Vad behövs för att komma igång med utveckling av websevices på OS/X?
Jag har idag ett antal textfiler som behöver läsas och uppdateras via ett web-service interface istället för via en GAMMAL web-application skriven som cgi-script.
Jag har idag OS/X 10.5 Leopard som utvecklingsmiljö resp driftmiljö.
Jag antar att WebObjects är en bra början, men sedan gäller det att komma igång med programutveckling på ett MYCKET enkelt sätt. Tänkbara språk för mig är C/C++ eller Java, även om det är LÄNGE sedan jag höll på i något av språken.
Informationen ligger idag som textfiler med fasta fält och utan metadata, så min första ansats är att skapa en XML-version av dessa textfiler genom att göra ett tillägg till befintlig applikation. Informationsmodellen finns idag i dokumenterad i UML.
Nästa steg är troligtvis att skriva en webservice som skickar önskat XML-dokument till ett testprogram.
Frågorna är sålunda:
1. Är WebObjects ett bra val och hur sätter jag upp utvecklings resp driftmiljö?
2. Vilket språk skall jag välja och hur sätter jag upp utvecklingsmiljö för att skriva web-services under OS/X
3. Kodexempel / bok för att läsa,skapa,uppdatera och ta bort XML-filer via en applikation i det önskade språket och utvecklingsmiljön.
4. Tips på en bra pub i Sundbyberg för att bjuda på en pint ale.
Mvh Casi