Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G hittar inte SIM-kort!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom hem imorse och skulle stoppa i simkort... telefonen hittar det inte.. går tillbaka till telia butiken och där får jag hjälpa dom att köra en restore på min telefon o sedan prova igen. funkar fortfarande inte... provade även olika simkort i butiken.

telefonen är nu skickad med budbil till holland för reparation...

VAFAN?! kan dom inte leverera telefoner som fungerar samt ha kunnig personal i teliabutikerna???

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2008-07-11 15:36

Fick du ingen ny telefon? Isåfall är det superdåligt det borde man få när den inte fungerar från början.

Ursprungligen av henke21:

Fick du ingen ny telefon? Isåfall är det superdåligt det borde man få när den inte fungerar från början.

Det är väll slut på lager ?

  • Medlem
  • 2008-07-11 15:42

Samma sak hände mig! KIllen från telia ska ringa upp mig i eftermiddag, så då kanske de blir att min får åka till holland också... Fick inte heller någon ny eftersom det inte fanns några kvar.

Hur lång tid skulle de ta innan du fick en ny/tillbaka din gamla?

Riktigt segt känns de...

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-07-11 15:44

Mitt sim-kort funkade

Däremot är hela iTunes/Telias aktiveringsprocess i iTunes helt offline/överbelastad nu..

det mest pinsamma är ju att telia inte hade en aning om vad de skulle göra.. jag fick själv låna en av deras datorer i butiken för att hålla inne home+off knappen för att komma in i återställningsläge och sedan dra in mjukvaran på nytt... men detta hjälpte tyvärr inte :S

jag fick 500kr att ringa för som kompensation... och lovad att ha tillbaka luren nästa vecka.. vi kan ju alltid hoppas för sedan åker jag på semester o har ingen lust o åka hem o hämta telefonhelvetet...

  • Medlem
  • 2008-07-11 15:56

Okej, hoppas det samma kommer gälla för mig då. Får säga det till snubben på telia annars...

  • Medlem
  • 2008-07-19 11:23

Fått tillbaka din telefon än jonaz? Min verkar inte ha kommit ännu, får gå tillt telia på måndag och kolla...

Det är ju sinnes-sjukt. Har ni inte lärt er att ställa krav. Hade en produkt jag köpt krånglat direkt hade jag ALDRIG accepterat att de skickade iväg den på lagning. Jag hade krävt en ny på stubben, hade den inte funnits i lager hade jag krävt att få en ny såfort leverans kommit.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-19 11:58

Från konsumentköplagen:

"Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren"Källa.

Att få en ny telefon om den första är trasig direkt när man har köpt den kan knappast bli en oskälig kostnad för säljaren och de måste därmed ge dig en ny telefon om du kräver det.

Ursprungligen av kainen:

Från konsumentköplagen:

"Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren"Källa.

Att få en ny telefon om den första är trasig direkt när man har köpt den kan knappast bli en oskälig kostnad för säljaren och de måste därmed ge dig en ny telefon om du kräver det.

Precis. När det gäller konsument-rätt blir man mörkrädd ibland när man inser folks "jaja, whatever säljaren säger stämmer säkert"-inställning. Konsumentköplagen är guld när man kan den...

Jag väntar också på min telefon, jag hoppas att jag får den på måndag... Enligt Telia har dom fått stränga order från Apple att trasiga telefoner MÅSTE till verkstad för bedömning, därför kan dom inte lämna ut en ny telefon direkt i butik!? Det verkar som om det strider mot konsumenträtten, kanske man borde anmäla!?

Det är ju tyvärr så att det INTE strider mot konsumentköplagen. =(
Säljaren har rätt att försöka laga telefonen först. Min skärm har trasiga pixlar
och jag kommer att försöka byta ut min också.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-21 15:09
Ursprungligen av drifter7508:

Det är ju tyvärr så att det INTE strider mot konsumentköplagen. =(
Säljaren har rätt att försöka laga telefonen först. Min skärm har trasiga pixlar
och jag kommer att försöka byta ut min också.

Läste du vad jag skrev i inlägg: 99.se - Visa inlägg - iphone 3g hittar inte simkort!
Det är saxat DIREKT från lagen och det betyder att ditt påstående är FEL.

äähh va fan.. nån telefon pajar väl i frakten.
Är då första telefonerna jag hört om som inte funkat vid leverans

Hajar inte riktigt vad du menar? Vad är fel?
Säljaren har rätt att försöka laga felet på en produkt innan
dom byter ut den mot en ny.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-21 15:38
Ursprungligen av drifter7508:

Hajar inte riktigt vad du menar? Vad är fel?

Från konsumentköplagen: "Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren"

DVS Om det inte blir en oskälig kostnad för säljaren att byta ut telefonen så måste han göra det om köparen kräver det. Säljaren kan då inte välja att laga telefonen istället.

Källa till konsumentköplagen finns i inlägget som jag länkade till i mitt föregående inlägg

  • Medlem
  • 2008-07-21 19:23

Va inne på telia idag och ko0lade. Tydligen ska jag få en ny imorgon. Synd att dom inte kunde ha förutsett de innan och bokan en åt mig direkt bara...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-07-22 13:42

Jag har haft samma problem med min vita 16Gb. På releasedagen valde jag att aktivera telefonen hemma, men fick det inte att fungera då telefonen hävdade att jag inte satt i ett giltigt SIM-kort. Tillbaka till Teliabutiken och de försökte samma sak utan lyckat resultat. Telefonen skickades till Anovo för reparation. Var borta i 10 dagar för att sedan komma tillbaka med meddelandet: "Returnerad utan åtgärd, inget fel hittat".

Åkte in idag och hämtade min telefon....samma problem igen, inget SIM-kort hittas. Vi provade två olika SIM-kort, men inget hjälpte. När säljaren provade sitt eget SIM-kort fungerade det dock. Detta resulterade i att jag krävde att få ett äldre oanvänt SIM-kort (dock 3G), vilket fungerade alldeles lysande.

Verkar som att Telias SIM-kort kan strula lite, eller så är iPhonen väldigt känslig. Kanske en kombination.

Tänkte att det kunde vara bra att veta!

min kom tillbaka exakt en vecka efter releasen.. altså åp fredagen efter.... fick en HELT NY. dvs ingen reparerad.

1
Bevaka tråden