Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-23 15:46
Ursprungligen av Robo-X:

Jag önskar dig lycka till. Jag vet inte om jag skulle köpa från dom eftersom iPhones är slutsålda överallt. Och jag tror inte att dom har extra tillgång till iPhone utan måste säkert köpa direkt från TIM.

//Rob

Inte alls slutsålt överallt? Källa? När jag hade kontakt med jobbarkompisen vänner i Italien i förrgår så hade precis en av dom vart o köpt en. Visst, i storstäderna som Rom osv, så är de förmodligen slut, men kolla i övriga landet så!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-23 16:10

Mobil.se har tydligen köpt en iPhone i Italien och rapporterar att den fungerar med samtliga svenska operatörer. I kommentarerna till artikeln hävdar någon också att man som icke EU-medborgare kan få tillbaka den italienska momsen på flygplatsen och att telefonen därför går loss på 4460 SEK.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 16:13
Ursprungligen av ylipaa:

Mobil.se har tydligen köpt en iPhone i Italien och rapporterar att den fungerar med samtliga svenska operatörer. I kommentarerna till artikeln hävdar någon också att man som svensk kan få tillbaka den italienska momsen på flygplatsen och att telefonen därför går loss på 4460 SEK.

Länk (mobil.se): Så köper du Iphone 3G obunden

Ursprungligen av pherson:

Paypal-kvittot från pianetashop för 99.se-deckarna

[attach]17222[/attach]

Edit: Verkar ju inte vara någon jättekoncern som använder sig av en hotmailadresss som betalningsreferens på paypal.
Fd ebaykonto: eBay My World - mar-pag-onlinesrl
Nuvarande ebaykonto: eBay My World - pianetashop

Båda med 100% positiv feedback.

Hur många röster är 100% positiv feedback baserad på? Tänkte om det bara var en eller två=)

Det som gör mig lite orolig är folks recensioner på "prisjämförar-sidor", typ dessa (översatta med Google Translate):

Det är ganska blandat, så det kan ju vara så att några har haft otur. Eller så är det företaget som har gett sig själva 5 stjärnor. Eller så är det jag som är paranoid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 21:24
Ursprungligen av gluttonous:

Hur många röster är 100% positiv feedback baserad på? Tänkte om det bara var en eller två=)

Det som gör mig lite orolig är folks recensioner på "prisjämförar-sidor", typ dessa (översatta med Google Translate):

Det är ganska blandat, så det kan ju vara så att några har haft otur. Eller så är det företaget som har gett sig själva 5 stjärnor. Eller så är det jag som är paranoid

Nog bra att vara LITE paranoid.

Gamla ebaykontot: 221 röster
Nya ebaykontot: 12 röster

Verkar som Pianetashop.it fått in nya iPhones också!
Igår hade dom 13 16gb och idag 15 st!

Ursprungligen av tornros:

Verkar som Pianetashop.it fått in nya iPhones också!
Igår hade dom 13 16gb och idag 15 st!

Direktlänk: Cellulari Apple

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-23 21:44

Titta på beloppen de nöjda köpt för. "see all feedback" här så ser ni beloppen på de nöjda kundernas köp

Beloppen är från€ 0.01 till €13.:confused:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 21:57
Ursprungligen av spaceas:

Titta på beloppen de nöjda köpt för. "see all feedback" här så ser ni beloppen på de nöjda kundernas köp

Beloppen är från€ 0.01 till €13.:confused:

Sant, inga stora belopp att gå på där. Kanske inte jättekonstigt med €0.01 för plastfickor till cd-skivor dock.

Vet någon av er om Schweiz och Österrike säljer olåsta telefoner någonstans? (jag frågar för att en kompis kanske åker dit)

På Apples sida About activating iPhone 3G with a wireless carrier står under dessa länder "Contact carrier for authorized unlocking" men när jag ringde till till Swisscom (motsvarigheten till Telia) så sade supporten att det inte fanns något sätt att köpa olåst iPhone via dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 23:43
Ursprungligen av MonkeyKong:

Vet någon av er om Schweiz och Österrike säljer olåsta telefoner någonstans? (jag frågar för att en kompis kanske åker dit)

På Apples sida About activating iPhone 3G with a wireless carrier står under dessa länder "Contact carrier for authorized unlocking" men när jag ringde till till Swisscom (motsvarigheten till Telia) så sade supporten att det inte fanns något sätt att köpa olåst iPhone via dem.

99.se - Visa inlägg - Köpa iPhone 3G olåst utomlands

Jo, de ska kunna låsa upp. Vet dock inte om de gör det till en turist. Sedan är problemet är att de är slutsålda precis överallt.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-24 00:31

låter intressant daniel, bra research:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 01:30

Wow kanske ska man beställa lite därifrån och börja skeppa vidare till polare? gjorde den långa vägen genom att låta en vän köpa, detta är både lättare och billigare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 08:04

Men snälla nån... reality check!!!
"12:04:10 AM Daniel: You could easily sell thousands of iphones in Sweden, unlocked!"

Jag har VÄLDIGT svårt att se att de skulle sälja tusentals iPhone som är unlocked bara sådär.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-24 11:00
Ursprungligen av Trineo:

Men snälla nån... reality check!!!
"12:04:10 AM Daniel: You could easily sell thousands of iphones in Sweden, unlocked!"

Jag har VÄLDIGT svårt att se att de skulle sälja tusentals iPhone som är unlocked bara sådär.

De har inte jag. Efterfrågan efter telefonen är väääldigt stort, och extra stort om vi nu pratar en olåst o utan abonemang telefen som har orginalmjukvara osv osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 11:01
Ursprungligen av Minto0:

De har inte jag. Efterfrågan efter telefonen är väääldigt stort, och extra stort om vi nu pratar en olåst o utan abonemang telefen som har orginalmjukvara osv osv.

Krävs lite planering men omöjligt tror jag absolut inte. Dock kommer personen i fråga kanske bli fetstämd

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-24 12:47
Ursprungligen av 20hz:

Krävs lite planering men omöjligt tror jag absolut inte. Dock kommer personen i fråga kanske bli fetstämd

Ja precis. Planering krävs det helt klart. Frågan är vad dom skulle stämma dig för? Köper du dom i Italien o säljer privat här, så är de inget olagligt. Alla länder inom EU har ju fritt flöde av varor över gränserna. så inget fel där inte. Sen att Apple skulle hitta ngn orsak till o stämma någon som gör så, de tvivlar jag inte på - dom är ju trots allt amrikaner:)

Jag vill veta om det gick att köpa därifrån Och om man skriver in momsnr, kan man dra det på företaget och få skatten tillbaka? Kan man göra så i alla affärer i Europa?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-24 14:55
Ursprungligen av metalic:

Jag vill veta om det gick att köpa därifrån Och om man skriver in momsnr, kan man dra det på företaget och få skatten tillbaka? Kan man göra så i alla affärer i Europa?

Nu vet inte jag om man kan skriva in momsnummer på sidan, men generellt funkar det så att om du har en firma som är registrerad för moms så gäller destinationsprincipen i EU. Det innebär att man ska betala moms i konsumtionslandet (Sverige i detta fall). Köparen handlar till säljarens pris exklusive moms och utan att erlägga moms i tullen. All EU-handel måste dock särredovisas i en skattedeklatation och redovisning.

Så har du ett företag med intäkter så kan du kvitta momsen som vilket inköp genom firma som helst. Dock måste man som sagt särdeklarera EU-handel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 14:18

jodå, det är väldigt olagligt, du bedriver affärsverksamhet med gråimport vilket är olagligt när det finns upprättade försäljningsled för produkten.

Men då du själv är så säker på det så hosta upp 500k, köp 1000 telefoner och sälj de med minst 100:- i vinst... då har du just gjort dig själv 100.000 i vinst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 14:38

pratade lite mer med pianetashop.it. de verkar faktiskt vara ärliga med vad de säger. även kollat upp om de kan få tag i de vita och kommer uppdatera sidan med de vita rätt snart också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 15:04

fick precis ett samtal från en polare som fått sin iphone och han hade just beställt från pianetashop.it. väntar liiiite till sedan slår ja fan till på några extra. tjejen måste ha en. dock lär hon få den innan mig

Är du säker på det 20Hz? För ger du klartecken så slår fan jag också till!!!
Hur blir det med garantin då? Är man knuten till piantashop eller Tim?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 15:52
Ursprungligen av metalic:

Är du säker på det 20Hz? För ger du klartecken så slår fan jag också till!!!
Hur blir det med garantin då? Är man knuten till piantashop eller Tim?

Ska snacka mer med polare ikväll. Men tydligen verkar det så ja De har 9 kvar men de kommer få in fler i veckorna. Som sagt även den vita.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-24 15:56

garantin bryts står det om man väljer engelska som språk till höger...

Ursprungligen av 20hz:

fick precis ett samtal från en polare som fått sin iphone och han hade just beställt från pianetashop.it. väntar liiiite till sedan slår ja fan till på några extra. tjejen måste ha en. dock lär hon få den innan mig

Är han säker på att det är 3g versionen? På deras hemsida finns det bara bilder på iphone v.1 :S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 16:06
Ursprungligen av Mongoul:

Är han säker på att det är 3g versionen? På deras hemsida finns det bara bilder på iphone v.1 :S

Ja det är 3G versionerna.
Apple Iphone 3G 16 GB Tim Umts Black OR White Apple Iphone 3G 16 GB Tim Umts [Apple Iphone 16="16" GB] - 529.00EUR : Pianetashop.it - The Planet Of Shopping!, E-commerce, smoby, electronics products, Salerno, Italy, +390899952158, MaR.PaG. On Line S.r.l.
Nu finns svarta och vita som de sa åt mig att de skulle uppdatera. Tydligen jobbar de på funktionen att kunna välja vita eller svarta men man skulle kunna meddela dem om man ville ha en vit så fixade de det direkt. Endast 4 enheter kvar. Fler kommer nästa vecka enligt dem.

Ursprungligen av 20hz:

Ja det är 3G versionerna.
Apple Iphone 3G 16 GB Tim Umts Black OR White Apple Iphone 3G 16 GB Tim Umts [Apple Iphone 16="16" GB] - 529.00EUR : Pianetashop.it - The Planet Of Shopping!, E-commerce, smoby, electronics products, Salerno, Italy, +390899952158, MaR.PaG. On Line S.r.l.
Nu finns svarta och vita som de sa åt mig att de skulle uppdatera. Tydligen jobbar de på funktionen att kunna välja vita eller svarta men man skulle kunna meddela dem om man ville ha en vit så fixade de det direkt. Endast 4 enheter kvar. Fler kommer nästa vecka enligt dem.

Jag vet fortfarande inte om jag vågar lita på sidan! Hjälp med motivation tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 16:49
Ursprungligen av Mongoul:

Jag vet fortfarande inte om jag vågar lita på sidan! Hjälp med motivation tack!

Hehe, jag kan inte mkt mer än att säga att de vill arbeta med mig med andra projekt då jag jobbar som ad/programmerare och att polaren verkar ha fått sin iphone därifrån.

Väntar på min egna beställd genom en vän. Och får någon annan (ska prata mer med vännen ikväll) sin iphone från dem så kommer jag beställa en vit iphone till min tjej och en till åt mig

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-24 17:49

Äntligen!

Får min IPhone3G 16GB Vit imorgon. Den befinner sig just nu i Sverige

Ska bli skönt o pensionera min SE W910i för gått!

Pianetashop.it verkar bättre nu när folk pratat grundligt med dom, hoppas alla ni som beställt därifrån får era efterlängtade telefoner.

Det enda som väcker lite oro är at det inte finns någon garanti alls på telefonerna därifrån enligt deras sida. Så om jag fattat rätt hjälper det inte ens att skicka ner luren till Italien för reparation.

Men det spelar inte så stor roll kanske med tanke på det fördelaktiga priset och att dom är olåsta!

/ David

Bevaka tråden