- Dego
- Medlem ●
- Stockholm
172an är på g. Det vet jag iaf.
Vcon har jag buggat honom om. Har försökt få datum och så från honom men det har gått trögt. Trodde det var diciplin och ordning på tyskarna....
Han är dock väldigt trevlig och har humor.
Tycker han kan göra alla moduler
Besällde faktiskt yttligare ett 121 filter av honom så att det blir en "riktig" 121a med dubbla filter.
precis. Notchfilter har bara en "notch", ett område där den dämpar frekvenser.
Phaser (effect - Wikipedia, the free encyclopedia)
kamfilter är mer som en flanger egentligen men om man inte modulerar phasern och istället flyttar fasen manuellt så låter det...mycket speciellt och väldigt trevligt!
Funderar på det här med okatvswitchar på mina oscillatorer.. Men vet inte riktigt.
Tycker det är jobbigt att när man vrider på coarse så går den från 0 till 100 på 3cm. och visst - det är trevligt att man kan få upp dem i 20KHz och ner dem i typ 1Hz. Men när man ska vara musikalisk så blir det bara bökigt. Och det sabbar lite av min kreativitet.
På micromoogen har man ju 32, 16, 8, 4 2 att välja på - kan man göra något snarlikt? Eller är det dumt? - Jag menar Jag kan ju göra det på 2 och bibehålla möjligheten på de andra 2. Så får jag ju alltså 2 "musikaliska" och 2 som är lite rajtantajtan?
Fast hur fixar man det? ±15V in och sedan trimpottar på varje steg? Eller andra förslag?
electro-music.com :: View topic - new yusynth STANDARD CV module
yusynth.net funkar inte just nu...
Ja, det var den jag satt och tittade på
Men vad tycker ni - ska man ha en switch eller ska man köra med vanlig pot?
Men vad tycker ni - ska man ha en switch eller ska man köra med vanlig pot?
Ja!
Givetvis har båda sina fördelar... annars hade de ju inte funnits, hmmm... men jag känner personligen för att blanda litegranna - på nån VCO ska jag ha ett gäng oktavknappar och ratt (vars omfång jag ännu är lite osäker på), men på andra vill jag ha en stor och en liten ratt som huvudsaklig inställning.
Med en flerlägesströmställare+ratt borde man relativt lätt kunna välja att ha några lägen som är ett gäng olika oktaver med rattomfång +/- 1 oktav, och nåt läge som ger ratten ett jätteomfång. Gärna ett med LFO-omfång oxå.
Som makari säger; oktavreglage är guld värt. Men underskatta inte en sådan kompromiss som att ha en simpel treläges oktavvippströmbrytare upptill en omfångsrik ratt! Min erfarenhet är iallafall att man oftast vill kunna hoppa en oktav från där man är för stunden, men det är sällan speciellt viktigt att kunna nå alla oktaverna.
Gött att slippa ens fundera på vridströmställare.
Med en flerlägesströmställare+ratt borde man relativt lätt kunna välja att ha några lägen som är ett gäng olika oktaver med rattomfång +/- 1 oktav, och nåt läge som ger ratten ett jätteomfång. Gärna ett med LFO-omfång oxå.
Precis det jag tänkte när jag klev ur sängen för 30 min sen
Man kör en typ 6 x 2 positioners vridströmbrytare. Som går från oktav 0 till 5 och i sista läget så kopplar den om så att fine-tune ratten blir coarse istället.
Antigen så löser man det mekaniskt (vet inte hur) eller med en 4066:a.
Bra vore egentligen om man hade fler steg - så kunde man välja semitoner först och sedan oktav. Så de sex lägena blir typ 0 oktav, +3 semi, +5 semi, +1 oktav, +2 oktav, manuellt.
Edit: Det där med semitoner är ju ganska värdo då jag har en fine-tune ratt som täcker den delen. *doh* Så 0, +1, +2, +3, +4, duger nog bra!
Ska fundera på det här under dagen.
Det dåliga är ju att mina hål är 7.5mm och frågan är var man hittar en vridswitch som har den diametern - och som inte är svindyr!
Bra vore egentligen om man hade fler steg - så kunde man välja semitoner först och sedan oktav. Så de sex lägena blir typ 0 oktav, +3 semi, +5 semi, +1 oktav, +2 oktav, manuellt.
Edit: Det där med semitoner är ju ganska värdo då jag har en fine-tune ratt som täcker den delen. *doh* Så 0, +1, +2, +3, +4, duger nog bra!
Jag gillar oftast att man INTE har alla 12 halvtonerna tillgängliga välstämda, utan man måste ratta försiktigt och har då möjlighet att hitta nya skeva saker mellan dem. En stor fördel med analogsequencers, t ex.
Och snälla svenska musikanter därute: det heter halvtoner på ren svenska!
Jag har gjort en oktavswitch med en 10 varvstrimmer (för grovinställning)och sedan en spänningsdelare med 160k 0,1% ytmonterade motstånd. Körde mellan +15 och 0V. Buffrade medn en TL7x tror jag.
Hojta om ni vill ha några motstånd, jag har en rulle.
Dar303, Hmm, ytmonterade eller vanliga? Kan man ha för många motstånd hemma?
Har precis kalibrerat mina 2 andra oscillatorer. Inte undra på att den andra XRVCOn var så låg! Den var ju typ centrerad runt -4V
Tror inte jag orkar stämma den idag. Men nu är det iaf funktionella!
Nu ska jag jag kolla på CGS VCAn..
Sådär!
CGS VCAn funkar nu perfekt. Ingen bleedthrough och den är initierad osv.
Kanske skulle byta ut min dual MFOS VCA mot 2 CGS.. hmmhmh?
Fast jag gör jag med log/lin hålet då?
Och även Fonitronik Buchlaesque CV processor är justerad.
Det är ju en fördel om man läser igenom funktionen på en modul innan man stoppar in den - level potten är ju bipolär! Inte konstigt att den gav mig konstiga värden förut - Haha!
Vad har jag kvar nu då?
VCDOn som är skev och en mixer som jag byggde dan innan norberg som inte fungerar alls. Den har jag inte ens kollat om den får ström..
Lite konstigt är att den ena XRVCOn är lite lägre än den andra - båda är symetriska. Vet inte hur många volt det skiljer peak-to-peak. Men den ena är lite lägre när jag tittar på oscilloskopet. Borde inte spela någon roll.. fast det är lite konstigt. Driver iofs den andra från en annan PSU - men det borde väl inte spela någon roll?
Oktavswitchar är grymt bra att ha faktiskt, jag rekommenderar det absolut. Gjorde mina med 1%-motstånd som jag mätte upp så att alla var samma, föll säkert inom 0.1% då. Själva värdet är ju inte kritiskt, det viktiga är att det är samma värde på alla motstånd.
Men glöm för allt i världen inte att buffra utgången, annars funkar det inte alls.
Jag lödde mina direkt på switchen:
http://xorb.se/synth/IMGP1112.jpg
Schysst!
Får kolla lite närmare på det där i veckan.. Kanske ska ha oktavswitchar på samtliga.. Vill man labba med mer konstiga värden så kan man ju alltid köra in en signal i FM ingången
Och ni som kan det här - jag klurade ut följande: Initial Skew på XR-VCOn är kopplad mellan -15V och +15V - men eftersom den inte reagerar förens vid klockan 12 så borde det betyda att -15V delen egentligen inte gör någonting?
Kan man då bara ansluta den andra delen till jord? Eller ska man köra ett motstånd mellan? Eller vad gör man?
Jag vill ju inte bara elda upp en pot liksom..
Schema -> http://mypeoplepc.com/members/scottnoanh/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/xr_schem1.pdf Det är längst ner till vänster.
Bergfotronen är två smallstones efter varandra med valbart steg som återkoppling.
Den har ingen inbyggd lfo dock men det inbjuder till att använda den som fast filter
Phasers som inte kan "stå still" är en rejäl miss. Tänk på det ni som bygger egna. Man vill alltså kunna stänga av modulation helt, och ha en manuell ratt för fasen!
Jag har funderat på en COARSE-ratt med stort omfång (jag gillar det) som man trycker in och då aktiverar en oktavkvantiserare, ev med ett tryck till för semitronskvantisering. Sci-fi eller hur!
En PIC eller AVR och ett enkelt program.
Sedan har jag även 10-varvspotar med medföljande rattar (tänk VCS3) som man kan använda...
Edit: MR-språkpolisen slog till...
Jag har funderat på en course-ratt med stort omfång (jag gillar det)
Om du skaffar en, glöm inte stava det COARSE.
(Jag såg förresten nyss att det står "CONTROLLED VOLTAGE PROCESSORS" på frontpanelen till Korg PS-3300. Hoppsan!)
som man trycker in och då aktiverar en oktavkvantiserare, ev med ett tryck till för semitronskvantisering. Sci-fi eller hur!
Åh, vad synd att det är så ovanligt med potar som har diverse sjuka strömbrytarfunktioner. Det kunde varit riktigt riktigt användbart.
jaja, fixat! )
Åh, vad synd att det är så ovanligt med potar som har diverse sjuka strömbrytarfunktioner. Det kunde varit riktigt riktigt användbart.
Jag tänkte mig att montera poten på en fjäderbelastad platta med en microswitch på. Ska rita upp det så småningom.
Jag tänkte mig att montera poten på en fjäderbelastad platta med en microswitch på. Ska rita upp det så småningom.
Det finns väl pot med inbyggd switch?
typ: ALPHA 500K log push-pull pot with DPDT SWITCH FLO500KPP - Etronic Shop/Amplifier Parts
Tysken är i farten igen!
M-130 modul.. dubbel VCA.. Inställd och klar borde det bli 450 kr eller något i den stilen.
Det kanske blir beställning på denna.. helt klart billigt och mycket bra jobb med M-150 och troligtvis med denna också.
Den skulle jag ju kunna köra ist för MFOSen.. hmmm. tåls att tänkas på!
Den skulle jag ju kunna köra ist för MFOSen.. hmmm. tåls att tänkas på!
Egentligen är det ju billigt.. och dessutom så kan man ju alltid lägga tid på att löda något annat istället.. så ligger man +1 modul..
Tyskens vca ser ju intressant ut
Lite kul han gjorde 130 ist för 172 och 112...
Ser det som ett måste. Men bygger det i så fall eventuellt (löda är min terapi och ursäkt från att se tv). Kanske väntar tills 172an är klar eller vcoet
Jag kan varmt rekommendera att ha en CV in för "frekvensen" på phasern och kunna stänga av modulationen. Att ha en in byggd LFO är bra och behändigt, att kunna välja bort den och köra CV är stort. Att kunna välja modulations djuppet och position är jättebra.
Att styra phasern med CV från joystick är mumma och tillsammans med filter ger en fin möjlighet till artikulation.
Glöm inte variabel phaser-feedback för färgningens skull.