Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Spectrol 148/149 finns inte med inbyggd knapp...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-14 22:47
Ursprungligen av dar303:

Spectrol 148/149 finns inte med inbyggd knapp...

Såklart

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 21:07

Min ena XR-VCO driver som sjutton runt 262Hz (C4) Den svänger ±5Hz hela tiden. Men vid upp och ner en oktav så är den helt stabil. Kanske svajar lite på en halv Hz eller något. Men inte mer.

Vad beror det på?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-15 01:32
Ursprungligen av zthee:

Min ena XR-VCO driver som sjutton runt 262Hz.
Vad beror det på?

262, säger du? Måste saknas nåt där... nåt som skulle matcha mustaschen...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-14 22:18

Oscillo på styrspänningen? rak och fin?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 22:20

Får kolla - men borde jag inte få samma problem på VCO-1:an som sitter i samma PSU om det var den som skevade?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-14 22:43

Hmm.. låter väldigt skumt. Borde ju vara ett kontinuerligt fel om det är kajko i XRVCOn någonstans.. eller hänga ihop med exponentialbiten.
Kolla med oscillot på Q1:2 och jämför med Q2:1 ( inte samma men sambandet ser du)
http://mypeoplepc.com/members/scottnoanh/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/xr_schem1.pdf
För att kolla att det blir korrekt "in". Det är ju inte så mycket annat som kan påverka 2206-chippet.. om det inte är relaterat till skum koppling/lödning på panelmonterade komponenter eller kanske en pot som ligger och fladdrar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 07:47

Aha, du säger att jag har hittat kärnfamiljsfrekvensen?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-16 00:26

Haha, vet inte hur mycket kärnfamilj det nånsin blir av en Bertone-coupé, snarare släktbandspaghetti... men en Volvo 262 är väl aldrig helt fel!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 00:31

Nej, den 262:an jag har in min oscillator svänger ju som fan - så det lär ju vara ganska lättrattat isf.

Körde ju en runda idag med alla fyra oscillatorer. Känns inte som om jag upplevde något direkt fel i öronen. Möjligvis blev det en jävla massa "analog fetma" av allt - men det kan bero på att det var väldigt mycket LFO till PWM och allt gick genom mitt PS3100 filter innan det var klart. Men att det var ostämt störde mig inte.

Slutet gott allting gott

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 10:25

Bass Plus-Plus Drum Voice
Bass++ trummodul!

Hur kunde jag missa den?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-16 10:39
At this writing (August of 2008) the...

Måste vara upplagd alldeles nyss, den är inte ens nämnd på e-m.
Verkar najs iaf:cool:

Ursprungligen av zthee:

Bass Plus-Plus Drum Voice
Bass++ trummodul!

såg nyss den här

electro-music.com :: View topic - Craig Anderton Hip Bass Drum PCB * UNTESTED *

undrar just hur "hipp" den är... ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 10:43

Verkar väldigt trevlig.

Och sjukt lätt att bygga. Tror jag har i princip alla delar hemma! (Kanske saknar något specifikt värde på motstånd eller konding) - men LM13700 och TL072 ligger ju i påsen och skräpar.

Man kanske skulle ta fram lödkorven idag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 10:48

Räknar med samplingar när jag kommer in efter lunch

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-16 18:59

Minimoog VCF Minimoog VCA och VCF på samma kort.. ser ju högaligen intressant ut..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 19:14

TLN-712 Doomsday Machine

The end is near Eller inte...

Saddox: Gillar att den 2 på 1 Kan tänka mig en pcb på den

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-16 19:22

Dego: Jag har lagt en förfrågan till PCBmanu.com om vad de ska ha för ett kort. Orkar inte slabba hemma med etsa och annat slabbigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 19:24

hehe, vem gör det?
Det är kul men det är tid som inte finns. Kanske om jag hade en egen källare kunde jag göra det... Pcbmanu är ju rara och har hjälpt till en hel del. Är inte de verksamma på din hemort?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-16 19:28

De är verksamma på min ort.. och jag bor i en källare..

Det enda jobbiga med vcf+vca-klonen är väl att matcha komponenter.. men det kan man ju göra en mörk, kulen kväll med lite kaffe/öl/GT/vin eller liknande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 19:56
Ursprungligen av saddox:

De är verksamma på min ort.. och jag bor i en källare..

Det enda jobbiga med vcf+vca-klonen är väl att matcha komponenter.. men det kan man ju göra en mörk, kulen kväll med lite kaffe/öl/GT/vin eller liknande.

Saddox: Du kommer nog snart flytta till mälardalen då din saknad efter disel kommer bli för stor

Kroffe: Good work! Har Lisa jobbat idag el?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-17 00:20
Ursprungligen av saddox:

Äsch, trissor och kondingar tar inte drinkmässigt lång tid att matcha. Man sätter dem en efter en i multimetern, mäter deras värden och lägger dem i en rad på bordet längs en linjal som får agera värdeskala, sen plockar man dem i par eller hur många man nu vill ha matchade. Svårare behöver man inte göra det (om man inte är törstig).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-16 19:34

Har kört lite workshop med Degos PAIA 4700 som skulle bytas bananjackar på från små till stora. Gjorde en ny panel till PAIA-oscillatorn jag bytte till mig av dar303 på Norberg så att den skulle passa systemet. Har hunnit byta jackar på de två oscillatorerna, bias-strömmen och några multiples...O:-)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-16 20:02

Hej!
Ja det har jag. När jag kom hem hade Kroffe fixat med din modularpryl. Han blev lite sur när jag sa att panelen var lite ful.
När ska du komma och hälsa på?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 20:04
Ursprungligen av lisab:

Hej!
Ja det har jag. När jag kom hem hade Kroffe fixat med din modularpryl. Han blev lite sur när jag sa att panelen var lite ful.
När ska du komma och hälsa på?

Han är lättstött, du får ge honom lite kärlek medans han spelar på sin rhodes...

Får komma och leka snart.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-16 20:08

Jepp! Han spelar på rhodeset nu med Jimi Tenor i bakgrunden. Det är fint. Jag ger honom all den kärlek han förtjänar, alltid!
Du är hjärtligt välkommen!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-16 20:17

Dego: Ähh.. mälardalen vet jag inte.. saknad efter disel? ... Bryssel hade däremot varit skoj.. eller norra Kalifornien

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 20:28
Ursprungligen av saddox:

Dego: Ähh.. mälardalen vet jag inte.. saknad efter disel? ... Bryssel hade däremot varit skoj.. eller norra Kalifornien

Tänkte på drivmedlet i de fina tanksen.... Strängnäs...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-16 20:36

Hehehe.. just ja.. strängnäs är ju i mälardalen..
Så sällan man tar E20 till Sthlm.. E18 brukar gå snabbare.. över V-ås och såvidare..

Jag får snart prisuppgift från PCBmanu på VCA-VCF-kretskorten.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-17 00:15

Ang VCF+VCA-kortet
Från pcbmanu:

Priset för kort med borrning blir 372:-.
Utan borrning blir det 236:-

Jag funderar på att ta det utan borrning.. mer pengar till kaffe då..

Frågan är om jag ska försöka få ihop en order eller om alla som vill beställer direkt från PCBmanu. De har all data på kortet och kan ordna fram det på 3-4 arbetsdagar.

Bevaka tråden