Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Mac värt pengarna?

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-26 09:32

Apple ökar försäljningen och med det så kommer "svansen" de som gärna vill ha en Mac, men inte vill/kan betala vad kvalitet kostar, som alltid har "bevis" för att Mac är dyrare och sämre och har ett överpris.

Var och varannan tråd handlar snart om detta, vad gäller Mac, iPhone eller iPod och deras påstådda tillkortakommanden gentemot andra billigare (bättre) märken eller hembyggen. Vi (som kallas frälsta, fanboys, tallibaner osv) försöker sakligt förklara i dessa trådar hur det kan komma sig att vi, trots allt, ändå använder Apples produkter. Men det hjälper inte, för dessa personer kommer knappast att switcha oavsett vilka argument som läggs fram.

Tråkiga och inte speciellt givande diskussioner.

Jag tycker därför att trådar som denna kan bannlysas. Det finns så många nu så att det räcker och blir över, och de som har dessa funderingar kan lätt leta sig en existerande tråd att läsa i. Argumenten till varför Mac är vart pengarna har varit de samma sen den släpptes 1984 och det samma gäller även iPhone och iPod i dag.

Jag tycker att prisjämförelserna mest är en vandringssägen nuförtiden. Under 80-talet och det tidiga 90-talet var en den billigaste Macen omkring $1000 dyrare än en jämförbar PC-klon som körde MS-DOS och senare Windows.

Idag är den eventuella prisskillnaden inte så svår att motivera om man gillar Apples design och operativsystem.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-27 10:28

Teori:

Jag har inte råd att köpa en Mac, en iphone eller vad det nu kan vara. Det svider.
Som terapi författar jag ett inlägg i närmaste forum som går ut på att den produkt jag inte har råd att köpa egentligen inte är särskilt bra och jag vill egentligen inte ha den.

Det är samma syndrom som när grannen hasar över till din garageuppfart bara för att upplysa dig om att han aldrig skulle köpa en sådan bil som du har. Den är för stor, för dyr och den drar för mycket bensin men det ju just det. Han har inte köpt en sådan bil. Det har du gjort och han klarar inte riktigt av det.

Ursprungligen av Northwiz:

Teori:

Jag har inte råd att köpa en Mac, en iphone eller vad det nu kan vara. Det svider.
Som terapi författar jag ett inlägg i närmaste forum som går ut på att den produkt jag inte har råd att köpa egentligen inte är särskilt bra och jag vill egentligen inte ha den.

Det är samma syndrom som när grannen hasar över till din garageuppfart bara för att upplysa dig om att han aldrig skulle köpa en sådan bil som du har. Den är för stor, för dyr och den drar för mycket bensin men det ju just det. Han har inte köpt en sådan bil. Det har du gjort och han klarar inte riktigt av det.

*s* Så sant.
undrar vad detta kan kallas på "fackspråk" ? Vad skulle en psykolog säga?

Hittade ett inlägg som kan tjäna som exempel

Fast här dras det ett steg till, det är inte bara PRYLEN som är dum & dålig. ÄGAREN/Användaren är här dum&dålig, karaktärssvag och okamratlig!

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-28 08:20
Ursprungligen av Goflorp:

*s* Så sant.
undrar vad detta kan kallas på "fackspråk" ? Vad skulle en psykolog säga?

Hittade ett inlägg som kan tjäna som exempel

Fast här dras det ett steg till, det är inte bara PRYLEN som är dum & dålig. ÄGAREN/Användaren är här dum&dålig, karaktärssvag och okamratlig!

Sedan finns det ju en annan variant där det på något sätt är fult och förbjudet att köpa en pryl, inte för att du absolut behöver den - utan därför att du tycker om den, tycker att den är kul och för att du anser dig ha råd och vill ha den. Det är ju trots allt dina pengar.

Vi måste hela tiden motivera allt vi gör utifrån någon slags nyttoaspekt och gör vi något bara för att ha kul så är vi moralisk tveksamma exemplar.

jag har börjat att motivera alla mina inköp uteslutande "för att den är snygg". Det får omgivningen att få spader. Prova själva.

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-09-03 16:52
Ursprungligen av Northwiz:

jag har börjat att motivera alla mina inköp uteslutande "för att den är snygg". Det får omgivningen att få spader. Prova själva.

Hahahaha

Låter som ett mycket kul experiment att prova på O:-)

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-27 11:50

Northwiz: Knivskarp observation.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 17:03

Det skall jag också börja använda, eller kanske, "för att jag har råd".

Alltid kört med att Livet är för kort för gnälliga kärringar, dålig Pilsner och Windows....

Goflorp har skapat det som ska bli min nya slogan och mantra i livet!

"För att den är snygg."
"För att jag har råd."

Bra argument men jag brukar säga som i reklamen för kosmetika; "för att jag är värd det" eller ännu hellre "för att jag kan".

Senast redigerat 2008-09-03 21:42
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-04 09:25
Ursprungligen av KaRo:

"för att jag är värd det"

Den är ju riktigt fin.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-09-04 09:50
Ursprungligen av KaRo:

"För att den är snygg."
"För att jag har råd."

Bra argument men jag brukar säga som i reklamen för kosmetika; "för att jag är värd det" eller ännu hellre "för att jag kan".

En variant är att titta folk djupt i ögonen, le och sedan fråga "känns det bättre nu"?
Sedan kan du ju för att förtydliga lägga till - "jag inser ju att du helt enkelt var tvungen att berätta för mig att hur felaktigt och hur djupt omoraliskt mitt val är och att allt i ditt liv styrs av helt igenom logiska, klartänkta och fullständigt njutningsbefriade beslut men du vet - vi är ju inte lika du och jag..."

Avslutningsvis kan vi ju kanske lite till mans fundera över varför så många av oss vill få ett byte av dator och operativsystem till vara så för*nnat märktvärdigt?

Det är inget livsavgörande beslut, ingen av oss har "sett något ljus". Det är en dator, ett verktyg, en tingest och elektronisk pryl. Det gör oss varken till sämre eller bättre människor.

Vilket ju naturligtvis inte förhindrar att jag så snart jag rapplat ur mig allt det där snusförnuftiga ovan, vill visa er min nya Mac-klocka, min nya Mac-penna som kan projicera Mac-loggan på väggen och min nya Mac-mugg som jag dricker kaffe ur.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-04 08:45

Håller med toastmaster, jag har nu haft min Mac i lite mer än 2 veckor, trots att jag haft strul med ljudet (p.g.a SBT, okunskap från min sida, hehe) så har jag nu en dator som fungerar med alla de program jag vill ha / behöver, inklusive Win XP i Parallels med alla program som jag ej kunde hitta till Mac:en och var tvungen att ha kvar.

Det skall ställas mot att jag strulat med min senaste PC i 2,5 år och den fungar fortfarande inte helt bra. (+ alla de andra jag haft.......pust)

Visst, HW till en PC är billigare, SW ungefär samma för samma prog. Men en Mac är testad med OS X tilsammans med den HW man får vilket gör att allt lirar mycket bättre.:p

Den enda stora nackdelen med Mac är att det är svårare att hitta kringutrustning som stöds och har SW för Mac OS X.

Jag är övertygad, det blir bara Mac i framtiden

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-04 13:46

WOW!
Vilken tirad

Du borde byta nick! "Mach99" hade passat bättre

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-09-04 17:34

Måste bara inflika (åter igen) att jag har egentligen inget i mot
windows (xp). Windows duger fint (med möjligt undantag för Vista som jag personligen betraktar som en modern version av millenium) och går att pula ihop till något som är
både snabbt, stabilt och mycket funktionellt. Min windowsburk som jag använde före iMacen är hur bra som helst. Inga krascher, säker och extremt pålitlig.
Men det är onekligen för att jag dels KAN bygga och sätta ihop exakt rätt grejor, planera allt rätt och testa allt rätt - både hård och mjukvara. Också för att jag har kunskapen att installera exakt rätt, ställa in allt exakt rätt och har alla vettiga program som kompenserar brister och kompletterar operativsystemet. Det är inte utan betydande jobb jag får mitt windows xp att gå som ett urverk, vilket det faktiskt gör i slutänden.

MEN varför då mac?

Jo för även om jag inte kan låta bli att pula lite här heller så handlar det mest om mindre "snälla" systemdetaljer. Extremt lätta grejor som byte av ikoner och minimalt med personliga anpassningar (jämfört med windows). Hårdvaran behöver jag inte göra ett endaste dugg med. Visserligen till priset av att jag inte kan ändra särskilt mycket, men köper man då rätt överkapacitet i början så får man ändå rejäl livslängd. Risken att något går sönder är onekligen inte alls större än någon annan dator så länge man sköter allt och inget blir för varmt.

MacOsX har onekligen något obestämbart som gör att många med mig dras till det. Det är inte så lättförklarat som den kultstatus datorn har eller simpelt bättre hårdvara. Hemligheten ligger nog i den synnergi som uppstår mellan hård och mjukvara, som av någon okänd anledning fungerar mycket bra tillsammans. Vilket stimulerar kreativitet och ett mer relaxat förhållningssätt till maskinen. Personligen känner jag mer för Mac som jag gjorde för mina Amigadatorer. Vilket i jämförelse gör att åren med windows mer känns som en timeout som nu är över.
Utan detta hade jag aldrig spenderat de pengar jag nu har gjort av med, för min shuttledator med windows xp (dock rejält moddad specialversion) är utmärkt för mina behov när allt kommer i kring. Men vem vill ha Vista? I mitt fall var det verkligen ett avgörande beslut att INTE gå vidare efter XP, varpå MacOsX mer och mer kändes som en exemplarisk gyllene utväg ur det problemet (sorry alla ni som gillar Vista ).

I retrospektiv måste jag också konstatera att det beslutet visade sig vara helt korrekt.
Som det ser ut nu kommer nog min mac förbli den primära datorn i detta hushåll under många år framöver....

har haft min macbook i två dagar nu och saknar inget från min pc (vista) är as nöjd.

Svår fråga. är hyundai värt pengarna? Är porsche värt pengarna?

Det beror på dina behov, inget annat. Gå och kolla på en mac i affär är mitt tips.

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-14 19:21

Vill du inte vara som alla andra och ett system som är optimerat, då är Macen värt pengarna. Sedan handlar det om vad du gör? Användarsnittet. Jag gillar MacOS X 10.5.

Jag sitter med en MacBook Pro och en gammal G4 Digital Audio. Den senare är uppgraderad till oigenkännlighet.

Bevaka tråden