Hej!
Om jag skulle vilja göra en app (har aldrig programmerat), hur går jag enklast tillväga? Jag har två ideéer (jag är läkare och medicinsk forskare).
1) Vid varje patientbesök måste man sätta en kod för patientens sjukdom/besvär. Ex. "K90.0" för den patient som har glutenintolerans, PÅ lating heter glutenintolerans "celiaki". Vi läkare rör oss med en massa koder, och alla kan man inte hålla i huvudet. Alla koder finns att tillgå via hemsidan: ICD-10 Diagnoskoder
Hur bygger jag en app som består av ett sökfält där jag kan skriva in "celiaki" och sedan få levererat svaret "K90.0"?
2) Många av mina vänner producerar mycket forskning. All medicinsk forskning indexeras i databasen:
PubMed Home
Här kan man skriva in olika sökord, inklusive namnet på det universitet där forskningsartikelns huvudförfattare är verksam.
Jag skulle vilja bygga en app där man "på baksidan" kan ställa in ett visst sökord (ex. "karolinska" [om man är intresserad av artiklar från det universitetet] eller som ovan "celiac" (engelska för celiaki] eller "allergy" (för den som är intresserad av allergi).
Jag vill sedan att app:en kontinuerligt visar mig de senaste 5 träffarna på mitt sökord samt länken till deras sammanfattning (abstract) [den får man via databasen.
Hur går jag till väga?
Finns det någon där ute som har lust att hjälpa mig?
med vänl hälsn Jonas Ludvigsson, barnläkare i Örebro, med forskning på Karolinska Institutet
(macanvändare sedan sedan 1982. Iphone-användare sedan 3 dagar tillbaka...)
PS. har inför detta inlägg läst diskussioner jag fick upp efter en sökning på "bygga app" på 99-iphone.