Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felmeddelande om tillbehör - smuts i kontakten

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-27 21:21

Problem: Får ett meddelande där det står "Detta tillbehör är inte avsett för användning med iPhone. Vill du slå på flygplansläge för att minska ljudstörningar? I flygplansläge kan du inte ringa eller ta emot samtal. (JA eller NEJ)".

Har ett enormt problem. Jag köpte en begagnad iPhone 2G 8GB för nån månad sedan. Jag var medveten om problemet som följde med, men trodde det inte var någon större deal (dum som jag är). Varje gång jag låser upp telefonen hör jag klickljudet, sen kommer meddelandet upp. Skulle visserligen inte vara något större problem, men högtalarna slutar fungera efter detta meddelande kommer upp! När jag låst den börjar högtalarna fungera igen efter 1 minut.
Har läst diverse guider på internet om att man ska rengöra alla kontakter och uttag, vilket inte fungerat för mig. I värsta fall får jag spruta in elektronikrengöring men det är jag för nojig över!

Så, problemet kommer upp när jag låser upp telefonen och ibland när den är inkopplad i USB-sladd/docka.

Tack på förhand!

Du verkar ju ha koll på problemets orsak iaf. Kan nog inte tipsa om så mycket mer än att göra rent dockkontakten. Jag hade lite skit där, nån form av tygludd, som gjorde att min iPhone trodde att jag kopplat in något. Efter att ha satt i kontakten ett 30-tal gånger i rad så försvann det för mig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-07-28 01:28

Jag har exakt detta problem med min 3G! Det är sjukt irriterande och jag hittar helt enkelt inte vad det kan bero på, för inte är det smuts.

Vad var det för guider du hittade på internet för rengöring? Kan du vara snäll och skicka dessa, för jag har verkligen inte lust att lämna in den på lagning

Det handlar inte om smuts eller något liknande.
Kontakten som iPhone har "ser" annorlunda ut än den som iPod har och de tillbehör som fungerar för iPod fungerar inte per automatik med iPhone, därav varningen.
Om du tittar så laddar inte telefonen när sätter ner den i en iPod docka.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det handlar inte om smuts eller något liknande.
Kontakten som iPhone har "ser" annorlunda ut än den som iPod har och de tillbehör som fungerar för iPod fungerar inte per automatik med iPhone, därav varningen.
Om du tittar så laddar inte telefonen när sätter ner den i en iPod docka.

vad jag kan förstå handlar detta felet om att han får medelandet även när inget tillbehör är inkopplad?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-07-28 12:20
Ursprungligen av nikenbole:

vad jag kan förstå handlar detta felet om att han får medelandet även när inget tillbehör är inkopplad?

precis! felmeddelandet kommer fram en stund efter att man dragit ut usb sladden

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det handlar inte om smuts eller något liknande.
Kontakten som iPhone har "ser" annorlunda ut än den som iPod har och de tillbehör som fungerar för iPod fungerar inte per automatik med iPhone, därav varningen.
Om du tittar så laddar inte telefonen när sätter ner den i en iPod docka.

Nja, det går ju ladda en iPhone med en gammal laddare som är gjord för iPod.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-28 11:31

Har du testat att installera om firmwaren?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-29 01:32

Jag har inga tillbehör inkopplade utan det kommer automatiskt.
Enligt DVDirect.se är det "OEM tailflex som är trasigt". De fixar inte detta problem därför att det är för riskabelt.

Jag har nyss uppdaterat från 1.1.4 till 2.0, fortfarande meddelade kvarstår.
Har testat att blåsa ut alla hål med tryckluft, rengjort etc.
Inget hjälper!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-07-29 12:19

usch, känns som jag behöver lämna in min på lagning då
men ska nog vänta på 2.0.1 för att vara på säkra sidan..

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-07-29 12:41
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 02:43

Verkar lite risky med elektronikrengöring .. :/

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-07-30 18:15

Det är möjligt jag har inte en aning, men jag kan säga att jag sprutade in mycket och min iPhone fungerar kanon. Prova att ta elektronikrengöring på en tandborste/piprensare/tops och gör rent

Min telefon var så dryg så jag brydde mig inte om den skulle gå sönder eller ej, men som sagt så fungerar den perfekt idag

/a

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 00:08

ska testa detta, var köpte du ditt någonstans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-31 15:38

Vad finns det för risker med elektronikrengöring när det gäller insprutning i iPhone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 01:04

Tack Epoxus!

Problemet är äntligen löst. och jag har Epoxus att tacka för allting. Här kommer en liten guide till er som har samma problem som mig! (Läs allting innan du börjar göra något)

1. Köp CRC Elektronikrengöring (Finns på OKQ8 eller Clas Ohlson för 55 kr) Se till att få med pipen!
2. Stäng av din iPhone och ta av locket på elektronikrengöringen.
3. Börja med att spruta lite av medlet på en tops eller piprensare och köra runt lite i 30-pin hålet.
4. Vänta 5 minuter, om meddelandet är borta har du troligen löst problemet redan här.

Om meddelandet fortfarande dyker upp, följ denna guide.

1. Köp CRC Elektronikrengöring (Finns på OKQ8 eller Clas Ohlson för 55 kr) Se till att få med pipen!
2. Stäng av din iPhone och ta av locket på elektronikrengöringen.
3. Sätt på pipen på elektronikrengöringen och spruta försiktigt in i 30-pin hålet. Spruta inte för mycket! Se till att det kommer ut ytterst lite.
4. Vänta 15 minuter, är meddelandet borta är problemet löst!

Bra att tänka på!
- När du sprutar in elektronikrengöringen direkt kan det vara bra att hålla telefonen upp och ner så det rinner ner till diverse kontakter i telefonen.

- När Epoxus gjorde detta fick han fläckar på skärmen. Detta försvann dock efter någon timme!

- Om det inte fungerade, prova den andra guiden igen. Spruta då in mer denna gång.

OBS! Detta sker helt på egen risk! Jag är inte fullt medveten om alla risker, men jag tror inte att detta är någon större fara. Jag gjorde detta och den fungerar felfritt i dagsläget!

Åter igen, TACK EPOXUS!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-08-04 10:49
Ursprungligen av Kroox:

Problemet är äntligen löst. och jag har Epoxus att tacka för allting. Här kommer en liten guide till er som har samma problem som mig! (Läs allting innan du börjar göra något)

1. Köp CRC Elektronikrengöring (Finns på OKQ8 eller Clas Ohlson för 55 kr) Se till att få med pipen!
2. Stäng av din iPhone och ta av locket på elektronikrengöringen.
3. Börja med att spruta lite av medlet på en tops eller piprensare och köra runt lite i 30-pin hålet.
4. Vänta 5 minuter, om meddelandet är borta har du troligen löst problemet redan här.

Om meddelandet fortfarande dyker upp, följ denna guide.

1. Köp CRC Elektronikrengöring (Finns på OKQ8 eller Clas Ohlson för 55 kr) Se till att få med pipen!
2. Stäng av din iPhone och ta av locket på elektronikrengöringen.
3. Sätt på pipen på elektronikrengöringen och spruta försiktigt in i 30-pin hålet. Spruta inte för mycket! Se till att det kommer ut ytterst lite.
4. Vänta 15 minuter, är meddelandet borta är problemet löst!

Bra att tänka på!
- När du sprutar in elektronikrengöringen direkt kan det vara bra att hålla telefonen upp och ner så det rinner ner till diverse kontakter i telefonen.

- När Epoxus gjorde detta fick han fläckar på skärmen. Detta försvann dock efter någon timme!

- Om det inte fungerade, prova den andra guiden igen. Spruta då in mer denna gång.

OBS! Detta sker helt på egen risk! Jag är inte fullt medveten om alla risker, men jag tror inte att detta är någon större fara. Jag gjorde detta och den fungerar felfritt i dagsläget!

Åter igen, TACK EPOXUS!

Tänk bara på att ta reda på vilken kontakt det är som är smutsig innan du börjar. Har du problem med hörlurarna eller när du dockar... I mitt fall var det hörlurarna som spökade

/a

  • Medlem
  • 2008-12-27 12:36

Blåste

Hade samma problem, blåste bara kraftigt in i hörlurshålet några gånger sen var problemet fixat!

1
Bevaka tråden