Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur se om en bild i InDesign är RGB eller CMYK?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag kan inte komma ihåg hur jag kollar om en "embedded" bild i mitt InDesign-dokument är i RGB eller CMYK. Har gjort en preflight där det står att tre av mina bilder är i RGB (vilket jag måste ändra). Problemet är att jag har så många bilder och jag kan inte lista ut hur jag ser vilka av dem det är...

Någon snäll som kan hjälpa?
Sara

Är lite osäker på vad du menar med "embedded" i sammanhanget, eftersom inDesign normalt sett använder länkade bilder, dvs bilderna måste skickas med separat när du skickar filer till tryck - om du inte har exporterat hela dokumentet till pdf.

Men, det enkaste sättet att få ordning på vilka bilder som ligger var är ju att döpa dem på ett sätt som gör dem lätta att identifiera, innan de monteras i inDesign. Sedan har du ju en lista över alla använda länkar och bilder under fliken "Links & Images" i preflight, där kan du också se vilka bilder som är i RGB och vilka som är i CMYK.

Tack för svar! Ja, jag vet att det inte är optimalt med embeddade bilder, men eftersom dokumentet ska skickas som pdf är det rätt lugnt.

På tal om det här med länkade bilder... I mitt aktuella fall har jag skärmdumpar som ska in i InDesign-dokumentet. Det ska printas, och därför måste bildkvaliteten vara så bra det bara går. Jag har märkt att kvaliteten blir kass om jag bara väljer att "placea" en bild (format: png). Men om jag drar in bilden från illustrator blir det toppen. Varför är det så?? Gör jag fel på något vis?

Hittade förresten ungefär det jag sökte när jag markerade en bild och klickade på "info" - då ser man colour space. Och jag undrar om man kan döpa om en bild som redan ligger i ett dokument...?

/Sara

Hej

Blir lite konfunderad av din fråga.
Varför tar du in skärmklippen i Illustrator?
Varför sparar du dem som png (vilket inte är ett format optimerat för print/tryck)?
Använder du png8 eller png24 (256/16miljoner färger).

Mitt förslag är att du sparar skärmklippen direkt i tiff och monterar (placear) dem i InDesign, i RGB eller CMYK beroende av printmetod.
Använd helst en plattskärm av bra kvalitet att ta skärmklippen på (ej CRT).

Fråga på om jag missuppfattat dig:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 15:37

Om du exporterar till PDF/X-1a så blir dina RGB-bilder till CMYK i PDF-filen. Om du använder InDesigns färghantering så fixar den det med samma resultat som om du öpnnar bilden i Photoshop.

Janne

Tack för era svar! De hjälper. Jag har faktiskt fått ordning på mitt dokument nu.

Artrithr! Ja herregud, vem är inte konfunderad? Att jag har valt png24 som format beror på att jag provade mig fram. Jag började såklart med att spara skärmdumpar som tiff och montera direkt i InDesign, men av nån anledning blev resultatet helt kasst. Blurrigt och fult. Inte bara på skärmen utan faktiskt även vid utskrift.

Jag provade mig då fram för att få ett snyggare resultat. Därav min något krångliga metod med png via illustrator. Varför det blev just png beror nog mest på att jag tänkte att en skärmdump ändå inte är högupplöst, och att png inte är komprimerad så som jpg.

Nåja. Jag har testat igen att spara skärmdumparna som tiff och montera direkt i InDesign. Det funkar bättre nu. Riktigt bra till och med. Måste gjort nåt fel sist. Eller blev jag lurad av att det ser så himla illa ut i InDesign när man gör så??

Varför blir monterade tiffbilder i InDesign så sjukt pixliga (alltså inte vid utskrift och när man exporterat till pdf utan direkt i programmet)? Drar man in en bild från Illustrator blir bilderna superklara och rena...

/Sara

Lite klargöranden här:

InDesign struntar i princip vilket format bilden är, när det ska bli en PDF-fil så kodas ändå alltihop om, så med andra ord kan man välja det format som är bekvämast för en, vilket i allmänhet betyder ursprungsformatet, med så få konverteringar och arbetssteg som möjligt. Du bör dock inte använda JPEG eftersom du kan få fula komprimeringsartefakter (beroende på graden av komprimering)

Vilken bildskärm skärmdumpen tas på har absolut ingen betydelse. Du kan i princip slå av bildskärmen och få samma resultat (lite svårt att se då bara )

Visningen av tif-bilder styrs av dina visningsinställningar för dokumentet, vilket finns under visa-menyn (View) där du skall välja hög kvalitet. Detta påverkar bara vad som syns på skärmen medan du jobbar, inte resultatet vid utskrift eller epxort till PDF.

Tack för bra klargöranden. Jag har uppenbarligen en hel del kvar att lära innan jag är en fullfjädrad expert på InDesign...!

Sara

• Medlem
  • Växjö
  • 2008-08-22 09:27

Betänk också att det du ser på din skrivare kanske inte stämmer så bra överens med hur det kommer se ut när du får det från tryckeriet. Jag menar bara att gå inte slaviskt efter hur bilderna blir när du skriver ut dom hemma och ändra dom efter det.
Men du kanske har en väldigt bra och "välkalibrerad" skrivare?
Det bästa är ju om du kan få ett provtryck så klart.

Hej Hallon,

jadå, det har jag i alla fall koll på! Jag förstår att det låter på mina inlägg som om jag är en fullständig novis men riktigt så illa är det inte Vi fixar provtryck för det mesta. Jag är däremot inte så hemma på det här med skärmdumpar i trycksammanhang, vilket ledde fram till en rad andra frågor.

Anyway, det är alltid bra med en påminnelse!
Och gud vad bra det är med ett forum med så många hjälpsamma människor.
Sara

• Medlem
  • Växjö
  • 2008-08-22 10:43

Sorry för det. Jag funderade faktiskt på om jag skulle posta inlägget eller inte.. men bättre ett inlägg för mycket tänkte jag

Lycka till med tryckandet!

Richard har såklart helt rätt.

Naturligtvis spelar det ingen roll vilken skärm man klipper från, tänkte mycket snett där, jag får skylla på trötthet/temporär sinnesförvirring :">

1
Bevaka tråden