Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mpeg2-fil - Klippa bort "ej önskat material"/reklam, encoda till mpeg/Xvid?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter här och undrar om det ens finns något program till Mac OS X som kan klippa bort lite material i en mpeg2-fil för att sedan spara den som mpeg2 igen för att använda ffmpegX eller encodar direkt till Xvid. Efter lite sökande ser det verkligen mörkt ut.

mpeg2 är väl ett standard-format som i stort sett allt och alla borde kunna läsa utan problem, eller är det licenser som sätter stopp vilket gör att QuickTime, iMovie med mera inte som standard (Även med pluginet kan inte QuickTime köra mpeg, det hänger sig", av någon anledning) har stöd för spela upp mpeg-filer?

Jag har nämligen spelat in ett program via analog signal i EyeTV v3.x med ElGato Hybrid. iMovie kan inte ens öppna mpeg-filer så det kräver omkodning och då sänkt kvalitet. Sedan kan det inte spara som mpeg eller xvid utan i ett annat format vilket gör att det blir en till onödig konvertering och sänkt kvalitet.

När man konverterar i EyeTV från mpeg2 till exempel .dv och kollar på det i QuickTime så ser det ut som sänkt kvalitet mot orginal mpeg-filen, men inte i Mplayer. Mycket underligt... (Ser uppenbara sänkta bildkvaliten på textningen)

Jag har testat spara från iMovie (DVCPRO50-källa från EyeTV) i .m4v, har för mig det är "Export Movie"-alternativet, och ett annat i .dv, QuickTime-alternativet. När jag kör dessa klipp i Mplayer så är det uppenbar sänkt bildkvalitet, ungefär som när Quicktime visade sänkt kvalitet men inte Mplayer som beskrivet ovan.

Finns det något program till Mac OS X vilket kan öppna mpeg2-filer, klippa bort reklam och spara det som mpeg eller Xvid?

(Jag föredrar XviD för att det är ett fritt format.)

UPPDATERING!
Efter jag skrev detta inlägg, innan ett tryck på "Skapa diskussion" sökte jag lite till. Efter lite runthopplande bland Wikis fann jag programmet Avidemux. Det kan öppna mpeg-filer, klippa bort "oönskade delar" och koda om i ett antal olika format, mpeg som Xvid. Avidemux har dock flertalet många konstiga Xvid-inställningar så man kan spara som mpeg och använda ffmpegX vilket är har enklare inställningsmöjligheter.

Jag skrev denna uppdatering så att om fler söker på något ord som finns i denna tråd också söker samma sak kan finna detta mycket enkla och smidiga program. Hoppas det kommer till nytta.

Du kan ju köpa MPEG-licensen till quicktime om du vill...

Ursprungligen av MakeItSo:

Kräver inte den också MPEG-licensen för QT?

Ursprungligen av phindus:

Kräver inte den också MPEG-licensen för QT?

Jo, men trådskaparen skrev att hans QuickTime hängde sig med pluginet.
Kanske han har bättre tur med MPEG Streamclip.

Ursprungligen av Fluffy_:

(Även med pluginet kan inte QuickTime köra mpeg, det hänger sig", av någon anledning)

Då MPEG Streamclip är gratis är det värt att testa i alla fall.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-08-09 18:29

VLC kan göra det däremot kan det vara lite strul att få önskat resultat

Läser som en kratta.

Du hade alltså spelat in via EyeTV? Vilken version? Jag hade mycket problem med 3.0.2 men iom 3.0.3 så funkar mpeg filerna mycket bättre. Vill du klippa bort reklam så är det ju enkelt att göra direkt i EyeTV utan att behöva reencoda, vilket ju borde ge bästa möjliga kvalitet.

Jag letade efter program som kunde redigera mpeg2-filer men fann inget. Då blev det Quicktime-alternativet men det var något som inte stämde över det hela. Jag letade vidare och fann Avidemux vilket är enkelt, exakt det jag letade efter.

phindus: ? Spelar programmet in olika mpeg2-format/encodningar vilket kan skapa problem? När ett program är inspelat tar jag och hoppar in i .eyetv-filen och kopierar den till ett annat ställe. Kör igång Avidemux och klipper bort de oönskade delarna, sparar i mpeg2 igen (För krångliga Xvid-inställningar), utan omkodning, för att sedan encoda den till Xvid med ffmpegX. Resultatet blir helt ok. Bättre än att köra genom iMovie av någon anledning.

MakeItSo: Jag testade det en kort stund men förstod det inte. Det var något med det som jag inte fick ihop.

Får tacka för hjälpen, även när jag hittade min lösning innan jag skapade tråden. Avidemux och ffmpeg2 var helt klart min lösning. Det som nu är problemet är att finna den mest optimala upplösningen, komprimeringsinställningarna (kbit/s, m.m alternativ), ljudkvaliten m.m balanserat mot filens storlek.

Notis. Får installera 3.0.3 av EyeTV. Synd att EyeTV är stängd mjukvara, precis som Mac OS X och många andra mycket trevliga program.

Vad betyder det? Vad menar du?

Nå - själv har jag använt QT en miljard gånger för att ta bort skit i videofiler. Det är det klockrenaste, enklaste och snabbaste sättet. Rekomenderas.
Och - som någon skrev - EyeTV har ju t.o.m. en specialfunktion för att just ta bort reklam.

Ursprungligen av Fluffy_:

Synd att EyeTV är stängd mjukvara, precis som Mac OS X och många andra mycket trevliga program.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vad betyder det? Vad menar du?

Nå - själv har jag använt QT en miljard gånger för att ta bort skit i videofiler. Det är det klockrenaste, enklaste och snabbaste sättet. Rekomenderas.
Och - som någon skrev - EyeTV har ju t.o.m. en specialfunktion för att just ta bort reklam.

Det jag menade med stängd mjukvara var att det är just stängd mjukvara, koden är inte fri. Om den hade varit fri hade det nog funnits tillägg till EyeTV vilket gjorde att man kunde encoda till Xvid, även fixat saker nämnda nedan.

När det gäller plocka bort reklam. Jag har endast funnit att man på ett inspelat klipp, välja "Edit" och skapa klipp av dessa klipp. Alltså inte plocka bort något i ett program, som reklam utan välja ut delar man vill ha som klipp. Har inte letat så noga men tog en titt nu igen och fann inget med att välja delar för att klippa bort delar i inspelning. Om denna inställning verkligen finns och EyeTV hade kunnat encoda till Xvid så hade det varit susen.

EyeTV verkar förlora sin användbarhet med tiden, precis som andra program (Om man räknar med andra operativsystem) är Winamp, Nero, iTunes och snart EyeTV kanske. (Kan inte komma på fler exempel just nu. Just det, ACDSee, Acrobat Reader, MS Office . Programmen kommer till sin optimala funktion och sedan kommer "bloatet" för att "utvecklingen måste gå framåt" när den istället går nedåt.)

Har till exempel inte fått Channel Guide att fungera på analoga kanaler (Digitala signaler verkar få det via samma signal). Det finns sådana listor på nätet men inte lyckats att integrera i EyeTV UTAN att registrera sig på någon sida.

Nu känns det dock som jag glider lite långt ifrån vad tråden var skapad för.

PS: Varför måste EyeTV alltid ha adminrätighet när man stänger av det? Varje gång jag stänger av det så ploppar loginfönstret upp som säger att adminrättigheter behövs. Mycket skumt...

Det är svårt för företag att enbart lämna öppen källkod, men visst hade det varit trevligt om det hade funnits en plugin arkitektur. Nu finns det ju dock massor av olika exporteringsmöjligheter i EyeTV. Det var en bugg i 3.0.2 som gjorde att vissa stora MPEG filer blev korrupta.

För att klippa bort reklam går du in under edit på ett klipp. Använd sedan de två markörerna för att visa ut början och slutet på varje reklambit (obs du kan ha fler än två markörer). Tryck sedan på kugghjulet och välj compact. Enklare än så blir den inte.

Sedan exporterar jag till h.264 och får knappt någon kvalitetsförlust, men det finns som sagt fler alternativ. DivX är väl tyvärr det närmaste man kommer till XviD. Men fråga utvecklarna, de är väldigt tillmötesgående.

Om du menar EPG till analoga kanaler så är det ju inte så konstigt att det inte fungerar iom att det inte finns men i sändningarna, men det finns gratis alternativ så som xmltv på nätet. Men det hör ju inte till tråden

Efter att ha testat Compact-funktionen kan jag säga att jag inte litar på den.

Den raden längst ned med bilderna visar inte alla frames, markörerna man sätter ut verkar inte visa på framen, som ändå raden längst ned inte visar alla, visar inte exakt vart den markerar/tänkt klippa.

Jag har nu lyckats bugga ut det också. Där jag klippte bort lite reklam har det nu buggat till så är det blir svart, som det skall vara innan reklam, sedan kommer det några få frames efter reklamen, sedan en svart frame och sedan fortsätter det. När jag har "markerat" att visa frames efter denna svarta så kan jag inte sedan göra små hopp till vänster utan har låst sig där. Svårt att beskriva...

Det beskrivet ovan är i version 3.0.3.

EyeTV har en bit kvar till att komma upp i Avidemux-kvalitet när det gäller att klippa bort reklam.

  • Medlem
  • 2008-08-10 12:18

Så här gör jag:
Spelar in programmet med EyeTV och klipper bort reklamen - använd "Fine" för att få exaktare klipp. Sen öppnar jag filen i MPEG Streamclip och väljer "Convert to headed MPEG.." Den fil jag då får - detta går ganska fort - laddar jag in i FFMPEG och sen är det fritt att välja mellan en massa format. Ffmpeg tar däremot tid på sig så då är det dags att fika eller surfa runt. Det fungerar bra vilket det inte gör när jag försöker bränna en DVD direkt från inspelningen i EyeTV, det blir rörelseartefakter vid scenbyte.

Bosse

Ja, det kanske inte är perfekt, men att slippa böket med att hålla på med massa andra program och bara spela in, klippa bort reklamen (en frame hit eller dit gör mig inget, kör man på "fine" så blir det ganska ok ändå), sedan trycka på export.

Har du testat QT på en fil som är inspelad med 3.0.3 nu? Gjorde det någon skillnad?

Fine-alternativet är inte tillräckligt "fine". Det borde vara frame-by-frame-alternativ också.

QuickTime kan inte encoda till xvid så det är inte ett alternativ.

Avidemux fungerar finfint.
1. Spela in i EyeTV. Kanske klippa bort onödigt material i inspelningen men inte in i detalj pga inte exakt nog för min smak. (Detta måste nästan göras vid en automatisk inspelning av analoga signaler där jag knappar in kanal och tid manuellt, med marginaler på några minuter före och efter programmens start.)
2. Hoppa in i .eyetv-filen och kopiera .mpeg-filen.
3. Kör igång Avidemux och klipp bort icke önskat material, och spara.
4. Kör igång ffmpegX för att encoda till Xvid.

Det hade räckt med en punkt om EyeTV hade varit petigt nog och kunnat encoda till Xvid. Tyvärr uppfyller inte EyeTV dessa två punkter.

1
Bevaka tråden