Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt att midi är segt

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av false messiah:

Det jitter man får i MIDI är just jitter och inte någon frekvensvikning

Gah, du har rätt, jag har fel!

Försökt googla fram terminologin inom hela rasket nu, utan att hitta några tydliga definitioner.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-19 12:20

Jodå, jag syncar från dator, oftast. Inte alltid den är med och leker vilket är rätt skönt ibland.

En lite utförligare beskrivning av elektronburkarnas synkmöjlighet då... En Monomachine är slav till en dator och har en Machinedrum efter sig i midikedjan. Dator -> Mono -> MD. Datorn är såklart master, och de övriga slavar. Vad Mono då kan göra är att ta midiklockan från datorn och bortse från att skicka vidare den till MD. Istället skickar den klockan från sin egna interna sequenser. Det gör att klockan tajtas till i vissa fall, vilket kan vara bra för äldre trummisar eller syntar. Kan också vara bra om datorns midiklocka är lite svajig.

Detta gör också att det kan allvarligt fucka upp din DAW om det blir rundgång med midi. Men funktionen är valfri så det är egentligen inget problem.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-19 13:23

Japp, stämmer. Nu har du förstått Elektron-grejen som jag har gjort det iaf.

Det har diskuterats tajming i elektron-forumet också. Fruktansvärt fånig jargong har det blivit de gånger som det tagits upp. "Tajmingen är helt ok, men kan bli bättre. Varför blir den aldrig bättre?" Det är ett sunt resonemang kring frågan där det tyvärr aldrig verkar hålla sig... väldigt svårt att förstå varför, och det enda rimliga svaret skulle vara att vissa har svårt att känna eller hålla takten. Själv är jag inget ur från schweiz, men jag är rätt känslig. Ofta sitter jag och timestretchar saker jag spelat in i Ableton för att få mer tajthet för att midin har laggat. Så ja...jag vill ha det bättre, medan jag å andra sidan köpt ett budget-ljudkort så jag får skylla mig själv.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-19 13:38

Du är en raljant stackare du, Importjohannes.

Ursprungligen av PF:

Du är en raljant stackare du, Importjohannes.

Haha, det har du nog rätt i. Du har å andra sidan nätsveriges största och ömmaste tår.

Själv brukar jag reta upp blodtrycket på att 99% av alla människor alltid tar ALLA frågor som en fråga om vilket hockeylag man hejar på, och bortser helt från frågan, fakta, rationalitet eller whatnot. "Jag har en MC-303 och jag har hejat på MC-303 hela livet, säger du att den inte har analoga filter blir jag förbannad". Det är så skrämmande när reptilhjärnan härjar fritt, och det är svårt för mig att se det som något isolerat eftersom många tänker så här hela tiden, oavsett konsekvenser.

Men vi kanske ska slå våra originella huvuden ihop och vända tråden till något konstruktivt?

Mina tips på hur man minskar timingproblemen med midi:

1) Köp ett multiports-interface till datorn. Idealt är en midiport per synt/maskin.

2) Koppla inga thru-kedjor, särskilt inte om dina burkar har soft-thru (vissa Roland-maskiner bl.a.). I värsta fall, bygg egna passiva MIDI-split-boxar för varje MIDI-port. Detta rekommenderas inte av tillverkarna eftersom MIDI-porten inte är gjord för att driva flera LED:ar parallellt, men det fungerar i alla fall för ett par maskiner enligt min erfarenhet.

3) Om du inte använder midi-synken, stäng av den! Den äter bandbredd.

4) Skicka inte CC, i alla fall inte på samma MIDI-port som trummor och annat rytmkänsligt. Om du ändå måste, skicka dem inte på slagen i takterna om du kan undvika. Förutsatt att du skickar mycket notdata på slagen alltså, men det gör de flesta som gör elektronisk dansmusik.

5) Sampla closed hihat och bastrumma tillsammans och lägg till i drummap:en. Spela detta ljud på ettan. Gör liknande för andra trumljud som spelas samtidigt.

6) Det viktigaste är att ljuden på slagen är i takt, om du måste prioritera.

7) Ladda ner ett program och analysera din MIDI-ström om du har problem. Ofta är det så enkla grejer som att man glömt att stänga av aftertouch eller har ett glappande modhjul som ger problem genom att fylla MIDI-strömmen med data.

Två reflexioner och ett tips:

Ursprungligen av Imported Johannes:

4) Skicka inte CC, i alla fall inte på samma MIDI-port som trummor och annat rytmkänsligt. Om du ändå måste, skicka dem inte på slagen i takterna om du kan undvika.

Finns det någon midisequencer (mjuk eller hård) som har lite intelligens i detta avseende. D.v.s. som puttar undan CC så att alltid Note-On har prioritet? Det vore i vart fall önskvärt.

5) Sampla closed hihat och bastrumma tillsammans och lägg till i drummap:en. Spela detta ljud på ettan. Gör liknande för andra trumljud som spelas samtidigt.

Så gjorde jag ofta förr men det tråkiga var när man ville ändra nivån på endera instrumentet plus att det inte är speciellt kreativt när man är på skaparhumör.

En halvbättre lösning var att t.ex. Akai S1000 utnyttja de fyra "zones" som fanns för varje keygroup. Dessa var nämligen sampleexakta sinsemellan. Fast det var rätt roddigt att hålla på så också.

Ett tips till: Om man har två transienta ljud på samma slag som flammar kan man lägga en kort attack på det ena så man inte hör den attacken. Det kan ofta låta bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 14:14

And the MIDI beat clock goes on...

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-20 00:08

TX16W original måste ju ta priset som världens mest oaanvändbara instrument.
Får det kallas instrument om nått är oanvändbart? Oanvändbar låda passar kanske bättre?

Ursprungligen av Heualia:

De allra flesta mono samplers på det glada 80 tidigt 90 talet hade det lite si och så med
sin fas sync [...] däremot blev man varse denna tekniska aspekt när stereo samplerna kom ut.

Nja, det beror lite på hur man ser på saken. Det (enda) som tillverkarna gjorde något åt var fasriktigheten hos varje separat stereosampling. Fasriktigheten hos två (nästan) samtidiga ljud gav de blanka fasen i. S1000 såväl som S5000 hade perfekt fas mellan kanalerna i stereosamplingar men S5000 tog längre tid på sig att trigga två olika (mono eller stereo) samplingar än S1000.

Så oavsett om de blev varse eller ej så gjordes inget åt saken i Akaifallet. Vet inte hur andra samplare tog saken.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-20 02:26
Ursprungligen av torsig1967:

Nja, det beror lite på hur man ser på saken. Det (enda) som tillverkarna gjorde något åt var fasriktigheten hos varje separat stereosampling. Fasriktigheten hos två (nästan) samtidiga ljud gav de blanka fasen i. S1000 såväl som S5000 hade perfekt fas mellan kanalerna i stereosamplingar men S5000 tog längre tid på sig att trigga två olika (mono eller stereo) samplingar än S1000.

Så oavsett om de blev varse eller ej så gjordes inget åt saken i Akaifallet. Vet inte hur andra samplare tog saken.

Då missförstog du mig en aning, det jag åsyftade var mono maskinernas faskohorens
mellan varje spelad not typ poly1, dvs not1 buffer1 not 2 buffer 2 osv.

Däremot som du nämner i stereo maskinerna är det väll mera troligt att faskohorensen är
endast mellan varje enskilld not L/R kanal men inte mellan varje polyfona L/R kanal.
Det spelar ju som sagt inte så stor roll i det fallet eftersom Howard Jöns i de flesta fall
spelade brass accord!:)

Det var ju usligt att S5000 var så uslig man kunde ju tro det omvända på en så pass ny sampler?! K2000 var bra i stereo vill jag minnas, men det var en små seg burk i UI't.

Ofta är ju nyare maskiner i en serie i stort sett samma gamla hårdvara, bara att programmerarna äntligen lyckats få klart alla funktioner man ville ha med från början. Och plötsligt är processorn överbelastad...

Ofta är ju nyare maskiner i en serie i stort sett samma gamla hårdvara, bara att programmerarna äntligen lyckats få klart alla funktioner man ville ha med från början. Och plötsligt är processorn överbelastad...

I vissa fall kanske, men jag är rätt säker på att S1000 och S5000 inte har samma processor. Den är säkert snabbare i S5000.

En anledning till att den senare trots det blev segare kan jag tänka är att de löste fler uppgifter i mjukvaran istället för i hårdvara. Fler uppgifter=mer processtid. Sedan fanns mer avancerade filter (=extra beräkningar) plus att den mer avancerade röstallokeringen säkert också tog extra cpu-cykler. Allting rena spekulationer förstås...

Håller med föregående talare. OSC verkar vara en "jack of all trades" vilket kan bli ett hinder. Linuxkrånglighet; bra men meckigt.

Men en titt på "supported hardware" ger tyvärr dessutom vid handen att det inte finns mycket stöd för annat än i mer akademiska/elektroakustiska sammanhang.

Max/MSP med sina controllers och Native Instruments grejer är väl dom mest användbara OSC-grejerna just nu. Men sen hänger det förstås på om större tillverkare, Roland etc sätter igång och använder det. Det är lite en pet peeve för mig att man får 20-årigt protokoll i sina musikmaskiner. Det känns helt enkelt lite B, hur väl det nu än kan fungera. Det kan ju fungera väl att spela bara akustiska instrument för hand också, men jag vill gärna ha möjligheten att göra annat. Dvs om OSC etablerades skulle man hitta nya möjligheter för det, och vi skulle få något som är snabbare och mera exakt, och i takt med tiden...

OSC är inte tänkt att vara en direkt ersättare till MIDI, så det är kanske inte så konstigt om det är ett snårigare protokoll, och som alla redan sagt i den här tråden funkar MIDI tillräckligt bra för väldigt många syften. (Speciellt internt i datorer, eftersom man där kommer runt alla problem med timing och begränsad bandbredd.)

Sen är ju OSC rätt öppet i sitt nuvarande skick, vilket förmodligen bidrar till att det inte finns särskilt många som använder det utanför Max/MSP-världen (Native Instruments implementation är tydligen rätt buggig). Så man får väl kanske hoppas på lite mer standardiserade OSC-protokoll, så man slipper bygga all logik själv för att få det att funka.

Hm, läste just om HD-MIDI (konkurrenten heter Blu-Ray MIDI:) ):
MMA Announcement
hade jag faktitskt inte hört talas om förut vad jag minns.Musical Instrument Digital Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av Olle Truck:

Hm, läste just om HD-MIDI (konkurrenten heter Blu-Ray MIDI:) ):
MMA Announcement
hade jag faktitskt inte hört talas om förut vad jag minns.Musical Instrument Digital Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

Trevligt, vem vet.
Om 10 år kanske det är standard...

Bevaka tråden