Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny: Nikon D90

Tråden skapades och har fått 210 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Att man ska sitta på jobbet en sådan här dag, när man i bakluckan på bilen har ett stycken Nikon D90 med Nikkor AF-S 16-85/3.5-5.6, två Sandisk Extreme III 4 Gb och ett extra batteri...

Kommer nog inte hinna kommentera kamerans funktion förrän tidigast imorgon eller till helgen, men om ni har några frågor så kör på så försöker jag besvara dem efter bästa förmåga...

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Att man ska sitta på jobbet en sådan här dag, när man i bakluckan på bilen har ett stycken Nikon D90 med Nikkor AF-S 16-85/3.5-5.6, två Sandisk Extreme III 4 Gb och ett extra batteri...

Oohh... fubbigt! (För att använda ett kärt ord från barndomen... )

Vart har du parkerat bilen? Färg och modell? Tar det lång tid för dig att springa ut till den? Finns det någon polisstation i närheten?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-26 16:15

Kommer nog inte hinna kommentera kamerans funktion förrän tidigast imorgon eller till helgen, men om ni har några frågor så kör på så försöker jag besvara dem efter bästa förmåga...

Aha, så du har införskaffat dig en D90. Att du vågar har grejor sådär i bilen en hel arbetsdag.

Ursprungligen av Reisan:

Aha, så du har införskaffat dig en D90. Att du vågar har grejor sådär i bilen en hel arbetsdag.

De låg bara i bilen i ett par timmar. I ett låst garage under kontoret, ska tilläggas...

pesc: tack för länken, men jag har som sagt merparten på svenska, tillräckligt mycket att läsa för den tid jag har över i helgen i alla fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-25 15:54

Vilket UV-hus tänker du skaffa?

Jagar just nu lite information men det står mellan Sea & Sea, Hugyfot och Subal... Beror lite på slutpriser på dem och så. Hugy är grymt smidiga men också sataniskt dyra...

Inga hus är presenterade än, bör dock tilläggas. Samtidigt är det givet att alla de stora kommer att släppa egna hus till D90:an - ett bekymmer mindre jämfört med Olympus, Pentax, Sony...

Bra start på relationen med nya kameran... Manualen som följde med kändes lite tunn med sina 178 sidor... Visade sig tillhöra D60. Snyggt jobbat, Nikon.

I övrigt så har jag bara hunnit komma igång lite lätt med den, lite bökigt som alltid att hitta alla inställningar direkt. Ergonomin är pga lite färre reglage inte lika klockren som på D300 vad gäller att byta / låsa fokuspunkter men det är möjligt att manualen gör det lättare...

Video ja... När man inser stegen för att spela in video så förstår man snabbt att den knappast kommer att ersätta videokamerorna. Däremot kan den säkert - som tidigare sagts i tråden - användas för kortare kreativa filmklipp.

Bildkvaliteten kan jag inte säga så mycket om än, men det finns ju å andra sidan redan tonvis med bilder på nätet.

Nu är kameran i min lägenhet, uppackad och testad så det är tyvärr försent...

Har du inte fått din än, alltså?

Känn dig inte alltför sorgsen... Jag fick en D60 manual med min, inne idag och har tills vidare lånat en D90 manual med ett par kapitel på finska (!)...

Ser ut som Nikon redan samarbetar med M$ när det gäller manualer
men brukar inte tillverkarna ha på sin hemsida så att man kan ladda hem i PDF?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-26 15:16

Fick äntligen chansen att testa min D90 ett par timmar idag, för att avgöra om den är värd att satsa på...

Handhavandet är klockrent. Den enda kritiken jag har är att det är svårt att snabbt byta AF area-läge. Man kan ställa denna till Fn-knappen men förlorar då andra möjligheter där...

Bildkvaliteten är oerhört bra, framför allt imponerar förstås bruset på höga ISO och det dynamiska omfånget. Färgåtergivningen är bra, jag har mestadels använt "Vivid" vilket ger starkare färger och större kontrast. Neutral eller Standard kan vara bättre vid tryck, möjligen.

Den enda issuen så här långt är att jag hade rätt många bilder med i mitt tycke bristfällig skärpa. Jag upptäckte detta först när jag kom hem och tankade in dem i Lightroom, så det kommer att krävas lite mer experimenterande här. Det är inget entydigt fokusfel så det verkar inte vara optiken det är fel på.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-29 09:57

Färgåtergivningen är bra, jag har mestadels använt "Vivid" vilket ger starkare färger och större kontrast.

Använder du JPG eller NEF (rå)? Påverkas ens råkonverteringen i t.ex. Aperture av sådana inställningar?

Den enda issuen så här långt är att jag hade rätt många bilder med i mitt tycke bristfällig skärpa. Jag upptäckte detta först när jag kom hem och tankade in dem i Lightroom, så det kommer att krävas lite mer experimenterande här. Det är inget entydigt fokusfel så det verkar inte vara optiken det är fel på.

Trist. Vad hade du för hus tidigare? Kanske den höga upplösningen gör att brister i optiken kommer fram tydligare? Kan man gaffla fokusen automatiskt med D90?

Ursprungligen av dala:

Använder du JPG eller NEF (rå)? Påverkas ens råkonverteringen i t.ex. Aperture av sådana inställningar?

JPG... Finns inget stöd för D90 NEF i LR ännu... Vet ej om det finns i något program...

Ursprungligen av dala:

Trist. Vad hade du för hus tidigare? Kanske den höga upplösningen gör att brister i optiken kommer fram tydligare? Kan man gaffla fokusen automatiskt med D90?

Jag har kört Olympus tidigare så inte ens samma märke. Man kan inte gaffla fokus (AE, AE + blixt, WB, D-lighting (?) går). Tror inte att det är den höga upplösningen, och givet optikens bländare så bör det inte bero på ett för kort skärpedjup. Men som sagt, ska testa detta lite mer, eftersom många bilder har klockrent fokus.

Heh... Några kommentarer...

Jag säger som snubben i Lidl-reklamen: det magiska ordet har schu bokstäver - kreditkort...

Jag ska inte ha både D90 och D700. Kände på D90 i ett par dagar. Några ergonomiska brister i förhållande till D300/D700 utifrån mitt synsätt kombinerat med det faktum att 14-24 i FX har varit en dröm i snart ett år gjorde att jag slog sönder den stora spargrisen, förlåt, använde det stora kreditkortet...

D700 är fantastisk på alla sätt och vis, men det är 14-24 som är stjärnan i kombinationen och den stora anledningen att jag fann det motiverat att hosta upp 10k extra för ett FX-hus istället för ett identiskt DX-hus (D300). Med det sagt är båda (och säkert också D3) helt briljanta vad gäller att ge perfekt kontroll till fotografen. Jag ska inte på något sätt påstå att jag kan utnyttja denna kamera ens till hälften men jag känner att jag får mer kontroll och på ett enklare sätt än med mindre avancerade modeller. Det är förstås helt subjektivt, men jag trivs klart bättre med handhavandet på Nikons avancerade modeller än på Canons, Olympus och Sonys dito (Pentax är dock också ganska så smarta).

WB:n är inte superbra. Tycker att Olympus E-3 (t.ex.) har klart bättre automatisk vitbalans i artificiellt ljus. Men eftersom det är så enkelt att både ställa manuellt alternativt justera Kelvingrader så är det ingen big deal för mig. Utomhus funkar AWB klockrent.

Och det är onekligen en dyr hobby. Men man lever bara en gång och saker som får en att må bra och ha kul är värda sin vikt i guld.

Bara en liten uppföljning kring D90, förresten. Jag tycker nog att den i vissa fall känns bättre hopskruvad än D700 (minneskorts- och anslutningsluckorna framför allt). Som kamera är den kapabel till lika bra bilder som D300 (och även D700/D3 i allt utom dåligt ljus), och kan man leva utan de extra inställningar och reglage som finns på den dyrare kameran är den ett kanonbra köp.

Nu har jag min D90! Woho!

Roligt inslag i den "Komma igång" guiden...

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-06 19:13
Ursprungligen av Puckofisk:

Nu har jag min D90! Woho!

Roligt inslag i den "Komma igång" guiden...

Haha! Man blir lite fascinerad varje gång man läser "disclamers" från dessa Amerikanska företag

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-06 19:21

Är det någon som vet när det kommer uppdatering till tex. iPhoto och Lightroom så jag kan använda raw-filerna från min nya D90 ?!

Ursprungligen av f-our1:

Är det någon som vet när det kommer uppdatering till tex. iPhoto och Lightroom så jag kan använda raw-filerna från min nya D90 ?!

Ute nu Adobe Camera RAW 4.6

Oh yeah!

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-23 09:34
Ursprungligen av Adrian B:

Oh yeah!

Ålrajt, få höra lite intryck nu dåra... Är du kär? Eller tog du henne bara för sexets skull?

Ursprungligen av rk:

Ålrajt, få höra lite intryck nu dåra... Är du kär? Eller tog du henne bara för sexets skull?

Min utgångspunkt är den D70 jag lånat en längre tid av min bror, så även om jag hållit i hans D200, D300 och D700 är det mot D70 jag jämför och då är det mesta ett lyft.

Att gå från frimärksstor skärm till högupplöst 3-tumsskärm är obeskrivligt mycket bättre. Den större sökaren är också ett lyft. Byggkvalitén är underbar, kameran känns gedigen. Exponeringsljudet är kort och distinkt och rätt annorlunda jämfört med D70 (men inte på annorlunda för den som hållit i andra nyare Nikon-kameror).

Däremot var jag nästan besviken över hur liten D90 är, D70 är verkligen perfekt i mina händer medan jag med D90 inte får något stöd med lillfingret som hamnar utanför. Men i övrigt gillar jag att kameran är liten, jag vill inte ha något i D3-storlek.

Bildkvalitémässigt tror jag egentligen inte det är så stora skillnader, D70 tar väldigt fina bilder. Men D90 presterar ju bättre i höga ISO-tal vilket jag håller på att lära mig dra nytta av fullt ut. Överhuvudtaget är det mycket att lära sig, även om Nikons menyer är vettiga så är det lätt att gå vilse i all information.

De [för mig].nya finesserna som Live View och filmläget har jag knappt hunnit testa ännu, vill få grepp om det normala fotandet först.

När det gäller objektivet så verkar det bra. Jag har glad att jag satsade dom extra tusenlapparna på att få riktigt fin vidvinkel, det är kul att kunna använda. Jag hade förstås gärna haft 2,8 rakt igenom (som det Tamron 17-50 jag använt på D70:n) men man kan inte få allt. Bildstabiliseringen har jag inte hunnit testa så mycket.

Jag har även skaffat en SB-600. Det borde vara spöstraff på att köpa en digital systemkamera utan att skaffa en vettig blixt till den, om man är det minsta intresserad av att ta bra bilder inomhus. SB-600 verkar vara en fin blixt, jag har haft en SB-800 till låns men jag tror inte att jag saknar några av SB-800:ans fördelar (förutom att den visade ISO, något SB-600 inte gör, inte i standardläget i alla fall).

Sen suger det att seg-Apple inte fixat RAW-stöd för D90 ännu, så varken Aperture eller iPhoto hanterar bilderna rakt av. Det går att komma runt med Adobes fria DNG-konverterare eftersom Adobe är lite bättre på att få tummen ur, men det blir förstås lite bökigare.

ja, när Apple och Adobe är färdiga med sin reverse engineering och det kan ju dröja lite extra iom. lansering av nya CS4 + en mängd nya kameror som lanserats i Photokina, tack Canon, Nikon m.fl som fortsätter att j-las med sina kunder genom att ha kameror som kör propitära RAW-format.

Snoopy, menar du att alla kameratillverkare skulle använda samma RAW-format med någon öppen standar?
Frågan är om det verkligen skulle bli lika bra, fast smidigt dock.

Ursprungligen av Chaosstar:

Snoopy, menar du att alla kameratillverkare skulle använda samma RAW-format med någon öppen standar?

Drömmen vore att alla gick över till DNG.

Nikon har en extra smutsig historia när det gäller detta, efter grejen med den krypterade vitbalansinformationen. Och nu senast det nya RAW-formatet endast för Windows i P6000.

Ursprungligen av Chaosstar:

Varför skulle det inte bli lika bra?
Äntligen någon som tycker som jag, tack Adrian B

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-08 17:06
Ursprungligen av Snoopy:

Varför skulle det inte bli lika bra?

Rå betyder ju att det är råsignalen från sensorn. Eftersom alla sensorer är olika så blir det väldigt svårt att ha ett system som blir bra för alla. Fast sen handlar det nog även om lathet från tillverkarna, rädsla att låsa in sig i ett visst system och att de vill kränga sin egen mjukvara.

Blir offtopic nu, kanske kan flyttas till en ny tråd?

Som jag skrev "frågan är", jag är inte tillräckligt påläst i frågan.
Men att tolka något man själv skapat kanske är enklare att få korrekt.
Men som sagt, vore ju smidigt med gemensamt format.

jo det är ju sant, men det blir ju inte lättare eller bättre av Nikon m.fl döljer info från Apple och Adobe. Och det är faktiskt med deras program vi oftast sitter när vi bearbetar RAW filer.

Bevaka tråden