Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kameraväska vs industridesigner

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • City
  • 2008-08-14 10:07

Köpte mig i förrgår en kameraväska till min systemkamera på Netonnet. En liten triangelformad sak. Efter att ha testat lite bestämde jag mig för att byta upp till en större väska.
Sagt och gjort kom jag hem med en ny dyrare Lowepro väska och var allmänt nöjd med uppgraderingen. När jag väl skulle testa väskan med kamera, laddare osv så upptäcker jag en dragkedja på insidan av väskan utom något som helst skydd.

Utanpå väskan hänger en stor folder där det skryts om att väskan är supervadderad och skyddar din kamera och dess display fri från repor.
Jag undrar därför varför man väljer att placera en dragkedja i locket när själva metallfästet är knappt en halv centimeter tjock och bara den skulle kunna göra skada på både chassi och skärm men att den ligger helt oskyddad?

(Jag klippte bort dragkedjan på insidan tills det att jag hittar en "riktigt" väska, pallade inte åka tillbaka igen.)

En annan detalj är att det alltid ska vara tusen olika fack på en väska, ok för proffsen men en amatör som på sin höjd har med sig laddaren har inte användning för detta.
Dessa extra fack har dragkedjor i 9 fall av 10 och nästan alla dessa har dragkedjor eller hållaren i metall. Detta sammanlagt blir att det plingar och rasslar sjukt mycket när man går med väskan över axeln. Gummi/plast/tyg någon..!

Vad är det för fel på dagens produktdesigners? Varför väljer man en åtgärd men i samma veva väljer att lägga in en skadande del. Ja detta gäller inte bara den här skitväskan utan ganska mycket av det man köper. Ofta är det stora onödiga designtabbar som hade kunnat avfärdas i designstadiet.
Det verkar vara svårt att bli industridesigner och speciellt för mode/teknikprodukter så man undrar vem det är som får den här typen av jobb egentligen.

Ett annat exempel på detta fenomen är min sleeve till MacBook Air, Köpte den hetaste modellen från tucano med extra vaddering på insidan som skydd mot dragkedja på sidorna eftersom datorn är så tunn. Problemet är bara när man för in datorn i skyddet så kommer man emot dragkedjans hållare på båda sidorna vilket leder till repor. Det är ett typexempel på hur jädrans kasst det kan bli. Jag har löst det genom att sy ihop sleeven runt om dessa hållare men så ska man inte behöva hålla på...

Jag är sur idag och det kanske ni märker men det skulle vara intressant att höra om fler upplever dessa saker som problem i sina väskor eller andra produkter för den delen?

Titta på Billingham eller Domke. LowePro är fotoväskbranschens Ford...

  • Medlem
  • City
  • 2008-08-14 10:32

Nice tips, Domke hade väl någon modell som hade funkat men deras yttre hållare är i metall vilket skulle innebära "reprisk" om man ska vara kritisk

Vill egentligen ha en så liten kameraväska som möjligt bara laddaren får plats. Är nämligen på jakt efter en vardagsväska som skulle kunna innehålla en MacBook och en systemkamera (med väska runt). Det känns dock som en svår kombo, kameran lär trycka på rejält inne i väskan. Fast de märken som du tipsade om hade lite större modeller så det kanske finns ljus i tunneln även om (hej jag plåtar i savannen) style väskor inte är min gebit.

Får försöka hugga en Domke eller liknande, någon som har fler tips på smarta väskor?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-15 15:18
Ursprungligen av kraspor:

Nice tips, Domke hade väl någon modell som hade funkat men deras yttre hållare är i metall vilket skulle innebära "reprisk" om man ska vara kritisk

Vill egentligen ha en så liten kameraväska som möjligt bara laddaren får plats. Är nämligen på jakt efter en vardagsväska som skulle kunna innehålla en MacBook och en systemkamera (med väska runt). Det känns dock som en svår kombo, kameran lär trycka på rejält inne i väskan. Fast de märken som du tipsade om hade lite större modeller så det kanske finns ljus i tunneln även om (hej jag plåtar i savannen) style väskor inte är min gebit.

Får försöka hugga en Domke eller liknande, någon som har fler tips på smarta väskor?

Om du har en bra lite kameraväska och ett Tucano-skal till din MacBook så finns är ju Freitag ett givet val! Äckligt snygga, grym affärsidé. FREITAG - HOME
Klipp ihop din egen väska och ha en som ingen annan här. Du ska nog ha en av Modellerna F18 eller F13 för att få plats med allt..

Jag ska tipsa om Think Tank som är oerhört välgjorda och mycket smarta. De fack de har kommer du att ha nytta av...

Maker of pro photography equipment - camera bags, digital camera cases: Think Tank Photo

(Jag har tre av deras väskor och är skitnöjd med alla.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 04:47

nu vet inte jag hur dina väskor ser ut så jag kan inte svara för den modellen.

Ska jag vara ärlig så fattar jag inte vad som är problem, har de blixtlås så finns det alltid tygg och vadering på insidan som skyddar föremålet.

Jag som pluggar industridesign efter det det du berättat tänker först. Plast, nej, nej, nej! Plast i blixtlåst skulle fort bli utslitet.

En annan grej som slog mig, varför testar du inte väskorna innan du köper dom? på så vis kommer du undan dessa problem ganska så enkelt

Ursprungligen av covent:

Jag som pluggar industridesign efter det det du berättat tänker först. Plast, nej, nej, nej! Plast i blixtlåst skulle fort bli utslitet.

Du har mycket att lära dig om plast!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 15:13
Ursprungligen av akerstrom:

Du har mycket att lära dig om plast!

kolla alla jackor eller väskor som jag har som haft plastblixtlås, redan trasigt, finns en anledning till att vi inte så ofta ser blixtlås i plast, hur många byxor, jackor, väskor elelr whatever är i plast jämte metall?

så vist lär mig om plast du som har koll

Ursprungligen av covent:

kolla alla jackor eller väskor som jag har som haft plastblixtlås, redan trasigt, finns en anledning till att vi inte så ofta ser blixtlås i plast, hur många byxor, jackor, väskor elelr whatever är i plast jämte metall?

så vist lär mig om plast du som har koll

Nejdå, det ska jag inte försöka lära dig, det lär komma på utbildningen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 22:23
Ursprungligen av akerstrom:

Nejdå, det ska jag inte försöka lära dig, det lär komma på utbildningen

vad jobbar/pluggar du med som har sådan koll på plaster och mer eller mindre har översittar attityd mot mig?

Ursprungligen av covent:

vad jobbar/pluggar du med som har sådan koll på plaster och mer eller mindre har översittar attityd mot mig?

Du, det är inte fel att inte kunna saker. Du gjorde klart att "Plast i blixtlåst skulle fort bli utslitet." vilket är helt fel. Jag förmodade att du skulle få lära dig mer om det i skolan, det var inte menat som någon "översittarattityd"kommentar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 10:31
Ursprungligen av akerstrom:

Du, det är inte fel att inte kunna saker. Du gjorde klart att "Plast i blixtlåst skulle fort bli utslitet." vilket är helt fel. Jag förmodade att du skulle få lära dig mer om det i skolan, det var inte menat som någon "översittarattityd"kommentar.

Du svarade inte på min fråga vad du jobbar/pluggar

Ursprungligen av covent:

Du svarade inte på min fråga vad du jobbar/pluggar

Eh, nej, vad har det med saken att göra??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 11:38
Ursprungligen av akerstrom:

Eh, nej, vad har det med saken att göra??

I mitt fall väldigt relevant eftersom du utger dig för att ha kunskap och jag ifrågasätter ditt kunnande.

Ursprungligen av covent:

I mitt fall väldigt relevant eftersom du utger dig för att ha kunskap och jag ifrågasätter ditt kunnande.

Ska vi jämföra betyg eller?

Det är lugnt, jag låter dig gärna få ha rätt i frågan.

  • Medlem
  • City
  • 2008-08-15 16:18
Ursprungligen av covent:

nu vet inte jag hur dina väskor ser ut så jag kan inte svara för den modellen.

Ska jag vara ärlig så fattar jag inte vad som är problem, har de blixtlås så finns det alltid tygg och vadering på insidan som skyddar föremålet.

Jag som pluggar industridesign efter det det du berättat tänker först. Plast, nej, nej, nej! Plast i blixtlåst skulle fort bli utslitet.

En annan grej som slog mig, varför testar du inte väskorna innan du köper dom? på så vis kommer du undan dessa problem ganska så enkelt

Det finns inte tyg på alla på insidan. (Antar att du menar kameraväskan, tucano sabbade på sidan när den var öppen på datorn)

Jag har haft plastdragkedjor i massor av saker t.ex. en tennisjacka och den höll i flera år. Kameraväskan slits väl inte så mycket ändå. Men när jag menar annat material så är det på öppnaren och inte själva kedjan egentligen.

Jag testar väskor men ibland är dom förpackade så in i skogen. Sedan läser man på den fina foldern att det inte finns något som förstör på insidan, lite därför jag gnällde.

Roligt med väsktips. Finns det några som ser lite mer business ut också som har bra skydd mot repor och annat? Jag tänkte beställa ganska snart och har lite svårt att välja.

Jag tror ni har en övertro på designern.

Man får inte glömma att många företag inte ens har designers anställda. De flesta kopplas in för att "städa upp" och göra iordning en redan färdig produkt och är inte med i hela processen, vilket går emot hela skolningen.

Att designa är en process i många många steg och utseendet är kanske det som kommer sist i processen (det är då de ringer Kalle designer som swoshar till det hela) hur den ska se ut med fack och hela bunten kan mycket väl vara ritat utav ingengören som har en helt annan skolning.

Även om designern får vara med från början så är hela processen byggd på kompromisser. För en bra process arbetar de i en grupp med alla som krävs för att produkten ska komma ut på marknaden och varje material ska vägas mot hållbarhet/målgrupp/tillverkningsprocess/kostnad.

Det som få inser är att i processen (i ett företag) har en industri-designer ganska litet att säga till om. Det kostar nämligen. Att designa sker inte bara vid ett ritbord, det är kostsamma processer med en helvetes massa modellerande och prövande.

Många företag skippar den biten och går på standard-lösningar.
Man kan se ganska snabbt om och när en designer har varit inblandad, om inte annat märker man det vid användandet.

Vad det gäller plaster så får man väga användadet av det mot fördelar/nackdelar i projektet man håller på med. Det finns inga standard-svar i min värld.

Ursprungligen av klarabara:

Det som få inser är att i processen (i ett företag) har en industri-designer ganska litet att säga till om. Det kostar nämligen. Att designa sker inte bara vid ett ritbord, det är kostsamma processer med en helvetes massa modellerande och prövande.

Det är det jag gillar med ThinkTank. Företaget består av två industridesigners som hoppat av Lowepro (man kan undra varför...) och två yrkesfotografer. Design gör de själva, tillverkning sker i Vietnam. Det är inte så många kompromisser, förutom priset då...

kraspor, kolla på ThinkTanks serie Urban Disguise. De ser verkligen business ut.

Professional photography equipment - camera bags, camera cases - from Think Tank Photo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 22:34
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Det är det jag gillar med ThinkTank. Företaget består av två industridesigners som hoppat av Lowepro (man kan undra varför...) och två yrkesfotografer. Design gör de själva, tillverkning sker i Vietnam. Det är inte så många kompromisser, förutom priset då...

kraspor, kolla på ThinkTanks serie Urban Disguise. De ser verkligen business ut.

Professional photography equipment - camera bags, camera cases - from Think Tank Photo

De må vara praktiska, men snygga var de inte, känns som typsik datorväska från början av 90-talet.

Jag är supernöjd med min Domke F-1x kameraväska, praktiskt att man kan bygga innanmätet hur man själv vill plus snygg, ser mer ut som en väska än kameraväska, till datorn så vill jag ha en liten väska men inget fodral (vill ha med laddaren) så det blev en Tucano Work-out 15" MacBook Pro, ska man bara ha med sig MBP så tar man in själva "påsen" för laddaren och väskan är liten och smidig som ett fodral fast med handtag.

Ursprungligen av covent:

De må vara praktiska, men snygga var de inte, känns som typsik datorväska från början av 90-talet.

Jag är supernöjd med min Domke F-1x kameraväska, praktiskt att man kan bygga innanmätet hur man själv vill plus snygg, ser mer ut som en väska än kameraväska, till datorn så vill jag ha en liten väska men inget fodral (vill ha med laddaren) så det blev en Tucano Work-out 15" MacBook Pro, ska man bara ha med sig MBP så tar man in själva "påsen" för laddaren och väskan är liten och smidig som ett fodral fast med handtag.

Öh, jag tycker då inte att ThinkTanks grejor är fulare än Domkes... Möjligen får man lite mer fotograf-cred med Domke. Som att fota med en D3 när alla andra har kompaktkameror, ser proffsigt ut.

Hur som helst tror jag att båda märkena är ungefär lika bra och lika flexibla, men personligen tycker jag att ThinkTank har så många smarta - och nya - lösningar att jag gärna premierar dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 22:07
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Öh, jag tycker då inte att ThinkTanks grejor är fulare än Domkes... Möjligen får man lite mer fotograf-cred med Domke. Som att fota med en D3 när alla andra har kompaktkameror, ser proffsigt ut.

Hur som helst tror jag att båda märkena är ungefär lika bra och lika flexibla, men personligen tycker jag att ThinkTank har så många smarta - och nya - lösningar att jag gärna premierar dem.

smaken är som baen, jag tyckte de thinkthank var fula och föll inte mig i smaken, såg ut som en laptop väska min fader hade '91.

jag tror säkert de är bra och praktisk osv.. men inte faller inte mig i smaken..

Ursprungligen av magnur:

Om nu det är en masssa designers etc inblandade i att ta fram nya väskor till kameror, varför kan de inte lägga lite krut på utsidan? Nästan alla väskor är så fruktansvärt tråkigt svarta, några enstaka övriga är enfärgade. Inte ens Crumpler svävar ut i sina fotoväskor vilket de gör med andra modeller. Snygga fotoväskor växer inte på träd precis!

Håller med, fotoväskor är oftast trista, Vissa har i beigt (sand) och några andra i grönt, men annars är de svarta, åh andra sidan, svart är ju neutralt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-15 22:22

Fick en datorväska får många år sedan, den var välutrustad med smarta fack och tom ett med lås. Tyvärr hade det facket (som satt på framsidan) en dragkedja på var sida så man kom åt allt ändå

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-17 10:54

kraspor: Försökte googla på internet efter en ryggsäck för både laptop och kamera, utan dragkedja. Finns det kanske någon ryggsäck med endast kardborrfästen och snöre/öglor som man drar åt?

Det kanske finns vanliga ryggsäckar, som ej är anpassade för laptop/kamera, som kan funka?

Finns en hel del ryggsäckar från diverse tillverkare som är anpassat för att transportera både laptop och kamera. Kanske kan du köpa en lite större variant och vara lite mer försiktig när du tar ut eller stoppar in grejorna i ryggsäcken.

Eller om man kan modifiera en befintlig ryggsäck som man gillar och ta bort alla dragkedjor och ersätta med snöre/öglor och kardborrfästen? Jo, jag vet, hur ska det gå till när väskan inte är konstruerad för detta. Tja, inte vet jag, jag bara flummar fram lite idéer.

Senast redigerat 2008-08-17 11:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 11:43
Ursprungligen av Reisan:

kraspor: Försökte googla på internet efter en ryggsäck för både laptop och kamera, utan dragkedja. Finns det kanske någon ryggsäck med endast kardborrfästen och snöre/öglor som man drar åt?

Det kanske finns vanliga ryggsäckar, som ej är anpassade för laptop/kamera, som kan funka?

Finns en hel del ryggsäckar från diverse tillverkare som är anpassat för att transportera både laptop och kamera. Kanske kan du köpa en lite större variant och vara lite mer försiktig när du tar ut eller stoppar in grejorna i ryggsäcken.

Eller om man kan modifiera en befintlig ryggsäck som man gillar och ta bort alla dragkedjor och ersätta med snöre/öglor och kardborrfästen? Jo, jag vet, hur ska det gå till när väskan inte är konstruerad för detta. Tja, inte vet jag, jag bara flummar fram lite idéer.

Finns säkert väskor med plastfästen (typ en hane och hona som man klickar i), men vilka som har det vet jag icke, nackdelen med dessa är att de inte håller lika tätt, saker kan ramla ur eller fukt/sand eller annat kan betydligt lättare komma in.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-17 12:11
Ursprungligen av covent:

Finns säkert väskor med plastfästen (typ en hane och hona som man klickar i), men vilka som har det vet jag icke, nackdelen med dessa är att de inte håller lika tätt, saker kan ramla ur eller fukt/sand eller annat kan betydligt lättare komma in.

Mm, det blir svårt hur man än vrider och vänder på det hela. Vädertåliga ryggsäckar finns, så då återstår väl det egna handhavandet, dvs att man får helt enkelt vara försiktig hur man stoppar in/tar ut grejorna för att undvika repor och slitage på sin utrustning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 12:29
Ursprungligen av Reisan:

Mm, det blir svårt hur man än vrider och vänder på det hela. Vädertåliga ryggsäckar finns, så då återstår väl det egna handhavandet, dvs att man får helt enkelt vara försiktig hur man stoppar in/tar ut grejorna för att undvika repor och slitage på sin utrustning.

eller så får man vara mindre petig, bara inse att grejerna får repor,

Ursprungligen av covent:

eller så får man vara mindre petig, bara inse att grejerna får repor,

Det är manligt med repor!

Jag har ett gäng olika väskor/ryggor och har nog inte fått en repa över huvud taget från dem. Nu har jag allt i pelicanväskor men packar över i smidigare när jag ska knata runt, men jag är nog ganska försiktig av mig så det kan vara det som ligger bakom.

Lite samma sak med filter, uv-filter slutade jag med för många år sedan men har inte fått några report på objektiven trots det.

Nu återgår vi till ämnet och skippar snacket om vem som har betyg i vad. Känns det nödvändigt får ni reda ut det via PM först så inte detta blir en chattråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-17 13:54

Om nu det är en masssa designers etc inblandade i att ta fram nya väskor till kameror, varför kan de inte lägga lite krut på utsidan? Nästan alla väskor är så fruktansvärt tråkigt svarta, några enstaka övriga är enfärgade. Inte ens Crumpler svävar ut i sina fotoväskor vilket de gör med andra modeller. Snygga fotoväskor växer inte på träd precis!

Jag tror inte de vågar. Marknaden för att köpa en kameraväska är inte superstor (tror jag). De som vill ha en kameraväska är oftast proffs (tror jag) och då kanske en utflippad i tuggummi-rosa sänder ut "fel" signaler?

Jag tycker att väskorna för laptops har blivit mer intressanta på det senaste men det är otroligt ont om riktigt intressanta.

Bevaka tråden