Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man få Bluetooth att funka?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-23 13:43

Jag undrar vad som behövs för att bluetooth ska kunna funka som en vanlig telefon d.v.s Skicka filer genom telefonen till en annan t.e.x ericsson eller till datorn. Vad är det som fattas i den bluetooth som redan finns i telefonen som gör att man inte kan skicka filer?

Kanske bara ett program som man kan koda för att göra det möjligt?

Senast redigerat 2008-07-25 15:14
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-25 15:19

Någon här inne som har nån aning om vad som behövs för att Bluetooth ska funka normalt?
Bluetooth är nästan det största som jag tycker att Iphone saknar.

iPhonens bluetooth kan bara användas med handsfree vad jag vet, filöverföring och synkronisering går inte tyvärr!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-25 23:19

Jo men jag tänker om man kan skriva ett program som gör det möjligt att använda dom funktionerna som fattas i bluetooth?

Ursprungligen av Jonas_:

Jo men jag tänker om man kan skriva ett program som gör det möjligt att använda dom funktionerna som fattas i bluetooth?

Sant!
Blåtand är väll blåtand? Kanske bara begränsat, liksom en spärr och att OS'et inte stödjer det.. Lätt fix?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-26 15:35

Precis... Bluetooth är det som jag saknar mest i telefonen, någon här som kan komma med idéer?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-26 20:41
Ursprungligen av Jonas_:

Precis... Bluetooth är det som jag saknar mest i telefonen, någon här som kan komma med idéer?

Det är som ni säger. Det går, Apple kan, men dom vill inte eller har missat det. Jävligt idiotiskt, bluetooth är ju typ det viktigaste man har på en telefon efter förmågan att ringa och skicka/ta emot SMS. Men grejen är väl att Apple vill att man ska använda WiFi istället, men det funkar ju bara över ett nätverk och inte telefon->telefon.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-27 10:55

Med alla dom här apps som folk har kodat som finns i installer borde väll det gå att koda ett sånt program som gör det möjligt att skicka och ta emot filer genom bluetooth?

Någon som har erfarenhet i att koda program för Iphone?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-27 14:54

Instämmer.
BT är den största missen telefonen - att det inte går att använda.

Skulle någon släppa ett hack som gör att bluetooth börjar funka, så "jailbreakar" jag min iPhone 3G direkt. Löjligt att inte kunna skicka en bild eller kontakt till en annan telefon eller dator, eller att inte kunna ta emot kontakter, bilder eller ljudsignaler.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-28 14:47

Och tänk vilken publicitet för 99.se om någon/några här ifrån skulle lösa det problemet.
Några som skulle kunna tänka sig göra det?

Ursprungligen av Jonas_:

Och tänk vilken publicitet för 99.se om någon/några här ifrån skulle lösa det problemet.
Några som skulle kunna tänka sig göra det?

Kollade in MMi's forum för några månader sedan för att hitta en lösning på just detta.
Tro mig, hela världen längtar efter en lösning!

Iaf, ngn från Dev-team hade postat att det är iPhonens Bluetooth som endast stödjer kontakt med handsfree. En lösning för att skicka filer finns alltså inte, och inget som man jobbar på heller

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-28 22:40

Aha okej.. Hmm kan kan man men man kommer ingen vart om man inte försöker.
Att bluetooth finns i telefonen visar att det är möjligt att skicka trådlösa signaler till headset, jag tror att Apple har satt ett spärr för fil skickande och kan man häva den spärren eller skapa ett program som använder den nuvarande bluetooth och förbättrar den så ska det vara möjligt att använda bluetooth som vanligt.

Apple har inte satt någon spärr. Däremot så stödjer man inte alla av de typ 27 olika Bluetooth-profilerna/protokollen.

De lägger säkert till stöd för fler profiler/protokoll var det lider.
Förhoppningsvis redan i 2.1.

Bluetooth profile - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-29 13:10

Det chipset som de använder i iphonen stödjer över 25 olika profiler men man har valt att inte lägga med dem i mjukvaran. Flera projekt har försökt fixa detta men de har runnit ut i sanden utan en lösning.

Vi får helt enkelt invänta att Apple öppnar flera profiler (lägger till dem). Men jag håller med om att det är helt galet att inte ha dem med från början.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-29 20:46
Ursprungligen av wrls:

Det chipset som de använder i iphonen stödjer över 25 olika profiler men man har valt att inte lägga med dem i mjukvaran. Flera projekt har försökt fixa detta men de har runnit ut i sanden utan en lösning.

Vi får helt enkelt invänta att Apple öppnar flera profiler (lägger till dem). Men jag håller med om att det är helt galet att inte ha dem med från början.

Enligt min mening är det inte bara galet.
Det är på gränsen till förnedrande när man står där med sin sprojtans nya iPhone och inte ens kan ta emot en kontakt eller en bild från en annan telefon. Folk skrattar ju åt en och skakar på huvudet...

Ursprungligen av jiba:

Enligt min mening är det inte bara galet.
Det är på gränsen till förnedrande när man står där med sin sprojtans nya iPhone och inte ens kan ta emot en kontakt eller en bild från en annan telefon. Folk skrattar ju åt en och skakar på huvudet...

Må hända, men då ska du starta upp Monkey Ball och flasha

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-30 00:30
Ursprungligen av gameover:

Må hända, men då ska du starta upp Monkey Ball och flasha

Tja... vad säger man.

Om jag får vara lite spydig så skulle jag kunna replikera såhär:

1. Jag har köpt en telefon för att i första hand använda den som telefon och relaterade funktioner (inkl. att kunna skicka/ta emot filer/information/etc. som mera är telefonrelaterat).
2. Valde iPhone då den tillgodoser även iPod-funktionalitet samt går att surfa på, prenumerera på rss-strömmar, push-uppdatering av kalender, adressbok etc.
3. Om jag vill spela, så lånar jag min sons Nintendo DS.

Om jag skall vara lite mindre spydig så kan jag replikera såhär:
Visst, kul med spel, men den är för mig i första hand ett hjälpmedel för att kunna sköta mitt arbete, varvat med lite "extra features" såsom internet, musik, etc.

Tror inte någon köper en iPhone för att i första hand spela Monkey Ball, det finns liksom konsoler som i första hand är designade för att vara spelmaskiner. Förlåt om jag gör dig ledsen, men jag tror att de flesta nog tycker att det är en liten bonus att kunna spela något enkelt spel - men de flesta vill nog kunna nyttja bra och smarta funktioner som mera är telefonrelaterade. Och där är det bara att inse: Apple har släppt en produkt som är långt ifrån färdig, och många kunder har mer eller mindre blivit grundlurade att de köpt en state-of-the-art-telefon när de i själva verket köpt en telefon som, förutom Internet och Monkey Ball, ligger kring årtalet 2003-2004 och inte 2008...

1
Bevaka tråden