- jensj
- Medlem ●
- Sundsvall
Tråden "Posta ditt OS X screenshot här" har för närvarande snart 2.700 inlägg med totalt över 170.000 visningar.
Min tråd "Hur skapa alias/genväg till nätverksshare?" har 0 svar och 42 visningar.
Tycker att det borde vara en enkel sak att ge en "switcher" svar på en i mina ögon enkel fråga. Men kanske Mac-användare inte kan annat än byta bakgrundsbild på sin dator för att sedan "flasha" med den på OSX X-forumet?
Eller?
I all anspråkslöshet,
/Jens
"Posta ditt OS X screenshot här" skapades i maj 2002. Din tråd skapades för fyra dagar sedan, under brinnande högsommar och semestrar. Ge det lite tid.
Enligt siffrorna du presenterar så har alltså tråden "Posta ditt OS X screenshot här" (som förövrigt har hållit igång i över sex år) 0.015 inlägg per visning.
Och du gnäller om att din stackars tråd, med 42 visningar, inte fått något inlägg ännu? Om du har ett enda inlägg när tråden nått 100 visningar så kommer din tråd ha bättre statistik än den tråd du jämför med.
Förövrigt så finns det faktiskt fler än dessa två trådar i detta forum. När man ber främlingar att hjälpa till med saker, och det endast av sitt goda hjärtas skull, så kan det vara bra att ha lite tålamod. Personligen så kommer jag absolut inte hjälpa dig.
Fredrik har ju dessutom svarat på frågan nu, så nu kan vi släppa det här.
jensj är välkommen till forumet. Vi är trevliga människor här, som hjälper till gratis
efter LUST och förmåga (ingen idé svara om man inte vet, eller?).
Du har plitat ihop tre inlägg med nätverksfrågor, och en fjärde - den ovan.
Har DU hjälpt någon på det senaste?
Att av en nybörjare som skriver sitt fjärde inlägg bli förolämpad och anklagad för att vara nån slags navelskådare ger jag inte ett skit för.
Så, var trevlig. Hjälp andra. Läs och lär.
Marsch iväg och skriv en presentation och visa att du egentligen är en skittrevlig kille som gillar Mac och oss andra här.
Hur tänker du när du skriver sådär? En liten förolämpning så tar det fart i min tråd höhö, eller vadå?
Få se nu - vilken av de två var Beavis och vem var Butthead? Pax för att få vara Beavis!
Det var ett smart sätt att få bra svar på hans frågor
Låt Jens från Sundsvall se våra bästa sidor!
Det var ett smart sätt att få bra svar på hans frågor
Låt Jens från Sundsvall se våra bästa sidor!
Icket - nu är det krig. Jag kommer att tanka upp 300 bakgrundsbilder plockade från alla mina datorer, alla våra kunders datorer och jag kommer bara för att vara überj*vlig, kasta in bakgrunder från iPhones också.
Sedan ska jag sitta hela natten och klicka på den aktuella tråden för att trycka upp antalet visningar.
Skäm åsido - tålamod. Nyckelord i alla forum där du har frivilligas insatser som främsta resurs.
Men kanske Mac-användare inte kan annat än byta bakgrundsbild på sin dator för att sedan "flasha" med den på OSX X-forumet?
Det tog mig sju år att lära mig hur man byter skrivbordsbakgrund så då kan du ge dig på att jag vill skryta. Jag känner mig som en hacker. Kevin Mitnick, släng dig i väggen.
Vad kan han förvänta sig när han i princip insinuerar att alla Macanvändare är idioter i sitt inlägg? Nu kan det ju visserligen vara sagt med glimten i ögat, men sådant syns inte i text, framförallt inte utan smilies.
Vad kan han förvänta sig när han i princip insinuerar att alla Macanvändare är idioter i sitt inlägg? Nu kan det ju visserligen vara sagt med glimten i ögat, men sådant syns inte i text, framförallt inte utan smilies.
Det där var ju din tolkning.... det sitter ju i ditt huvud! Jag läste också det han skrev längst ner
"Eller?
I all anspråkslöshet,"
...dessutom om man bemöter någon man uppfattat som dum med att vara dum så är man ju ....?
Hej alla! Kul att ni är här!
Svarar sen - är i GTD-mode just nu med min garageplatta.
(GTD = Getting things done)
Förresten skall jag på mac-pub i Sundsvall för att få känna "er" på pulsen
Ha de & sommarhälsningar från mig!
/Jens
Välkommen, vad använder du för gtd-program? OF?
Jag undrar bara vad du menar med introvert.
Antar att du Redglittercoffin vet vad introvert betyder men att du vill fortsätta gräla lite ? Du är väl större än så ?
Nej, det var faktiskt bara en fråga. Jag har en vana (eller ovana) att fråga hur folk använder språket när det skiljer sig från mitt bruk. Om du vill ta folk i öronen kanske du skulle bli moderator.
Jag vet vad introvert betyder men tänkte jag skulle leta upp det i någon ordbok. Har prövat i flera stycken men orden existerar tydligen inte !!
(OT: någon som har en tillförlitlig svensk ordlista ?)
När man börjar fråga om definitioner av ord, ringer i alla fall varningsklockorna högt i mitt huvud.
Ironiskt nog så verkar den som frågade efter definitioner ha problem med att få tydliga definitioner eller bara något obehagligt som ringer i huvudet när andra förstår vad ord betyder
Move on folks, nothing to se here.
Njut av det vackra vädret och låt solen skina också inom er.
Introvert kan både betyda inåtvänd/blyg och självupptagen/egoistisk. Man får väl anta att jensj antog att det var egoistiska, inte blyga, som alla Mac-användare lär vara eftersom han inte fick blixtsnabbt svar på sin fråga medans det efter sex år fanns tusentals svar gällande screenshots. Ironiskt nog ganska självupptaget tänkt av honom...
Ifrån min Collins English dictionary sägs det: introvert, a person prone to introversion.
Om man senare söker på wikipedia för introvert så blir man också vidarebefordrad till introversion. Där kan den vetgirige hämta mer information.
Att folk gör det till något negativt att vara introvert kanske beror mer på bristfälligheter av den extroverte i deras egna förmåga till självständigt tänkande och arbete kanske? Och som i det här fallet genast måste ha uppmärksamhet och brister i tålamod. Detta med mera kanske trådskaparen med flera i tråden kanske borde reflektera över. Introverta har ofta en större förmåga till självkritik och enskilt skapande i många former. Det är väl lite macigt, på ett väldigt positivt sätt tycker jag Att istället för att attackera och anklaga andra kanske ta en funderare på det egna beteendet först, vilket vittnar om en högre förmåga till självständigt sökande. Vilket man ibland kanske kan efterlysa innan vissa trådar startas, eller?
Jag tyckte risken var överhängande att du hade fått ett irriterat svar på din fråga Reglittercoffin, om hur trådskaparen uppfattade ordet "introvert" och försökte stoppa det oss 99:or emellan. När man börjar fråga om definitioner av ord, ringer i alla fall varningsklockorna högt i mitt huvud. Men nu har vi ju båda fått bra förklaringar till ordet.
Något moderator-ämne är jag knappast. Då skulle jag nog skriva inlägg som Richard Rönnbäck gjorde så bra och humoristiskt (snyggt jobbat !).
Ord betyder:
Ord, även kallat lexem (jämför lexikon), är inom lingvistiken ett begrepp för en sammansättning av ett eller flera morfem som betecknar ett föremål, en händelse, ett begrepp eller dylikt. Även en bestämd klang eller ljudbild är förknippad med ett visst ord. Den disciplin som studerar ord kallas lexikologi.
Definitionen för vad ett ord är varierar mellan olika språk, och skiljelinjen mellan ett ord och en fras är inte alltid självklar. I de flesta skriftspråken markeras ord i texten med hjälp av mellanrum eller interpunktion, orddelare används i vissa språk, såsom amhariska. I andra språk, såsom kinesiska eller japanska, och i många uråldriga språk som sanskrit, syns inte gränser mellan ord.
Även i skrivsystem som använder sig av mellanrum mellan orden är inte gränsen mellan orden alltid klar, ett exempel är det engelska ordet "ice cream" (glass), som skrivs som två ord, men klassificeras som ett ord då det inte kan skrivas om som "iced cream", "cream of ice" och så vidare. Samtidigt är ett substantiv ett ord, oavsett hur långt det är. Exempelvis i svenskan går det att skapa hur långa ord som helst, genom att sätta ihop flera ord. Ett mellanrum behöver inte vara den huvudsakliga gränsen i ordet, exempelvis engelska New Yorker (New York-bo), där New York är huvudordet, inte New och Yorker.
Hej igen!
Oj vilken diskussion man drog igång nu, det var väl inte riktigt meningen men det verkar ju vara bra fart på de små grå hos er alla - kul!
Nu var väl meningen med denna tråd att reda ut två saker.
1) Att man får många klick men inga svar på en tråd där jag verkligen försökte vara tydlig i ämnet. Jag menar - varför klickar man på en tråd utan svar om man inte har svaret på frågan själv? Fattar inte... Men kanske är det google, yahoo med flera som kryper runt och genererar klick?
2) Angående "introvert" så har jag funderat lite efter att t.ex. läst artiklar som Babbens "Macanvändare är som en sekt!" (http://macworld.idg.se/2.1038/1.98317). Är Macanvändare en isolerad grupp som så beskrivs? Läste ett svar på ett inlägg i "Posta ditt OS X screenshot här" där en kille råkade posta en bild på sin favorit linux-distro som han körde på Machårdvara, svaret han fick var att inte posta annat än OS X screenshots i tråden. Vad som skiljer ett OSX-screenshot från ett (t.ex.) Linux-screenshot är väl bara ikonerna egentligen - det stora är väl bakgrundsbilden?
Det var snarast Mac-sfären i meningen "inåtvänd/sluten" som jag refererade till när jag använde "introvert". Sorry om jag trampade på någon öm tå men "If the hat fits, wear it".
Förresten när vi ändå är ganska OT (vilket är helt ok - det är ju vår tråd, inte min i mina ögon) vet någom var "End"-knappen finns vill hoppa till slutet på en rad men ingen av de mystiska piltagenterna verkar vilja göra detta för mig. (Om någon undrar varför jag inte söker på ämnet beror det på att jag istället lade tiden på att svara på era inlägg).
Lev väl!
/Jens, idag betongarbetare, imorgon - vem vet?
Hej igen!
Oj vilken diskussion man drog igång nu, det var väl inte riktigt meningen men det verkar ju vara bra fart på de små grå hos er alla - kul!
Nu var väl meningen med denna tråd att reda ut två saker.
1) Att man får många klick men inga svar på en tråd där jag verkligen försökte vara tydlig i ämnet. Jag menar - varför klickar man på en tråd utan svar om man inte har svaret på frågan själv? Fattar inte... Men kanske är det google, yahoo med flera som kryper runt och genererar klick?
Ibland kan de mest avancerade trådbeskrivningarna ha lätta svar. Folk kanske går in för att antingen lära sig en lösning, eller se om de kan svara på frågan.
Om alla som läste men inte kunde svara skulle svara "nepp, kan inte hjälpa dig", då skulle det verkligen orsaka kaos.
Jag svarar verkligen i ett fåtal av de trådarna jag läser, knappast en procent av alla, vissa gånger har jag varken tid eller ork att göra det, om jag ens skulle kunna svara på frågan. Men då jag även läser trådar för att se om det står rätt till med allt, så det inte är spam eller att den ligger fel, så skapar även sådana rutiner sina visningar.
Jag svarar verkligen i ett fåtal av de trådarna jag läser, knappast en procent av alla, vissa gånger har jag varken tid eller ork att göra det, om jag ens skulle kunna svara på frågan. Men då jag även läser trådar för att se om det står rätt till med allt, så det inte är spam eller att den ligger fel, så skapar även sådana rutiner sina visningar.
Det var väl mest att jag trots ansträngningen inte lyckades att formulera ämnet så bra att bara de som verkligen visste svaret skulle gå in så länge det inte fanns några svar. Försöker att vara så specifik som det går i mina ämnen (där jag faktiskt är ute efter något konkret) för att inte folk skall behöva läsa trådar i onödan.
Har verkligen tröttnat på trådar som heter "Hjälp" eller "Hur gör jag", stöld (av min tid) är vad de är så jag brukar strunta i att läsa dem.
/Jens
Förresten när vi ändå är ganska OT (vilket är helt ok - det är ju vår tråd, inte min i mina ögon) vet någom var "End"-knappen finns vill hoppa till slutet på en rad men ingen av de mystiska piltagenterna verkar vilja göra detta för mig. (Om någon undrar varför jag inte söker på ämnet beror det på att jag istället lade tiden på att svara på era inlägg).
/Jens, idag betongarbetare, imorgon - vem vet?
+→ (cmd+högerpil)
I vissa program t.ex. MSWord fungerar även den "mystiska", snett nedåtriktade pilen (finns ej på bärbara macar).
Får den inte att funka som "End"-knappen... Fungerar snarare som "framåt" och +← som "bakåt". Var är det jag gör fel..?!!!
Hos mig resulterar kommandot cmd-framåtpil i att markören hoppar till radens slut, precis det jag trodde att frågan gällde. Men jag kanske missuppfattade något (har aldrig använt "end"-knappen de få gånger jag använt ett windows-keyboard).