Jag kan ingenting om Applescript till att börja med. Jag har köpt Daylite för att förvalta kontakter, projekt mm (se här: CRM för OS X).
Då det inte finns någon mailfunktion inbyggd i Daylite kan man använda Mail. För att förvalta ingående mail kan man dock bara kopiera mailet och bifoga det som en textfil i Daylite. Detta görs över "services".
Jag vill dock automatisera detta för att spara tid. Vad jag behöver är ett Applescript som:
1. triggas av en regel som flyttar mailet till en mapp "Jobbet"
2. väljer det nya mailet i mappen
3. Frågar om jag vill länka mailet till Daylite
4. visar följande headers: From, Subject, Date To, CC och Attachments i mailet
5. markerar och kopierar headers och brödtexten
6. döljer headers:arna efteråt
7. startar tjänsten "Daylite/Make & Attach Note from Apple Mail Text".
Kan man länka till ett mail från en annan applikation via något mail-id också? Så att man får en referens "tillbaks" från Daylite till Mail?
Här lite grov kod:
tell application "Mail" to activate
select "row 24" of "outline 1" of "scroll area 1" of "drawer 1" of window "In" -- Detta är brevlådan som ska väljas i fönstret med brevlådor
click menu item "Preferences…" of menu "Mail" of menu bar item "Mail" of menu bar 1 -- Öppnar preferences fönstret
click button "Viewing" of tool bar 1 of window "General" -- Väljer fliken för viewing
select "Custom" of pop up button 1 of group 1 of group 1 of window "Viewing" -- Väljer dropdownmenyn för att väla custom
close Window "Viewing" -- stänger preferences fönstret
select all in "scroll area 2" of
"split group 1" of "group 1" of window "In" (1) of
application "Mail" -- Väljer headers och brödtext i Mail
copy selection
click menu item "Make & Attach Note from Apple Mail Text" of menu "DayLite" of menu item "DayLite" of menu "Services" of menu item "Services" of menu "DayLite" of menu bar item "DayLite" of menu bar 1 -- Anropar tjänsten som Daylite publicerat i programmenyn under tjänster
end tell
Naturligtvis funkar inte det här. Jag har ju inte en aning om hur koden ska se ut. Har liksom bara skrivit av kodsnuttar från andra script. men kan någon tala om för mig HUR det ska se ut?