Jag sitter här och undrar om det ens finns något program till Mac OS X som kan klippa bort lite material i en mpeg2-fil för att sedan spara den som mpeg2 igen för att använda ffmpegX eller encodar direkt till Xvid. Efter lite sökande ser det verkligen mörkt ut.
mpeg2 är väl ett standard-format som i stort sett allt och alla borde kunna läsa utan problem, eller är det licenser som sätter stopp vilket gör att QuickTime, iMovie med mera inte som standard (Även med pluginet kan inte QuickTime köra mpeg, det hänger sig", av någon anledning) har stöd för spela upp mpeg-filer?
Jag har nämligen spelat in ett program via analog signal i EyeTV v3.x med ElGato Hybrid. iMovie kan inte ens öppna mpeg-filer så det kräver omkodning och då sänkt kvalitet. Sedan kan det inte spara som mpeg eller xvid utan i ett annat format vilket gör att det blir en till onödig konvertering och sänkt kvalitet.
När man konverterar i EyeTV från mpeg2 till exempel .dv och kollar på det i QuickTime så ser det ut som sänkt kvalitet mot orginal mpeg-filen, men inte i Mplayer. Mycket underligt... (Ser uppenbara sänkta bildkvaliten på textningen)
Jag har testat spara från iMovie (DVCPRO50-källa från EyeTV) i .m4v, har för mig det är "Export Movie"-alternativet, och ett annat i .dv, QuickTime-alternativet. När jag kör dessa klipp i Mplayer så är det uppenbar sänkt bildkvalitet, ungefär som när Quicktime visade sänkt kvalitet men inte Mplayer som beskrivet ovan.
Finns det något program till Mac OS X vilket kan öppna mpeg2-filer, klippa bort reklam och spara det som mpeg eller Xvid?
(Jag föredrar XviD för att det är ett fritt format.)
UPPDATERING!
Efter jag skrev detta inlägg, innan ett tryck på "Skapa diskussion" sökte jag lite till. Efter lite runthopplande bland Wikis fann jag programmet Avidemux. Det kan öppna mpeg-filer, klippa bort "oönskade delar" och koda om i ett antal olika format, mpeg som Xvid. Avidemux har dock flertalet många konstiga Xvid-inställningar så man kan spara som mpeg och använda ffmpegX vilket är har enklare inställningsmöjligheter.
Jag skrev denna uppdatering så att om fler söker på något ord som finns i denna tråd också söker samma sak kan finna detta mycket enkla och smidiga program. Hoppas det kommer till nytta.