Nu vet jag inte exakt vad just EFI-X gör, men det bör vara värt att komma ihåg att EFI inte är en Apple-produkt utan togs fram av intel för att ersätta BIOS i moderna datorer. T.ex. HP använder EFI för vissa server-datorer. Det är väl inte helt orimligt att tänka sig att EFI kommer att finnas med från början i framtida moderkort på vanliga PC.
Extensible Firmware Interface - Wikipedia, the free encyclopedia
Kan Apple lägga in speciell hårdvara i sina datorer som måste finnas för att kunna boota? Ja, t.ex. TPM för att kryptografiskt kunna säkerställa rätt hårdvara (kräver förmodligen live aktivering av en installation via nätet).
En annan variant är att Apple använder freescale-gänget för att ta fram egen hårdvara på moderkortet. T.ex. multimedia codec. Och att OS/X inte vill boota utan denna hårdvara.
Problemet med båda dessa lösningar är att dagens Macar saknar denna hårdvara. En ny OS/X kommer inte att fungera på dessa äldre Macar.
Jag tror faktiskt inte Apple bryr sig så mycket om detta. Man vill undvika att djävlas med sina kunder. Och så länge bara några hackers lyckas boota en hackintosh tror jag inte de bryr sig. Men om din Mamma kan åka till El Gigante och köpa en hackintosh så tror jag att Apple tycker att de har ett reellt problem. Jag tror att de i första hand försöker lösa detta legalt med distributören.
Slutligen tror jag inte att Apple i smyg VILL att folk ska börja köra hackintosh för att få "marknadsandel".