Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Galenpannor? Påstår att att internet skall strypas

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ville egentligen inte lägga ut detta här men jag tyckte det fanns fog att sprida detta. Det får ju långt gående konsekvenser på det vi alla tycker så mycket om - Internet.

I Power

Pacific Free Press - Hard Truths for Hard Times - Canadian ISPs Plan Net Censorship?

Secret Plan to Kill Internet by 2012 Leaked?

Secret Plan To Kill Internet By 2012 Leaked? at AlternativeMedia.eu & ForbiddenNews.eu

ISP's confirm '2012: The Year The Internet Ends' - Page 8 - Ubuntu Forums

det finns mer och det lär väl duka upp ännu fler "källor" efterhand som detta sprids.

I brist på bättre ord - Kusligt. Men trovärdigt att de som vill ha denna typen av "internet", skulle kunna lyckas med det.

Jag vill understryka att det har inte med politik att göra, den som vill få det till det är ute och cyklar.

Jag ber om ursäkt till admin/moderatorer i förskott, men det kan nog vara intressant info för er också.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-08-05 08:00

På grund av internets diversitet är detta ett lönlöst projekt. Det enda som kommer hända är att de ISP:er som inför detta kommer få krypa till korset.
Jag skulle vilja se det universitet som börjar begränsa internetaccess. Och är det öppet via universiteten, så kommer folk lyckaskomma åt internet den vägen på något sätt, och finns det en väg in så kommer ISP:erna att få ändra på sig.

Vad man _skulle_ kunnna göra är ju i och med införandet av IPv6 så begränsar man vilka som får adresser och komersialiserar hela tjohejsanet och skapar ett "alternativt" internet där en aggresivare "business model" används.

Ursprungligen av bollman:

På grund av internets diversitet är detta ett lönlöst projekt. Det enda som kommer hända är att de ISP:er som inför detta kommer få krypa till korset.
Jag skulle vilja se det universitet som börjar begränsa internetaccess. Och är det öppet via universiteten, så kommer folk lyckaskomma åt internet den vägen på något sätt, och finns det en väg in så kommer ISP:erna att få ändra på sig.

Vad man _skulle_ kunnna göra är ju i och med införandet av IPv6 så begränsar man vilka som får adresser och komersialiserar hela tjohejsanet och skapar ett "alternativt" internet där en aggresivare "business model" används.

Jag testade sök funktionen på mitt egna alias. Det blir en del inlägg med åren.

Som en uppföljning på detta ämne.

IP v6 kommer nu och snart kommer 2012.

Har någon sett några varnings flagg om att internet kommer att begränsas på det sätt som det varnades för?

Det jag har sett är internet kill switch som det snackas om, men det känns inte som att det är på samma nivå.

net neutrality diskussionen kanske är en början i den påstådda riktningen?

tyckte det kunde vara kul att följa upp denna story.

OBS - en del av länkarna i ursprungsinlägget funkar inte längre.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag ber om ursäkt till admin/moderatorer i förskott, men det kan nog vara intressant info för er också.

Vet inte varför du ber om ursäkt? Förutom att jag är admin här så är jag medlem också och jag tyckte det här var intressant även om det är ganska långsökt.

Sverige har obegränsade internetanslutningar - det är hyggligt ovanligt om man tar en titt utan landsgränserna. Här i Australien har jag fetaste ADSL abonnemanget som går att köpa (nästan iallafall) och det ger mig 40GB i månaden. Jag lovar att folk inte använder P2P/Torrents lika mycket här nere även om det ökar i takt med att bredband blir vanligare.

Ett "vanligt" internetabonnemang ger 1-5GB i månaden i trafik vilket troligen räcker för en vanlig internetanvändare som inte laddar några filer överhuvudtaget och endast surfar på kvällarna.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-05 10:31
Ursprungligen av Northwiz:

hahaha jag är här hela veckan gott folk

senaste lilla guld kornet i samma anda-
Secret EU security draft risks uproar with call to pool policing and give US personal data | World news | The Guardian

Och speciellt till dig Nortwiz Conspiracy Theory, UFO, and Alternative Topics

Björnström:
Jag bad ursäkt för jag vill inte att man politiseras händelser som är internet relaterade, men tyvärr inte alla som ser det så.

Intressant inlägg för övrigt jag tror inte sista raden är skriven om detta.

• Oregistrerad
  • 2008-08-05 11:32

Operatörer är inte speciellt smarta och samtidigt väldigt rädda för allt som händer.
Telefoni har traditionellt sett varit en MYCKET LÖNSAM affär för stora operatörer med marginaler på två-tre siffrors nivåer.

Nu ser det inte så ut, när alla vill bli operatörer och priser och marginaler har gått ner långt under vad som dom är vana vid. Många operatörer är tröga och orkar inte anpassa sig till marknaden. Ett sätt att tjäna mer pengar är att använda en mer differentierad prisbild.

Man har länge pratat om att det vore rimligt att man som konsument betalar mer för vissa sajter, exempelvis YouTube, eller att Google betalar till operatörerna för just Google/YouTube specifik trafik.

Eftersom dom stora (Tier-1) operatörerna bestämmer allt på Internet så kommer det få effekter även på mindre operatörer (Som köper kapacitet av dom större).

Naturligtvis är det en modell som måste stoppas, det är ungefär som om posten skulle ta mer betalt om jag skickade väldigt många paket eller brev (nu är det snarare tvärtom att jag får rabatt då).

Många operatörer använder för mycket överbokning och nu går kalkylen inte ihop för dom stackars idioterna.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-05 18:00
Ursprungligen av studiox:

Naturligtvis är det en modell som måste stoppas, det är ungefär som om posten skulle ta mer betalt om jag skickade väldigt många paket eller brev (nu är det snarare tvärtom att jag får rabatt då).

Nej, det är snarare så att ju tyngre paket du vill skicka - desto mer får du betala.

1
Bevaka tråden