- ratorinak1
- Medlem ●
- Stockholm
- 2008-08-11 23:55
Har varit Mac-trogen i snart fyra år (tror jag det är, om inte än mer) men nu har något hemskt börja inträffa på min söta, lilla Macbook PRO som tar så fruktansvärt mycket på mitt annars ganska stora tålamod - jag orkar inte mer. Jag är så van att allt bara fungerar, utan några krångliga inställningar, i den värld där Macintosh härskar.
Problemet uppkom för några dagar sedan. Undertecknad skulle gå in i Itunes, men det gick inte. Det tog en jäkla tid. Den här som symbolen som så oftar kommer upp när datorn jobbar dök upp, och den bara stod där. Tuggade på. Ingenting hände. Jag försökte tvångsavsluta programmet, men det gick inte. När jag öppnade upp tvångsavslutamenyn under äpplet så frös datorn i tjugo minuter, och tills slut gav jag upp. Bara sådär. Därefter blev jag tvungen att trycka på strömbrytaren (vilket jag typ har gjort sju, åtta gånger det senaste dygnet - går datorn sönder om man gör det för mycket?) för att få liv i burken igen.
Ibland frys också bara en del av den övre menyn, typ vid Airport-mätaren och Volymen. Då kommer ikonen som visar att datorn jobbar upp när jag drar musen inom detta området, men överallt annars så kan jag trycka och klicka med musen utan några som helst problem. En tillfällig låsning. Men trycker jag på något annat så kommer jag inte in i programmet (LÄS: program), utan den bara står och tuggar.
Nu har jag formaterat om datorn sedan några timmar tilblaka, men problemet är fortfarande kvar. Nu är är datorn med inställningar från SCRATCH, dvs. bara de nödvändigaste programmen inlagda, men det är fortfarande samma irriterande problem som jag hade innan formateringen, vilket tyder på att det är hårdvarafel och inte mjukvara? Vid minsta lilla ansträngning så stannar datorn i flertalet minuter och jag kan inget göra - jag blir tvungen att hålla in strömavbytaren. Har testat Apple Hardware-test, men inget fel där. Dock tror jag det är något fufens med hårddisken då Inderxering tog typ 30-40 minuter en gång jag startade datorn, vilket är lång tid jämförelsevis med de andra gångerna som tar 40, 50 sekunder. Dessutom hör jag typ ett klickljud från hårddisken med intervaller 30, 40 sekunder, men det kanske har varit där hela tiden, och det är först nu som jag lägger märke till det, i denna tystnad och avsaknad av glädje? Vem vet.
Tycker ni jag skall traska iväg med datorn till något serviceställe här i huvudstaden, och lämna in den för en kontroll (garantin finns fortfarande kvar)? Det är ju ett ganska svårt problem att upptäcka eftersom det dyker efter en stund, men ack så jobbigt det är när det väl är framme. Usch.