Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre hörlurar till iPhone?

Tråden skapades och har fått 574 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-03 18:00

Jag kör ett par Bose in-ear lurar som är brutalt bra! Ligger väl i det dyrare segmentet men de är värda sitt pris! (Som tur är lyckades jag övertala min chef att jag var tvungen att ha ett par för att kunna recensera och sälja till kunder och det gick vägen)

Jag använder Ultimate Ears Super.fi 3, tillsammans med Griffin SmartTalk

Köpte dem redan till min ipod, skulle jag köpa idag skulle jag välja nån av Ultimate Ears modeller som har inbyggd mikrofon för att slippa ha extra delar.

Super.fi 3 Studio - Products - Ultimate Ears Earphones Headphones Personal Monitors
Griffin Technology: SmartTalk

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-08-03 20:22

Sennheiser CX300

  • Medlem
  • 2008-08-03 22:41

Jag pajade mitt orginal headset, de ramlade ur öronen när jag cyklade och åkte in i kugghjulen där bak... inte mycket kvar av dem. Så jag är också på jakt efter nya. Tycker 700kr är på tok för mkt. Kollade in detta iphone headset budget alternativ på MrGizmo för 195kr. Nån som testat?

Iphone headset

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 12:06

Köpt mig ett par Creative in ear på Teknikmagasinet. Lite drygt 200 kr men bra ljud i dem för det priset. Saknade dock headsetfunktionen så gick in på Macoteket och köpte headsetadaptern. Sladden blir förvisso väldigt lång men är trots det nöjd med den duon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 12:26
Ursprungligen av Nolite:

så gick in på Macoteket och köpte headsetadaptern.

Vad är headsetadaptern för någonting?

  • Medlem
  • 2008-08-04 21:12

Vågade inte testa 195kr headsetlurarna från MrGizmo så jag hittade dessa istället som jag beställt:

Ultimate Buds UB5 iPhone headset

Jag läste att nån tyckte det var grym kvalitet och mkt fint ljud, men det enda är att lågfrekvent bas skulle vara lite klen, men det passar mig utmärkt, det värsta jag vet är när det bara "mullrar" i öronen. Jag rapporterar när jag fått dem om de var nått att ha!

Kostade ca 450kr med frakt.

  • Medlem
  • 2008-08-12 13:34

Ok, nu har jag fått dem...

Köpte Ultimate Buds UB5 för en vecka sedan i måndags. Tog precis en vecka för dem att komma fram. Kostade 450kr + åkte på tull o skatt o shit för 212kr så totalt 662KR TOTALT, vilket är mkt mer än jag tänkt lägga på ett headset. Tycker att tullen blivit mkt värre på att ta betalt numera, förr var det sällan man fick betala tull, nu verkar det vara jämt....!!

Måste säga att jag inte är speciellt imponerad av lurarna, se länken i inlägget ovan om ni vill ha spec. Jag läste en hel del forum där UB5 fick mkt fina betyg. (V-Moda verkade så många ha problem med att ena luren pajade så de vågade jag inte köpa. Betalar man 700 spänn för ett headset ska det inte paja...)

Kvaliten verkar fin, välbyggda och så men ljudet är sådär, kanske är det för att jag inte riktigt är van vid inear-lurar. Dels så skiftar ljudet väldigt mkt beroende hur de ligger riktade i örat. Dels så uppkommer det en massa osköna ljud när någonting snuddar vid sladdarna. Det låter liksom som skrapljud. Ungefär samma effekt som när man var liten pojk och knöt en lina mellan två plast-koppar och lät ljudet transporteras i tråden. Den enda invändningen mot ljudet i forum jag läst har varit att basen är klen och JA, basen är klen, tyvärr klenare än jag trodde, nästan obefintlig, med eq bassbost blir den lite bättre, men fortfarande på tok för klen. Orginallurarna har mkt bättre bas. Mellanregistret är tråkigt, diskanten hård och opersonlig. Headsetet verkar därmot fungera fint. Min röst låter bra säger dem jag pratat med.

SÅ Jag längtar tillbaka till orginallurarna... Då känns det dessutom inte som om man har fyllt öronen med vaxproppar.

Jag gillar originallurarna på sätt och vis, men hatar in-ear. Vill ha utanpå öronen och något som håller dem på plats - annars trillar de ur när man går runt. Fastnar lite lätt i livremmen, jackan eller nåt annat så kasar de ut en bit. Sjukt störigt. Har funderat över Koss Porta Pro, som sägs vara bra för sitt pris.

Jag använder bara lurarna när jag är på resande fot eller ligger i sängen då sambon har somnat och tittar på Futurama/Seinfeld/etc, så jag tänker inte lägga mer än 4-500:- på lurarna. Även om jag är musiker är jag inte så kräsen när jag ändå sitter på bussen med en massa skrikande socialfall.

Tänkte att man ändå vill ha hands free-möjligheter och hittade Griffins SMartTalk (Apple Store (Sverige) - Griffin SmartTalk fr iPhone. Blir nog bra. Så kollade jag på Koss Porta Pro och jävlar, vilken prisskillnad!

Apple Store: Apple Store (Sverige) - Koss Porta Pro hrlurar

Och på Dustin: KOSS PORTA PRO HÖRLUR - En klassiker med grym basåtergivning

Sick!

Vad har ni för verdict på Porta Pro?

Ursprungligen av henkebarn:

Jag gillar originallurarna på sätt och vis, men hatar in-ear. Vill ha utanpå öronen och något som håller dem på plats - annars trillar de ur när man går runt. Fastnar lite lätt i livremmen, jackan eller nåt annat så kasar de ut en bit. Sjukt störigt. Har funderat över Koss Porta Pro, som sägs vara bra för sitt pris.

Jag använder bara lurarna när jag är på resande fot eller ligger i sängen då sambon har somnat och tittar på Futurama/Seinfeld/etc, så jag tänker inte lägga mer än 4-500:- på lurarna. Även om jag är musiker är jag inte så kräsen när jag ändå sitter på bussen med en massa skrikande socialfall.

Tänkte att man ändå vill ha hands free-möjligheter och hittade Griffins SMartTalk (Apple Store (Sverige) - Griffin SmartTalk fr iPhone. Blir nog bra. Så kollade jag på Koss Porta Pro och jävlar, vilken prisskillnad!

Apple Store: Apple Store (Sverige) - Koss Porta Pro hrlurar

Och på Dustin: KOSS PORTA PRO HÖRLUR - En klassiker med grym basåtergivning

Sick!

Vad har ni för verdict på Porta Pro?

Håller med dig om in ear. Skitbra på jobb men annars... Har provat en del olika rätt dyra men de har alltid gått sönder av någon anledning :/ Inte samma ljud heller.
Koss Porta Pro är mina favoritlurar, bra ljud i dem.
Nackdelen är väl att de kan låta ut en del så man kanske får dra ner volymen på tåget..

Har dock haft otur med dem också, de första var lösa så att ena elementet ramlade loss hela tiden. Fick nya.
På nästa par fick jag brott på kabeln vilket var rätt surt (antagligen klämt dem).
Nu har jag ett par nya porta pro, försökte med in ear före igen men de gick sönder efter en vecka (samma fel som vanligt att element-delen lossnar och knäcks) :S.
Ska bygga om mina trasiga porta pro så att de får apple-kabeln med mikrofon på.

edit:
Att bygga om mina fd trasiga koss porta pro till handsfree-lurar med apples lilla kontrollkabel gick utmärkt btw

Senast redigerat 2008-08-29 20:59
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-30 12:26

Jag har i veckan införskaffat mig ett par Porta Pro och måste säga att bättre ljud i ett par stereo hörlurar för det priset har jag nog alldrig hört, har haft headset till datorn som varit liknande bra men inte till mp3 spelare osv..

Jag saknar däremot kontrollen på apples orginal headset för att ändra låt, svara på samtal osv.

Jag beställde däremot en Griffin SmartTalk från iShop.nu, fick deras sista på lager och troligen får jag dem på måndag.

Mitt problem blir då bara att kabeln kommer bli närmare 2 meter lång och SmartTalk micen i mitten av kabeln vilket är lite siss så där.. ska testa sätta buntband, fick tipset någonstans men annars blir det nog att försöka kapa kabeln och korta ner kabeln på Porta Pro...

Men Andreas, du menar att det gick bra att byta till headset kabeln med Porta Pro?

Ursprungligen av Andreas Th:

Att bygga om mina fd trasiga koss porta pro till handsfree-lurar med apples lilla kontrollkabel gick utmärkt btw

Skulle ju vara värt om det går bra, men kan du förklar mer om detta, tog du hea kabeln, tog bort själva snäckorna, så som dem gör i youtube filmerna med ett par in-ear hörlurar eller?

Porta Pro verkar ju däremot inte vara lättaste att ta sig in så långt så man kan löda, men kanske du löst det, jag har inte vågat testa ännu

Ursprungligen av DeadC:

Men Andreas, du menar att det gick bra att byta till headset kabeln med Porta Pro?

Skulle ju vara värt om det går bra, men kan du förklar mer om detta, tog du hea kabeln, tog bort själva snäckorna, så som dem gör i youtube filmerna med ett par in-ear hörlurar eller?

Porta Pro verkar ju däremot inte vara lättaste att ta sig in så långt så man kan löda, men kanske du löst det, jag har inte vågat testa ännu

Jag ersatte hela kabeln direkt från elementen, precis som i filmen ja.

Så här gjorde jag:
Plockade först loss "diademet" (:p) från element-delarna och sedan det mjuka från elementen.
Sedan upptäckte jag att man inte behöver bry sig om den svarta plasten som sitter mot örat, så försök inte få loss den.
Sladdarna går in i små "skydd"/"hus" där själva lödningen sitter. Dessa går rätt enkelt att ta bort genom att bända lite med en skruvmejsel. De sitter fastpluggade i två hål bara så det är enkelt att sätta tillbaka dem sedan.
När man väl tagit av det där så är det exakt likadant som han gör i filmen som du sa.
På ena elementet sitter en grön kabel + jordkabel fastlödade som du ersätter med iPodsladdens, och motsvarande på andra elementet fast röd kabel + jordkabel.

När man lödat om så trär man den nya sladden runt dragavlastaren som sitter där, så att man inte råkar dra av och paja nåt, du förstår vad jag menar om du gör detta eftersom originalsladdarna på lurarna sitter fast på samma sätt.
Sedan är det bara att kontrollera att man inte kortslutit något, montera ihop igen (bara trycka dit plasten) och testköra på någon pryl man är mindre rädd om (det gjorde iaf jag som är lite paranoid Vet inte hur stor risken är att man kan förstöra iPhone av detta men borde väl inte vara någon fara?).

Jag antar att man kan sätta en lim-klutt för att göra så att man inte drar sönder det, men jag själv litar på dragavlastningen och tänker nog inte limma.

Så gjorde jag iaf
Man riskerar ju kanske att paja något men är man försiktig och villig att ta lite risker så har man efteråt ett par koss porta pro med microfon och fjärr (har testat).
En skillnad är ju att den vita kabeln inte har en guldpläterad kontakt som kossens, men ärligt talat vet jag inte hur mycket detta gör.
Mina var ju redan "trasiga" så jag tyckte det var värt med dem.

Senast redigerat 2008-08-30 13:17
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-22 07:31

mest ljud per krona är enligt mig iEar z-50 och deras nya modell iEar z-90 (har dock inte lyssnat på den).

Dom billigare z-50 är ett par rikitga prisbomber, har testats mot creative ep-30 sennheiser cx300 och stog sig till och med jämlika med shure e2c, kör dem med en griffin smartTalk o du har nog en lyckad combo där du även kan byta lurar om du vill.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2008-09-19 16:55

Ultimate Ears super.fi 4 vi

Ultimate Ears super.fi 4 vi
Funkar dom till både iPhone och iPod eller kan jag bara använda dom till min iPhone om jag köper dom?

Ultimate Ears super.fi 4 vi

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-21 22:21
Ursprungligen av nysta:

Ultimate Ears super.fi 4 vi
Funkar dom till både iPhone och iPod eller kan jag bara använda dom till min iPhone om jag köper dom?

Ultimate Ears super.fi 4 vi

Längst ner på sidan du länkar till i Applestore står det "Compatible with all iPod models" så det skall inte vara några problem.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-22 07:41

porta pro är prisvärda, men... de funkar inte så bra på bussen. eftersom de läcker ljud kommer du dela med dig av din musik till halva bussen vilken gör att ett par in-ear är mycket bättre då de stänger ute allt ljud.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-30 13:10

Andreas Th: Tack för beskrivningen, blir nog att göra så för min del också!

Måste införskaffa mig lödkolv bara men blir väl att ta sig en sväng til Clas Ohlsson eller liknande

Btw. Någon som läser detta och tycker det verkar "jobbigt" så kommer jag antagligen ha en Griffin SmartTalk till salu, kan nog säljas för inköpspriset vid snabb affär

Kontakta mig per PM vid intresse, kan inte lova ännu men ger nog detta ett försök i veckan.

Ursprungligen av DeadC:

Andreas Th: Tack för beskrivningen, blir nog att göra så för min del också!

Måste införskaffa mig lödkolv bara men blir väl att ta sig en sväng til Clas Ohlsson eller liknande

Btw. Någon som läser detta och tycker det verkar "jobbigt" så kommer jag antagligen ha en Griffin SmartTalk till salu, kan nog säljas för inköpspriset vid snabb affär

Kontakta mig per PM vid intresse, kan inte lova ännu men ger nog detta ett försök i veckan.

Lugnt, en sak till bara:
En sak som skiljde sig från filmen är hur enkelt iPhone-lurarna gick att plocka isär. Mina var limmade så det krävdes lite mer än fingernaglar för att dela på dem (tunn skruvmejsel). Dessutom tror jag inte att mina är så friska längre eftersom jag råkade komma åt med mejseln lite mkt.
Så det finns en stor risk att man inte kommer kunna använda dessa igen.
De är ju värdelöst ljud i den ändå så...

edit:
Lade upp lite bilder här:
andreas thilander
Notera att sidan är under utveckling under tiden jag lär mig php osv, så jag reserverar mig för eventuella stolligheter

Senast redigerat 2008-08-30 18:44
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-30 14:11
Ursprungligen av Andreas Th:

Lugnt, en sak till bara:
En sak som skiljde sig från filmen är hur enkelt iPhone-lurarna gick att plocka isär. Mina var limmade så det krävdes lite mer än fingernaglar för att dela på dem (tunn skruvmejsel). Dessutom tror jag inte att mina är så friska längre eftersom jag råkade komma åt med mejseln lite mkt.
Så det finns en stor risk att man inte kommer kunna använda dessa igen.
De är ju värdelöst ljud i den ändå så...

hehe, nej efter börjat använda Porta Pro tror jag inte man börjar använda orginal headsetet igen... det är just headset delen som saknas i Porta Pro men inte så mycket värt att man går tillbaka.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 12:05

Det där med att modda om hörlurar så att man får micen på sladden låter ju inte som en dum idé Någon som vet om man kan göra det med in-ear lurar också? Hur pillig blir lödningen och hur svårt är det att öppna upp hörlurarna utan att skada dem?

Ursprungligen av shandar:

Det där med att modda om hörlurar så att man får micen på sladden låter ju inte som en dum idé Någon som vet om man kan göra det med in-ear lurar också? Hur pillig blir lödningen och hur svårt är det att öppna upp hörlurarna utan att skada dem?

Japp det kan man, kolla inlägget från maso näst längst upp för en youtubelänk med bra instruktioner
Det är inte så svårt om man är försiktig.
Mina iPhone-lurar var dock limmade så det krävdes lite mer att öppna dem. Eftersom jag inte brydde mig om dem så var jag inte försiktig och förstörde dem dessutom.
Vad gäller andra in ear så lär det skilja sig från lur till lur

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-31 19:28

Jag gjorde en lyckad mod med Porta Pro och orginal headsetet till iPhone 3G

Så stort tack Andreas Th

Kommer skriva om det på iPhoneblog.se och såg att du själv hade en blogg med info på om detta så jag kommer länka dit

finns det någon adapter med mic på? Så man kan koppla in vilka lurar som helst

Jag har fyra frågor rörande headset till iPhone:

1.) Jag har fastnat för tre headset-modeller: Etymotic hf2, Ultimate Buds UB7EB och Ultimate Buds UB7. Ingen av vilka verkar finnas tillgängliga i Sverige. Eller finns dom att få tag i? Jag vill inte beställa dem från utomlands eller någonstans där jag inte kan få garanti.

2.) Det verkar som att dom flesta kör på V-MODA VIBE Duo (800 kr) eller Ultimate Ears super.fi 4 vi (1200-1400 kr), är dem senare snäckorna avgjort bättre? Hur skiljer dem sig från varandra? Finns det en jämförande recension tillgänglig?

3.) Hur pass mycket hör man sig själv när man talar i headset? Jag kan tänka mig att det kan vara riktigt irriterande.

4.) Kollade lite på Shures micadapter men det kändes både lite onödigt dyrt (500 kr) för mic-funktionen och lite klumpigt med två delar (adapter, snäckor och lång kabel). Har jag fel?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-01 23:50

Jag vill också väldigt gärna ha igång en diskussion kring dessa lurar..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-09-03 14:37

Min erfarenhet av adapter + vanliga lurar är att man snabbt stör sig på att det blir typ 2 m kabel totalt. Jag skulle vilja ha ett headset som var lika smidigt och lätt som originallurarna fast med ljud som shure t ex. Nu kör jag Jays kit med bra lurar (med kort kabel) och adapter med mic/låtbytare. Sjukt prisvärt och bra ljud, kostade typ 250 kr. Enda nackdelen är att knappen är stor, och man kommer lätt åt den. Nu är jag dock sugen på premiumlurar som är lite smarrigare, men det är ingen kris direkt..

Ursprungligen av koze:

Min erfarenhet av adapter + vanliga lurar är att man snabbt stör sig på att det blir typ 2 m kabel totalt. Jag skulle vilja ha ett headset som var lika smidigt och lätt som originallurarna fast med ljud som shure t ex. Nu kör jag Jays kit med bra lurar (med kort kabel) och adapter med mic/låtbytare. Sjukt prisvärt och bra ljud, kostade typ 250 kr. Enda nackdelen är att knappen är stor, och man kommer lätt åt den. Nu är jag dock sugen på premiumlurar som är lite smarrigare, men det är ingen kris direkt..

ja, alltså.. jag söker också ett stycke bra lurar i samma storlek som orginalet, och med en sådan där snabbvalsknapp som gör att jag kan spola, svara osv - ingen som kan rekommenderar något? Ej intresserad av att löda och dula, utan jag vill bara beställa hem något bra skit och plugga in det för att kunna lyssna på en gång.

Apple Store (Sverige) - Headset & hörlurar <-- vad är bra?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-05 00:47

2st Hörlurstrådar ihopslagna
/Moderator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 19:16

vad tycker ni, tipsa! :)

Tycker ni att jag ska köpa:

Ultimate Ears super.fi 5 Pro

LR

Ultimate Ears super.fi 5 EB

som jag har uppfattat det så har EB-modellen mer bas?

MEN jag behöver också hjälp med att hitta en reserv in-ear hörlur runt 1000 och inte 2000 som UE är. Det ska vara bas men inte så att "klarheten" i musiken försvinner, sen ska det vara bra byggform (passnings form) och kvalité.

Tack på förhand

Bevaka tråden