Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-30 12:31

För er som har importerat era iphones:

hur hade ni tänkt att gå till väga om mobilen går sönder, var kan/ska ni laga den?
Finns det butiker som kan laga dem?
Kommer apple-stores att ta emot iphones i framtiden och laga emot betalning?

Operatörsfrihet, Vodafone Grekland

Kan personligen (och inte bara givet telefonsupportens information) bekräfta att lurarna som säljs av Vodafone i Grekland är operatörsobundna. Jag hade tidigare WIND som operatör och låste just upp min telefon som jag fick av Vodafone med det gamla sim-kortet (WIND) eftersom det tar ytterligare en vecka innan numret flyttats till Vodafone.

Luren fick jag dock en vecka efter begäran om operatörsbyte (man får telefonen så fort förra operatören bekräftat att man kommer få flytta från deras nätverk), det funkar klockrent. Wifi funkar 4 minuter efter aktivering, första synkingen gick helt problemfritt och 99.se ser rätt OK ut på iPhonen. Sen att jag låtit plastskyddet sitta kvar... lite rädd är man ju om den.

Denna information bekräftar artikeln som m3.idg.se skrev om att köpa telefon i Italien samt övrig information i denna tråd.

Mvh,

/Dimitris

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-30 16:46
Ursprungligen av broel:

För er som har importerat era iphones:

hur hade ni tänkt att gå till väga om mobilen går sönder, var kan/ska ni laga den?
Finns det butiker som kan laga dem?
Kommer apple-stores att ta emot iphones i framtiden och laga emot betalning?

Som det är sagt innan så går de bara att laga i landet där de är köpta.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-08-31 00:08
Ursprungligen av zappee:

Som det är sagt innan så går de bara att laga i landet där de är köpta.

Ja, delvis sant. Garantiärenden gäller endast i de länder som de är köpta, ja. Men i Sverige och i stort sett alla andra länder finns det "svarta marknad"-reparatörer som lagar/byter ut delar mot en kostnad. Att byta ut en sprucken skärm kostar t.ex. drygt en tusenlapp... Vart och hur de får tag på reservdelarna är dock en gåta för mig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 00:44
Ursprungligen av shapic:

Ja, delvis sant. Garantiärenden gäller endast i de länder som de är köpta, ja. Men i Sverige och i stort sett alla andra länder finns det "svarta marknad"-reparatörer som lagar/byter ut delar mot en kostnad. Att byta ut en sprucken skärm kostar t.ex. drygt en tusenlapp... Vart och hur de får tag på reservdelarna är dock en gåta för mig

Det är annars förhållandevis lätt att meka själv om man har rätt verktyg bara. Finns gott om instruktioner på youtube mm. PDAparts är bara ett av företagen som säljer delar, iFixit.com säljer begagnade delar.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-31 10:15
Ursprungligen av zappee:

Som det är sagt innan så går de bara att laga i landet där de är köpta.

Jo det vet jag, men folk kommer ju inte orka/våga skicka sin telefon till Vodafone i ex italien. Utan det blir att laga den hemma i sverige.... på något sätt...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 10:36
Ursprungligen av broel:

Jo det vet jag, men folk kommer ju inte orka/våga skicka sin telefon till Vodafone i ex italien. Utan det blir att laga den hemma i sverige.... på något sätt...

Antagligen inte, men det var svar på din fråga

Sedan finns det en uppsjö butiker i sverige som reparerar "svart" typ dvddirect.

Tja grabbar. Ny på detta forumet och har några frågor som jag inte fått besvarade. Har läst igenom nästan hela tråden och andra trådar.

Kan man köpa iphone från england? Varför pratar ni om USA/Italien/Grekland.. är det ingen som köper från england? Typ på deras ebay...

Finns "småföretag" som har annonserat på t.ex köposälj.se om att dom säljer iphones för 2000-4000kr. Jag kontaktar dom via mail och de svarar 10 sekunder efter med ett returmail + att de addar mig på MSN. De säger sig vara försäljare för just det företaget. Ett företag jag kommit i kontakt med är Phone Assure Ltd från england och är registrerat företag.. Men kan man lita på dessa personer? Vad är era erfarenheter kring detta?

Om jag köper en låst telefon. Kan jag enkelt låsa upp den med t.ex xsim/smartphone kort som man lägger på baksidan av mitt simkort? Är det så enkelt eller finns det mer bakom det hela?

Vad innebär Jailbroken? Som jag läst på många sidor så innebär det att man kan få tillgång att ladda ner saker på app store gratis... Till och med det som man ska betala för t.ex spelet Nitro Kart eller liknande..

Skulle va kul om jag kunde få dessa frågor besvarade då jag köper en Iphone 3g 16gb inom kort.. söker bara rätt pris..

Mvh

Denis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 22:53
Ursprungligen av Denis0716:

Tja grabbar. Ny på detta forumet och har några frågor som jag inte fått besvarade. Har läst igenom nästan hela tråden och andra trådar.

Kan man köpa iphone från england? Varför pratar ni om USA/Italien/Grekland.. är det ingen som köper från england? Typ på deras ebay...

Finns "småföretag" som har annonserat på t.ex köposälj.se om att dom säljer iphones för 2000-4000kr. Jag kontaktar dom via mail och de svarar 10 sekunder efter med ett returmail + att de addar mig på MSN. De säger sig vara försäljare för just det företaget. Ett företag jag kommit i kontakt med är Phone Assure Ltd från england och är registrerat företag.. Men kan man lita på dessa personer? Vad är era erfarenheter kring detta?

Om jag köper en låst telefon. Kan jag enkelt låsa upp den med t.ex xsim/smartphone kort som man lägger på baksidan av mitt simkort? Är det så enkelt eller finns det mer bakom det hela?

Vad innebär Jailbroken? Som jag läst på många sidor så innebär det att man kan få tillgång att ladda ner saker på app store gratis... Till och med det som man ska betala för t.ex spelet Nitro Kart eller liknande..

Skulle va kul om jag kunde få dessa frågor besvarade då jag köper en Iphone 3g 16gb inom kort.. söker bara rätt pris..

Mvh

Denis

Alla dina frågor finns här i den här tråden. Läs igenom den först innan du ställer frågor så finner du svaren.

Ursprungligen av 20hz:

Alla dina frågor finns här i den här tråden. Läs igenom den först innan du ställer frågor så finner du svaren.

Tack för svaret. Har läst igenom tråden som sagt och inte hittat dessa svar. Annars skulle jag inte postat eller hur?

Mvh

Denis

Ursprungligen av Denis0716:

Tack för svaret. Har läst igenom tråden som sagt och inte hittat dessa svar. Annars skulle jag inte postat eller hur?

Mvh

Denis

Då får du nog titta igen

Ursprungligen av hyperfly:

Då får du nog titta igen

Usch får ångest bara av att tänka på att läsa om 24 sidor.. Ingen som kan svara på frågorna på nytt?

Tacksam för svar.

Mvh

Denis

Hej Denis,

Svaren (så vitt jag har förstått) på dina frågor:

1. Man kan köpa iPhone från engelska eBay. Det ligger många italienska o grekiska telefoner till salu där.
2. Anledningen till att man bör föredra italienska/grekiska telefoner är att de är helt obundna till operatör enligt EU-lag. Detta gäller inte USA-telefoner eller engelska telefoner.
3. Du kan säkert låsa upp telefonen och bryta garantin på det sättet. Bäst är att köpa en obunden telefon som du kan använda med vilken operatör som helst.

Ursprungligen av Denis0716:

Tja grabbar. Ny på detta forumet och har några frågor som jag inte fått besvarade. Har läst igenom nästan hela tråden och andra trådar.

Kan man köpa iphone från england? Varför pratar ni om USA/Italien/Grekland.. är det ingen som köper från england? Typ på deras ebay...

Finns "småföretag" som har annonserat på t.ex köposälj.se om att dom säljer iphones för 2000-4000kr. Jag kontaktar dom via mail och de svarar 10 sekunder efter med ett returmail + att de addar mig på MSN. De säger sig vara försäljare för just det företaget. Ett företag jag kommit i kontakt med är Phone Assure Ltd från england och är registrerat företag.. Men kan man lita på dessa personer? Vad är era erfarenheter kring detta?

Om jag köper en låst telefon. Kan jag enkelt låsa upp den med t.ex xsim/smartphone kort som man lägger på baksidan av mitt simkort? Är det så enkelt eller finns det mer bakom det hela?

Vad innebär Jailbroken? Som jag läst på många sidor så innebär det att man kan få tillgång att ladda ner saker på app store gratis... Till och med det som man ska betala för t.ex spelet Nitro Kart eller liknande..

Skulle va kul om jag kunde få dessa frågor besvarade då jag köper en Iphone 3g 16gb inom kort.. söker bara rätt pris..

Mvh

Denis

Ursprungligen av jazzdevil:

Hej Denis,

Svaren (så vitt jag har förstått) på dina frågor:

1. Man kan köpa iPhone från engelska eBay. Det ligger många italienska o grekiska telefoner till salu där.
2. Anledningen till att man bör föredra italienska/grekiska telefoner är att de är helt obundna till operatör enligt EU-lag. Detta gäller inte USA-telefoner eller engelska telefoner.
3. Du kan säkert låsa upp telefonen och bryta garantin på det sättet. Bäst är att köpa en obunden telefon som du kan använda med vilken operatör som helst.

Tack för svaren. Uppskattar verkligen att du tog tid. Har du kanske något svar på frågan om "småföretagen"? Är de pålitliga?

Mvh

Denis

Nu blir det lite intressekonflikt eftersom jag hjälper svenskar få tag på iPhones nerifrån Grekland (då jag är allergisk mot monopolfasoner). Så du får ta det jag säger med en nypa salt.

Det är som med allt annat. Man får vad man betalar för. Låter det för bra för att vara sant, så är det förmodligen det också. Tänk på att alla företag, oavsett om de är små eller stora drivs av vinstintresse. Då telefonen kostar kring EUR 569 som billigast i EU utan abbonemang har jag svårt att se att man kan komma under SEK 6000 lite knappt om man vill vara säker på att inte få en tegelsten.

Mvh,

/jazzdevil

Ursprungligen av Denis0716:

Tack för svaren. Uppskattar verkligen att du tog tid. Har du kanske något svar på frågan om "småföretagen"? Är de pålitliga?

Mvh

Denis

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-01 17:47
Ursprungligen av Denis0716:

Tack för svaren. Uppskattar verkligen att du tog tid. Har du kanske något svar på frågan om "småföretagen"? Är de pålitliga?

Mvh

Denis

Det lättaste är nog att själv göra lite reasearch angående dessa företag på google och se vad folk skriver om dem. Man kan inte få allt serverat på silverfat.

Dom har invaderat blocket nu.. APPLE IPHONE 3G 16GB BLACK & White

Någon som vet om detta är sant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 20:45
Ursprungligen av Denis0716:

Dom har invaderat blocket nu.. APPLE IPHONE 3G 16GB BLACK & White

Någon som vet om detta är sant?

Jag personligen skulle aldrig våga köpa något liknande. Luktar bluff på lång väg. Utgå ifrån att man inte kommer kunna köpa en olåst iphone under 5000 kr. Allt under är troligtvis fake. Varför skulle de sälja telefonerna billigare än vad normalpriset är ute på marknaden?

Ursprungligen av 20hz:

Jag personligen skulle aldrig våga köpa något liknande. Luktar bluff på lång väg. Utgå ifrån att man inte kommer kunna köpa en olåst iphone under 5000 kr. Allt under är troligtvis fake. Varför skulle de sälja telefonerna billigare än vad normalpriset är ute på marknaden?

Precis hur jag tänkt. Har pratat med killen och sa till honom att en vän från england möter upp honom och säljer öga mot öga. Han gick med på det? Så vi får se. Återkommer med mer information gällande detta då ifall min vän pallar dra sig dit.

Mvh

Denis

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-01 22:00
Ursprungligen av Denis0716:

Dom har invaderat blocket nu.. APPLE IPHONE 3G 16GB BLACK & White

Någon som vet om detta är sant?

Syns lång väg att det är fejk på beskrivning, hemsida m.m.

jazzdevil, har du något direkt pris för vad en iphone 3g 8/16 gb kostar genom dig? tacksam för svar...

Får min italienska lur i veckan

Köpte en Italiensk olåst

Köpte en Italiens olåst telefon av "scooterbabe". Den skickades den 29-aug och anlände hem till mig i en stor UPS bil mitt på dagen den 1-sep....snabbt! Sååå skönt att slippa jailbreaka och vara orolig för att nästa FW uppgradering ska "förstöra" telefonen. Det var bara att koppla in och köra...rekomenderas.

davidwb: vad kör du för simkort i den nu? Funkar fint?

Ser fram emot att få poppa in mitt 3-simkort i en italiensk lur och slippa allt vad Telia heter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 23:37
Ursprungligen av raawmarkus:

davidwb: vad kör du för simkort i den nu? Funkar fint?

Ser fram emot att få poppa in mitt 3-simkort i en italiensk lur och slippa allt vad Telia heter.

Ja, det kommer fungera kanon för dig. Kör tre just nu på iphonen och det fungerar HELT perfekt.

Jag mailade Orange i Slovakien för att kolla priserna där. (Jag ska till Bratislava i oktober.) Idag fick jag svar. En olåst 8 GB kostar 15560 Sk (≈4850 kr) och 16 GB kostar 18280 Sk (≈5700 kr). Dyrare än i Italien.

https://www.orange.sk/sk/private/telefony/detail.html?phoneId=3662

Det är ganska exakt priserna som hos Vodafone här i Grekland. Kul, nu blir det ännu fler som kan hjälpa sverige ur monopolträsket!

Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag mailade Orange i Slovakien för att kolla priserna där. (Jag ska till Bratislava i oktober.) Idag fick jag svar. En olåst 8 GB kostar 15560 Sk (≈4850 kr) och 16 GB kostar 18280 Sk (≈5700 kr). Dyrare än i Italien.

https://www.orange.sk/sk/private/telefony/detail.html?phoneId=3662

20hz: Tack för infon, det låter lysande! Arbetade tidigare på 3 och har testat mängder med mobiler i deras nät med bra reultat både vad det gäller täckningen och hastigheten. Hur har du upplevt just hastighten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 10:39
Ursprungligen av raawmarkus:

20hz: Tack för infon, det låter lysande! Arbetade tidigare på 3 och har testat mängder med mobiler i deras nät med bra reultat både vad det gäller täckningen och hastigheten. Hur har du upplevt just hastighten?

Bra mycket snabbare och stabilare än Telias. Nära på att jag skiter att koppla upp mot wifi när möjligheten finns just därför att hastigheten är så pass snabb! Jag är sjukt nöjd, men smakar det så kostar det. Betalar ju nära på 599 + 199 i månaden. Dock är det företagspengar så det är lugnt, men ändå

20hz: Lysande! Jag har också ett 3abb (också via företag hehe) parallellt med Telia just nu och kommer köra på nån form av ringpott + 199 för fri data. Skönt att snart vara fri att köra valfri operatör. Är rätt stökigt med två mobiler och vidarekopplingar och grejer

Bevaka tråden