Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Audiofil någon?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni känsliga apple-lovers borde nog sluta läsa nu, för nu kommer jag att ösa galla över ipod! Jag har haft tråden uppe tidigare, men den dog och jag bedömer att det är min plikt som musikälskare att ge iPod på baken! iGen! Lite som att svära i kyrkan, jag vet. Men so what... a fact is a fact!
Ok, jag gillar min iMac. Jag gillar Apple. Jag tror även att jag gillar alla dyra diverse tillbehör och annat. Men dessa urusla musikspelare. WTF?!?!! Spelar ingen roll vilken som väljs, faktum kvarstår - DET ÄR EN SKAM FÖR MUSIKEN!
Finns INGEN som helst anledning till varför det skulle vara så dåligt ljud. Jag fattar inte. Har en shuffle nu, som jag har när jag tränar. Värdelös. Hade en nano tidigare. Värdelös! Har lånat en classic, som jag trodde skulle vara bättre (stor = bra) men icke! Värdelös!

Det blir ren och skär komik när man läser på hemsidan...
iPod är utformad för att ge ljud av allra högsta kvalitet. iPod har en kraftfull förstärkare på 60 mW, så du kan lyssna med hur hög volym du vill. Den har också ett frekvensomfång från 20 Hz till 20 kHz, vilket innebär att du kan lyssna på distorsionsfri musik. Hörlurarna till iPod är också utformade för att ge perfekt ljudkvalitet. Hörlurarnas öronmusslor har transduktormagneter av neodym, en sällsynt jordartsmetall, som märkbart förbättrar frekvensomfång och allmän ljudkvalitet. De flesta andra hörlurar innehåller aluminium, kobolt eller keramiska material, men neodymenheten är fem gånger kraftfullare. Det ger en bättre ljudåtergivning och iPod-hörlurarna erbjuder en suverän lyssnarupplevelse med minimerad distorsion.

Allvarligt. WTF?!?!? "Hörlurarna...utformade för att ge perfekt ljudkvalitet." PERFEKT!?!
"iPod-hörlurarna erbjuder en suverän lyssnarupplevelse" SUVERÄN!?!?
"iPod är utformad för att ge ljud av allra högsta kvalitet." ALLRA HÖGSTA KVALITET?!?!

De gånger som jag har talat med butikspersonal om fenomenet så är de helt oförstående.
"Du HAR väl egna lurar?", "Njae, jag tycker inte att det är sämre ljud", "Du HAR väl bytt lurar", "Det är första gången som någon klagat...", "Du MÅSTE ha bättre lurar" osv. osv.

DET FATTAR JAG VÄL! Finns det NÅGON på hela jorden som använder de medföljande lurarna?!?! Jag är tveksam. Hoppas inte iaf.
Jag må vara lite av en audiofil, men i slutändan så är det bara en sak det handlar om och det är musikupplevelsen! Och som det ser ut nu så är det FÖR många som går därute och tror att de upplever bra ljud, när de egentligen blir bestulna på just den - musikupplevelsen!

DON`T BELIEVE THE HYPE!!!

(väntar med spänning på respons...)

Om du nu upplever ljudkvalitén i Apple's olika musikspelare som så dåligt så kanske du ska köpa ett annat märke?
Du är nog lite av en audiofil eftersom det finns väldigt många användare av iPod som tycker det fungerar och låter bra. Jag använder dessutom de medföljande lurarna och har gjort det sedan min första iPod.

JA! Det är detta som är poängen - "...det finns väldigt många användare av iPod som tycker det fungerar och låter bra"
Dessa "många" BORDE för musikupplevelsens skull, prova en spelare med bättre ljud. Alltså för sin egen skull, got damn it! FÖR MUSIKEN!

Det är som att bli erbjuden att VÄLJA mellan en Volvo240 och en VolvoXC och VÄLJA 240-n. Som du dessutom betalar mer för.
Eller bli erbjuden att VÄLJA mellan Absolut vodka och hembränt och VÄLJA hembränt. Som du dessutom betalar mer för.
Eller att få VÄLJA mellan en Hugo Boss-kostym och en Dressman-kostym och VÄLJA den senare. Som dessutom kostar dig mer!!!

Och för informationens skull... Jag HAR en spelare av ett annat märke. Men mestadels använder jag min mobiltelefon som mp3-spelare (SE-k800) och det är bättre ljud i denna än i iPod. Och jag vet att vissa är hur nöjda som helst med sin iPod och sina lurar (även om det förvånar mig).

Fortsättning följer... (eller?)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-02-24 21:11
Ursprungligen av Leenuz:

[I]Finns det NÅGON på hela jorden som använder de medföljande lurarna?!?! Jag är tveksam. Hoppas inte iaf.

öööh...Jag Gör Det!

Detta har jag tyckt till om i en annan tråd:
Då jag kör min Photo i bilen (med Wolfson chip) så är ljudet mycket fylligare och bättre än då jag pluggar in min nya Nano 3G som ger ett helt platt ljud.

I mina lurar (Creative HQ-1700) märks det inte så mycket skillnad som tur är.

I de Ipod-modeller som har Wolfson Cip (bla. Photo & Touch) , så blir det bättre ljud helt enkelt.

Ja, jag är Audiofil och skäms inte för det

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-02-25 13:37
Ursprungligen av Leenuz:

Jag må vara lite av en audiofil...
[...]
Men mestadels använder jag min mobiltelefon som mp3-spelare (SE-k800)

Jag ber om ursäkt om det uppfattas som stötande (vilket inte var min intention)...men ovanstående låter lite roligt. Inte för att SE:s telefoner är dåliga på något sätt, jag har en själv, men de är inget jag förknippar med audiofili, snarare med ett färgat loudnessljud som kan förstöra även den bästa skiva.

Kan till viss del hålla med om att iPod kanske inte ger det maffigaste ljudet på marknaden, men frågan är nog snarare vilket ljud man vill ha. Har lyssnat på andra spelare såsom iriver, iaudio etc. och visst är det skillnad på ljud i dem.

Dock tycker jag att iPodens ljud är ofärgat och i kombination med ett par bättre lurar tycker jag man får en trevlig upplevelse, men smaken är ju olika. Jag gillar ofärgat ljud andra inte.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-25 21:38

Om man är audiofil, då lyssnar man väl inte på MP3 ljud.
Dessutom, vanliga CD låter skit jämfört med vinyl, så om du vill ha bra ljud, så är det vinyl som gäller. Blir kanske svårt om man vill ta med sig i bilen eller på joggingrundan bara.

Kul med lite respons!
Anledningen till att jag personligen inte lyssnar på cd-ljud när jag bär mp3-spelare är helt enkelt av den enkla anledningen att det skulle ta för mycket plats. Den bärbara cd-spelaren är out of date (eller?) och FLAC-filer är betydligt tyngre än mp3 och mp3 i 192 (minst) gör inte SÅN oerhörd skillnad.
Poängen var att mobilen (i mitt fall SE-k800) har BÄTTRE ljud än den BÄST säljande mp3-spelaren på marknaden. Märkligt tycker jag.

Skönt iaf att NÅGON för en gångs skull håller med om att iPod ger dåligt ljud. Min frustration bottnar i just förnekelsen! ALLA verkar tycka att det är så jäkla bar ljud, när det INTE är det. Men som sagt, skönt att någon mer skiljer på bra och dåligt ljud.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-26 09:58

Är det bättre ljud, eller är det som så att det i din telefon är justerat med lite bas och diskant kanske? Det ger ju intrycket av bättre ljud (för många).

Har du testat med samma hörlurar på både iPoden och telefonen?

Sen e det väl som så, att du kan aldri få nåt bra ljud ur en sådan apparat, varken telefon eller iPod, då dom inte kör med varken rör eller MosFet i slutstegsprocessen.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-02-29 16:19

Jag är mycket intresserad av ljud och tycker att iPodens ljud väl räcker till . Den största anmärkningen från min sida är den låga volymen. Man får ta saker för vad dom är, det går självklart aldrig att få liknande ljud som med elektrostatlurar kopplade till "hemmasteron". Det finns säkert mer välljudande och billigare alternativ för att lyssna på komprimerade filer, men man betalar också för design, ergonomi och känsla när man köper en iPod.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-29 17:02

Haha, jo jag använder de medföljande lurarna faktiskt. Men så är jag ingen audiofil heller. Man kan säga att när jag lyssnar på iPoden så vet jag att jag kompromissar med den musikaliska upplevelsen. Det är ju liksom ganska ofrånkomligt pga ljud från omgivningen (särskilt för mig som gärna använder iPoden på tågresor).

Naturligtvis är det så att iPoden inte är framtagen för audiofiler. Hårt, men är man ljudfanatiker så får man sikta högre än världens vanligaste portabla musikspelare — det är ju egentligen inte så konstigt om man tänker efter. Jag menar, du nöjer dig inte med ett vanligt hemmabiopaket från Onoff hemma heller, eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-26 20:31

Audiofilerna snackar om musikupplevelse som om det vore nått som påverkades av vilken teknik man använder, det är så jävla fånigt. Vilken musikupplevelse man får beror för dom allra flesta mer på känslomässiga saker som hur full man är med vilka vänner man är och vad man rent personligen tycker om musiken. Om jag älskar en viss melodislinga så älskar jag den inte mindre om den kommer ur den inbyggda högtalaren på min äckliga mobil än om den kommer ur en hundratusenkronorsstereo. Audiofiler hör inte musiken, dom hör bara tekniken.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2008-05-27 14:58

Jag kan ge dig rätt till viss del. Jag är nöjd med den "musikupplevelsen" jag får i mina poddar. Audiofili har inte så mycket med om man gillar musiken eller inte utan att uppnå det perfekta läs "naturliga ljudet". Har hyfsat bra ljud här hemma men det spelar inte så stor roll om en anläggning kostar 50000 eller 100000. Jag kan spela mina "ljudtest skivor" och det räcker med vilka gardiner frugan har satt upp för att ljudet ska ändras. Efter 40 års jakt på det perfekta ljudet har jag gett upp (det ska vara spikes, sandpåsar på högtalarna, signalkablar som kostar som en mindre bil, flyttning av dörrar och hela väggar etc. i evighet amen). Så du har rätt när du säger att man kan vara nöjd med "musikupplevelsen" ( dock kan man ju unvika microanläggningar för 995 "Claes Olsson hörlurar och annan skit som låter illa) men någon gång måste man bli nöjd. Många audiofiler inklusive mig själv har spelat testskivor med allehanda konstiga ljud (glaskrossning,ånglok,Ferarrimotorer etc) mer än skivor med musik som man verkligen tycker om.

Ursprungligen av Fexxe:

Audiofilerna snackar om musikupplevelse som om det vore nått som påverkades av vilken teknik man använder, det är så jävla fånigt. Vilken musikupplevelse man får beror för dom allra flesta mer på känslomässiga saker som hur full man är med vilka vänner man är och vad man rent personligen tycker om musiken. Om jag älskar en viss melodislinga så älskar jag den inte mindre om den kommer ur den inbyggda högtalaren på min äckliga mobil än om den kommer ur en hundratusenkronorsstereo. Audiofiler hör inte musiken, dom hör bara tekniken.

Du menar alltså om jag tar musikstycke "X" och spelar upp det genom min mobils högtalare får jag samma upplevelse som om jag spelar upp det via stereon?

Förlåt att jag tvingas skratta.

Jag håller helt med om att musiken i sig förmedlar olika saker. Men för att musiken ska komma till sin rätt krävs en anständig ljudkvalitet. Menar man att man lever sig in i musiken lita bra via mobilhögtalaren eller en mikrostereo från Clas Ohlsson som via en bra stereo är det dags att vidga vyerna.

För min del är det nödvändigt att musiken låter "äkta" och dit kommer man inte med undermålig utrustning. Det behöver inte heller vara speciellt "dyrt" att komma någonvart, 5000 kronor väl spenderade på en förstärkare + 2 högtalare + CD/DVD-spelare räcker långt.

Jag har spelat musik på flera olika utrustningar och jämför jag samma skiva i min första stereo (bergsprängare från JVC) med min nuvarande anläggning är det natt och dag. Faktiskt i sådan grad att en bra skiva blivit mycket bättre.

När det gäller iPoden och Apples marknadsföring är den komisk. Ett grundkrav med alla bärbar utrustning jag använt är att kassera de medföljande lurarna och skaffa ett par vettiga lurar. Ett par Koss Porta Pro är redan ett klart steg framåt jämfört med medföljande lurar. Är man ute efter än bättre kvalitet finns andra alternativ. Men tar jag Portorna som "baslurar" har jag inte hört några medföljande snäckor som kommer i närheten.

För min del ser jag hellre att tillverkarna säljer spelarna utan lurar så man kan välja själv. Åtminstone mer påkostade musikspelare kan säljas så. Enkla modeller under 1000-lappen bör ha medföljande lurar.

Tycker mest audiofiler är en skara personer som skryter om hur dyra deras anläggningar är. Man hör sällan en audiofil prata om något musikrelaterat utan att droppa produktnamn på deras dyra ljudprylar. Jag finner det roligt att du antog att en produkt för några tusen skulle ge ett perfekt ljud med tanke på att du kallar dig audiofil.

Sälj din iPod eller inse att livet är fullt av kompromisser.

Självklart så är de medföljande lurarna crap. Kastade dessa i papperskorgen direkt. Men det är ju ingen som helst skillnad emot vilket annat märke som helst. Har ju alltid varit lika dant med alla CD-spelare och allt annat bärbart som inkluderar lurar i köpet. Har aldrig gått att använda för att lyssna på musik med (podcast och talböcker är ju dock helt Ok för om man gillar typen).

Körde förut med ett par Koss PortaPro som jag haft i en massa år, men även om jag inte har några audiofila anspråk så tycker jag att mina nuvarande ihopfällbara AKG låter klart mer neutrala och mindre färgade.

MP3, ACC, WMA låter ju alla kasst nästan oavsett bitrate (speciellt handklappningar, hihat, opera), så jag behöver nog inte lägga till att det är ALAC (apple lossless) som självklart gäller på min iPod (på min jobbmobil så är det WMA lossless som gäller).

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-09-18 17:46
Ursprungligen av martinot:

Självklart så är de medföljande lurarna crap. Kastade dessa i papperskorgen direkt.

Nej,ge dom till mig istället kan t.o.m köpa dom,Det är världens bästa hörlurar!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-09-22 15:06
Ursprungligen av fedi-93:

Nej,ge dom till mig istället kan t.o.m köpa dom,Det är världens bästa hörlurar!

Förutom att de är billiga, sitter obekvämt, inte isolerar bakgrundsljud och låter dåligt är jag beredd att hålla med...

Alltså, ni audiofiler. Ni vet väl om att säkert 50% av er upplevelse är placebo? Ni inser väl att folk kränger CD-slipmaskiner och elsladdar för 10,000:- till just sånna som er som köper skiten och blir TAGNA över den absolut obefintliga skillnaden i ljud. Kejsarens nya kläder, ni vet.

Vilka lurar sitter ni på om ni hör skillnad mellan 320kbit/s och lossless på en mp3-spelare? Och sitter ni då på t.ex. bussen och lyssnar? Använder ni en iPod som den är till för att användas, d.v.s. för att kunna lyssna på mp3 när man t.ex. är ute och går, sitter på bussen eller liknande finns det inte en chans att ni kan höra något fel på chippet i spelaren.

Använder ni den för att sitta hemma i er skinnfotölj med ett glas sherry och finlyssna är ni dumma i huvudet. Köp ett par högtalare.

Jag lyssnade med ett par d-Jays på min Clix2 och på min MacBook och kunde inte höra någon som helst skillnad mellan flac och mp3 jag själv gjort av tidigare nämnd flacfil. Viss skillnad i ljudkaraktären kunde jag märka mellan MacBooken och iRivern, men ingenting jag hade kallat dåligt på någon av dom. Bara annorlunda. Och det är framförallt ingenting jag hade tänkt på när jag är ute och går eller sitter på bussen.

Sluta läsa? DU skojar. Skönt att nån kastar lite motiverad dynga på åsikten att iPod kan generera bra musikupplevelse _i klass med en för det avseendet dedikerad uppsättning apparater_ (så ipod fanboys inte kan komma och gnälla om att man jämför äpplen och päron). Det är lite som att förvänta sig att en mobils inbyggda kamera kan prestera i klass med just en kamera. No way.

Jag har vid ett flertal tillfällen försökt få bra ljud ur min iPhone och kommit till slutsatsen att man antingen behåller apparaten o köper kompromissen eller kånkar på en annan maskin. Tyvärr. Visst går det att förbättra upplevelsen, t.ex. genom att köpa bättre lurar (de medföljande är ett skämt), öka bitraten, köra lossless, men till syvende och sist vet jag inte om det egentligen är värt att lägga så mycket energi på att få kompromiss att låta som "the real thing".

Sen att människor väljer Dressmann framför Boss... Don't go there. Det är som det är.

Ursprungligen av Leenuz:

Ni känsliga apple-lovers borde nog sluta läsa nu, för nu kommer jag att ösa galla över ipod! Jag har haft tråden uppe tidigare, men den dog och jag bedömer att det är min plikt som musikälskare att ge iPod på baken! iGen! Lite som att svära i kyrkan, jag vet. Men so what... a fact is a fact!
Ok, jag gillar min iMac. Jag gillar Apple. Jag tror även att jag gillar alla dyra diverse tillbehör och annat. Men dessa urusla musikspelare. WTF?!?!! Spelar ingen roll vilken som väljs, faktum kvarstår - DET ÄR EN SKAM FÖR MUSIKEN!
Finns INGEN som helst anledning till varför det skulle vara så dåligt ljud. Jag fattar inte. Har en shuffle nu, som jag har när jag tränar. Värdelös. Hade en nano tidigare. Värdelös! Har lånat en classic, som jag trodde skulle vara bättre (stor = bra) men icke! Värdelös!

Det blir ren och skär komik när man läser på hemsidan...
iPod är utformad för att ge ljud av allra högsta kvalitet. iPod har en kraftfull förstärkare på 60 mW, så du kan lyssna med hur hög volym du vill. Den har också ett frekvensomfång från 20 Hz till 20 kHz, vilket innebär att du kan lyssna på distorsionsfri musik. Hörlurarna till iPod är också utformade för att ge perfekt ljudkvalitet. Hörlurarnas öronmusslor har transduktormagneter av neodym, en sällsynt jordartsmetall, som märkbart förbättrar frekvensomfång och allmän ljudkvalitet. De flesta andra hörlurar innehåller aluminium, kobolt eller keramiska material, men neodymenheten är fem gånger kraftfullare. Det ger en bättre ljudåtergivning och iPod-hörlurarna erbjuder en suverän lyssnarupplevelse med minimerad distorsion.

Allvarligt. WTF?!?!? "Hörlurarna...utformade för att ge perfekt ljudkvalitet." PERFEKT!?!
"iPod-hörlurarna erbjuder en suverän lyssnarupplevelse" SUVERÄN!?!?
"iPod är utformad för att ge ljud av allra högsta kvalitet." ALLRA HÖGSTA KVALITET?!?!

De gånger som jag har talat med butikspersonal om fenomenet så är de helt oförstående.
"Du HAR väl egna lurar?", "Njae, jag tycker inte att det är sämre ljud", "Du HAR väl bytt lurar", "Det är första gången som någon klagat...", "Du MÅSTE ha bättre lurar" osv. osv.

DET FATTAR JAG VÄL! Finns det NÅGON på hela jorden som använder de medföljande lurarna?!?! Jag är tveksam. Hoppas inte iaf.
Jag må vara lite av en audiofil, men i slutändan så är det bara en sak det handlar om och det är musikupplevelsen! Och som det ser ut nu så är det FÖR många som går därute och tror att de upplever bra ljud, när de egentligen blir bestulna på just den - musikupplevelsen!

DON`T BELIEVE THE HYPE!!!

(väntar med spänning på respons...)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-09-19 15:21

jooman ! intressat skrivet ! kul att läsa trots att jag älskar min ipod ! Men om du rekomenderar nått i samma pris klass då ? vad blir det ?
Mvh William

  • Medlem
  • 2008-09-22 13:05

måste hålla med om hörlurarna , dom ger jag alltid bort till syrran, hon fattar inte bättre
blir lite bättre med andra hörlurar köpte ett par phillips på kjell & co för 250 kr som har bra ljud.
brukar även köra min ipod nano gen3 på min logitech surround blir helt ok ljud...men....inte lika bra som min 5-6 år gamla iRIver h320 eller föregångaren h100.

tycker nu man har vant sig med iTunes och skulle va svårt att byta till en annan men måste hålla med om att betalar för märket och inte kvaliten, ytrymmet eller ljudet.

trodde nya nanon skulle ha lite större skärm och radio men kanske kommer dom att kunna integrera det om några år =/ ipoden är en lättanvänd användarvänlig pryl som min treåring brukar byta låtar på o få igång....kanske blir en nya gen4 med då den skulle va ännu lättare för henne då albumart är större.tills hon lär sig läsa )

Davey:
kanoninlägg! Det skall mycket till för att höra sådan skillnad på detaljer

Jag använder iofs inte heller mina originallurar då de inte tar bort bakgrundsljud, utan ett par 3 år gamla KOSS "theplugg" som är ljuddämpande och har fenomenal bas tillsammans med min NANO g4:s EQ är mycket nöjd med min nya lila kompis...

/H

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-24 14:52

Gillar originallurarna då dom släpper in lagom mycket ljud från omgivningen. Perfekt när man skall ta sig fram i morgontrafiken med cykel eller till fots. Läskigt om man inte kan höra vad som händer runt omkring en.

1
Bevaka tråden