Operatörer är inte speciellt smarta och samtidigt väldigt rädda för allt som händer.
Telefoni har traditionellt sett varit en MYCKET LÖNSAM affär för stora operatörer med marginaler på två-tre siffrors nivåer.
Nu ser det inte så ut, när alla vill bli operatörer och priser och marginaler har gått ner långt under vad som dom är vana vid. Många operatörer är tröga och orkar inte anpassa sig till marknaden. Ett sätt att tjäna mer pengar är att använda en mer differentierad prisbild.
Man har länge pratat om att det vore rimligt att man som konsument betalar mer för vissa sajter, exempelvis YouTube, eller att Google betalar till operatörerna för just Google/YouTube specifik trafik.
Eftersom dom stora (Tier-1) operatörerna bestämmer allt på Internet så kommer det få effekter även på mindre operatörer (Som köper kapacitet av dom större).
Naturligtvis är det en modell som måste stoppas, det är ungefär som om posten skulle ta mer betalt om jag skickade väldigt många paket eller brev (nu är det snarare tvärtom att jag får rabatt då).
Många operatörer använder för mycket överbokning och nu går kalkylen inte ihop för dom stackars idioterna.