Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPhone olåst utomlands

Tråden skapades och har fått 1757 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-09-07 17:03
Ursprungligen av ganjaman:

vadå så den fungerar ändå inte i sverige? eller är den till för att jailbreakas och sånt

Edit: "Momsen för de flesta varor är 25 procent. För livsmedel är den 12 procent (förutom för alkoholhaltiga drycker och tobak) och för bland annat tidningar och böcker är den sex procent." -tullverket.se

I vissa länder säljs iPhone 3G olåst, till exempel i Italien.

Surfat i timmar? Med "Eyes wide shut", eller?

haha nej men jag hade för mig att dom är upplåsta och uppsagda från alla abbonemang när man handlade från international orders, visste att det finns i italien att handla, samt grekland slovakien och hongkong.. ser ut som det inte blir någon beställning från dom trots allt då, allt verkade så ljust ett tag där..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-08 17:51
Ursprungligen av ganjaman:

haha nej men jag hade för mig att dom är upplåsta och uppsagda från alla abbonemang när man handlade från international orders, visste att det finns i italien att handla, samt grekland slovakien och hongkong.. ser ut som det inte blir någon beställning från dom trots allt då, allt verkade så ljust ett tag där..

De du köper av IO levereras med fakesim.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-07 21:37

Flyttade ett gäng inlägg som handlade om om det är lagligt eller inte att modifiera hård/mjukvaran HIT. O:-)

/Moderator

  • Medlem
  • 2008-09-08 22:52

iPhone me kontantkort

Sitter o lurar lite på om man skulle ta o köpa sig en iPhone endå från typ italien...verkade ju ha funkat bra va jag fatta de som:) frågan är då.....kommer de inte kosta aset o surfa till exempel om man använder sitt kontantkort i sin iPhone??? jag kika på comviq som jag använder...verkar ju ligga på 15kr/mb...oo då försvinner lite poängen me de roliga me den tycker jag. Nån som har nån annan bra idé eller liknande???? Anledningen till att jag inte kör ett abonemang är för att jag tills jul bor i norge....oo i januari antagligen drar till skottland för en tid framöver. så abonemang är inte ett alternativ för mig tyvärr!
Hade uppskattat om jag fick lite schysta ideér o tankar från folk:)

Har inte 3 någon lösning med kort bindningstid som passar dig? Då har du ju billig data, vilket verkar vara det du är intresserad av.

Och ja, telefoner från Grekland/Italien är obundna, vilket innebär att du bara trycker i ett nytt SIM i det landet du befinner dig för tillfället. Så börja med en bra lösning för data o prova dig fram.

Ursprungligen av fedus:

Sitter o lurar lite på om man skulle ta o köpa sig en iPhone endå från typ italien...verkade ju ha funkat bra va jag fatta de som:) frågan är då.....kommer de inte kosta aset o surfa till exempel om man använder sitt kontantkort i sin iPhone??? jag kika på comviq som jag använder...verkar ju ligga på 15kr/mb...oo då försvinner lite poängen me de roliga me den tycker jag. Nån som har nån annan bra idé eller liknande???? Anledningen till att jag inte kör ett abonemang är för att jag tills jul bor i norge....oo i januari antagligen drar till skottland för en tid framöver. så abonemang är inte ett alternativ för mig tyvärr!
Hade uppskattat om jag fick lite schysta ideér o tankar från folk:)

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-09-09 14:25

Har en kollega som ska till Italien nästa vecka och funderar på att be honom plocka upp en iPhone. Hur funkar det mer exakt när man får den? Man köper den med ett kontantkort från TIM antar jag, använder man sen det SIM:et för att registrera i iTunes eller stoppar jag i mitt SpringMobil SIM?

Nå't annat man ska tänka kring italienska iPhones?

Tacksam för alla råd...

Ursprungligen av Gurra:

Har en kollega som ska till Italien nästa vecka och funderar på att be honom plocka upp en iPhone. Hur funkar det mer exakt när man får den? Man köper den med ett kontantkort från TIM antar jag, använder man sen det SIM:et för att registrera i iTunes eller stoppar jag i mitt SpringMobil SIM?

Nå't annat man ska tänka kring italienska iPhones?

Tacksam för alla råd...

Inget speciellt att tanka pa; be honom besoka en butik forsta dagen, eftersom de ofta har vantelistor pa dem, sa han kan fa vanta ett antal dagar.

Det borde inte vara nagot problem att kopa den i ovrigt, men som sagt, de kan strula eftersom de helst vill salja dem med abbonemang.

/.victor

Senast redigerat 2008-09-15 16:07
  • Medlem
  • Boston
  • 2008-09-09 17:00
Ursprungligen av scooterbabe:

Inget speciellt att tanka pa; be honom besoka en butik forsta dagen, eftersom de ofta har vantelistor pa dem, sa han kan fa vanta ett antal dagar.

Det borde inte vara nagot problem att kopa den i ovrigt, men som sagt, de kan strula eftersom de helst vill salja dem med abbonemang.

Tack för tipset, får be honom gå dit direkt och hoppas dom hinner få fram en. Står på TIMs webshop att dom har i lager så det kanske börjar lugna sig.

Vet du om man reggar i iTunes med det italienska kontantkortet eller med sitt eget svenska?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-09 16:30
Ursprungligen av fedus:

Sitter o lurar lite på om man skulle ta o köpa sig en iPhone endå från typ italien...verkade ju ha funkat bra va jag fatta de som:) frågan är då.....kommer de inte kosta aset o surfa till exempel om man använder sitt kontantkort i sin iPhone??? jag kika på comviq som jag använder...verkar ju ligga på 15kr/mb...oo då försvinner lite poängen me de roliga me den tycker jag. Nån som har nån annan bra idé eller liknande???? Anledningen till att jag inte kör ett abonemang är för att jag tills jul bor i norge....oo i januari antagligen drar till skottland för en tid framöver. så abonemang är inte ett alternativ för mig tyvärr!
Hade uppskattat om jag fick lite schysta ideér o tankar från folk:)

Om du bor i Norge varför skaffar du inte ett abonnemang där?

Jag köpte en italiensk iPhone 3G av scooterbabe här på 99.se, fick den igår, poppade in mitt 3-simkort och njuter nu oerhört mycket. Äntligen 3! Gick riktigt fort att få mobilen från Italien, runt 3 dagar tror jag. Synd bara att man varit bortrest så man fick hålla ut några extra dagar.

Har för övrigt en Telia-låst iPhone här och gjorde ett snabbt nätverkstest med appen iNetworkTest och med dålig täckning fick jag runt 750 kbps med 3 och 360 kbps med Telia. Det är lite för stor skillnad för att jag vågar tro att det är sant, ska testa på lite andra platser idag. Återkommer med resultatet

Beror pa vilket sim-kort du vill anvanda

/.victor

Senast redigerat 2008-09-15 16:07
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-09 17:26

Som jag har förstått det av tidigare skrivna inlägg så måste man väll använda det sim kortet man får med telefonen för att aktivera den och sedan kan man byta till vilket simkort som helst. Rätta mig om jag har fel någon

I stand corrected. Se inlägg nedan

Senast redigerat 2008-09-09 17:42
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-11 10:44
Ursprungligen av 20hz:

Nej du, idéen med att den är olåst är just att inte ens aktiveringen behöver ett speciellt simkort. Mina två iPhones var bara stoppa i simkortet och dra igång itunes så volá var allt igång!

Jag upplevde att man knappt behövde aktivera för att kunna använda telefonen. Provade i och för sig inte att ringa; men jag stoppade i mitt comviq-kort, startade, allt verkade fungera. Sedan kopplade jag in den till iTunes, och aktiverade ändå. Grekisk.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-09 17:28

kainen; Min aktiverades i Grekland med mitt 3-kort så jag får nog rätta dig.

Ursprungligen av CEk:

kainen; Min aktiverades i Grekland med mitt 3-kort så jag får nog rätta dig.

Aven jag kan korrigera; det spelar ingen som helst roll vilket simkort som sitter i telefonerna fran Grekland och Italien nar de aktiveras - de ar 100% olasta.

/.victor

Senast redigerat 2008-09-15 16:08
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-10 01:23

Tänkte bara säga att jag har inhandlat en upplåst rackare från italien på MediaMarkt (MediaWorl i italien). De var svåra att få tag. Slut nästan över allt, men till slut så. Funkar som tåget!

  • Medlem
  • 2008-09-11 23:09

Går de o beställa hem iPhone 3G från grekland...eller måste man just köpa den över disk där nere?? nån som har nån bra sida isåfall, som ni vet funkar??

PS. Att Apple låste iPhone till bara abonemang borde dom brinna i helvetet för tycker jag!!!!!!

Hej,

Som jag skrivit i denna tråden ett par tre gånger [;)]: det går alldeles utmärkt att köpa äver disk om man är på plats mot uppvisande av id-handling (i vissa fall krävs grekisk, i andra har jag förstått att det funkar med svenskt pass, jag är lite osäker på den punkten). Dock har väntetiderna ökat, så man får skriva upp sig på en lista och blir kontaktad när telefonen kommit till butik.

Ett annat alternativ är att köpa av användare här på 99.se som hjälper dig få en t.ex. grekisk telefon skickad till Sverige. Sök i diskussionen för att hitta dessa användare.

Det finns ingen bra sida som funkar, annat än Vodafones, men det kräver en grekisk adress eftersom telefonerna skickas med bud. Jag har själv använt denna sida ett antal gånger men har ju också en grekisk adress.

Mvh,

Ursprungligen av fedus:

Går de o beställa hem iPhone 3G från grekland...eller måste man just köpa den över disk där nere?? nån som har nån bra sida isåfall, som ni vet funkar??

PS. Att Apple låste iPhone till bara abonemang borde dom brinna i helvetet för tycker jag!!!!!!

  • Medlem
  • 2008-09-11 23:38

Är samtliga iPhone från Italien och Grekland obundna eller måste man på något sätt "specialbeställa" dem?

Detta har också tagits upp i tråden ett flertal gånger: JA, grekiska och italienska telefoner är 100% obundna. Det ser du på denna eller förra sidan, där jag beskrev hur jag bytte mellan 4 olika sim-kort i min grekisk-köpta telefon.

Ursprungligen av McNuz:

Är samtliga iPhone från Italien och Grekland obundna eller måste man på något sätt "specialbeställa" dem?

Senast redigerat 2008-09-12 10:19

jag fick min italy idag och de fungerar alldess utmärkt
äntligen jiiiiiipppppiii

Samma sak i Italien; forra veckan var tillgangen nagot battre, den har veckan verkar det helt uppgivet att fa tag pa fler telefoner.

Inte heller fran Vodafone italien kan man bestalla till utlandsk adress.

/.victor

Senast redigerat 2008-09-15 16:09

Ja, de verkar ha insett att de tjänar mycket mer på att sälja telefoner med abbonemang än utan, så man får beskedet att det inte finns telefoner att tillgå och måste ställa sig i kö.

Telefonerna fortsätter vara 100% obundna dock.

Ursprungligen av scooterbabe:

Samma sak i Italien; forra veckan var tillgangen nagot battre, den har veckan verkar det helt uppgivet att fa tag pa fler telefoner.

Inte heller fran Vodafone italien kan man bestalla till utlandsk adress.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-12 17:47

ca 15 inlägg raderade. Skärpning, håll er till ämnet.
/Moderator

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-12 23:50

Svenskt pass räckte för min del i Grekland men antar att de är lite jävligare i andra butiker. Den jag var och kolla i först var inte alls hjälpsam (när det gällde att hitta en vit åt mig) men hade säkert sålt en svart åt mig ändå. Dock åkte jag till en annan Vodafonebutik där hon var supertrevlig så det är nog som sagt skillnad från butik till butik...

Kan meddela att i Rom är de för närvarande helt slutsålda; tror jag besökte 7 butiker idag.

Edit: 15 till uppringda, och slutligen fann jag en butik lite avsides som hade ett par kvar

/.victor

Senast redigerat 2008-09-13 15:26

Samma här i Athen, slutsålda och man ombeds skriva upp sig på väntelista.

Att den skulle bli så populär...

Ursprungligen av scooterbabe:

Kan meddela att i Rom är de för närvarande helt slutsålda; tror jag besökte 7 butiker idag.

Hur är det med Spanska iPhones?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-17 23:06
Ursprungligen av Andersson:

Hur är det med Spanska iPhones?

Låsta till Movistar

Bevaka tråden