Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Det här är väl egentligen en mer metafysisk fråga, men hur är det egentligen med upphovsrätten ifall någon annan lånar kameran för en sekund och tar några bilder? T.ex. om man själv vill vara med på kort och frågar någon annan (bekant eller obekant) att fotografera?
Är det den som trycker på knappen som äger upphovsrätten?
Eller är det den som äger kameran?
Eller är den som är "hjärnan bakom bilden"? (Det kan ju vara så att man hittar en lämplig plats att ta bilden ifrån, komponerar motivet och ställer i de lämpliga inställningarna på kameran. Och sedan är det någon annan som sköter tryckandet.)
Jag är inte immaterialrättare men det är inte så svart eller vitt. Det är upphovsmannen som har upphovsrätt till verket, upphovsmannen är den som skapat verket. Här måste det bli en bedömningsfråga, om den som trycker på knappen gör detta på uppdrag och åtgärden är helt utan betydelse för resultatet kan inte denna person anses ha skapat verket.
Edit. Bortsett från denna rätt finns ensamrätten till fotografisk bild som gäller i 50 år vilken gäller alla bilder oavsett motiv (dvs om det är ett verk eller ej). Av förarbetena framgår att "den som har framställt" bilden i detta avseende normalt den person som har manövrerat kameran. Emellertid finns utrymme för undantag.
Kameran är bara ett redskap. Det är samma sak som om någon hade lånat en pensel eller en penna, dvs det är den som skapar bilden/verket som blir upphovsman, inte den som äger redskapet.
Vad gäller fallet där en person komponerar bilden och gör inställningarna är det principiellt så att upphovsrätten kan tillfalla fler än en person, men i ett fall som det skisserade skulle alldeles säkert en tingsrätt bedöma att själva knapptryckandet är för obetydligt för att delad upphovsrätt skall komma ifråga.
ok, börjar bli riktigt OT så jag blir ju inte förvånad om någon av de andra moderatorerna går in och raderar lite här men jag kan inte låta bli att spinna vidare såhär på lördagskvällen
"If cameras are outlawed only outlaws will have photographs of their crimes"