- zthee
- Medlem ●
- Stockholm
Det håller inte, inte ballt/komplicerat nog! Varför ska du alltid ha med SRAM? Det är seriella i2c som gäller, kom in i matchen!
Här är mitt inlägg på E-M:
"Random thoughts:
I'm dreaming of doing this a bit like buchla 225e.
Every module has a generic processorboard that is tied to knobs and switches and controlled by a master unit that can save and retrieve patches locally in every module using something like i2c for communication.
The problem with this is that it needs a way to remember where the patchcables are inserted to save compete patches.
A more reasonable thing to build is to make local controllers that just saves their data but still keep the possibility for global save, it wouldn't cost much to implement anyway.
To make this happen you need a good processor with sufficient I/O's, and high resolution AD/DA, maybe a stereo codec IC's connected to a big PIC or AVR?
In my opinion this would only be worth the effort in systems that have the Buchla approach (may functions integrated in one module with lots of controls).
A generic controller could have 8-16 AD/DA outputs and 8-16 digital ones, that would fit most modules.
Then there is the question how to position the control board in the signal chain. Should it sit in between the pots and the module and digitize constantly or just tap in to the analog lines when you press "save"?
Then follows the problem how to update the signals when you load data, should it override the panel controls or jump to value when you turn. Encoders instead of pots maybe?
To save on AD's you need to multiplex and that takes time to get a correct reading and introduces delays.
lots of possibilities!
I once started a project to make the Craig Anderton Multiple Identitiy Filter microprocessor controlled and made it so far as having a PIC 16F877 read a 4x4 keyboard and control cutoff and resonance with motorized potentiometers. It had 256 memory locations in an I2C memory.
It worked surprisingly well actually and looked very cool!
My dream system has motorized potentiometers to get rid of the stepping, I even found the perfect pot made by ALPS. The problem is that they don't have any samples and minimum quantity is 210 at about 25$ each so I couldnt really try it out.
I used cheap volume control motorpots from ALPS for my test but they are very slow even when overdriven, the nice ones took about 1 second to turn 270 degrees...and drew quite a lot of power.
I also have some 8x16 analog matrix IC's to experiment on but his project is way down on my to-do list.
A good place to start the experiments would propablt be Jörgen Bergfors AMORE modules since everything already is voltage controlled and it has a standard pinout. "
här är hela tråden:
Det håller inte, inte ballt/komplicerat nog! Varför ska du alltid ha med SRAM? Det är seriella i2c som gäller, kom in i matchen!
Varför externa minneskretsar om ni kör AVR? De har minne internt. Sluta spela.
Hursomhelst, angående engelska dar303-beskrivningen ovan, jag är verkligen inte övertygad om att det är vettigt att baka in så avancerade lösningar i modularsystemen... jag har tänkt i massor av liknande banor själv men...förutom det rent tekniska måste man verkligen ha vettiga svar på många andra övergripande frågor först, bl a dessa:
Vilka nya funktioner och möjligheter ger det mig?
Vilka av mina gamla problem eliminerar det?
Hur mkt jobb krävs det, hinner jag öht bli klar med det?
På 80-talet lade man in såna här funktioner och orsakade övergången från monosyntar & modularsystem till MIDI-syntar med en massa gömda parametrar och fascistoidt styrda egenskapsomfång. Är det verkligen vettigt att gå den vägen igen?
Jag har på känn att man kommer tvingas till halvtrista kompromisser på många plan och göra instrumenten mycket mer ocharmiga, och att man lika gärna kunde byggt ett 3 ggr större modularsystem för samma tid+pengar och haft allting färdigpatchat för sin livesituation - eller vad det nu är som är huvudändamålet med att kunna spara inställningar i minnet. Om mer avancerat vore synonymt med bättre så hade vi glömt vad modularsystem var redan för lääänge länge sen.
Däremot tror jag att man kan slänga in lite smart intelligens lokalt här och var, en sak jag tänkte på så sent som idag är att man om man bygger VCO skulle kunna ersätta den välkalibrerade resistorbyggda oktavväljaren med en liten µC som spottar ur sig styrspänningar - och kan agera både oktavväljare, sequencer och minne. (Och autotune, om nån skulle känna behov av det. Och MIDI-mojutt om man vill styra VCOn därifrån.) Att kunna spara ett fåtal preset-tonhöjder kan vara önskvärt mellan partier/låtar och om man kan stega mellan minnena blir det hela en sequencer. Preset Memory Bank, som Korg SQ-10 även kallades i reklamtexten.
Jag tror att man förlorar mer än man vinner om man börjar fantisera om större digitalstyrsystem än såhär i modularsammanhang. Ville jag ha mer smarta korskopplingar under jäkligt smart kontroll och automatik skulle jag köpa en Machinedrum.
Man kan helt plötsligt förändra hela panelens inställning med ett knapptryck. Jag tror det är grymt till att få fram olika ljud på ett väldigt snabbt sätt.
Jag föreställer mig att det fungerar mer som att man har en "aktivera / deaktivera"-kanpp som antingen gör att den läser en patch, eller inte gör det. Sen ytterligare 2 knappar så att man kan stega mellan patcharna. Inte så mycket mer! (Jo, en spara knapp så klart, men den ska vara lite mera svåråtkomlig).
Finnessen är att man kan spara sina presets och sedan trigga igång dem mitt under ett patchrattande. Har man flera stycken så kan man stega genom dem. På så sätt skulle minnesmodulen bli mer som en ganska lustig sequencer...
Inga alls, skulle jag tro. Eller den eliminerar behövet av en sequencer med massa sladdar
Oj, det ska vi inte ens tänka på. Förmodligen några år!
På 80-talet lade man in såna här funktioner och orsakade övergången från monosyntar & modularsystem till MIDI-syntar med en massa gömda parametrar och fascistoidt styrda egenskapsomfång. Är det verkligen vettigt att gå den vägen igen?
Nej, verkligen inte. Allt ska vara lättåtkomligt!
Men visst, det är ju inte prio ett att fixa - Och kanske roligare på papper än vad det är i verkligheten? Men som vanligt - man får exprimentera lite och se om det kan vara något som kanske är roligt?
Saddox, det där låter som Buchla 210 - Buchla & Associates - Berkeley, California
Jag föreställer mig att det fungerar mer som att man har en "aktivera / deaktivera"-kanpp som antingen gör att den läser en patch, eller inte gör det. Sen ytterligare 2 knappar så att man kan stega mellan patcharna. Inte så mycket mer! (Jo, en spara knapp så klart, men den ska vara lite mera svåråtkomlig).
Saddox, det där låter som Buchla 210 - Buchla & Associates - Berkeley, California
Ju mer jag tänker på det så är det kanske en kombination av det man vill ha!
En minnesmodul som sparar olika värden och sedan kan distribuera ut dem i en matrismixer.. Det blir ju en sequencer fast lite "konstigare"..
Får fundera närmare på funktion och möjligheter. -
EDIT:
Gah. Nu har jag skissat ihop något som är en kombinerad matrismixer och CV-recorder..
Försökte precis skriva en funktionsbeskrivning. Men det blev för svårt
Vet inte hur meningsfullt den här idéen blev..
Till min PSU har jag en Velleman 2*18V-ringkärnetrafo från Electrokit. Misstänker att det finns flera såna i stugorna . Jag har kopplat ihop lindningarna med blåa och gula kabeln (början resp slutet på de två lindningarna). Jag har kopplat in 230V via en 0.2A säkring, och den gick direkt när jag spänningssatte (endast trafo, ingen PSU inkopplad än så länge).
Nån annan med +/-15V från Vellemantrafo som kan bekräfta att det är gul och blå som ska kopplas ihop (till nolla)? En annan förklaring än felkoppling skulle kanske kunna vara att det finns kapacitans i trafon som laddas upp med en strömrusning som klipper säkringen. Jag ska prova med en större och/eller långsammare.
Synpunkter?
/ ZZ
Ja, blå och gul.
http://www.vellemanusa.com/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k8042.pdf (sidan 9)
Till min PSU har jag en Velleman 2*18V-ringkärnetrafo från Electrokit. Misstänker att det finns flera såna i stugorna . Jag har kopplat ihop lindningarna med blåa och gula kabeln (början resp slutet på de två lindningarna). Jag har kopplat in 230V via en 0.2A säkring, och den gick direkt när jag spänningssatte (endast trafo, ingen PSU inkopplad än så länge).
Nån annan med +/-15V från Vellemantrafo som kan bekräfta att det är gul och blå som ska kopplas ihop (till nolla)? En annan förklaring än felkoppling skulle kanske kunna vara att det finns kapacitans i trafon som laddas upp med en strömrusning som klipper säkringen. Jag ska prova med en större och/eller långsammare.
Synpunkter?
/ ZZ
Ja, blå och gul.
http://www.vellemanusa.com/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k8042.pdf (sidan 9)
Japp, verkar funka med 1A säkring. LED:arna lyser inte men jag har nog vänt dem fel. Och så har jag en långsam svävning på +/- 0.06V sisådär. Det är 5-6 sekunder mellan topparna. Men det artar sig.
Jag lastar med två 150-ohmsmotstånd.
MR: Uh vad neggig du är nu för tiden, du sågar ju allt jag kommer på! Har du kram(n)at SIEL nu igen?
Jag menar inte ATT jag ska göra det utan jag spånar hur jag skulle göra det OM det blir av.
Som jag skrev så skulle detta funka bra på komplicerade moduler med många kopplingsmöjligheter som Craig Andertons multifilter. Om man sedan gör en intern sparfunktion så kostar det ju inget extra att lyssna på två pinnar efter ett globalt sparkommando. (haha "Globalt Sparkommando, är det nåt som har att göra med bankkrisen?:)
Jag menade i2c-eeprom när jag skrev "i2c", när jag hör SRAM så tänker jag på stora paralellmatade blaffor från 80-talet!
Jag brukar använda det interna minnet i PIC:en men när man sparar många 8-bitarsvärden så blir det fullt och då använder jag externa 8-pinnars EEPROM med i2c-bus, PicBasic som jag använder har färdiga rutiner för att kommunicera med dom så det är mycket enkelt.
Den smarta lokala intelligensen är redan påbörjad, nästan exakt som du säger faktiskt!
Till mina SAS-VCO:er så vill jag testa oktavknappar a la OSCar och eventuellt kvantisering av Coarse-ratten eller CV in.
Sen har jag även en liten toggelswitchemulator på gång till Zthee. Den tar upp till fyra momentana switchar och tar via en PIC och kontrollerar fyra spdt-switchar (max333).
Man kan även göra sekventiella switchar där flera tryckningar switchar olika saker, typ on-serie-parallell-off med samma hårdvara, bara att ända lite logik.
Vissa nya microkontrollers (både PIC & AVR tror jag) har båda A/D & D/A inbyggda, det sparar in lite jobb & kretsar!
Varför externa minneskretsar om ni kör AVR? De har minne internt. Sluta spela.
Hursomhelst, angående engelska dar303-beskrivningen ovan, jag är verkligen inte övertygad om att det är vettigt att baka in så avancerade lösningar i modularsystemen... jag har tänkt i massor av liknande banor själv men...förutom det rent tekniska måste man verkligen ha vettiga svar på många andra övergripande frågor först, bl a dessa:
Vilka nya funktioner och möjligheter ger det mig?
Vilka av mina gamla problem eliminerar det?
Hur mkt jobb krävs det, hinner jag öht bli klar med det?
Jag har på känn att man kommer tvingas till halvtrista kompromisser på många plan och göra instrumenten mycket mer ocharmiga, och att man lika gärna kunde byggt ett 3 ggr större modularsystem för samma tid+pengar och haft allting färdigpatchat för sin livesituation - eller vad det nu är som är huvudändamålet med att kunna spara inställningar i minnet. Om mer avancerat vore synonymt med bättre så hade vi glömt vad modularsystem var redan för lääänge länge sen.
Däremot tror jag att man kan slänga in lite smart intelligens lokalt här och var, en sak jag tänkte på så sent som idag är att man om man bygger VCO skulle kunna ersätta den välkalibrerade resistorbyggda oktavväljaren med en liten µC som spottar ur sig styrspänningar - och kan agera både oktavväljare, sequencer och minne. (Och autotune, om nån skulle känna behov av det. Och MIDI-mojutt om man vill styra VCOn därifrån.) Att kunna spara ett fåtal preset-tonhöjder kan vara önskvärt mellan partier/låtar och om man kan stega mellan minnena blir det hela en sequencer. Preset Memory Bank, som Korg SQ-10 även kallades i reklamtexten.
Jag tror att man förlorar mer än man vinner om man börjar fantisera om större digitalstyrsystem än såhär i modularsammanhang. Ville jag ha mer smarta korskopplingar under jäkligt smart kontroll och automatik skulle jag köpa en Machinedrum.
MR: Uh vad neggig du är nu för tiden, du sågar ju allt jag kommer på! Har du kram(n)at SIEL nu igen?
Den ligger här uppsprättad och blänger fult på mig, svårt att inte påverkas!
Nej, men skämt åsido, jag sågar inte allt - jag försöker bolla & tillföra synvinklar och idéer från andra håll... kritik är inte per definition negativ, men dina utläggningar är ju alltid sprudlande av positivism och man måste penetrera problemet från alla håll. Vi kan ju inte alla sitta och jubla unisont som grottmän i en hockeyklack, då kommer vi ju ingenvart!
Som jag skrev så skulle detta funka bra på komplicerade moduler med många kopplingsmöjligheter som Craig Andertons multifilter.
Det är helt sant, i såna moduler lämpar det sig mkt bättre (och som av en ren hä(n)delse så har jag oxå planerat bygga en MIF med µC-styrning & minne), men ju mer kopplingar mot omvärlden modulen har desto mindre fiffigt blir det.
MIF-modulen är inte så värst typisk för modularsystem, och min skepsis var riktad mot mer "normala" moduler med några CV-in, nåt par audio-in, nån audio-ut och några få egna parametrar. Såna moduler man mest har. Men jag är starkt positiv till att göra matigare moduler, och då kan dessa grejor komma väl tillpass.
Till mina SAS-VCO:er så vill jag testa oktavknappar a la OSCar och eventuellt kvantisering av Coarse-ratten eller CV in.
Apropå det, har nån en ok & billig rotary encoder att rekommendera? Det är SÅ mkt trevligare än (+/-)knappar i många lägen.
Zthee: själva grejen (HYPOTETISKT mr ) är ju att man redan innan gör alla parametrarna spänningsstyrda som i bergfors AMORE-moduler och sedan sätter en processor mellan potarna och själva modulerna.
Ja, jag ser precis hur hypotetiskt det är, det är så polysyntar och minnessyntar funkar och de tog över efter modularsystemen på 70-talet, tihi...
Vissa nya microkontrollers (både PIC & AVR tror jag) har båda A/D & D/A inbyggda, det sparar in lite jobb & kretsar!
Synd att dessa AVR:er (PICarna har jag inte kollat upp) bara finns i ytmonterade jättemångabens-kapslar och ball grid arrays och sånt jobbigt. ATxmega heter de istället för de vanliga ATmega... kan undra om de följer upp ATtiny-serien med en ATxtiny oxå, med A/D & D/A? ATtiny-kretsarna saknar iofs hårdvarumultiplikator, det är en stor brist i många tillämpningar.
Kolla här, en finfin komponent för mikrobyggen:
ett eeprom med bara TRE pinnar!
11AA010
Åh, den hade man velat ha i en trebent transistorliknande kapsel istället för i en 8-bens IC!
DATA IN DISGUISE!
Här är en 4-till-1 VC vektormixer. Trianglar är logaritmiska VCA (1/4 SSM2164), och summatorerna vanliga mixrar (en OP). Det går åt sex st VCA, dvs 1 och en halv SSM2164-krets.
Man borde kunna bygga detta med endast fyra VCA-element och en mixer, men då blir nog genereringen av styrspänningarna lite mer komplex som du är inne på Zthee. Tål att tänka på. En variant är att räkna ut förstärkningen av varje signal A-D som funktion av styrspänningarna i 6-VCA-lösningen, och sedan lägga in den tabellerad i en mikroprocessor som genererar styrspänningarna till de fyra VCA:erna (lite fusk förstås).
>dar303;1627097]Det håller inte, inte ballt/komplicerat nog! Varför ska du alltid ha med SRAM? >Det är seriella i2c som gäller, kom in i matchen!
>A generic controller could have 8-16 AD/DA outputs and 8-16 digital ones, that would fit most modules.
Det är fullständigt orealistiskt att varje enskild modul skulle ha en 16bits DA. Det skulle kosta
en smärre förmögenhet om det skulle kräva 16bits precision. Det kommer att bli bra dyrt redan
med 12bitar. Men å andra sidan har du 10k kr att spendera bara på DA så äre väll inget
problem.;)
OK för E2prom eller Flash men I2C är göra segt och en massa handschaking i native läge!
Precis det där tänkte jag. Men jag har ju inte så bra koll på det där digitala med AVR och sånt. Ska kolla upp I2C
Men jag lägger gärna till det på listan över "saker man ska forska i..".
--
Nu ska vi se om jag har fattat det här rätt med I2C osv. - (Eller ett sätt att göra det på) -
Man sätter en microcontroller bakom varje panel som sparar inställningarna som rattarna har. Den microkontrollern skickar sedan sina värden till en master microkontroller som sparar värdena på den specifika modulen..? I2C alltså? Fördelen är att det är väldigt lätt att adressera de olika korten och få dem att prata med mastern?
Jag tänkte mig att det här alltså skulle vara mer en rolig funktion. Typ så att du kan växla mellan olika värden väldigt snabbt.
Jag föreställde mig från början att man potten jämnt skulle gå genom microkontrollern - så att antingen gate:ar kontrollern signalen eller så passerar värdet rakt igenom. Det finns för och nackdelar med alla varianter?
Nu är det här helt nytt vatten för mig. Så jag får nog läsa på lite innan jag kommer göra några vettiga antaganden Men det är ju alltid kul att spekulera
Jag tror att det är bättre med ett lokalt minne som sparar parametrarna och eventuellt en central enhet som säger till de lokala att de ska spara eller ladda samtidigt.
Nackdelen med det är ju att om man byter eller en tappar minnet så är en del av patchen borta. Men det är en lång väg dit så om vi nån gång orkar så får vi ta ställning till sådana saker då!
Jo, det är ganska mycket man måste tänka på.
Jag tycker det låter som en bra idé dock - att först ha sjävla minneshanteringen lokalt och sedan ha en central enhet som sköter resten..
Fast nu har jag designat ett interface till en modul. Så nu måste jag ju nästan försöka bygga en!
Dags att börja titta på AVR då
I2C är ju bara en kommunikationsstandard.. om sedan externt SRAM eller vadsomhelst råkar använda det.. bra.. då slipper man dra mycket trådar.
Läs: I²C - Wikipedia, the free encyclopedia
De flesta AVR 8-bits har mycket riktigt intern SRAM som går alldeles utmärkt att använda. Räcker inte minnet är ju då ett I2C-kopplat externt SRAM en smidig lösning.
Ofta klarar man sig dock med det interna minnet.
Patchstorage-modul.. hmm.. ja.. hur mycket nytta har man av en sådan?
Jag tänker mig då en modul med N ingångar och M utgångar, + en mikrokontroller som håller koll på var man för tillfället i matrisen har aktiverat en koppling(mellan N och M). Skulle säkert vara skoj men det duger ju lika bra med papperslapp
Om man sedan la in LFO osv och kan svepa mellan olika N till ett och samma M så kanske det blir mer intressant.. eller?
Ringkärnor uppför sig som en kortslutning precis när du spänningssätter den innan den har svängt in sig, du har en för liten säkring antagligen(det beror på hur stor den är).
Jag har bytt trafosar i en PSU till min mixer och satte in ringkärnor. Dels var jag tvungen att använda en större säkring än jag ville, men jag satte också in ett par effektmotstånd och ett relä som ser till att den stora ringkärnan spänningssätts lite långsammare via motstånden innan reläet slår till och kopplar förbi dem.
men som vi vet så är det ju bara dansbands-syntar som har minnen, och med detta kommer äntligen den första DANSBANDS-MODULAREN att kunna skapas !
Klart man ska ha en dansbandsmodular!
Jag är pepp som fan på hela projektet nu. Känns som om det här kommer bli grymt!
Det finns ju ett helt gäng frågetecken dock. Men det löser sig på resans gång.
Första att göra är väl att börja populera kretskorten..