Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny: Nikon D90

Tråden skapades och har fått 210 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 23:00
Ursprungligen av dala:

Jag bara antar att det är en sån kamera han använder, för resonemanget går inte ihop annars...

Ja det så klart, jag har ingen koll på andra kameror än de jag själv haft, typ Nikon rakt igenom.

Ang. resonemanget med sensorstorleken så borde i så fall min gamla D1h (DX-sensor på lite mindre än 3 megapixel) brusat mindre än, ehh, D3?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 23:17
Ursprungligen av irrelogical:

Ang. resonemanget med sensorstorleken så borde i så fall min gamla D1h (DX-sensor på lite mindre än 3 megapixel) brusat mindre än, ehh, D3?

man måste titta på tekniken (hur gammal/ny en senor är) för en sensor på ex DX jämte FX så är det mindre brus på en FX mot en DX sensor på samma megapixel.

regeln är, ju mer pixlar (mindrepixlar) mer brus., men allt förändras eftersom tekniken blir bättre och bättre

Ehm, jag var väl inte riktigt seriös.

Vad jag har lyckats googla mig fram till så har D1h lägre pixeltäthet än D3. Fortfarande brusade D1h'an friskt, redan på ISO 800.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-01 00:07

Vad jag har lyckats googla mig fram till så har D1h lägre pixeltäthet än D3. Fortfarande brusade D1h'an friskt, redan på ISO 800.

Jo, sex-sju år av teknisk utveckling har väl gjort sitt till. Brus hos en kamera beror naturligtvis också på vilken teknologi som användes. Här är några utdrag från den här sidan:

- CCD technology is older and been optimized for better quality.
- CCD has advantage in Dynamic Range and Noise over the CMOS
- CMOS is gaining ground with the CCD technology and soon will outdo CCD

Some CCD Cameras : Nikon D60, Fujifilm FinePix S5 Pro, Nikon D80, Nikon D40X, Canon PowerShot G9, Canon PowerShot Pro1, Ricoh GR Digital

Some CMOS Cameras: Nikon D2Xs, Nikon D3, Nikon D300, Canon EOS 450D, Canon EOS-1D Mark III, Canon EOS-1Ds Mark III, Canon EOS 5D, Pentax K20D, Samsung GX-20, Sigma SD14

Så det kommer nog hända en hel del på sensorfronten.

Men i slutändan är det viktigast antal fotoner som varje pixelelement absorberar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-31 23:31

Eftersom D1h har mindre sensor än D3, så är det inte lika lätt att jämföra de två. I praktiken är det pixeltätheten man ska jämföra. Men essensen i ditt påstående stämmer.

Det sätt som Canon har använt sig av för att förbättra ljuskänsligheten i sin senaste kamera 50D är att göra så att varje pixel får mer ljus. Framför varje pixel sitter det en liten lins som fokuserar ljuset mot den del av pixelelementet som är ljuskänsligt. Canon har i sin nya sensor minskat utrymmet mellan dessa linser. (Sen gissar jag också att de har slängt in en massa brusreducering i kameran på samma sätt som Nikon gör.)

Jag håller med dig, och tror att man får betrakta videon lite som en bonus i en alltigenom väldigt bra kamera för priset. Jag vågar dessutom påstå att de mest intressanta filmerna vi får se från D90:or kommer att vara de som filmats med speciella objektiv, typ macro eller fisheye, helt enkelt därför att denna typ av perspektiv inte tidigare varit tillgängligt för vanliga konsumenter.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jag vågar dessutom påstå att de mest intressanta filmerna vi får se från D90:or kommer att vara de som filmats med speciella objektiv, typ macro eller fisheye, helt enkelt därför att denna typ av perspektiv inte tidigare varit tillgängligt för vanliga konsumenter.

Absolut och det är ett av skälen till att det är så spännande med video i en systemkamera. Bristerna är tråkiga, men möjligheterna är ändå rätt häftiga.

(På DP Reviews forum var många negativa till snacket om video när Thom Hogan först släppte bomben, vilket gjorde mig upprörd Många där verkade tycka att det var en fjantgrej för konsumenter och inget som hör hemma på en systemkamera. Vilket dom förstås kommer att få äta upp...)

Hmm, undrar hur sant det är att exponeringen inte går att justera, som jag skrev om ovan. Jag hade tagit uppgifterna från Imaging Resource:

Another minor quirk is that exposure is determined only at the moment recording is started: After that, no adjustments are possible until recording has ended.

Jag tolkade det som att exponeringen låstes helt, men jag kan ha misstolkat det. Kanske menar dom bara att manuella justeringar av exponeringen inte går att göra under inspelning.

Hos DP Review låter det nämligen annorlunda:

Exposure is fully automatic in movie mode (though exposure compensation settings are honored).

Jag hoppas och tror att DPR:s uppgifter stämmer. Kollar man på exempelfilmerna (speciellt cykelfilmen) verkar exponeringen justeras, lite väl tydligt till och med.

(Tack till Samul för hjälp med efterforskningen.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 14:46

Jag har testat Nikons 14-24/2.8 och mitt 13mm var betydligt skarpare på samtliga bländare. Var har du läst det du skriver "T.ex. sägs ju Nikons 14-24 vara skarpare än samtliga motsvarande fasta gluggar (14, 18, 20, 24...). " Det skulle jag vilja se.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 15:32
Ursprungligen av covent:

Jag har testat Nikons 14-24/2.8 och mitt 13mm var betydligt skarpare på samtliga bländare. Var har du läst det du skriver "T.ex. sägs ju Nikons 14-24 vara skarpare än samtliga motsvarande fasta gluggar (14, 18, 20, 24...). " Det skulle jag vilja se.

Nikon 14-24mm f/2.8

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 16:09
Ursprungligen av pesc:

Enligt Welcome to Photozone! så är 14mm skarpare. med andar ord olika tester olika resultat.
De tester jag gjorde med det lånade 14-24 så var 14mm skarpare i både mitten och ute på kanterna.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-09-03 00:46
Ursprungligen av covent:

Nu råkar jag ha en del av gluggarna 14/2,8 (raktecknad) äldre 20 och en 24 /2,8

Men Briljansen klarheten skärpan färg återgivningen på min 2 mån gammla
14-24/2,8 (N) slår skiten av dessa gluggar..

kör du sen en NX-Capture på detta .. lovar jag att hakan ramlar ner på dig

De jag har provat har mycket låg distortion, minimala CA (färgstick), låg vinjettering och mycket hög skärpa. Det finns mängder med tester som stöttar detta "matematiskt".

Appropå 14-24:

Nikon 14-24mm f/2.8

Nikon Lens: Zooms - Nikon 14-24mm f/2.8G IF-ED AF-S Nikkor (Tested) - SLRgear.com!

Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8 G ED N - Test Report / Review

FM Reviews - 14-24mm f/2.8G ED AF-S

Och så då utmärkelserna i både TIPA och EISA...

Både Ken Rockwell och Thom Hogan skriver ännu mer om detta objektiv men jag orkar inte leta länkar just nu. Tidningen FOTO har recenserat det och konstaterar också att skärpan är lysande även jämfört med fasta gluggar.

Jag har inte ens använt gluggen, jag bara utgick från att en enig kritikerkår och tusentals användare - även proffs - har rätt i sina åsikter.

Om man bortser från macrogluggar så är väl den största fördelen med fast optik idag att man får tillgång till klart större största bländare, inte nödvändigtvis att de presterar bättre optiskt?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-01 16:06

minimala CA (färgstick)

Bara så att inte felaktig information förs vidare; CA eller chromatic aberration på engelska översätts på svenska till kromatisk aberration. Det uppstår när olika våglängder (färger) bryts olika mycket. Man kan se denna linsbrist som en färgad kontur (ofta lila/blå eller röd) vid skarpa kontrastskillander i bilden.

Färgstick heter på engelska color cast och beror på (felaktig) vitbalansering.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 16:16

Om man bortser från macrogluggar så är väl den största fördelen med fast optik idag att man får tillgång till klart större största bländare, inte nödvändigtvis att de presterar bättre optiskt?

Visst är det så, jag har inte sett något zoom objektiv med f/1.4, finns det?

Alla är vi olika, vissa gillar inte fasta gluggar, vissa gillar inte zoomar,
och jag är en av de som inte gillar zoomar. Dels för skärpan och dels för att man får en mycket bra gluggar med trevlig ljuskänslighet. sedan så fotar jag mycket modell/porträtt och min stil passar jag kör är det f/1.4 optik som gäller

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-01 16:22

Angående fasta brännvidder vs zoom.

Min uppfattning är att majoriteten av alla fasta gluggar slår zoomar vid en given brännvidd eftersom den kan optimeras för det. Nikons ingenjörer verkar dock lyckats fantastiskt bra med just 14-24/2.8 men det är nog ett undantag som bekräftar regeln.

Sen har ju zoomar så många andra fördelar. Själv skulle jag aldrig säga att den ena typen katigoriskt är bättre än den andra.

Ok, det var CA jag menade hur som helst. Har sett färgstick användas för det ibland så det är väl därför. Tar så dj-a lång tid att skriva kromatisk...

Fasta gluggar är bra för vissa, zoomar för andra. Ska vi återgå till att snacka D90 nu?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-01 17:52

Nu har DP Review har lagt upp testbilder av ett produktionsexemplar av D90 + 18-105/3.5-5.6. Bara några hög-ISO bilder dock...

Även två filmer finns.

Ursprungligen av dala:

Nu har DP Review har lagt upp testbilder av ett produktionsexemplar av D90 + 18-105/3.5-5.6. Bara några hög-ISO bilder dock...

Även två filmer finns.

Ser bra ut så långt i alla fall.

I framtiden får man hoppas på en dedikerad videokrets i kameran som kan spara ner till H.264/AVCHD direkt och spara massor av utrymme.

Filmerna ser ju helt ok ut för att vara en bonus.

I övrigt två konstateranden:

18-105 verkar av dessa bilder att döma vara en mycket bra glugg för det priset (ca 2700 kr). Bra omfång (jämför t.ex. bilderna 28 och 29 som visar 18 och 105 lägena på samma motiv), låg CA i kontrastrika situationer (titta på grenar m.m. mot ljus himmel i några av bilderna), hög skärpa i mitten och verkar även vara hög ut mot kanterna i de bilder där fokus antingen ligger där eller där liten bländare använts. Distortion kan man inte säga så mycket om men för den typ av fotografering jag normalt ägnar mig åt verkar den vara försumbar.

Nikon D90 ger fina JPG rätt ur kameran. Bra färgåtergivning med lagom tryck. ISO 6400 känns hyfsat okej för webbruk, 3200 verkar vara bra men svårt att säga hur mycket detaljerna smetas ut pga brusreducering.

Så jovars, paketet kan nog vara ett riktigt bra köp för entusiaster.

Recension av 18-105 på SLRGear:

Nikon Lens: Zooms - Nikon 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX Nikkor (Tested) - SLRgear.com!

Mycket bra skärpa, låg CA, viss vinjettering och viss distortion. Som kitoptik till D90 verkar den vara ett mycket bra val. Fast 16-85 får ju onekligen ännu bättre betyg...

Nikon Lens: Zooms - Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX AF-S Nikkor (Tested) - SLRgear.com!

Mycket bra skärpa, låg CA, viss vinjettering och viss distortion. Som kitoptik till D90 verkar den vara ett mycket bra val. Fast 16-85 får ju onekligen ännu bättre betyg...

Då gör man inte bort sig om man köper 18-105 med andra ord, men 16-85 är fortfarande mer attraktivt om man klarar kostnaden. Dessa val alltså...

Fotofeber - Rykte: Mellanformatare frn Nikon (troligt? njea...)
Hur som helst: Fuckshit...
Fotohösten kommer bli intressant tror jag...

Beställd!

Så, vad tror vi om leveranstid? Månadsskiftet september/oktober säger Cyberphoto, Scandinavian Photo och Japan Photo. Men i USA har de redan dykt upp både i butik och hemma hos konsumenter. Vad vet vi historiskt sett om hur Nikon distribuerar kameror vid lansering?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-08 16:43
Ursprungligen av Puckofisk:

Beställd!

Spännande! Hoppas du kommer dela med dig med oss av dina intryck och bilder när du väl får den!

Ursprungligen av dala:

Spännande! Hoppas du kommer dela med dig med oss av dina intryck och bilder när du väl får den!

Absolut!

Någon mer här än jag som beställt den?

Någon mer här än jag som beställt den?

Jag är grymt sugen faktiskt, men måste investera i lite andra grejer först. Får väl se om jag kan hålla mig, tur att det finns en annan här hemma som bromsar mig lite

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-09-08 21:45

Beställd!

Så, vad tror vi om leveranstid? Månadsskiftet september/oktober säger Cyberphoto, Scandinavian Photo och Japan Photo. Men i USA har de redan dykt upp både i butik och hemma hos konsumenter. Vad vet vi historiskt sett om hur Nikon distribuerar kameror vid lansering?

Om det nu är en D90 så en sak kan jag lova ..
på Photokina 2008 lär den få duktigt med beröm samt möjligen kamera of the year
för semi fotografers ... vad jag förstår kommer den ha live inspelnings möjlighet
vilket är ett känsligt steg i systemkameror contra livecams ..

rättare sagt det blir det första systemhuset med sådan möjlighet..

"Nikon anger att D90 har högpresterande och innovativ teknik hämtad från Nikons flerfaldiga testvinnare D300, vilket gör D90 till en enkel men avancerad kamera med stora möjligheter. Dessutom öppnar D90 nya dörrar för fotoentusiaster på alla nivåer som världens första systemkamera med en filmfunktion."

Ursprungligen av Trisen:

vad jag förstår kommer den ha live inspelnings möjlighet

Nähä? Allvarligt, är du riktigt säker på det? Vilken grej!

Bevaka tråden