Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Seroxat:

Jag köpte min iPhone 16gb på Ebay.it

Har fungerat klockrent hittils. Hon har skickat fotodokumetation på allt.
Har foto på luren med olika sim i, foto på när hon packade ner den i UPS lådan och allt med mitt namn skrivit stort på ett papper på alla bilder.

Var väldigt tveksam till att köpa på Ebay innan men gör man en riktigt efterforskning så fungerar det klockrent.

Mycket nöjd över hur säljaren hanterat försäljningen.

Lägger upp några bilder på telefonen och hur det kom packat imorgon om någon är intresserad.

Mvh / David

Det är det jag menar. Har länge varit svensk och rädd angående eBay, och visst förut var det ganska mycket bedrägerier, och det är det fortfarande. Men säljare som är någorlunda seriösa är så måna om sitt rykte. Lägg därtill att PayPal har 2000 USD garanti mot bedrägerier.

Dock förstår jag inte. Bad du honom ta bilder på iPhonen före du hade betalat? Vad fick du betala? Hur bra rykte hade din säljare?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-25 08:13

Ett skäl till varför jag inte köper iPhone 3G i Sverige genom Telia.

I veckan var jag inne på Telia-butiken i Sundbyberg i Stockholm. Anledningen till mitt besök var endast för att jag ville kladda lite på härligheten. När jag väl håller i iPhone med 3G täckning slår det mig genast en sak: Även om telefonen numera är en utrustad med 3G och att jag står i en Telia-butik med ett telia abonnemang, saknas ironiskt nog 3G täckning. Mobilen vobblar inledningsvis mellan 3G och Edge, för att sedan inse att edge verkar va starkast och stabilast.

Sorgligt.
Det finns fler skäl till varför jag inte gillar telia...

Ursprungligen av cwurfel:

I veckan var jag inne på Telia-butiken i Sundbyberg i Stockholm. Anledningen till mitt besök var endast för att jag ville kladda lite på härligheten. När jag väl håller i iPhone med 3G täckning slår det mig genast en sak: Även om telefonen numera är en utrustad med 3G och att jag står i en Telia-butik med ett telia abonnemang, saknas ironiskt nog 3G täckning. Mobilen vobblar inledningsvis mellan 3G och Edge, för att sedan inse att edge verkar va starkast och stabilast.

Och som den teletekniker du är så vet du att det är Telias nät som är dåligt om inte iPhone som har problem? Det rapporteras ju på forum lite överallt om hur dålig täckning man får med iPhone 3G i olika delar av världen där man med andra telefoner inte har något problem.

Så ska du vara arg på någon för dålig mottagning är det Apple.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-25 12:04

Hej

Nu har äntligen min efterlängtade iPhone3G 16GB Vit kommit!

Till alla som undrar så fungerar det KLOCKRENT med mitt 3 abb

Hela affären har gått mycket bra och mina misstankar mot Ebay är ett minne blott

Återkommer med lite bilder så snart som möjligt!

Mvh / David

Ursprungligen av Seroxat:

Hej

Nu har äntligen min efterlängtade iPhone3G 16GB Vit kommit!

Till alla som undrar så fungerar det KLOCKRENT med mitt 3 abb

Hela affären har gått mycket bra och mina misstankar mot Ebay är ett minne blott

Återkommer med lite bilder så snart som möjligt!

Mvh / David

Från vilken eBay köpte du? Vad hade säljaren för rykte? Hur många var det som budade? Satt du sekunderna innan och bara refreshade eller vad är tricket?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-25 12:13
Ursprungligen av Constance:

Från vilken eBay köpte du? Vad hade säljaren för rykte? Hur många var det som budade? Satt du sekunderna innan och bara refreshade eller vad är tricket?

Köpte den från Ebay.it och via Buy It Now. Säljaren har 100% positiv feedback och är en powerseller. Sjukt nöjd med allt från kontakten med säljaren till leveransen till dörren 4 dagar senare.

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 08:35

Vilka väljer du då? Tele2... kan meddela att de i flera år (vet inte hur det är nu) hade noll teckning på deras ägares största kontor... så vad säger det om operatörerna?
Och hur ofta är du inne i telias butik och måste surfa via 3G?

Måste säga att de orsakerna som vissa har till att inte välja Telia är så otroligt infantila att jag vet inte om jag skall skratta eller bara sätta mig ner och gråta en skvätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-25 08:52
Ursprungligen av Trineo:

Vilka väljer du då? Och hur ofta är du inne i telias butik och måste surfa via 3G?

Jag väljer självfallet Tre. Inte en enda gång under 3 års tid har jag klagat över min täckning (bortsett från föreläsningssalarna i skolan där förvisso ingen operatör tycks ha täckning). Jag har flera gånger blivit förvånad när jag ute på landet och har haft bättre täckning än andra som suttit på telia, telenor eller tele2 abonnemang.

Och ja, jag är extremt sällsynt inne i teliabutikerna. Om jag inte måste, som i denna monopol lansering av iPhone 3G tex, undviker jag telia i så stor utsträckning som möjligt.

Och ja 2, du ska skratta åt eländet, inte gråta...

iPhone olåst i Italien

Artikel i "Prylportalen" som köpt iPhone 3G olåst i Italien. Fungerar klockrent !
Coola prylar - Prylportalen.se

Vad tror ni om detta? DealExtreme: $16.99 i-SmartPhone Operator Network SIM Card Unlock Attachment for Apple iPhone 3G

Skall då användas på Telia sålda iPhones. Frågan är ju bara om det går att ändra alla inställningar?

"I den Telia-Iphone som Mobil testat finns inte denna möjlighet att ändra inställningarna för uppkoppling." - Prylportalen

Stämmer det?

Herre min hatt. Har lagt ett bud på en telefon från USA som fungerar med vilken operatör som helst. Fråga mig inte hur, men säljaren har MYCKET gott rykte. Dock är det 67 personer som har budat på den. Kommer aldrig vinna auktionen. Det går ju inte att få den här telefonen.

Fantastiskt. Har du hans namn eller länk dit?

Är det någon som har beställt någon lur från Pianetashop.it, Il Pianeta dello Shopping - Elettronica, Telefonia, Elettrodomestici,Giocattoli e tanto altro ancora och fått den levererad?

E-bay.it låter intressant men när jag kolla nu så fanns det bara en som låg under 600 euro. Kan man få e-bay.it på engelska?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-25 14:20

En annan undring:
Enligt bla. mobil.se så går det köpa Iphone även som svensk på plats i Italienska butiker.
Enligt forumet här så har personer försökt köpa Iphone på plats men blivit nekade pga att de inte är boende i Italien, krav på Italienskt ID och betalkort.
Vad stämmer egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 14:31
Ursprungligen av Myrslok:

En annan undring:
Enligt bla. mobil.se så går det köpa Iphone även som svensk på plats i Italienska butiker.
Enligt forumet här så har personer försökt köpa Iphone på plats men blivit nekade pga att de inte är boende i Italien, krav på Italienskt ID och betalkort.
Vad stämmer egentligen?

Människan som får saker serverat på silverfat framför sig. Kolla post: 99.se - Visa inlägg - Köpa iPhone 3G olåst utomlands

Dock verkar det som att de har blivit lite mjukare på senare tid och vissa har lyckats köpa utan att ha dessa Italienska ID-handlingar.

Gör du likadant med brev från skattemyndigheterna? Skiter i att läsa dem eller låter någon annan sköta det?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-25 14:54

Jo jag vet att folk härifrån har behövt ID och sånt, det var ju det jag skrev...
Men enligt andra källor behövde man inte det, det var därför jag frågade.

Förstår inte denna spydighet från vissa så fort en själv eller ngn annan inte läst igenom vartenda litet inlägg. Det är lätt att missa information i långa trådar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-25 15:20
Ursprungligen av 20hz:

Det handlar inte om spydighet. Utan just som Trineo skriver. Halva forumet består av just samma frågor som redan finns besvarade för att folk inte orkar söka eller leta information själv. Forum fungerar just så att man tyvärr oftast får kolla första tråden och sedan läsa varje sida för att få så mycket info så man just inte behöver fråga samma fråga som redan har blivit besvarad.

Tack, exakt. Och dessutom finns en bra funktion uppe till höger som kallas för "Sök på 99.se".
Många nya användare har missat detta och det tål att upprepas just för att slippa få ett gäng trådar med samma innehåll eller ett gäng inlägg i en tråd med samma frågor om och om igen.

Så... Rensade upp lite OT inlägg, åter till trådens ämne.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-25 16:33
Ursprungligen av kainen:

Så... Rensade upp lite OT inlägg

Typ inlägg #427?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-25 15:27
Ursprungligen av Myrslok:

Jo jag vet att folk härifrån har behövt ID och sånt, det var ju det jag skrev...
Men enligt andra källor behövde man inte det, det var därför jag frågade.

Förstår inte denna spydighet från vissa så fort en själv eller ngn annan inte läst igenom vartenda litet inlägg. Det är lätt att missa information i långa trådar.

Googlade lite och hittade en kille som mailat författaren av mobil.se-artikeln angående detta;

Mailade artikelförfattaren och fick detta till svar "Man får lämna namn, passnummer och så vidare, men det tror jag beror på att kontantkort ska säljas så man vet vem användaren är. Inget italienskt personnummer behövs alltså."
2 days, 1 hour ago by nija.

Håller för övrigt med dig om spydigheterna, det är lite trist tycker jag...men det är faktiskt inte så svårt att läsa igenom tråden. Jag hade samma funderingar som dig ungefär samtidigt och hittade svar på några av mina frågor direkt i tråden...men som sagt: spydigheter är inte direkt rättfärdigade.

EDIT: Mailade författaren nyss själv med ett par frågor och fick svar direkt

Mitt mail:
Hej Erik,

Jag har ett par frågor angående ert köp av iPhonen i Italien!

1. Var ni tvungna att visa upp italienska id-handlingar? Eller räckte det med svenskt pass?

2. Visade ni några id-handlingar över huvud taget?
3. Talade ni italienska eller engelska med butikspersonalen?

4. Köpte ni telefonen från en Vodafone- eller TIM-butik?

Eriks svar:

Svenskt pass, engelskt prat i italiensk Vodafone-butik. Lycka till.

Erik

Skickat från min mobiltelefon

Senast redigerat 2008-07-25 15:41
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-25 16:20

Låter ju bra. Tack för informationen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-26 16:39

Jag impulsbeställde mig också en från Pianetashop och bad dessutom om en vit i orderkommentaren, postar en rad när (om?!) jag får den så vi kan få lite mer data på leveranstid och allt.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-26 19:39
Ursprungligen av jonasc:

Jag impulsbeställde mig också en från Pianetashop och bad dessutom om en vit i orderkommentaren, postar en rad när (om?!) jag får den så vi kan få lite mer data på leveranstid och allt.

Hur betalade du? Paypal? Man vill ju inte bli lurad..

Ursprungligen av broel:

Hur betalade du? Paypal? Man vill ju inte bli lurad..

Man betalar via PayPal ja!

Och föresten, det ända säkra med PayPal är väl att dom inte får uppgifterna om sitt kort?
Eller har jag missat något med paypal?

Tog för lång tid att läsa igenom alla inlägg så jag frågar rakt ut i stället..

Är det någon som testat eller VET om iPhone 3G fungerar med Tele2/Comviq (om mobilen är köpt upplåst utan Jailbreak, dvs, lagligt upplåst)..?

Ursprungligen av Pain Reaper:

Tog för lång tid att läsa igenom alla inlägg så jag frågar rakt ut i stället..

Är det någon som testat eller VET om iPhone 3G fungerar med Tele2/Comviq (om mobilen är köpt upplåst utan Jailbreak, dvs, lagligt upplåst)..?

Jag höll på att skriva "tar för lång tid att svar " men jag skall inte vara så. Det fungerar helt klart med deras 3G om förutsättningarna är som du skriver.

Pris i Italien på 3GS?

Någon som kan posta en länk med priserna i Italien. Jag ser att många har skrivit om att köpa på nätet från Italien och den förra telefonen. Nu vill jag ju ha 3Gs och jag är nyfiken på vad den kostar i Italien och var man kan läsa mer.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-07-26 21:08
Ursprungligen av Pain Reaper:

Tog för lång tid att läsa igenom alla inlägg så jag frågar rakt ut i stället..

Är det någon som testat eller VET om iPhone 3G fungerar med Tele2/Comviq (om mobilen är köpt upplåst utan Jailbreak, dvs, lagligt upplåst)..?

Här kommer ett litet citat från mobil.se's artikel som kan läsas i fullängd på denna länk: Så köper du Iphone 3G obunden

Ursprungligen av Mobil.se:

Mobil har shoppat Iphone 3G i Italien och det är bara att sätta i ett svenskt simkort så fungerar det. Vi har testat med alla svenska operatörers kort.

Tackar för svaren grabbar (och tjejer om så är fallet)!!!
Ni lyfte en sten från mitt hjärta!!
Har nämligen köpt en via eBay nu som jag borde få i mitten/slutet av veckan som kommer..
Jag kommer givetvis att skriva hur det går och så vidare senare för er som undrar över att köpa via eBay (han jag köpte av har i skrivande stund 2 st vita 16 GB lagligt upplåsta, precis som den jag köpt, kvar)
Han tillåter att man ger förslag på priset utöver hans satta $1179,95 (jag fick den för $1111) och frakten går på $139 via UPS och är försäkrad och kommer med kollinr så du kan spåra paketet.. Samt betalning via PayPal..

Mer info kommer för den som är intresserad..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-27 01:51
Ursprungligen av Pain Reaper:

Tackar för svaren grabbar (och tjejer om så är fallet)!!!
Ni lyfte en sten från mitt hjärta!!
Har nämligen köpt en via eBay nu som jag borde få i mitten/slutet av veckan som kommer..
Jag kommer givetvis att skriva hur det går och så vidare senare för er som undrar över att köpa via eBay (han jag köpte av har i skrivande stund 2 st vita 16 GB lagligt upplåsta, precis som den jag köpt, kvar)
Han tillåter att man ger förslag på priset utöver hans satta $1179,95 (jag fick den för $1111) och frakten går på $139 via UPS och är försäkrad och kommer med kollinr så du kan spåra paketet.. Samt betalning via PayPal..

Mer info kommer för den som är intresserad..

Jag hoppas du köpte den från Italien, Belgien eller Hong Kong för i alla länder finns den endast att köpa låst. Men hade du läst tråden först så skulle du veta det redan.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag hoppas du köpte den från Italien, Belgien eller Hong Kong för i alla länder finns den endast att köpa låst. Men hade du läst tråden först så skulle du veta det redan.

//Rob

Säjlaren har fått den upplåst i butik och reggat den hos Apple som en lagligt upplåst iPhone såld utan abonnemang samt utan operatörslås, skickade iväg ett mail nyligen o frågade i vilket land han köpt den i.. Men med 97,2 % positiva omdömmen av nästan 5500 omdömmen så verkar det skjumt om han skulle ljuga om det, han är en Power Seller med en egen butik på eBay..
Mer info kommer när han svarat på mailet..

Bevaka tråden