- Trisen
- Medlem ●
- Skanör med Falsterbo
För en system kamera är det JA !! en grej ?!
råkar va den första som lanseras..
Jag var ironisk (kolla på den glada gula gubben som blinkar i slutet inlägget) för vi har redan diskuterat videofunktionen en hel del i den här tråden, kollat på testfilmerna som ligger ute osv.
Jag har för mig att jag läste något om typ 19 september, så jag skulle tro att slutet september ligger nära till hands.
Modigt att beställa nu. Inte för att den kommer att göra dig besviken, men med Photokina runt hörnet kommer vi antagligen att få se högvis med nya modeller de närmaste veckorna...
* EOS 5D uppföljare, eller tom 3D / 7D / 9D...
* Sony a900
* Olympus E-30 (mellanmodell)
* Pentax instegsmodell
* Pentax fullformat (nja...)
* Fujifilm S6 Pro (nja...)
En fråga:
Borde man vara besviken på att det är 12 bit och inte 14 bit? Och vad är skillnaden?
En fråga:
Borde man vara besviken på att det är 12 bit och inte 14 bit? Och vad är skillnaden?
Nej, inte särskillt. 12 bitar motsvarar 4096 nyanser för varje kanal och det är väldigt mycket (jpg har bara 8 bitars färgdjup -- 265 nyanser -- för varje kanal). 14 bitar är 4 gånger mer än 12 bitar.
För dem som inte vet hur en A/D-omvandlare fungerar så här kommer en kort förklaring:
Den signal som varje pixelelement genererar är analog, alltså kontinuelig. För att bearbeta informationen måste en analog/digital-omvandlare (A/D-omvandlare) tolka signalen.
Det enklaste fallet är 1 bit. Då skulle resultatet efter omvandlingen vara 0 om signalen var mindre än hälften av maximum och 1 om den vore mer än hälften.
Om man har 12 bitar så delar omvandlaren in intervallet i 2^12 (4096) olika nivåer. Det dynamiska omfånget är oberoende av vilket bitdjup A/D-omvandlaren jobbar med. Dock innebär större bitdjup mer möjligheter att efterredigera med nivåer/kurvor.
Nej, inte särskillt. 12 bitar motsvarar 4096 nyanser för varje kanal och det är väldigt mycket (jpg har bara 8 bitars färgdjup -- 265 nyanser -- för varje kanal). 14 bitar är 4 gånger mer än 12 bitar.
För dem som inte vet hur en A/D-omvandlare fungerar så här kommer en kort förklaring:
Den signal som varje pixelelement genererar är analog, alltså kontinuelig. För att bearbeta informationen måste en analog/digital-omvandlare (A/D-omvandlare) tolka signalen.
Det enklaste fallet är 1 bit. Då skulle resultatet efter omvandlingen vara 0 om signalen var mindre än hälften av maximum och 1 om den vore mer än hälften.
Om man har 12 bitar så delar omvandlaren in intervallet i 2^12 (4096) olika nivåer. Det dynamiska omfånget är oberoende av vilket bitdjup A/D-omvandlaren jobbar med. Dock innebär större bitdjup mer möjligheter att efterredigera med nivåer/kurvor.
Jag tänkte mer med tanke på att Canon 450D har både 12/14 så kanske det borde finnas 14 till D90 också
Första testet av D90... Värt att notera är att de inte är sådär superimponerade av 18-105 VR. Trevligt zoomomfång men ganska långsam, en del distortion och inte jätteskarp.
Skulle jag personligen satsa på en D90 skulle jag nog ha valt till den utmärkta 16-85 istället.
Nikon D90 and 18-105mm VR kit lens: Full review - ThinkCamera Reviews
Har du kollat på den info som finns ute? Jag tror inte det går, dom du kollar DPR:s förhandstitt och läser under "Connectivity" så står det bara:
• USB 2.0 (Hi-Speed) Mini-B connector
• PTP transfer protocol
• NTSC or PAL video output
• HDMI video out (version 1.3a, Type C mini connector provided)
• Remote control / GPS terminal
Ingenting om ljud in. Kollar du bilden på anslutningar syns inget liknande heller.
Extern mikrofon går inte vad jag har lyckats utröna än så länge, möjligheten till webcam är vad jag har förstått endast att koppla videoutgången till ett videofångarkort.
Tycker det verkar råda rätt mycket delade meningar om 12 vs 14 bit. Många på D300-forumet på DP Review verkar vara av åsikten att det mest tar plats och att de inte kan få ut så mycket extra detaljer ur bilderna... Men det är klart, lägger man stor energi vid efterbehandlingen är det säkert så att man kan få ut rätt mycket extra DR genom att fota RAW 14-bit, tror att det var i DP Reviews test av D3 där de visade det. Å andra sidan, det är roligare att fota eller kolla andras bilder än att redigera sina egna...
det säkert så att man kan få ut rätt mycket extra DR genom att fota RAW 14-bit
14 bitars A/D ger inte större dynamiskt omfång, men det ger fler nivåer i det omfång som sensorelementen klarar att detektera.
Har man för få nivåer riskerar man att få s.k. "postereringsartifakter" (osäker på det rätta svenska ordet) om man redigerar exponeringen väldigt mycket.
Och på ren svenska betyder det...?
Det var i alla fall det här jag hänvisade till...
http://www.dpreview.com/reviews/NikonD3/page20.asp
"Nominellt" DR runt 9 EV, men tydligen verkar det finnas nästan 12 EV utrymme i filen och möjlighet att rädda både skuggor och högdagrar.
Det betyder att om du redigerar dina bilder väldig hårt i efterhand kan du ha nytta av 14 bitars färgdjup i dina råfiler, men om inte så är det ingen skillnad. Fotograferar du i JPG, så är det inte någon som helst skillnad.
Här är en enkel jämförelse:
Tänk att det dynamiska omfånget är den sträcka som du kan mäta med en linjal. Du kan mäta lika långt med en linjal som har gradering i millimeter som en linjal som är graderad i centimeter. Men du får bättre noggrannhet med en mm-graderad linjal.
Skillnaden mellan 12 och 14 bitar är dock snarare millimeter och fjärdedelsmillimeter...
"Nominellt" DR runt 9 EV, men tydligen verkar det finnas nästan 12 EV utrymme i filen och möjlighet att rädda både skuggor och högdagrar.
Alltså skulle den mörkaste delen av bilden kunna vara 9 eller 12 exponeringssteg mörkare än den ljusaste delen samtidigt och ingen av delarna skulle frätas ut. Råformatet lagrar mer information och har därför större omfång. Detta omfång påverkas inte av om A/D-omvandlaren omvandlar till 12 eller 14 bitar.
Det betyder att om du redigerar dina bilder väldig hårt i efterhand kan du ha nytta av 14 bitars färgdjup i dina råfiler, men om inte så är det ingen skillnad.
[snip]
Alltså skulle den mörkaste delen av bilden kunna vara 9 eller 12 exponeringssteg mörkare än den ljusaste delen samtidigt och ingen av delarna skulle frätas ut. Råformatet lagrar mer information och har därför större omfång. Detta omfång påverkas inte av om A/D-omvandlaren omvandlar till 12 eller 14 bitar.
Här blir det en motsägelse... Om du redigerar dina bilder hårt kan du ha nytta av 14 bitars färgdjup. Det är ju just det de har gjort för att locka fram 12 EV ur bilderna på DP Review...
För som sagt, om de hade använt sig av 12 bitars filer är risken stor att de hade drabbats av artefakter som gör dem omöjliga (ungefär som de jag ofta drabbas av när jag försöker pusha en bild för hårt...).
Här blir det en motsägelse... Om du redigerar dina bilder hårt kan du ha nytta av 14 bitars färgdjup. Det är ju just det de har gjort för att locka fram 12 EV ur bilderna på DP Review...
Nu har jag inte haft tid att detaljläst länken som du hänvisade till, men det som händer när man försöker öppna upp en högdager är att bilden "spricker", dvs det finns inte tillräckligt med olika nivåer för att få en mjuk övergång från det allra vitaste området till det som är näst vitast osv. Det syns i bilden som fält, s.k. posterering (kolla på wikipedia-sidan som jag länkade till ovan).
"Nominellt" dynamiskt omfång antar jag är den siffra som Nikon använder sig i sin produktinformation. Det faktiska värdet kan ju vara större i råfilen. Anledningen till att man vill ha _lägre_ dynamiskt omfång är att man får bättre kontrast i bilden, så det kan vara så att Nikon har bedömt att 9 EV är en lagom avvägning för omfång och kontrast.
För som sagt, om de hade använt sig av 12 bitars filer är risken stor att de hade drabbats av artefakter som gör dem omöjliga (ungefär som de jag ofta drabbas av när jag försöker pusha en bild för hårt...).
Jag tror du omedvetet drar slutsatsen att man får större dynamiskt omfång bara för att man har större bitdjup. Det stämmer inte. Bara för att man ställer in A/D-omvandlaren till att sampla pixlarna i 14 bitar så får man inte större dynamisk omfång.
Det är sant, om man försöker pusha högdagrar extremt mycket, så vill man ha större bitdjup, annars spricker bilden. Det var det jag menade med att om du gör omfattande efterbehandling av dina bilder i datorn, så har man nytta av större bitdjup.
Det är lättare att utnyttja det omfång som sensorn har om man har större bitdjup. Men man kan inte säga att 50D har större dynamiskt omfång bara för att den kan konvertera till 14 bitar.
Det var i alla fall det här jag hänvisade till...
Nikon D3 Review: 20. Photographic tests: Digital Photography Review
Nu har jag läst artikeln. Intressant är att det var precis så som jag skrev tidigare. Nikon har medvetet begränsat det dynamiska omfånget i standardläget för att bilderna ska få mer kontrast.
"It's worth mentioning that the D3's default tone curve is actually quite contrasty, which produces uncharacteristically (for a pro-level Nikon) 'punchy' out of camera JPEGs, but means the sensor's true capabilities (dynamic range-wise) aren't immediately obvious unless you play around with the picture settings or shoot RAW (see bottom of the page)."
De bekräftar även mina uttalande om att det inte spelar någon roll för det dynamiska omfånget om man har 12 eller 14 bitars råformat, men om man "tänjer" mycket på bilden, så kan man få posteriseringseffekter då man har lägre bitdjup.
"It's also worth noting that we are only plotting the 14-bit RAW mode on the graph below, but (like the D300) this is simply because the result for this test is identical. Where 14 bit will give you an advantage is when you're 'pushing' or 'pulling' using digital exposure compensation (as shown at the bottom of the page), where you're less likely to hit posterization problems when working with severely over- or under- exposed shots. In practice the difference is minimal (especially with extreme under exposure, where noise will be the great leveler), though there seems little reason not to shoot 14-bit to be on the safe side."
I relation till just D90 skulle väl diskussionen kunna handla om att den kameran i grund och botten har samma prestanda som D300 men att man givet begränsningen till 12 bitar inte nödvändigtvis kan få ut maximalt av den information som sensorn klarar av att registrera eftersom bitdjupet är mindre?
Å andra sidan, det är som sagt många på bl.a. DP Reviews forum som verkar vara av uppfattningen att det inte finns så mycket extra att få ut av D300:n även om man sparar i 14 bit.
många på bl.a. DP Reviews forum som verkar vara av uppfattningen att det inte finns så mycket extra att få ut av D300:n även om man sparar i 14 bit.
Skönt. Det hade ändå inte varit en "deal breaker" för min del, men det hade varit lite irriterande om man visste att man inte hade kunnat pressa bilderna riktigt så mycket som det hade varit möjligt med en 14 bitars A/D-omvandlare.
Jag avvaktar mina egna funderingar kring 10.5 DX vs 14-24 FX. Fortsättning följer...
(dock ej före den 17 september...)
WOW!
Har du kollat på den info som finns ute? Jag tror inte det går, dom du kollar DPR:s förhandstitt och läser under "Connectivity" så står det bara:
• USB 2.0 (Hi-Speed) Mini-B connector
• PTP transfer protocol
• NTSC or PAL video output
• HDMI video out (version 1.3a, Type C mini connector provided)
• Remote control / GPS terminal
Ingenting om ljud in. Kollar du bilden på anslutningar syns inget liknande heller.
Jag har inte funnit något ännu, Vore bra om man kunde montera en bättre mikrofon direkt på kameran. Men, men, det är ju "bara" en DSLR...
Om man skulle skaffa 50/f1.8 alt. 50/f1.4 vilken av kitobjektiven skulle ni då rekommendera?
Detta blir min första DSLR.
Beror lite på vad du har för budget, vad du tänker fotografera och vad för objektiv du tänker skaffa längre fram.
Men som jag ser det, så verkar det nya 18-105-kittobjektivet vara en väldigt bra avvägning av pris, bildkvalitet och zoomomfång för de flesta personer.
Vill du ha större zoomomfång och har en större budget, då kan du kolla in 18-200.
Vill du köra lite proffsigare grejer, så kör 17-55/2.8.
Vill du komma undan billigare, kolla in "piraterna".
Jag tänkte mellan de som Nikon erbjuder med D90n:
AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR
NDX - 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX Zoom-Nikkor
alltså vilken av ovanstående tycker ni bäst kompletterar denna:
18-105mm f/3.5-5.6
16-85mm f/3.5-5.6
18-200mm f/3.5-5.6
alltså vilken av ovanstående tycker ni bäst kompletterar denna:
50mm f/1.4D AF
alt.
50mm f/1.8D AF
Alla tre zoomarna är relativt ljussvaga och innefattar 50 mm, så det finns inget uppenbart alternativ. Tänker du inte skaffa några fler objektiv, så skulle jag rekommendera 18-200. Jag har den och är väldigt nöjd!