänst där man ska fylla i vad man vill hyra, lägga i brevlådan för att skicka tillbaka och krångla lockar inte alls. Vilken film man vill se kommer oftast spontant och beror på dag och sällskap. De flesta digitala hyrtjänster som skulle möjliggöra sån spontanitet fungerar enbart med pc men fungerar bara hjälpligt. Samma dag som det blir möjligt att hyra film via  Apple TV kommer jag köpa en. Som det är nu är det enklast att ladda ner det man vill se som en torret. Tar väl en kvart att hitta och en stund till att ladda ner.

Jag tycker som flera andra att filmbolagen/skivbolagen har sig själva att skylla här. Hur svårt är det egentligen att inse att man inte kan hålla på som man alltid gjort? Släpp på regioner och annan skit och gör allt tillgängligt i så många länder som möjligt på en gång. Låt mig hyra film via Apple TV och dra inte ut på förhandlingarna i flera år bara för att man kunde göra så för 10 år sen. Nu när de olagliga alternativen är smidigare än de lagliga så är ju striden förlorad ändå. Varför är det så svårt att inse?

Ursprungligen av Rickard A:

Nu när de olagliga alternativen är smidigare än de lagliga så är ju striden förlorad ändå. Varför är det så svårt att inse?

Det är fortfarande ägarna utav rättigheter osv som bestämmer vad som ska ske med produkten och så länge den inte skänks bort så ska man betala det pris som krävs för att få ta del utav rättigheterna. Så enkelt är det. Det är inte din uppfattning som räknas - det är de som äger verken som bestämmer, tillsammans med lagar.

Om du är så desperat att få tag i saker som inte finns på din marknad så får du väl flytta till landet där marknaden motsvarar dina önskemål?

Bryta mot lagen är aldrig rätt.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-25 08:01

Det är fortfarande ägarna utav rättigheter osv som bestämmer vad som ska ske med produkten och så länge den inte skänks bort så ska man betala det pris som krävs för att få ta del utav rättigheterna. Så enkelt är det. Det är inte din uppfattning som räknas - det är de som äger verken som bestämmer, tillsammans med lagar.

Om du är så desperat att få tag i saker som inte finns på din marknad så får du väl flytta till landet där marknaden motsvarar dina önskemål?

Det är heller inte rätt att utnyttja lagen i andra syften än varför den ursprungligen stiftades. Som många lagar är utformade går det att argumentera att väldigt mycket vi gör är olagligt. Dessutom - om tillräckligt många bryter mot lagen är det lagen i sig det är fel på, inte lagbrottet.

F.ö. så är det inte ett lagbrott att hacka en iPhone.

Det du säger stämmer säkert men det betyder inte att du har rätt.

Film och skivindustrin gnäller konstant på hur mycket den illegala nerladdningen skadar dem men gör inget åt att erbjuda något riktigt alternativ. Det är trots allt 2008 och internet är här för att stanna vare sig man vill det eller inte. Porrindustrin nappade på internet för 10 år sen men de "rumsrena" motsvarigheterna håller fortfarande på att tjafsar om regioner, DRM och annat som försvårar för konsumenterna.

Alltså, skiv och filmbolagen har sig själva att skylla när man inte ens försöker motverka piratandet med lagliga alternativ. Deras metoder funkade bättre för 15 år sen när man hade 56k modem och det kostade skjortan att importera från utlandet men inte när det går att ladda ner en dvd-film på 30 minuter eller. Dags att anpassa sig till verkligheten kanske?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-25 22:56

Detta är ju fruktansvärt naivt. Jag tänkte motivera varför först, men jag kom på att detta förstår ju t.o.m. dagisbarn, så du får ingen motivering.

iPoden hade fortfarande dominerat andra MP3 spelare skulle jag tro, men utan den illegala fildelningen hade däremot inte kanske MP3 spelaren slagit igenom på en sådan stor skala. Snarare på samma skala som MD spelare kanske.
Apple tycker jag inte har "kommit på fötter" pga iPoden men i och med att den blev en sådan succé så har den fört fram företaget till folket. Människor börjar liksom bli intresserad av deras produkter när de får se den fantastiska iPoden framför sina ögon. Har dock träffat massor av människor som vet vad en iPod är, men inte vad Apple är. Sen att Apple börjar ta över marknad bland datorer är inget med iPod egentligen. Snarare pga Windows.

Så resonerar jag iaf.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Håller med PeeMaN, men till en viss del.

För tydlighetens skull vill jag bara påpeka att JAG inte håller med PeeMaN ett dugg. Vill bara ha det sagt. Känns bättre så.

Ursprungligen av Rickard A:

För tydlighetens skull vill jag bara påpeka att JAG inte håller med PeeMaN ett dugg. Vill bara ha det sagt. Känns bättre så.

Inte jag heller egentligen, läste lite luddigt i början och var redan för sent att edita

Ursprungligen av scim:

Sluta blanda ihop dina åsikter med fakta. Om du läst vad du har läst, presentera det isåfall istället för att antyda att du vet bättre och att vi ska acceptera det. Dessutom, allt är inte svart eller vitt, det börjar bli tröttsamt att läsa dina korståg mot allt möjligt.

Ingen tvingar dig att läsa

Ursprungligen av PeeMaN:

Ingen tvingar dig att läsa

Ett återkommande uttalande från dig. Med tanke på att du måste säga det så ofta, borde du kanske reflektera över varför det du skriver så ofta blir ifrågasatt?

Något som är bra att ha i åtanke när man skriver på forum är att man (det vill säga du, jag och alla andra) ska trivas så bra som möjligt. Skriver man "extrema" saker, som man vet kommer uppröra folk så är det ju klart att trivseln kommer påverkas.

Om man tänker efter innan man skriver en sådan "extrem" sak så kan man överväga om detta uttalande verkligen är värt vad det kommer göra för trivseln.
Några exempel på vad man kan tänka på innan man skriver saker som kan vara uppseendeväckande/upprörande:
"Är detta något som kommer påverka en slutsats?"
"Kommer detta att hjälpa någon att ta ett beslut?"
"Innehåller mitt uttalande någon fakta som kan ändra någon synvinkel?" eller
"Är mitt uttalande enbart baserat på personliga åsikter och saknar relevant substans?"

Du kanske kan läsa igenom de inlägg du fått negativa reaktioner på och tänka på dessa exempel och se vad du kommer fram till!

Ett återkommande uttalande från dig. Med tanke på att du måste säga det så ofta, borde du kanske reflektera över varför det du skriver så ofta blir ifrågasatt?

Något som är bra att ha i åtanke när man skriver på forum är att man (det vill säga du, jag och alla andra) ska trivas så bra som möjligt. Skriver man "extrema" saker, som man vet kommer uppröra folk så är det ju klart att trivseln kommer påverkas.

Om man tänker efter innan man skriver en sådan "extrem" sak så kan man överväga om detta uttalande verkligen är värt vad det kommer göra för trivseln.
Några exempel på vad man kan tänka på innan man skriver saker som kan vara uppseendeväckande/upprörande:
"Är detta något som kommer påverka en slutsats?"
"Kommer detta att hjälpa någon att ta ett beslut?"
"Innehåller mitt uttalande någon fakta som kan ändra någon synvinkel?" eller
"Är mitt uttalande enbart baserat på personliga åsikter och saknar relevant substans?"

Du kanske kan läsa igenom de inlägg du fått negativa reaktioner på och tänka på dessa exempel och se vad du kommer fram till!

Sluta kalla mig pissmannen så ska jag tänka på det

Ursprungligen av PeeMaN:

Sluta kalla mig pissmannen så ska jag tänka på det

Jag ska härmed inte kalla dig något annat än PeeMaN, även om jag inte kallat dig pissmannen tidigare, så vitt jag vet. Om jag gjort så, önskar jag din förlåtelse.

Jag ska härmed inte kalla dig något annat än PeeMaN, även om jag inte kallat dig pissmannen tidigare, så vitt jag vet. Om jag gjort så, önskar jag din förlåtelse.

Urin, piss. Samma sak:
99.se - Visa inlägg - Officiella tråden för iPhone 3G

Din ursäkt är hur som helst godtagen, även om man inte ska kasta sten när man sitter i glashus

Ursprungligen av PeeMaN:

Urin, piss. Samma sak:
99.se - Visa inlägg - Officiella tråden för iPhone 3G

Din ursäkt är hur som helst godtagen, även om man inte ska kasta sten när man sitter i glashus

Jo, men om synonymer plötsligt har samma kraft svär ju gynekologerna varje dag och även i sina journaler. I vilket fall som helst så är du bara PeeMaN fortsättningsvis, även om jag inte sitter i ett glashus

Bevaka tråden