Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VARNING för iPhone-bedrägeri på Blocket!!

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad är det för konstigt med dom annonserna??

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-01-28 20:54

Jag undrade om ni såg något konstigt med dem...
...Priset är väldigt billigt jämfört med andra på blocket + att det inte finns någon med det namnet på den orten, att ingen är registrerad på telefonnumret.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-28 21:05
Ursprungligen av thor:

Jag undrade om ni såg något konstigt med dem...
...Priset är väldigt billigt jämfört med andra på blocket + att det inte finns någon med det namnet på den orten, att ingen är registrerad på telefonnumret.

Tjena,

Han hävdar i ett mail att telefonerna är 1.1.2 original, och i annonsen står det att de e upplåste med anysim.

Jag försökte ringa nyss, ingen som svarar. Låter skumt, men ska försöka få tag på han en gång till för säkerhets skull.

Hör av dig via PM (eller här) om du få ut lite mer info...

mvh
b0bben

Jag borde försöka handla av honom jag känner ett par killar i Luleå som gärna skull ta sig ett "snack" med killen ifall jag blir lurad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-29 10:38

Jag ger upp han, skaffar telefoner på annat håll.

Det här var i mailet från han när jag undrade om upplåsningen: "Det finns upplåsning man måste känna rätt folk som jobbat på Mac i USA."

Ni får avgöra själva om han e på riktigt eller snackar han dynga.
Att nån kallar Apple för Mac är en tillräcklig stor varningsklocka för mig

mvh
b0bben

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-29 15:22
Ursprungligen av b0bben:

Det här var i mailet från han när jag undrade om upplåsningen: "Det finns upplåsning man måste känna rätt folk som jobbat på Mac i USA."

Ni får avgöra själva om han e på riktigt eller snackar han dynga.

Kvalificerat bullshit som tysken säger. Du gjorde rätt i att undvika den där säljaren.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-01-29 19:26

Fick mail av honom...frågade efter hans mobilnummer och om han hade några inne.

Citat:

Yes får in fler idag!!
Om du är intr skicka namn o adress så går vi därifrån!! Mitt nummer är 076-4027015

Mvh

Stefan

vilka är det som säljs i England vid det här laget? 1.1.2 eller 3? har nämligen en kompis där som skulle kunna skicka över. pundet är inte högt just nu

hehe. har precis skickat en internetgirot.se inbjudan till samma kille! (stefan med 4 iphones alltså) ska bli spännande, har snackat lite med honom. återkommer om utvecklingen!

edit:

när jag ändå är igång, vet att det är OT men om de kan inkluderas i något svar kanske jag kan komma undan;

vad tror ni, är det rätt att köpa en iphone i dagsläget? macrumors buyer's guide avråder ju p.g.a snar uppdatering, men vi kanske inte berörs så mycket av det här i norden. när, enligt ryktena, beräknas den annars komma till sverige? när kommer (om den nu kommer) enligt ryktena 3g-versionen?

hoppas jag inte förstörde er dag med det sista, tack på förhand!

Senast redigerat 2008-01-29 20:30
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-29 20:30

det var en kille som ringde mig en gång för länge sen nu frågade om det var jag som hade sålt en mobiltelefon till han. Jag sa va vad menar du? svar jag fick fan blivit lurad igen det var från blocket men det värsta var han bedragaren hade använt mina uppgifter namn gata, telefon och personnummer men använt sitt eget bankkonto. så han gjorde en anmälan och jag med men hörde inget mer om det.

ja han hade gått i samma fälla igen.

verkar som dem gör allt för att lura en på pengar.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-01-30 22:12

Har Macbook air börjat säljas än?
iaf på blocket
http://www.blocket.se/vi/15004558.htm?ca=2_s

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-31 11:48

Ja men jag tror inte att det kan komma så snabbt på blocket. I och för sig det kan vara någon som tog med sig 2 st från USA. Men det verkar rätt oseriöst.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 15:19

ny vit iphone

Inte för att någon härifrån skulle gå på denna, men ändå
http://www.blocket.se/vi/15008570.htm?ca=11_s

Skum säljare på Tradera

Jag ropade hem en iPhone för 4000 kr på Tradera från en dansk säljare med alias pro-zhop som krävde förskottsbetalning. Han är för övrigt nyreggad på tradera och innehar ett olistat danskt telefonnummer. Jag skickade en payson.se betalning men det vägrade han gå med på eftersom han inte ville hålla på att registrera sig på massa siter utan ville köra paypal eller bankkonto. Hur som helst, det verkar skumt, så var försiktiga.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-25 00:39

Någon som har blivit blåst på blocket senaste tiden när det gäller iphone 3g:s?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-25 13:20

Jag vill bara varna alla iphonesugna för idioter som lurar folk på blocket just nu.

Blev själv lurad här om dagen, har gått igenom polisanmälningar och j#vla massa tjaffs. Så jag vill bara uppmärksamma detta för alla 99-läsare, betala aldrig in på konton i förhand, kör bara paypal eller liknande, lita aldrig på någon.

Jag betalade blint (Helt puckat jag vet, säger inte emot) in till hans "flickväns" konto, deras "gemensamma konto" och jag har inte sätt skymten av någon iphone.
Han påstår sig bo i västerås, hans namn stämmer, och kontonummrets innehavare stämmer också, så dom ljuger inte om sina namn. Dom är bara medvetna om att ingen kan få tillbaka pengarna genom att be banken göra det åt en. Detta går endast om man polisanmäler och ser till att det leder till domstol. Men om blocket och polisen får in flera anmälningar angående samma sak, och fler har blivit av med pengar så kommer detta leda till domstol.

Köper du någons telefon så kolla deras personnummer mot kvittot och se att det stämmer. För folk går på rutin och löser ut mobiler på andras bekostnad efter att dom använder folks legg som dom har fått tag på. Binder upp sig 24 mån, löser ut en mobil, säljer på blocket. Kvitto och allt i handen, ser superbra ut, fast det är inte på dom mobilen är köpt. Utan någon stackare som plötsligt får fakturor från ex: tele2.

Meddela gärna mig om ni också har blivit lurade på blocket senaste tiden när det gäller iphone-försäljning.

hejsan

undrar om någon råkat ut för en kille från Borås som sålde en iphone på eniro??
känns som om jag har det iaf, killen kommer med bortförklaringar hela tiden om
att paketet krossades under frakten och att försäkringsbolag va indraget, vänta si å så länge så ska du få en avi i brevlådan. inget hände ringer tebax till killen och då börjar han om att nähe strular dom oxå ja då ska du få tillbaka dina pengar när jag är hemma från semestern igen..

kommer där inga pengar, så blir det privat besök å ingen anmälning från min sida iaf...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-26 17:49

Din snubbe använder tydligen inte kontantkort i alla fall, min snubbe har stängt av sin mobil (antagligen slängt sitt kontantkort)

Det går framåt för mig i alla fall, vet att han och hans tjejkompis har blåst flera, polisen har fått höra min historia samt blocket har koll. Ska bli kul o se vad som händer, förhoppningsvis åker dom inför rätta! Pengarna skiter jag i just nu, mest en principsak att människorna ska få sig en fet läxa. (.....och gärna böter, skadestånd och eventuellt fängelsestraff)

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-26 17:59

Lite OT:

Min polare köpte en iPhone via Ebay av en kille som hade typ 3 feedback (alla positiva), frakten skulle ta 8-12 arbetsdagar sade denna snubben. Priset var 2,800 kr har jag för mig.

Hur som helst, arbetsdagarna gick och efter typ 14-15 arbetsdagar skickade min polare mail och det gick någon vecka eller två till med ett antal fler mail. Killen svarade inte.

Då köpte min kompis en till iPhone, också den via Ebay. Men denna gång av en powerseller med flera tusen feedbacks varav typ 99% positiva (vilket jag sade att han skulle göra första gången, man skall aldrig köpa den typen av vara från folk med lite feedback. Minst 1000 st).

Typ 2 dagar senare svarar den första killen, det hade blivit fel när han skulle skicka iväg iPhonen och han hade skickat till fel ställe. Dessutom hade han varit bortrest så han hade inte kunnat svara på mail. Men han skickade iaf. en ny iPhone till min polare.

Så det slutade med att han häromdagen fick hem 2 iPhones. Så ibland kan man vara helt övertygad om att man blivit blåst men ibland är det ju faktiskt (som tur är?) så att en mänsklig faktor gör att det blir missförstånd och förseningar .

Jag köpte min iphone förra året på ebay men fick ingen telefon och la in på paypal att jag inte fått den. Men efter någon dag så lyckades jag fixa telefonummer till dom som sålde iphonen och dom ville inte skicka den utan att man ringt till dom först så att dom slapp folk som lurades.
Så var noga med att höra av er till dom också, det ångrar jag att jag inte gjorde direkt för då skulle jag fått den tidigare.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-28 10:16

Regeln är enkel - betala ALDRIG i förskott.

Oavsett pris, att bankkontot är kopplat till en person eller om du har pratat med en jättetrevlig person på telefon.

Vidare - låter det för bara för att vara sant så är det också så.

Jag brukar alltid ge hundra spänn till någon okänd person på stan och be dem springa och köpa 3 liter mjölk. Skam den som ger sig jag kommer få mina tre liter mjölk någon dag.

Bluffare på Tradera.com

Hej!

Råkade ut för en "iphone" bluffare på tradera. Sätt inte in några pengar till Swedbank konto: 82149 9843242752!!

Mvh Fredrik

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-28 13:38
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag brukar alltid ge hundra spänn till någon okänd person på stan och be dem springa och köpa 3 liter mjölk. Skam den som ger sig jag kommer få mina tre liter mjölk någon dag.

Bara en hundring?

Men snälla du, visst vet du väl att du ska ge 300 spänn och säga åt dem att de får behålla mellanskillnaden. Då är det mycket större sannolikhet att du får din mjölk.

Ursprungligen av Northwiz:

Bara en hundring?

Men snälla du, visst vet du väl att du ska ge 300 spänn och säga åt dem att de får behålla mellanskillnaden. Då är det mycket större sannolikhet att du får din mjölk.

Jaha det är så du klarar av lurendrejare på nätet också?
Du drar in +25% på priset på hans konto så hoppas du att du ska få din grej för att han får mer pengar än vad han bad om?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-11 00:45

Hej på er. Jag är ny medlem här på forumet och nu i efterhand så ångrar jag att jag inte sökt bättre tidigare.

Svarade på en Blocket-annons häromdagen om en iPhone. Fick snabb kontakt med säljaren och hade lite konversationer på engelska (han var holländare...) med honom via sms, mail och telefon. Allt verkade hur bra som helst. Trots att jag uppgav för honom att jag blivit lurad tidigare och därmed var väldigt försiktig så föll jag för hans fina lögn... Han berättade att jag kunde betala handpenning och han skulle skicka telefonen till mig. När jag fått den så skulle jag betala in resten... Snacka om att vara blåögd. Jag har hans namn,adress och telefonnummer men det är ju säkert falskt. Kontonumret är min enda "livlina" nu. Givetvis hade han och jag samma bank så överföringen blev ju gjord omedelbart, annars kunde jag kanske fått banken att häva den direkt i morgon bitti. Självklart tänker jag göra en polisanmälan och den omedelbara trösten är väl att min förlust inte blev så stor, endast 1500 kr.

Som kuriosa kan nämnas att jag arbetar som säkerhetschef... Och att jag blivit lurad tidigare var en lögn från min sida, det har jag aldrig blivit. Tidigare.... Pinsamt....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-11 07:26
Ursprungligen av Säpo:

Hej på er. Jag är ny medlem här på forumet och nu i efterhand så ångrar jag att jag inte sökt bättre tidigare.

Svarade på en Blocket-annons häromdagen om en iPhone. Fick snabb kontakt med säljaren och hade lite konversationer på engelska (han var holländare...) med honom via sms, mail och telefon. Allt verkade hur bra som helst. Trots att jag uppgav för honom att jag blivit lurad tidigare och därmed var väldigt försiktig så föll jag för hans fina lögn... Han berättade att jag kunde betala handpenning och han skulle skicka telefonen till mig. När jag fått den så skulle jag betala in resten... Snacka om att vara blåögd. Jag har hans namn,adress och telefonnummer men det är ju säkert falskt. Kontonumret är min enda "livlina" nu. Givetvis hade han och jag samma bank så överföringen blev ju gjord omedelbart, annars kunde jag kanske fått banken att häva den direkt i morgon bitti. Självklart tänker jag göra en polisanmälan och den omedelbara trösten är väl att min förlust inte blev så stor, endast 1500 kr.

Som kuriosa kan nämnas att jag arbetar som säkerhetschef... Och att jag blivit lurad tidigare var en lögn från min sida, det har jag aldrig blivit. Tidigare.... Pinsamt....

betala ALDRIG i förskott, när ska folk lära sig.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-11 09:09
Ursprungligen av Säpo:

Hej på er. Jag är ny medlem här på forumet och nu i efterhand så ångrar jag att jag inte sökt bättre tidigare.

Svarade på en Blocket-annons häromdagen om en iPhone. Fick snabb kontakt med säljaren och hade lite konversationer på engelska (han var holländare...) med honom via sms, mail och telefon. Allt verkade hur bra som helst. Trots att jag uppgav för honom att jag blivit lurad tidigare och därmed var väldigt försiktig så föll jag för hans fina lögn... Han berättade att jag kunde betala handpenning och han skulle skicka telefonen till mig. När jag fått den så skulle jag betala in resten... Snacka om att vara blåögd. Jag har hans namn,adress och telefonnummer men det är ju säkert falskt. Kontonumret är min enda "livlina" nu. Givetvis hade han och jag samma bank så överföringen blev ju gjord omedelbart, annars kunde jag kanske fått banken att häva den direkt i morgon bitti. Självklart tänker jag göra en polisanmälan och den omedelbara trösten är väl att min förlust inte blev så stor, endast 1500 kr.

Som kuriosa kan nämnas att jag arbetar som säkerhetschef... Och att jag blivit lurad tidigare var en lögn från min sida, det har jag aldrig blivit. Tidigare.... Pinsamt....

Det låter exakt som mannen som lurade mig för ett par veckor sen, blev också av med handpennig på 1500kronor. Dock han var från västerås.
Anmäl deta till polisen, det är det enda du kan göra.
Banken kan inte ta tillbaka dina pengar, utan polisen får göra en utredning och sen så får du förhoppningsvis pengarna tillbakaa via dom.
Min utredning går bra, pga jag behöll banknumret, o alla uppgifter jag fick på personen. Så de känns skönt. Kanske kan få skadestånd sen också..

Ha inte några förhoppningar om att få tillbaka dina pengar, du blir bara besviken igen!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-14 00:30
Ursprungligen av Lone_fox:

Ha inte några förhoppningar om att få tillbaka dina pengar, du blir bara besviken igen!

Jag har inga direkta förhoppningar om det heller, men jag tänker åtminstone "påminna" honom om min existens de närmaste 10 åren.

Bevaka tråden