Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av möjlighet att ladda ned via 3G - enbart wifi??

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 13:05

Är i köpetankar på att skaffa mig en iPhone. Har pratat med Telia och de säger att man kan sätta på och stänga av tillvalsfunktionen Fastpris Datatrafik för 199kr/mån så att man bara har den när man behöver, t.ex. om man är bortrest under ett par dagar en månad så kan man säga upp den, och sätta på den när man är tillbaka - så slipper man betala massa pengar när tillägget inte används. Detta skulle inte kosta någonting och gå att göra lite hur som helst.

I alla fall är jag i normala fall antingen hemma och i skolan där det finns trådlösa nätverk, så på vardagarna så behöver jag egentligen inget fastpris, eftersom jag befinner mig i wifi-zoner. Det jag undrar är ifall det finns möjlighet att stänga av datatrafiken via 3G, och enbart använda dem funktionerna i wifi-zon? Som student är jag så klart ivrig att spara så mycket pengar som möjligt, och bara ha funktionen aktiverad (och betala för den) under de tidsperioder jag inte befinner mig i någon zon under större delen av tiden (kanske 1-1.5 vecka per månad). Samtidigt vill jag inte att telefonen ska använda massor med datortrafik när inte fastprisabbonemanget finns tillgänligt.

Kanske är en jättedumt idé, men jag är nyfiken på om det skulle fungera.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-18 13:19

Det har jag gjort. Bara att be Telia att stänga av datatrafiken el gå in på deras hemsida att göra det när man har abb'et.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 13:41

Aha! Det låter ju jättebra. Kan man lägga till och ta bort tilläggstjänster (som Fastpris datatrafik) via deras hemsida också, eller måste man ringa?

Ytterliggare en fråga:
Kopplar iPhone automatisk upp sig på trådlösa nätverk som man ställer in? Universtetet har en inloggningssida man kommer till efter att ha kopplat upp sig till wlanet där man måste skriva in användarnmnet och lösenordet - går det att göra automatiskt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 14:57

Jag har sökt men inte hittat någonting. Kanske du vill länka till en sökguide så man lär sig vad det egentligen är man ska skriva in för att få något vettigt svar ................

Finns även ett enklare alternativ i och med FW 2.1.
Gå bara in på inställningar/allmänt/nätverk/mobila datatjänster
På APN ska de stå online.telia.se ändrar man till nått annat eller bara tar bort en bokstav så kommer de inte gå att koppla upp sig på annat än Wifi.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-22 21:37
Ursprungligen av danneffs:

Finns även ett enklare alternativ i och med FW 2.1.
Gå bara in på inställningar/allmänt/nätverk/mobila datatjänster
På APN ska de stå online.telia.se ändrar man till nått annat eller bara tar bort en bokstav så kommer de inte gå att koppla upp sig på annat än Wifi.

Det sparar du inga pengar på direkt.

Ursprungligen av zappee:

Det sparar du inga pengar på direkt.

Öhh, ursäkta?
Du sparar väl visst pengar, eftersom du inte kan koppla upp dig med 3G eller GPRS om du har fel APN! De är väl bara trafiken som går via Telias accesspunkt som kostar pengar.

Ursprungligen av danneffs:

Öhh, ursäkta?
Du sparar väl visst pengar, eftersom du inte kan koppla upp dig med 3G eller GPRS om du har fel APN! De är väl bara trafiken som går via Telias accesspunkt som kostar pengar.

oj då om det var på det sättet så är jag rik snart !!!

Nej men du betalar fortfarande 199 kr/mån då tjänsten är fortfarande aktivt hos Telia !!!
Spelar ingen roll om du inte använder det, de tar fortfarande betalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 07:33
Ursprungligen av Unbalanced:

oj då om det var på det sättet så är jag rik snart !!!

Nej men du betalar fortfarande 199 kr/mån då tjänsten är fortfarande aktivt hos Telia !!!
Spelar ingen roll om du inte använder det, de tar fortfarande betalt.

Eller så var tanken att man skulle slippa ha ett sådant abbonemang, vilka övriga deltagare i tråden verkar ha förstått. Läs tråden ordentligt innan du försöker tillrättavisa någon.

Ursprungligen av zAjben:

Eller så var tanken att man skulle slippa ha ett sådant abbonemang, vilka övriga deltagare i tråden verkar ha förstått. Läs tråden ordentligt innan du försöker tillrättavisa någon.

Har du själv läst tråden ?

danneffs skrev: "Du sparar väl visst pengar, eftersom du inte kan koppla upp dig med 3G eler GPRS om du har fel APN ! De är väl bara trafiken som går via Telias accesspunkt som kostar pengar"

Jag tror att zappe menade att man inte sparar någon pengar om man fortfarande har själva tjänsten fastpris för 199 kr aktiverat hos Telia och därefter gör som danneff säger.

Gällande tjänsten ja men låt bli att skaffa den då eftersom du själv säger att du enbart kommer att använda via wifi. Tjänsten är inget måste och den har varken någon bindningstid eller uppsägningstid. Så du kan ringa Telia när du känner för att använda datatrafiken och be de att sätta på den. Då blir det en debitering från samma datum tills du återigen väljer själv att ringa upp de för att annullera tjänsten. Så du kan hålla på så där fram och tillbaka hela tiden.

Som du själv sa att du enbart vill använde WIFI. Gör som danneffs sa: Går bara in på inställningar/allmänt/nätverk/mobila datatjänster. Men det förutsätter att du INTE har tjänsten fastpris aktiverad hos Telia för 199 kr.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-23 21:03
Ursprungligen av zAjben:

Eller så var tanken att man skulle slippa ha ett sådant abbonemang, vilka övriga deltagare i tråden verkar ha förstått. Läs tråden ordentligt innan du försöker tillrättavisa någon.

Lär dig skriva ordentligt nästa gång då.

"Har pratat med Telia och de säger att man kan sätta på och stänga av tillvalsfunktionen Fastpris Datatrafik för 199kr/mån så att man bara har den när man behöver, t.ex. om man är bortrest under ett par dagar en månad så kan man säga upp den, och sätta på den när man är tillbaka - så slipper man betala massa pengar när tillägget inte används. Detta skulle inte kosta någonting och gå att göra lite hur som helst."

  • Medlem
  • Ale
  • 2008-09-23 14:50

Det var Zajben som skapade tråden, jag skulle gissa att han vet vad den handlar om... Sluta var så otrevlig.

Faktum är att danneff svarade på precis det som efterfrågades; nämligen hur man får iPhonen att inte skicka data över mobilnätet. (Vilket även är mycket bra att veta om man skall resa utomlands med telefonen.) Att man kan aktivera och avaktivera fastpris slogs ju fast redan i första inlägget i tråden.

Om jag får komma med en liten extrafråga, räcker det att ändra APN för att helt undvika att skicka data? Som jag nämnde tidigare tänker jag främst på hur man ska göra för att undvika att bli fakturerad datatrafik från utlandet när man är på resande fot.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-23 15:07

Stäng av roaming om man är utomlands så kopplar den inte upp på något datanätverk. Finns under inställningar

Precis som kainen nämde är de funktionen Roaming som ska användas i utlandet, då slipper man ju kostnader, men att byta APN ska ju funka på exakt samma sätt.

  • Medlem
  • Ale
  • 2008-09-24 08:56
Ursprungligen av kainen:

Stäng av roaming om man är utomlands så kopplar den inte upp på något datanätverk. Finns under inställningar

Det låter ju rimligt, bra att veta.

1
Bevaka tråden