- Robo-X
- Medlem ●
- International user
- 2008-07-21 21:25
I min förra guide skrev jag hur man gör en enkel installation med Pwnage Tool 2. Nu är det inte alla (inklusive mig) som vill ändra start och recover bilderna. I den här guiden förklarar jag hur man tar bort bilderna. Om någon vill ha andra delar förklarade kan jag utöka guiden.
Förutsättningar:
En iPhone 2G (spelar ingen roll med vilken firmware)
Pwnage Tool 2.0.3 - Pwnage Tool 2.1är endast för firmware 2.1
iPhone Firmware2.0, 2.0.1, 2.0.2 eller 2.1(endast för iPhone 2G)
bootloaders3.9 och 4.6
iTunes 7.7 eller 8
MacOS X Leopard 10.5.x (ska fungera även medMac OS X Tiger 10.4)
Förberedelse
Ladda ner alla filer i en mapp och packa upp bootloader filerna (bilden som kommer med bootloadern kan man slänga bort). Se till att iPhone1,1_2.1_5F136_Restore.ipsw heter just så och är inte uppackat. Använd helst Firefox för att ladda ner den eller stäng av open safe files i Safaris inställningar.
Viktigt!
Koppla in iPhonen till din dator och låt den synkronisera. Se till att du har backup på allt som t ex dina adresser och musik. Kan vara bra att ha om något inte skulle fungera och man måste ställa in den som en ny iPhone!
Skapa Firmware
Starta Pwnage Tool. Den kollar automatiskt om du har den senaste versionen installerat har du fortfarande Pwnage Tool 2.0.1 se till att uppgradera till den senaste versionen.
Har du nu senaste verionen starta pwnage tool och klicka på Expert mode, sen på iPhonen till vänster och till sist på höger pilen nere till höger.
Pwnage letar efter det riktiga firmwaren och om den hittar den så är det bara att klicka på den. Annars får du visa pwnage programmet var du har sparat firmwaret. Se till att det är det riktiga firmware.
När du klickar på höger pilen kommer du att få flera val. Dubbelklicka på Bootneuter (välja bootneuter och sen klicka på höger pilen nere till höger fungerar också).
Se till att Neuter Bootloader och Unlock Baseband är valda. Om du vill kan du uppdatera bootloadern till 4.6 och att behålla Bootneuter programmet när allt är klart. När du har allt klart klicka på höger pilen nere till höger.
Jag ville inte ha Installer 4 eftersom det är fortfarande beta och Cydia har fungerat utmärkt för mig. Dubbelklicka på Custom Packages.
Ta bort haken framför Installer och klicka på höger pilen nere till höger.
Dubbelklicka nu på Custom logos.
Och ta bort logona genom att ta bort checkboxen ovanför bilderna eller byta ut mot egna bilder. Klicka sen på höger pilen längst nere till höger.
Nu är vi redo att bygga egna firmware. Dubbelklicka på Build eller klicka på Build och välj höger pilen nere till höger.
Pwnage Tool kommer nu att fråga var du vill spara den nya firmwaren välj skrivbordet eller var du vill. När du har gjort den börjar den skapa den egna återställnings filen. Det kan hända att den kommer att fråga efter bootloader filerna svara då no om den vill leta på nätet efter filerna och välj själv ut filen genom att trycka på browse.
Efter någon minut kommer den att fråga efter lösenord. Skriv in ditt lösenord. Efter ytterligare 2-3 minuter är firmwaret klart och den frågar om du har pwnad till iPhone förut. Jag svarade med nej.
Följ anvisningarna som kommer upp på skärmen hur man startar i DFU mode. Det är väldigt bra förklarat.
När din iPhone är i DFU mode talar pwnage om det för dig och du kan då avsluta pwnage tool.
Installera nya Firmware
iTunes kommer att hitta hitta din iPhone i DFU modus och kommer att fråga om du vill återställa. Håll ner alt (option) knappen och tryck på Restore knappen i iTunes. Välj iPhone1,1_2.1_5F136_Custom_Restore.ipsw filen som ligger på skrivbordet och starta återställningen. Det kommer ta ca 5-6 minuter att göra en restore.
Efter några minuter startar din iPhone om och du ser då hur den börjar uppdatera basebandet. Det är viktigt att man inte göra något under den tiden eftersom om det vill sig riktigt illa kan det hända att iPhonen går sönder! Det kan ta ca 2-3 minuter att uppdatera basebandet så ha tålamod. När basebandet är uppdaterat startar den om och hela uppdateringen är färdigt.
Återställa allt
När allt är klart ska iTunes fråga om man vill göra en restore eller sätta upp en ny iPhone. Jag valde att göra en återställning. Då får man alla sms, notiser, kontakter och alla musik och filmer tillbaka på sin iPhone. Beroende hur mycket musik man har på sin iPhone kan det ta flera minuter. Efter synkningen startar iPhonen om igen.
Om man vill så kan man välja reset all settings på iPhonen. Det gjorde jag bara för att vara säker på att det inte var några gamla inställningar som inte behövs längre. Det kan också hända att Mailet inte fungerar längre efter en återställning. Läs den här guiden för att fixa det.
//Rob