Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt att midi är segt

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nä, nu har jag tröttnat på softsynthar. Det är inget kul.

Däremot är det ju rätt trevligt att redigera ljud och midi på en datamaskin.

Synd att midi skall vara så segt när man styr externa enheter.

Vill man ha tajta programmeringar men riktiga burkar så är det bara att beklaga...
Inget har hänt på den fronten sedan 80-talet

Någon mer som är ledsen?

AOL.

Skyll på Gibson, ZiPi hade varit najs (kanske). Elektrons TurboMidi är ett fint initiativ, men 10x hastigheten är ju ingen räserfart det heller precis.

Ursprungligen av Imported Johannes:

AOL.

Skyll på Gibson, ZiPi hade varit najs (kanske). Elektrons TurboMidi är ett fint initiativ, men 10x hastigheten är ju ingen räserfart det heller precis.

Men Turbomidi ger väl enbart 10x på Elektrons maskiner?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-15 12:13

Brukar sällan ha problem med MIDI-prestanda faktiskt. Det är ytterst få instrument som gett mig känslan av att ha långsamt MIDI (kan minnas två: Boss DR-550 och Roland MC-303) - och MIDI i sig själv tycker jag funkar bra. Och jag gör ganska mycket med instrumenten jag med. Har man problem så brukar de inte ha med just gränssnittet att göra utan med olika mjukvaruinställningar, exempelvis Cubase och "emulerade portar".

Ursprungligen av PF:

Brukar sällan ha problem med MIDI-prestanda faktiskt.

Lucky guy.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-15 14:20

Om Scritti Politti kunde 1985 så kan jag 2008...

Hade inte de Fairlight = Intern sequencer.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-15 14:28

De sequencade med Yamaha QX-1, tror även den fick styra det vackra ljuset.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-15 14:48

MIDI funkar fint för det mesta, rätt interface och rätt mjukvara är en fördel. Jag har kört massa genom MIDI som blivit tajt, tyvärr har det hänt att det inte blivit tajt också, men då har det vart massa 16-delar och 16 kanaler på en ut genom flera burkar. Satsa på en gammal 386:a med Sequencer Plus eller Midi Orchestrator Plus, eller kanske ännu bättre, en gammal Atari.

Ursprungligen av platon:

, eller kanske ännu bättre, en gammal Atari.

Hehe, tänk att den gamla myten lever än. Jag mätte faktiskt och jämförde Atari 1040STE körandes Cubase 2 mot en Mac körandes Cubase 4 med ett billigt modemportsinterface i mitten av 90-talet.

De var båda precis lika snabba och (o)tajta. De presterade precis så snabbt som midiprotokollet tillåter när de triggade flera "samtidiga" noter.

Varför tror alla alltid att gamla burkar är bättre än nyare?
Allt är Stradivarius fel.

Att det inte skulle vara några problem med MIDI beror nog på vad man skickar. SDS? Inte så kul.

33kbs ~ 3000 bytes/sek ~ 1000 noter / sekund ~ 10 ms spridning på 10 noter. Det kan helt enkelt inte bli tight om man skickar många noter åt många håll.

En variant vore ett midi-interface som gav varje maskin sin egen MIDI-buss och hade intern synk mellan alla bussarna, men jag känner inte till något sådant. Ett multiportsinterface med separat buss för varje burk hjälper förstås också en del.

TurboMIDI finns bara till Elektroner ja, men det är en öppen standard så i teorin skulle alla nya maskiner kunna ha det. Lär knappast hända dock, man får vara glad om de har MIDI öht.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-15 16:00

Teori är en sak, praktik en annan - i praktiken tycker jag det funkar bra "as is", man kan ju göra musik & hur avancerad musik man vill, tycker inte tekniken är begränsande.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-15 16:04

Jag kör med ett Emagic AMT-8. Jag kör en synt på varje gren. Jag upplever aldrig att det är otajt. Möjligen ibland med yamaha A3000.

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 19:11

JX-10 är extremt otajt på ett ganska trevligt sätt, midiloopar låter livetagning

Men just midi i sig upplever jag inte som störande segt, faktiskt. latency är ett värre otyg...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-16 14:14

Ok, så Small Talk är ett exempel på otajta midisequencers? I så fall har nog jag seriösa fel på öronen. Men förvisso jobbar jag själv mest i Reason nuförtiden, och det är sample accurate, så man borde inte oroa sig i onödan.

På PC-sidan var faktiskt många gamla burkar bättre än de nya i skiftet från parallell-/serieport till USB. Gamla Windows-maskiner led dessutom av att det var svårt att programmera tighta drivrutiner, så där hade DOS-maskinerna ett övertag.

Ur detta kommer nog mycket av 'myten' om att äldre maskiner är bättre.

Ursprungligen av PF:

Ok, så Small Talk är ett exempel på otajta midisequencers?.

Vad är Smalltalk för något. Trodde det var ett programmeringsspråk för datamaskiner.

OK, vid övergången till USB var det definitivt en del problem. Mitt första USB-interface fungerade typ i två månder tills Apple uppdaterade Mac-OS.

Jag har ärligt talat inte kollat tajthet med det usb-midiinterface jag har nu. Det kanske är sämre än en gammal modemports-Mac (och Atari).

Måste kollas...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-16 16:44

En av Scritti Polittis allra mest überprogrammerade låtar... klassiker!

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-16 18:54

Ja är knepigt att inget ersatt midi än.. Skulle vara kul om opensound control (OpenSound Control - Wikipedia, the free encyclopedia) blev anammat, men det lär väl inte hända.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-17 00:06

Att Midi är licensfritt och öppet för vem som helst är/var en mycket stark orsak till
dess framgång. Sequential fortsatte trenden med Midi 2x, 4x synd att andra
tillverkare inte följde efter. X kostade ingenting att stoppa in , inte mer än en
mjukvaruuppgradering,156kbaud sec duger hur bra som helst för vanliga
not och CC trafik. P2002 hade 2X speed, 64kbaud.

Att Midi 1.0 är som den är ,beror på 3 orsaker, Optokoplare, Cpu och Uart som
fanns tillgängliga på den tiden. Då var 2Mhz Cpu klocka snabbt. Jag tycker Midi
funkar bra så länge som man intekräker ur sig en massa nötter och CC ur en
midiport på en o samma gång.

Ursprungligen av Heualia:

Jag tycker Midi
funkar bra så länge som man intekräker ur sig en massa nötter och CC ur en
midiport på en o samma gång.

Nja, problem med midi får man redan vid två noter när man jobbar med rytmer. Det vet alla som försökt härma en 808 medelst sampler och midi.

Jag minns hur jag i urtiden tillbringade ändlösa timmar vid min S950 för att få alla 808-samplingarna exakt lika trimmade, men lik förbannat lät det konstigt när man körde t.ex. en BD och MT samtidigt. Jag trodde länge att det var jag som var dålig på att trimma samplingar.

Men det var ju Mr Midi ju!

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-18 01:18
Ursprungligen av torsig1967:

Nja, problem med midi får man redan vid två noter när man jobbar med rytmer. Det vet alla som försökt härma en 808 medelst sampler och midi.

Jag minns hur jag i urtiden tillbringade ändlösa timmar vid min S950 för att få alla 808-samplingarna exakt lika trimmade, men lik förbannat lät det konstigt när man körde t.ex. en BD och MT samtidigt. Jag trodde länge att det var jag som var dålig på att trimma samplingar.

Men det var ju Mr Midi ju!

Förvisso! Men hur vet du att det var midit som var problemet?
Det kan likväl vara din S950, faktum är att Keyboard Mag gjorde en tung och gedigen mätning
på just samplers vid ett par tillfällen där man kollade den interna processtiden, d.v.s från det
att Midi note on togs emot av Uart och CPU tills ljudet triggades och levererades ut.

Således har du, tangent tryck på remote+ midi baudrate latens+ Uart interuppt latens+ CPUprocess tid+ skriv till DAC buffer och settling time latens+ och eventuell S/H latens.

Testen byggde således på hela kedjan minus de två första, och resultatet var smått förvånade
det var allt ifrån burkar som varierade mellan triggning till triggning på samma not, S330 var
visst en sån burk , andra burkar hade stereo sample latens problem dvs på en triggad not
kom L kanal och R kanal ut vid olika tider och detta kunde variera vid repeterande triggning.
Latens tiderna som jag mins dem var i mS området så en del burkar var ganska ostiga.
Din S950 kan mycket väl vara en sådan burk med taskig intern process timing

Ett utmärkt exempel på när det är den interna processorn som har strul med timingen är
Kawai K/K4R, ta ett 4 nots ackord och du håller med mig, det låter arpeggio.(tydligen fixade
man det i en senare rev.) och det finns andra bra exempel tex de som har vart med tillräckligt
länge känner väl till timing strulet med ATARI burkarna och en viss expansions port men bara vissa av portarna som en viss stor och ledande sequencer tillverkare till och med varnade för
i sin manual. Amigan hade ochså en del roliga historier bakom sig. Atarin som sådan hade
bra timing, inge snack om det jämfört med allt Windows rassel till win 2000, minst.
DOS baserade sequencers hade väldigt bra timing och har fortfarande väldigt bra timing.
Oh, vad man minns Voyetra! Rullande not spår över hela skärmen i svart vitt! Å hej o hå!

Fasjitter. Tja, lär knappast märkas i midi alena eftersom midi är asyncront och ingen kristall
ligger i fas med de andra BAUD (bra ord) clockorna. Jag menar hur fanken ska du mäta det
med precision utifrån? Från en o samma burk kanske men du har fortfarande UART buffer
latens speciellt i de gamla burkarna som kör med 68B50 och i de mordernare Uartarna
måste du känna till den hårdvarubaserade samplings kopplingen. Näääe, deet är ingen ide.

Fasjitter mellan Midi och intern PC dator sample replay lär inte heller vara allt för enkelt att
mäta med accuratess,. Fasjitter skulle man kunna hävda är nått du bara kan märka internt i
en stereo sampler eller sample replay mjukvara av varierande typ som snurrar på en datur.
Men vart i process kedjan uppstår den? På grund av en interupt eller kanske en dassigt
timad mjukvaru lop? Who knows!

Fasjitter är igentligen en små underlig benämning när den används tillsammans med Midi
och man ska mäta två Note On till en timad tids sekvens. Jitter finns ju där på sändar BAUD
klockan helt klart och på motagra klockan fast fasjitter är mer sånt som man mäter på PLL'er.
Konstant fasförskjutning skulle kanske vara en normaliserad benämning måhända kanske.

Vad jag vill ha sagt att man ska se Midi för vad det är och när i tiden man tog fram det och för
vilka ändamål, det är väldigt lätt att i efterhand 26 år senare klaga på det för vad det inte är idag
i dagens gigabit Lan miljö. Ja det går sakta i vissa fall, ja man kunde ha fixat det till 4X och det
var synd man inte gjorde det. Idag har vi så mycket högre krav, det ska streama multikanals
audio och video faslåst i 24bits 400ksp och till det en massa kontroll data i hundratals kanaler.

Äsch! Jag vet ingenting, jag bara gissar för det mesta, är bara glad att inte behöva fundera på
timingen!:)

Senast redigerat 2008-08-18 01:47

Således har du, tangent tryck på remote+ midi baudrate latens+ Uart interuppt latens+ CPUprocess tid+ skriv till DAC buffer och settling time latens+ och eventuell S/H latens.

Absolut, det har du alldeles rätt i. Oftast är dessa förseningar värre än midits 1 ms/not. Lite slarvigt brukar jag dock mentalt räkna alla dessa artefakter till midisystemet. De finns ju i alla burkar om än i varierande grad. Baserat på vad jag vet om Akai-burkarnas timing genom åren tror jag dock att S950 låg bra till, de senare modellerna (främst S5k) var däremot inte alls något vidare.

Men visst, midi plus S950-processningen var roten till det onda.

Hur som helst; det är synd att den högre precisionen som modern teknik faktiskt skulle kunna ge oss enbart finns internt i våra datorer, "sample accuracy" alltså.

Visst är det lite lite synd om oss som gillar både sampleexakt och externa burkar?
Även om vi gör skitmusik...

Vad jag vill ha sagt att man ska se Midi för vad det är och när i tiden man tog fram det och för vilka ändamål, det är väldigt lätt att i efterhand 26 år senare klaga på det för vad det inte är idag i dagens gigabit Lan miljö.

Ärligt talat, undrar om det inte var det att midi var så otroligt bra då det kom som gjorde att det frös fast.

Midi var en av de mest fantastiska standardiseringar som gjorts tycker jag. Alla (i princip) lyckades komma överrens och det fungerade väldigt bra redan från början. Det var helt klart rätt tänkt för 26 år sedan.

Kan de inte göra samma sak en gång till?

Ursprungligen av Arete:

Ja är knepigt att inget ersatt midi än.. Skulle vara kul om opensound control (OpenSound Control - Wikipedia, the free encyclopedia) blev anammat, men det lär väl inte hända.

OSC for president! Its about freakin time!

Efter att ha kollat lite på OSC blir domen: ja visst, de har tänkt på allt (message bundles ftw) men protokollet är alldeles för komplext för att man ska vilja kåda ihop det i en mikrokontroller istället för att dumpa in en färdigskriven MIDI-blobb som "fungerar tillräckligt bra och är kompatibel med allt". Men det kan säkert funka bland mjukvarusyntar. Fast där finns ju VSTi, som visserligen inte alls gör samma sak men ändå.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-17 00:39

Största problemen med midi från min synvinkel är att det är 8 bitar, vilket gör det dåligt för att kontrollera saker med precision. Och att det inte finns något kontrollprotokoll mer än start/stopp/klocka. För att bara skicka noter och något enstaka program change så funkar ju midi dugligt iaf, men i dagsläget skulle man ju vilja ha något mer avancerat som har tidskod, 32 eller 64 bitar, gärna också med stöd för att skicka ljud i samma protokoll. Och det är ju sånt som OSC ska klara av om det bara blir standardiserat ordentligt (tror dom jobbar på nån standard som heter SYN).

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-17 02:12

arete: 8 bitar totalt ja.. men bara 7 bitar datavärde på många parametrar.. pitchben består iofs av 7 + 7 bitar..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 12:11

Känns som om du är en smula nedlåtande i din ton, du menar att du är unik som programmerar en bastrumma och ett percussionljud på samma slag? Jag har gjort det sedan 1989 med en uppsjö syntar, programvaror, datorer, plattformar, för mig har det sällan strulat utom i de fall jag nämnde nedan. Kanske klippte du samplingarna fel eller hade S-950 i en lång midikedja.

Bevaka tråden