- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
- 2008-08-07 03:52
Apple har nu intagit förstaplatsen i IBMs halvårsrapport över antalet sårbarheter som rapporterats från olika programtillverkare. Apple knuffar därmed ned Microsoft som hållit titeln under flera år till en god andraplats.
Längst ner finns en liten notis:
Rapporten publicerar endast antalet rapporterade sårbarheter och inte antalet attacker som skett till följd av dessa brister.
Rapport: Apple mer buggigt än Microsoft - IDG.se
På sidan 11 i IBM:s rapporter hittar vi listan över tillverkare med flest erkända säkerhetsrisker (engelska ordet är vulnerability):
1. Apple
2. Joomla
3. Microsoft
4. IBM
5. Sun
6. Oracle
7. Cisco
8. Drupal
9. WordPress
10. Linux
Intressant att Linux anses vara "en leverantör" i sammanhanget med tanke på hur många olika distributioner som finns där ute.
Vulnerability – any computer-related vulnerability, exposure, or configuration setting that may result in a weakening or breakdown of the
confidentiality, integrity, or accessibility of the computing system.
These statistics do not balance vulnerability disclosures with market share, number of products, or the lines of code that each vendor produces. In general, mass-produced and highly distributed or accessible software is likely to have more vulnerability disclosures.
När IBM går vidare och tittar vilka av dessa säkerhetsrisker som blivit allmänt kända - så kallade "Public Exploits" är det istället en annan lista:
1. Microsoft
2. HP
3. Apple
Public exploit: Any proof-of-concept demonstrative code, partially or fully functional, or malicious mobile agent, such as malware, that is publicly available.
Rapporten går vidare och på sidan 65 listas vilka Malware, trojaner, downloaders, lösenordsstjälarprogram, backdoors, virus och maskar som är vanligast. Alla dessa otäcka topplistor har en sak gemensamt: ALLA (100%) attackerar Windowsdatorer.
Min slutsats
Sajter som IDG pushar ut budskapet att vi ska vara jätteoroliga och skaffa Norton Anti-Virus redan igår. Och lurar medel-svensson in i tron att alla operativsystem är lika drabbade av virus och annat skräp.
Antagligen för att det vore tråkigt att skriva "Inga virusproblem för Mac idag heller" och för att det lönar sig att reta upp oss macanvändare - vi klickar och kommenterar som få andra
Jag aldrig råkat ut för några säkerhetsproblem i Mac OS X och såvitt jag vet har vi färre trådar om virusproblem här på 99mac än jag har fingrar på mina händer. Det skriver jag med 1.5 miljoner inlägg och fler än 60.000 medlemmar. Säger väl något?