Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kommer produkter likt EFI-X påverka Apple?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag föreställer mig att EFI-X inte kommer finnas att köpa allt för långe till. Apple borde ju kunna klämma åt dom, om de vill.

Vad tror ni, kan det göra att Apple kommer försöka försvåra för liknande produker i framtiden, t.ex att de bakar in något typ krypteringschip som operativsystemet inte fungerar utan? Vet inte vad det finns för möjligheter att fixa med sådant, men gå borde det ju.

Eller är det så att Apple tjänar/ får fler kunder av att det går att köra OS X på en no-name-burk?
Fler OS X användare, oavsett vilken hårdvara de kör på, borde ju kunna gynna Apple, samt alla som utvecklar för OS X, rätt fel?

Kan det rent av vara så att produkten är framtagen/sanktionerad av Apple, helt eller delvis?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-25 10:36

Nu vet jag inte exakt vad just EFI-X gör, men det bör vara värt att komma ihåg att EFI inte är en Apple-produkt utan togs fram av intel för att ersätta BIOS i moderna datorer. T.ex. HP använder EFI för vissa server-datorer. Det är väl inte helt orimligt att tänka sig att EFI kommer att finnas med från början i framtida moderkort på vanliga PC.

Extensible Firmware Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

Kan Apple lägga in speciell hårdvara i sina datorer som måste finnas för att kunna boota? Ja, t.ex. TPM för att kryptografiskt kunna säkerställa rätt hårdvara (kräver förmodligen live aktivering av en installation via nätet).

En annan variant är att Apple använder freescale-gänget för att ta fram egen hårdvara på moderkortet. T.ex. multimedia codec. Och att OS/X inte vill boota utan denna hårdvara.

Problemet med båda dessa lösningar är att dagens Macar saknar denna hårdvara. En ny OS/X kommer inte att fungera på dessa äldre Macar.

Jag tror faktiskt inte Apple bryr sig så mycket om detta. Man vill undvika att djävlas med sina kunder. Och så länge bara några hackers lyckas boota en hackintosh tror jag inte de bryr sig. Men om din Mamma kan åka till El Gigante och köpa en hackintosh så tror jag att Apple tycker att de har ett reellt problem. Jag tror att de i första hand försöker lösa detta legalt med distributören.

Slutligen tror jag inte att Apple i smyg VILL att folk ska börja köra hackintosh för att få "marknadsandel".

Ursprungligen av pesc:

Och så länge bara några hackers lyckas boota en hackintosh tror jag inte de bryr sig. Men om din Mamma kan åka till El Gigante och köpa en hackintosh så tror jag att Apple tycker att de har ett reellt problem. Jag tror att de i första hand försöker lösa detta legalt med distributören.

Slutligen tror jag inte att Apple i smyg VILL att folk ska börja köra hackintosh för att få "marknadsandel".

Jag håller med helt och hållet.

Att några tomtar sitter och moddar sina PC-häckar har väldigt liten inverkan på marknaden, oavsett vad tomtarna själva tror. Morsor som handlar sina prylar på elgiganten et al. är en större marknadskraft.

Apple vill få sitt märke nedsmutsat lika lite som BMW eller Mercedes vill associeras med vedbodtrimmare som sätter kjolpaket på sina trimmade och sänkta Volvo 940 Turbo. Skillnaden är att Apple ligger värre till eftersom datorer är lättare och billigare att anpassa.

Anta att Jocke med träningsoveralll, keps bakåfram och en gigantisk prilla under läppen står och snackar i TV om att han har byggt om sin gamla Hisingetraktor till en Merca och billigt dessutom. Skulle inte generalagenten för Mercedes få spader?

En väsentlig skillnad är att ingen skulle ge Mercedes skulden om det visade sig att de moddade Volvo-bilarna inte fungerade särskilt bra. Apple däremot kommer att få ta skit om deras OS inte fungerar fläckfritt på hårdvara som de själva inte ens vill ta med tång i.

Ursprungligen av kitesurf:

Jag föreställer mig att EFI-X inte kommer finnas att köpa allt för långe till. Apple borde ju kunna klämma åt dom, om de vill.

Tveksamt. Apple har förmodligen mycket begränsade möjligheter att göra något åt saken, för mig veterligt gör de som ligger bakom EFI-X inget olagligt. Det är först när man använder den för att lägga in OS X på en dator som inte är från Apple som man bryter mot licensvillkoren.

Citat:

Vad tror ni, kan det göra att Apple kommer försöka försvåra för liknande produker i framtiden, t.ex att de bakar in något typ krypteringschip som operativsystemet inte fungerar utan? Vet inte vad det finns för möjligheter att fixa med sådant, men gå borde det ju.

Tveksam även till det. Antalet som är beredda att gå vanskliga omvägar för att köra OS X på en standard-PC utan att ens kunna vara säkra på att OS:et går att få igång igen efter nästa säkerhetsuppdatering borde vara tämligen lågt och därför ha extremt låg inverkan på Apples försäljningssiffror. Visst, några blekhyade källarnördar här och där, men knappast mer än så. Blir problemet större kan de säkert lägga in någon typ av "trusted computing" om de vill, men som pesc säger så undviker Apple ju vanligen att jävlas med sina kunder.

Citat:

Eller är det så att Apple tjänar/ får fler kunder av att det går att köra OS X på en no-name-burk?
Fler OS X användare, oavsett vilken hårdvara de kör på, borde ju kunna gynna Apple, samt alla som utvecklar för OS X, rätt fel?

Apple gynnas inte av att sälja färre datorer och inte heller av att behöva bry sig om hårdvarustöd för datorer som de inte själva haft något att göra med. Tveksam till om ens OS X i sig gynnas av det heller, åtminstone inte om det ska behöva tas hänsyn till en massa dödvikt i form av daterad tredjepartshårdvara under utvecklingen av nya versioner. Är också tveksam till om det ens gynnar de som utvecklar för OS X, åtminstone kommersiella utvecklare, för nånting säger mig att folk som bemödar sig om att fixa en hackintosh av något ur billiga lådan på elgiganten inte är överdrivet benägna att betala för mjukvara heller.

Citat:

Kan det rent av vara så att produkten är framtagen/sanktionerad av Apple, helt eller delvis?

Eller så är den framtagen av nyss nämnda källarnördar för egen vinnings skull... vad verkar mest sannolikt?

kan ngn förklara lagom teknisk vad efi-x är?
mickapär som gör att man kan köra osx på en mögig pc om jag fattat rätt.

efi-emulator för bios-maskiner?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-26 17:40

Om man tittar i forumen för just hackintosh "support" så verkar det vara väldigt vanligt att personer faller för Mac OS X via "Hackintosh". Och resultatet blir att nästa dator dom köper blir ofta en mac.

Ursprungligen av Csoft:

Om man tittar i forumen för just hackintosh "support" så verkar det vara väldigt vanligt att personer faller för Mac OS X via "Hackintosh". Och resultatet blir att nästa dator dom köper blir ofta en mac.

Problemet är att forumen knappast är representativa och "väldigt vanligt" betyder därmed "väldigt sällsynt."

Jag tror definitivt att Apple inte gillar det men väljer att ligga lågt tills vidare. Skulle de se en betydande nettoförlust (reklamvärdet<<föräljningsförluster) kommer de slå undan benen för efix och andra. Åtm. i USA. Jämför hur macklonerna fick läggas ner över en natt.

Idén med EFI-X är ganska intressant. Tänk om man om några år finge plats med hela sin användarmapp+system på en sådan sticka. Varhelst man är i världen kan man bara sticka in stickan i vilken dator som helst, mac som PC, och vara hemma.

Vill bara tillägga i denna tråden att min kompis för några år sedan lekte lite med en hackad Mac OS 10.4 och sin Pentium 4-dator. Resultatet av detta är att han idag äger en MacBook.

Jag tror att Apple kan parera det hela, om det nu skulle bli "ett problem", genom att lägga in väldigt unika hårdvarufunktioner på sina Macar. Då menar jag funktioner som inte finns hos någon annan datortillverkare. T.ex fanns det en bild på nya "MacBook Pro" där själva musplattan verkade ha någon form av skärmfunktion. Jag säger inte att bilden är sann, men det skulle vara ett exempel på där Apple skapar hårdvarufunktioner som inte blir så enkelt att få på en Dell med fulhackat OS X.

1
Bevaka tråden