Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt att midi är segt

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

PF, ska du ta MIDI-synk personligt nu också? Gick det villt till igårkväll? Ta en kopp kaffe och chilla lite...

Självklart får man fas-jitter (låter som en flanger med random-modulering) med MIDI om man försöker göra 808-style trummor; det är tekniskt omöjligt att inte få det av just den anledning jag nämnde innan - 1000 noter / sekund max. Om man tycker att det är ett problem eller inte är en annan sak.

(Ja, man kan "fuska" genom att sampla flera instrument samtidigt och trigga dessa som en sampling, men att man måste göra det är ju just problemet med MIDI. Tyvärr löser inte snabbare hastighet det problemet, det borde finnas en synced delayed triggering istället.)

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 14:45

BAUDrate is the shit

\ˈbɔːd\

is synonymous to symbols or pulses

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 14:48

kan man vara en baudräjtare? ;]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 15:06

Om man lägger två likadana beats på varann i ett program med sample accurate timing får man också det du refererar till som "fasjitter". Det jag störde mig på var citatet "det vet alla", om MIDI var så himla dåligt så hade väl ytterst få producerat elektronisk musik. Trött på all besserwissermentalitet & överanalyserande... rent praktiskt funkar MIDI, gör en låt för tusan! ; )

När jag tänker efter kan det inte heta fasjitter, vet inte vad det heter dock. Det jag syftar på är att man aldrig får två likadana läten eftersom t.ex. koklockan och bastrumman hamnar lite ur fas och lite olika på varje slag. Hur kan du få det med sample accuracy? Jag har för liten erfarenhet av mjukvarusyntar för att veta hur det är i praktiken, men som jag förstod det är det just sådant som sample accuracy ska eliminera?

Ursprungligen av PF:

Om man lägger två likadana beats på varann i ett program med sample accurate timing får man också det du refererar till som "fasjitter".

Får du det så har du något fel med inställningarna i din mjukvara.
Med rätt inställning och identiska samplingar placerade på samma tidpunkt skall man enbart få ett starkare och helt ofärgat ljud. Om man har sample accurate timing alltså.

Vill också tillägga att förseningar på grund av lång midikedja (midi in till midi thru i kedja) oftast är försumbara i förhållande till midi:ts dåliga precision. I alla fall alla gånger jag har mätt i de kedjor jag haft.

==

Min ursprungliga mening i denna tråd var att det är synd att det inte finns någon modern ersättare till midi så man kunde sluta oroa sig för timingproblem då man kör med externa burkar.

==

Till PF: Vissa genrer är mer känsliga för dessa timingproblem än andra. Detta betyder inte att de som spelar i dessa genrer tycker att de är finare människor än andra när de berättar om problemen.

Midi är då inte segt, det kan dock vara buggigt om man använder fel sequencer. Och för många devices per midiport.

har heller aldrig haft problem med midi-speed...inte så länge jag höll mig borta från SDS, CC och sysex. Hade alltid trummaskinen sist i kedjan med upp till 7-8 synthar innan. Trummisen hade ju inget midi thru (Boss DR550...och även DR660...) aldrig att den spelade otajt..kanske även berodde på gammal sunk-atari o cubajs. Senare köpte jag dock en A880 men mest för att kunna köra editors utan att köra via midi thru för då kunde det skita sig.

Ursprungligen av geminister:

Midi är då inte segt, det kan dock vara buggigt om man använder fel sequencer. Och för många devices per midiport.

Hur snabbt är MIDI då? Och vilka sequencers får MIDI att bli buggigt? Vad händer när MIDI crashar?

Ursprungligen av synthetic:

har heller aldrig haft problem med midi-speed...Hade alltid trummaskinen sist i kedjan med upp till 7-8 synthar innan. aldrig att den spelade otajt..

Körde du patterns på trummaskinen?

Ursprungligen av Imported Johannes:

Hur snabbt är MIDI då? Och vilka sequencers får MIDI att bli buggigt? Vad händer när MIDI crashar?

Körde du patterns på trummaskinen?

Inga patterns.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-18 01:22

Äh, jag fattar inte, MIDI triggar alldeles utmärkt, oavsett vilken typ av musik som görs. Och när vill man köra två identiska ljud samtidigt egentligen?

I Cakewalk Project 5 V2 med VST-trummor uppstår inga "fasfel", enbart starkare ljud.

I min EMX-1 kan jag köra en 808-bas x 7 utan att få missljud, med den interna sequencern. Köp en sån, hårdvara med supderdupertiming. Kör jag via MIDI får jag en liten fasförskjutning, men man hör tydligt att de ligger så nära att det inte kan påverka lyssnaren, eller programmeraren för den delen, om man nu inte av någon märklig anledning vill köra två virvlar eller hihats samtidigt. Min E6400 har sämre timing och ger således ett annat, bredare fasföskjutningsljud.

Ursprungligen av platon:

Äh, jag fattar inte, MIDI triggar alldeles utmärkt, oavsett vilken typ av musik som görs. Och när vill man köra två identiska ljud samtidigt egentligen?

I Cakewalk Project 5 V2 med VST-trummor uppstår inga "fasfel", enbart starkare ljud.

I min EMX-1 kan jag köra en 808-bas x 7 utan att få missljud, med den interna sequencern. Köp en sån, hårdvara med supderdupertiming. Kör jag via MIDI får jag en liten fasförskjutning, men man hör tydligt att de ligger så nära att det inte kan påverka lyssnaren, eller programmeraren för den delen, om man nu inte av någon märklig anledning vill köra två virvlar eller hihats samtidigt. Min E6400 har sämre timing och ger således ett annat, bredare fasföskjutningsljud.

Har du en intern sequencer inblandad så kommer du ju runt alla problem med att MIDI inte kan spela två ljud samtidigt. Dito för mjukvarusequencers, eftersom inte de heller använder MIDI internt (de rendrerar ju ljudet till en buffer, så det är inga problem att spela upp två ljud samtidigt för dem).

Visst funkar det att göra musik med MIDI, och visst går det att komma runt begränsningarna på olika sätt, men jag håller med dem som skulle vilja ha något bättre. Man behöver ju inte anstränga sig särskilt mycket för att få problem med tex timing om man vill göra något mer utmanande (tex genom att stapla samplingar på varandra i snabba tempon, dessutom med automatiseringar rullande), speciellt om man väljer fel apparater.

Och tänk tex vad som skulle kunna gå att göra om något i stil med OSC blev standard. Istället för att skicka CC eller sysex med 7bitars-upplösning skulle man kunna tänka sig betydligt mer intelligenta protokoll, tex som Mackie Control (som iofs börjar bli lite av en standard) eller fördefinierade meddelanden för standardparametrar som LFO, filter, envelopes, osv. Då skulle man sluppit allt klyddande med MIDI Learn och liknande.

Med tillräckligt exakt synk kan man också leka med fasförskjutningar istället för att få det ofrivilligt som idag...

Ursprungligen av false messiah:

Med tillräckligt exakt synk kan man också leka med fasförskjutningar istället för att få det ofrivilligt som idag...

Japp det vore skoj...
Kolla här: Innerclock Systems
Klicka på Mark-II.

Bra poäng Heualia; många syntar och samplers, i alla fall äldre sådana, kunde ju vara ordentligt sega på att trigga inkommande noter, både via midi och från eget tangentbord.

Kan man inte göra bra musik med midi så är det nog inte midi:s fel...:)

(Jag kan då inte göra bra musik, vare sig med eller utan midi...:tveksam: )

Ursprungligen av Splork:

Kan man inte göra bra musik med midi så är det nog inte midi:s fel...

Hehe...

En av varianterna som alltid dyker upp i diskussioner om tajming.

Påminner om den larviga idén att alla bra låtar skall gå att spela på akustisk gitarr.

Ursprungligen av torsig1967:

Hehe...

En av varianterna som alltid dyker upp i diskussioner om tajming.

Påminner om den larviga idén att alla bra låtar skall gå att spela på akustisk gitarr.

Midi är väl sådär 25 år gammalt, och det måste väl vara drygt 20 år sedan s-950 släpptes. För mig känns det smått gnälligt på att klaga på att dessa tillsammans ger lite dålig timing - speciellt då det idag finns sätt att slippa det. Men nå, om man får ut något av att diskutera detta så får man ju göra det. Jag ska inte störa mer i den här tråden.

Ursprungligen av Splork:

Midi är väl sådär 25 år gammalt, och det måste väl vara drygt 20 år sedan s-950 släpptes. För mig känns det smått gnälligt på att klaga på att dessa tillsammans ger lite dålig timing - speciellt då det idag finns sätt att slippa det. Men nå, om man får ut något av att diskutera detta så får man ju göra det. Jag ska inte störa mer i den här tråden.

Läser man tråden ordentligt ser man att det jag gnällde (nåja?) över var att nästan inget förbättrats sedan S950:s tid när det gäller tids- och musikprotokoll och externa burkar. Det vore ju trevligt om någonting hade utvecklats i den aspekten på 20 år, men så är inte fallet.

S950 var ju bara en illustration över hur jag en gång i en avlägsen tid "upptäckte" problemet.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-20 00:01
Ursprungligen av torsig1967:

Läser man tråden ordentligt ser man att det jag gnällde (nåja?) över var att nästan inget förbättrats sedan S950:s tid när det gäller tids- och musikprotokoll och externa burkar. Det vore ju trevligt om någonting hade utvecklats i den aspekten på 20 år, men så är inte fallet.

S950 var ju bara en illustration över hur jag en gång i en avlägsen tid "upptäckte" problemet.

Gnäll i sig har ett värde så länge som gnället inte är ämnat angrepp på person utan i sakfrågan.
Jag ser inget problem i att du gnäller på din 950, varför skulle det vara det? Det har väll
tillverkats tillräckligt med skit sedan dess, en M1 tex.:D För att inte tala om original TX16W
var ju horribel!

Visst jag håller med det borde ha vart en utveckling av midi bare minimum borde ha vart 4X
redan 1989 mycket av vårt hastighets gnäl hade då inte vart en en lika stor issue som det är i
dag. 156k BAUD (nu kom det där mysko ordet igen) är faktiskt inte så dumt om det bara gäller
några nötter och CC, sysex blir ju märkbart snabbare.

De allra flesta mono samplers på det glada 80 tidigt 90 talet hade det lite si och så med
sin fas sync av den anledningen att det inte var särdeles prioriterat hos konstruktören
av den enkla anledningen av ett de var just mono samplers, däremot blev man varse
denna tekniska aspekt när stereo samplerna kom ut. Ganska naturlig följd.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-18 22:33

Självklart har man lärt sig begränsa miditrafiken för att kompensera när det blir lite väl mycket data i sladdarna, där kan jag hålla med om att MIDI är begränsat. Men jag brukar / brukade alltid använda det för note-trafik, möjligen lite pitchbend, sedan sysex-sessioner då jag behöver lagra eller hämta ljud. Aftertouch, active sensing osv kan man ju alltid filtrera bort. För musikproduktion, med lite eftertanke då man programmerar & producerar så tycker jag MIDI är närmast klanderfritt, i sig.

Ursprungligen av PF:

Självklart har man lärt sig begränsa miditrafiken för att kompensera när det blir lite väl mycket data i sladdarna, där kan jag hålla med om att MIDI är begränsat. Men jag brukar / brukade alltid använda det för note-trafik, möjligen lite pitchbend, sedan sysex-sessioner då jag behöver lagra eller hämta ljud. Aftertouch, active sensing osv kan man ju alltid filtrera bort. För musikproduktion, med lite eftertanke då man programmerar & producerar så tycker jag MIDI är närmast klanderfritt, i sig.

Precis, det funkar ju i praktiken. Men det kräver antingen en hel del handhållande och att man inte har allt för ambitiösa krav - det krävs ju inte allt för många spår med automatiseringar innan det börjar bli fullt i kablarna, tex.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-19 01:33

Precis, det är därför man har LFOer i syntarna resonerar jag - tyckte JV-1080 var en underbar dröm när den kom, med sina temposynkbara LFOer - jag synkade dem inte med midiklocka heller, utan skrev in låttempot i multipatchen. Vips; panoreringar, filteråkningar och annat kul, ingen MIDI-belastning. Midiklocka ut från sequencern har också rent allmänt funkat dåligt tycker jag, vissa instrument hanterar inte alls den informationen bra. Att få Nord Lead 2-arpeggiot att synka från klocka var exempelvis dömt att misslyckas. Jag hanterade redan från början MIDI som relativt strikt "kvantisering och notstyrning". Byggde naturligtvis ambitiösa control change-kartor till instrument såsom sound canvas när den var ny & skulle "klara allt", men lade ner de idéerna ganska kvickt. Det är först nu med Reason som jag vågar tokslösa med automation. Att Reason för övrigt ger ett "phaserljud" när dubbeltriggning görs kan mycket väl vara en konstruktion med eftertanke; det låter ju mer musikaliskt så. Men nu i veckan kommer en JV-1010, så jag kommer köra lite MIDI igen, har ju "fuskat" med det en tid nu, återigen, och byggt en liten hårdvarurigg igen. Kan uppenbarligen inte motstå en del härliga instrument. Och kan uppenbarligen inte riktigt se de brister så många tycks se med MIDI... ; )

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-19 08:55

Det är väldigt trist att det ofta är midi-klockan som ballar ur tycker jag. Det är den som jag använder mig mest av, annars så skruvar jag hellre i realtid för att få "automatiseringar". Tycker det är astråkigt att sitta med en liten fånig penna i någon DAW för att göra något så roligt som tweakningar.

Så jo, jag tycker nog att det är trist att midi är segt. Det är ett nytt århundrade nu och jag tycker det är fånigt att behöva dras med problem som är ungefär lika gamla som jag själv är. Yamaha har ju gjort ett godhjärtat försök som verkar sköta det mesta väldigt bra, men som tyvärr inte har blivit någon ny standard.

Ursprungligen av Clase:

Det är väldigt trist att det ofta är midi-klockan som ballar ur tycker jag.

Ja, midi clock är struligt. Det är otroligt synd att man inte använde de lediga pinnarna i din-kontakten till en exklusiv MTC/Clock-kedja.

I vilken setup får du problem?

Utvecklaren av Numerology Five12 vet jag nämnt (i ett nyhetsbrev) att det finns en bugg i Core Midi på Mac när det gäller Midi Clock. Han rekommenderar MTC men det saknas ju i många burkar.

På tal om OpenSound Control (osc).
Finns det några externa burkar som har det?

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-19 10:29

Problem och problem...jag har ett m-audio midisport 4x4 som hoppar till ibland och gör någon form av omstart. Då skuttar allting till. Annars så funkar det bra nuförtiden. Däremot lite äldre syntar var bedrövliga att ha i kedja, så jag köpte en midisplitter från ~~~ som löst många problem innan m-audio interfacet.

Just nu har jag nog bara en synt som är lite kinkig (som får vara sist i kedjan) och det är min Neptune 2. Den svarar bra på midi, men är inte så duktig på att låta infon passera vidare till andra ljudmoduler. Waldorf, Clavia, och Elektron har bra koll på sina midiportar och låter saker passera bra utan problem. Korg är också duktiga, men Roland kan det vara kinkigare med. Elektron är jättesmarta som låter sina maskiner syncas externt, men som senare skickar ut sin egna midiklocka vidare till nästa modul. Bra feature som behövs oftare än vad du kan tro.

Det som jag nog retar mig mest på är att mitt ljudkort (m-audio Fw 4/10 tror jag det heter) skickar ut midi kasst. Jag har portarna för editering av Nördmodularen, vilket den klarar fint. Men det är nog det som jag ogillar mest, allt strul runt omkring midi som kan uppstå. Hur kul är det att köpa ett extra midi-interface liksom? Eller en midi-splitter?

Aha, så du synkar inte till/från dator alltså. Det var där jag tror att folk haft problem (har inte gjort det själv) med midi clock.

Jag hade ett FW410 ett tag, men det var mycket strul med det interfacet. Iofs främst på ljudsidan, men i alla fall...

Jag förstår inte riktigt hur du menar att Elektrons burkar fungerar. Omvandlar de MTC till Midiklocka, eller?

Så för att sammanfatta: MIDI fungerar perfekt om du gör musik där slumpvis fasoffset inte spelar någon roll och om du inte har så många noter/CC/etc så att det märks att det är slött. Förstår man inte det är man gnällig. Va, snackar du skit om mina MIDI-syntar va grabben? Dom är faktiskt jättebra ska du ha stryk?! Dessutom finns det många band som gjort musik med MIDI - du hatar alltså dom och alla deras fans!

Tror att många inte förstod vad Torsig syftade på i sitt första inlägg.

Det finns också något som heter soft thru som ställer till det så in i norden. Många verkar missa det när de jämför thru-kedjor.

Det "jitter" man får av MIDI clock sync-signalerna, det är ju frekvensvikningsdistortion eftersom man vill att "spikraka synkpulser" ska skickas över 3000 byte/sek samplingshastighet. Många verkar också missa att stänga av synk-signaleringen vilket fuckar upp för övrig timing om den inte används. (Givetvis får man andra problem också om man skickar övrig MIDI-data som krockar med synken)

Det finns också något som heter soft thru som ställer till det så in i norden. Många verkar missa det när de jämför thru-kedjor.

Aahh, det finns nyare burkar som sköter sin midi-thru via mjukvara menar du? Jag har nog bara gamla burkar med optokopplad midi-thru och den är ju tillräckligt snabb i 9999 fall av 10000. Ja, skall det in i dataprogram och ut igen lär det ju bli rätt delayat.

Ja, att snacka sync och timing retar upp folk, det har jag lärt mig. Testa att fråga om timingen på MPC-burkar på något Akaiforum. Nästan ingen svarar på frågan men minst 10 personer tycker man är dum i huvudet som frågar eftersom det ju gjorts bra låtar med MPC. Suck...

Ursprungligen av Clase:

Vad Mono då kan göra är att ta midiklockan från datorn och bortse från att skicka vidare den till MD. Istället skickar den klockan från sin egna interna sequenser.

Och denna interna sequencer är då slavad från datorn alltså, eller? Lite som det som kallades "Jam sync" på smpte-burkar i så fall... Att man s.a.s. "rensar upp" syncsignalen.

Det "jitter" man får av MIDI clock sync-signalerna, det är ju frekvensvikningsdistortion eftersom man vill att "spikraka synkpulser" ska skickas över 3000 byte/sek samplingshastighet.

Det jitter man får i MIDI är just jitter och inte någon frekvensvikning eftersom det faktiskt inte påverkar ljudet i sig. Det som händer är ju att ljud hamnar fel tidsmässigt, som i sin tur kan ge varierande faseffekter när ljud inte triggas exakt likadant varje gång, men att det är hörbart beror ju mest på att det varierar - du kan ju få liknande faseffekter genom att spela två liknande ljud samtidigt (tex två bastrummor), men i tex en datorsequencer blir det ju likadant varje slag, vilket gör att man inte lägger märke till det lika mycket.

Bevaka tråden