Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha DX, digital eller analog?

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

poly61 har tex bara 32 steg på sina parametrar. förvirringen tätnar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-13 14:44

Moog Realistic MG-1 har sustain på/av. Snacka om dålig kvantisering.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-13 14:44

Allt som är gubbigt är väll i princip analogt?

Där nånstans går gränsen tror jag....
mini moog
prophet 5
jupiter

ej analoga:
micromodular
esi-32
pro*one
jomox xbase09

svåra fall:
evolver desktop är digital-... men klavvarianterna är sjukt analoga (gubbiga) ...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-14 02:49
Ursprungligen av enapa:

ej analoga:
esi-32
jomox xbase09

det är självklart att en esi32 är digitial när det är en sampler!

men hur xbase är digital förstår jag inte riktigt hur du tänker.
de väsentliga delarna är analoga, precis som i dess referens: tr909

Ursprungligen av leere:

det är självklart att en esi32 är digitial när det är en sampler!

Varför det? En EII:a är ju nästan mer anlaog än något annat...

Fast jag gillar nog apans klassificerings metod... Jag förstår den inte riktigt, men tror att den grundar sig på parametrar som är mer lättdefinierade än rent elektriska grundprinciper.

Hur ser man om det är gubbigt? Är det när det det står en man (vanligtvis) brevid och gnider sig och säger mhhhhhhh, men inte riktigt vet varför?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-13 14:46

ett rhodes då? kan inte ställa in ngt alls typ, fett digital ... fast gubbig vilket gör den analog ...

ja, rhodes måste vara en hybrid då ...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-13 14:49

Är inte rhodes ett barnkeyboard fast mkt större?

Jag tycker att jag själv börjar bli lite gubbig. Är jag analog då?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-13 14:57

hmmmmm ... kebab

Men om vi nu ska komma fram till hur man avgör om en synth är analog eller digital (och därmed veta om det är berättigat att begära ett pris som får ocker att framstå som helt OK) kan man tänka sig att säga att en analog synth har en oscillsator, oavsett om den styrs med spänning eller nummeriskt (analogt eller digitalt alltså). Allt annat är digitalt?

Eller är det kanske avsaknad av D/A omvandlare som kan vara avgörande?

Jag håller med nihad, clase & co om att tekinken för att styra de olika kretsarna är irrelevant i princip. Jag kan däremot tänka mig att en spänninsstryrd oscillator kan fladdra mer än en digitalt styrd.

Se där, här är ju en bild på en DCO... Om jag förstår det rätt så stryrs ut frekvensen via ett parallellt (numeriskt) gränssnitt, D0 - D15.

http://www.analog.com/static/imported-files/images/Product_Descriptions/820355946AD9830_fbl.gif
Analog Devices: AD9830: Numerically Controlled Oscillator, a sine Look-up Table and a 10-Bit D/A Converter Integrated on a Single CMOS Chip :: Direct Digital Synthesis (DDS) :: RF/IF Components

Jämfört med en VCO som bara har en pinne där man lägger en spänning som man nog är svårare att hålla stabil.

http://hem.passagen.se/communication/pic/voscl.jpg

Jag tror att den här tråden nått sin fulla potential nu när vi hunnit avhandla både kebab och Rhodes

Mer 99-nördigt än så här blir det inte, oavsett vad som tycktes i början av tråden

Skulle man kunna anse att DX:arna är anala?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-13 16:11

Absolut!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-14 10:35

Man vet att det är gubbigt om det första man börjar spela på ett instrument är proggsolon ...

Bevaka tråden