Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Tiger från extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-09-07 22:23

Hej
DVD-läsaren i min macbook är trasig och det börjar bli dags att installera om mitt system. Förra gången jag gjorde detta så tog jag min tiger DVD och gjorde en DMG fil av den på en annan dator(som körde 10.4). Monterade denna DMG-fil på en extern usb-hårddisk och installerade sedan om min dator från denna. Nu har jag samma dmg-fil på min dator och försöker montera den på samma externa hårddisk. Men hur jag än gör så går det inte att starta installationen när "skivan" är monterad på den externa hårddisken. Den externa hårddisken har bara en partition (och den har GUID-partitionstabell) och jag har provat att ta bort den och radera disken osv men det blir ingen skillnad. Har ni något tips på vad som kan vara fel eller vad jag kan testa att göra annorlunda?

I dialogrutan kommer som kommer upp när man försöker starta installationen står det följande:
Programmet Installera Mac OS X kan inte användas från den här volymen.
Om du vill installera Mac OSX måste du använda programmet på installationsskivan för Mac OS X.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-07 23:46

Man måste kunna boota från installationsskivan, oavsett om det är från en installations-DVD eller en hårddisk. Därför kan man inte installera direkt från en .dmg-fil av installations-DVD:n. Antagligen minns du inte att du gjorde lite annorlunda senast

Du behöver göra den externa hårddisken till en fungerande startskiva. Använd Skivverktyg och funktionen "återskapa". Du väljer .dmg-filen som källa och den externa hårddisken som mål,

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-09-08 07:23

Tack för ditt svar IngoX, men det är så jag gör. Och allting ser ut att gå bra men det går inte att starta själva instalationen när det är färdigt. Montera var kanske fel ord, det är alltså att återskapa som jag försöker göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 16:44

Hårddisken måste ha "Ignorera behörigheter" urbockad och helst innan återskapandet görs (formatera först och sedan återskapa men välj INTE "radera info.." för då brukar den lägga på "Ignorera behörigheter" igen. Välj visa info på externa hårddisken (längst ner) och kontrollera innan återskapandet.
Dessutom måste den vara anpassad för antingen PPC eller intel för den dator som ska starta upp på hårddisken (går att välja när man partitionerar). Apple Partition Scheme för PPC och GUID för Intel (tror att det brukar vara anpassad för PPC som standard men ej helt säker på det)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-09-08 18:52

Tack för ditt inlägg n.o'd, nu provade jag att ta bort min partition och lägga till den igen. Därefter ta egenskaper på disken och kryssa ur bortse från ägarskap på den här enheten. Sedan köra radera på partitionen i skivverktyg med säkerhetsalternativet "Radera inte Data" valt på alternativ för säker radering. Därefter kontrollerade jag att bortse från ägarskap på den här enheten inte hade blivit ikryssad igen. Och sen så återskapade jag disken med min DMG-fil. Men det fungerar fortfarande inte.

Hur viktigt är det med namnet på partitionen? Jag har kallat den för Mac OS X install DVD, är det rätt och spelar det någon roll överhuvudtaget?

GUID eller Apple partition Scheme då? Det är det viktigaste av allt ihop ...

Annars blir inte disken BOOTBAR.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-09-09 08:57

Hej Goflorp, GUID-partionstabell kör jag med och har inte provat något annat

Fungerar fortf inte?

I'm out......

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-09-11 21:42

Nix... Och det är så frustrerande eftersom jag har lyckats med det tidigare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-11 23:39

Kanske .dmg-filen blivit förändrat/skadad sedan sist? Dom kan vara lite luriga. Testa om du kan låna en annan dator, gör om proceduren och skapa en ny dmg-fil, eller ännu hellre återskapa direkt till den externa HD:n med originalskivan som källa.

Några andra tips, men de kräver alla tillgång till mer hårdvara...

1) Det uppenbara, en extern DVD-läsare att starta från
2) En annan intel-mac som du bootar från installationsskivan, anslut din macbook i firewire target-mode och installera på din macbook som om den var en extern HD.
3) Om du bara har tillgång till en extra PowerPC-mac kanske det funkar att ansluta den i target-mode till din macbook, och att PowerPC-macens interna optiska läsare kan användas som startdisk? Har ej testat detta men läst i någon annan tråd att det ska funka.

Lycka till!

1
Bevaka tråden