Du är en raljant stackare du, Importjohannes.
Haha, det har du nog rätt i. Du har å andra sidan nätsveriges största och ömmaste tår.
Själv brukar jag reta upp blodtrycket på att 99% av alla människor alltid tar ALLA frågor som en fråga om vilket hockeylag man hejar på, och bortser helt från frågan, fakta, rationalitet eller whatnot. "Jag har en MC-303 och jag har hejat på MC-303 hela livet, säger du att den inte har analoga filter blir jag förbannad". Det är så skrämmande när reptilhjärnan härjar fritt, och det är svårt för mig att se det som något isolerat eftersom många tänker så här hela tiden, oavsett konsekvenser.
Men vi kanske ska slå våra originella huvuden ihop och vända tråden till något konstruktivt?
Mina tips på hur man minskar timingproblemen med midi:
1) Köp ett multiports-interface till datorn. Idealt är en midiport per synt/maskin.
2) Koppla inga thru-kedjor, särskilt inte om dina burkar har soft-thru (vissa Roland-maskiner bl.a.). I värsta fall, bygg egna passiva MIDI-split-boxar för varje MIDI-port. Detta rekommenderas inte av tillverkarna eftersom MIDI-porten inte är gjord för att driva flera LED:ar parallellt, men det fungerar i alla fall för ett par maskiner enligt min erfarenhet.
3) Om du inte använder midi-synken, stäng av den! Den äter bandbredd.
4) Skicka inte CC, i alla fall inte på samma MIDI-port som trummor och annat rytmkänsligt. Om du ändå måste, skicka dem inte på slagen i takterna om du kan undvika. Förutsatt att du skickar mycket notdata på slagen alltså, men det gör de flesta som gör elektronisk dansmusik.
5) Sampla closed hihat och bastrumma tillsammans och lägg till i drummap:en. Spela detta ljud på ettan. Gör liknande för andra trumljud som spelas samtidigt.
6) Det viktigaste är att ljuden på slagen är i takt, om du måste prioritera.
7) Ladda ner ett program och analysera din MIDI-ström om du har problem. Ofta är det så enkla grejer som att man glömt att stänga av aftertouch eller har ett glappande modhjul som ger problem genom att fylla MIDI-strömmen med data.