Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på app: hur kan jag som nybörjare gå vidare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Om jag skulle vilja göra en app (har aldrig programmerat), hur går jag enklast tillväga? Jag har två ideéer (jag är läkare och medicinsk forskare).

1) Vid varje patientbesök måste man sätta en kod för patientens sjukdom/besvär. Ex. "K90.0" för den patient som har glutenintolerans, PÅ lating heter glutenintolerans "celiaki". Vi läkare rör oss med en massa koder, och alla kan man inte hålla i huvudet. Alla koder finns att tillgå via hemsidan: ICD-10 Diagnoskoder

Hur bygger jag en app som består av ett sökfält där jag kan skriva in "celiaki" och sedan få levererat svaret "K90.0"?

2) Många av mina vänner producerar mycket forskning. All medicinsk forskning indexeras i databasen:
PubMed Home

Här kan man skriva in olika sökord, inklusive namnet på det universitet där forskningsartikelns huvudförfattare är verksam.
Jag skulle vilja bygga en app där man "på baksidan" kan ställa in ett visst sökord (ex. "karolinska" [om man är intresserad av artiklar från det universitetet] eller som ovan "celiac" (engelska för celiaki] eller "allergy" (för den som är intresserad av allergi).

Jag vill sedan att app:en kontinuerligt visar mig de senaste 5 träffarna på mitt sökord samt länken till deras sammanfattning (abstract) [den får man via databasen.

Hur går jag till väga?
Finns det någon där ute som har lust att hjälpa mig?

med vänl hälsn Jonas Ludvigsson, barnläkare i Örebro, med forskning på Karolinska Institutet
(macanvändare sedan sedan 1982. Iphone-användare sedan 3 dagar tillbaka...)

PS. har inför detta inlägg läst diskussioner jag fick upp efter en sökning på "bygga app" på 99-iphone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-14 01:37
Ursprungligen av jonasludvigsson:

1) ...Hur bygger jag en app som består av ett sökfält där jag kan skriva in "celiaki" och sedan få levererat svaret "K90.0"?

2) ...Jag vill sedan att app:en kontinuerligt visar mig de senaste 5 träffarna på mitt sökord samt länken till deras sammanfattning (abstract) [den får man via databasen.

För mig låter inte detta alls som någon applikation utan två sökningar på Google. Utan att ha gluttat något på sajten så jag vet inte riktigt hur sidan ser ut, men det går att begränsa sökningar på Google till en given sajt. Använd en söksträng av typen "site:xyz.com celiaki" och du borde få fram nått användbart.

Den andra sökningen borde också Google kunna ge dig tillsammans med "&as_qdr=d1" som då visar de senaste 1 dagarnas nya sidor.

Kolla in Google och dess möjligheter är min rekommendation! Snabbare och billigare än att skriva egna program.

Tack!
jag kollar!
mvh Jonas

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 02:24

Ja, det låter som att Safari borde vara tillräckligt för det. Det hade nog också gått rätt lätt att skriva ett litet web-frontend för de websidorna så att de fungerar bättre för fingeranvändning och laddar snabbare på iPhonen om man bara har Edge-anslutning.

Faktum är att jag har varit lite sugen på att börja mecka med sidor för iPhonen ett tag men aldrig haft någon vidare idé för vad jag ska göra men nu verkar det här som ett rätt vettigt litet projekt att börja med Skicka ett PM om du är intresserad av att börja med ett litet hobbyprojekt!

Jag funderar på att köpa en iphone, men det verkar inte finnas riktigt de verktyg som jag är ute efter att använda

Jag är studerande på läkarprogrammet och skulle behöva ha FASS i iphonen, samt ICD-10 koderna och lite andra medicinska applikationer.

Jag vet att FASS finns till Windows Mobile, samt andra apps så som t.ex sjukdomsregister och akut medicin.

Är det någon som har koll på ifall det finns liknande program till iphonen?

Det finns

Ursprungligen av sliverr:

Jag funderar på att köpa en iphone, men det verkar inte finnas riktigt de verktyg som jag är ute efter att använda

Jag är studerande på läkarprogrammet och skulle behöva ha FASS i iphonen, samt ICD-10 koderna och lite andra medicinska applikationer.

Jag vet att FASS finns till Windows Mobile, samt andra apps så som t.ex sjukdomsregister och akut medicin.

Är det någon som har koll på ifall det finns liknande program till iphonen?

Jodå, det finns. Jag har gjort en webapplikation som ger Fass för iPhone. Funderar på om jag ska göra samma sak för ICD-10. Kolla: Moonwork - låt datorn göra jobbet!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-24 21:30
Ursprungligen av persoderlund:

Jodå, det finns. Jag har gjort en webapplikation som ger Fass för iPhone. Funderar på om jag ska göra samma sak för ICD-10. Kolla: Moonwork - låt datorn göra jobbet!

Här har du ICD10 webappen vi byggde: ICD-10

1
Bevaka tråden